Вы тут

Фільмы беларускіх аўтараў можна будзе паглядзець у любой кропцы краіны


Усё вельмі проста — каб прычыніцца да новага фестывалю беларускага дакументальнага кіно BELARUSDOCS, трэба толькі ў адпаведны тэрмін, лепш не выходзячы з дому, адкрыць інтэрнэт-старонку і атрымаць доступ да адной з найвыдатнейшых айчынных дакументалак апошняга часу. Такім чынам падчас анлайн-фестывалю можна паглядзець ці перагледзець сем карцін, ужо адзначаных замежнымі гледачамі і міжнароднымі фестывалямі. Гэта праграма — фільмы пра нас, пра краіну, пра тое, што мае да нашага жыцця дачыненне, — дэманструе дасягненні беларускіх аўтараў, з лепшага боку адкрывае айчынны кінематограф і, канешне ж, зацікаўлівае блізкасцю інтарэсаў.


«Скры­жа­ван­не» На­стас­сі Мі­ра­шні­чэн­кі.

Да большасці беларускіх дакументальных фільмаў, створаных у апошнія гады, няма вольнага доступу, нешта можна знайсці ў тэлеверсіі, што само па сабе азначае пэўнае скажэнне аўтарскага варыянту, некаторыя зрэдку дэманструюцца ў невялікіх залах. Анлайн-фестываль — зручны фармат. Ён не прадугледжвае спецыяльнай пляцоўкі (дзе глядзець кіно — воля ваша), пэўнага рытуалу дачынення да мастацтва, выхаду ў свет. Толькі адкрыццё, прызначанае на 3 кастрычніка ў Галерэі TUT.BY, адбудзецца ў афлайн-фармаце. Кожная з сямі стужак праграмы BELARUSDOCS будзе даступна на працягу сутак.

«Ідэя анлайн-фестывалю напрошвалася сама сабой: добрыя аўтарскія фільмы з нацыянальным каларытам (на многія з якіх былі выдаткаваны дзяржаўныя сродкі) аказаліся нікому не патрэбнымі. Хоць за мяжой карціны з праграмы паказваліся на дзясятках фестываляў, дзе збіралі поўныя залы, у Беларусі ж добра, калі дэманстраваліся аднойчы — у Нацыянальным конкурсе кінафестывалю «Лістапад». У рэгіёнах гэтыя фільмы не бачылі зусім, — каментуе каардынатар фестывалю Алесь Лапо. — Праграма фарміравалася найперш з тых фільмаў, якія былі заўважаны на кінафорумах. Хацелася таксама паказаць разнастайнасць, розныя генерацыі аўтараў. Апошняе атрымалася напалову. Фільмы маладых рэжысёраў, якія хацелася бачыць у праграме, — «Шэпты і крыкі Тані Б.» Сяргея Каласоўскага, «Пра каханне» Любы Зямцовай, «Паміж небам і зямлёй» Дзімы Дзядка — у яе не трапілі, бо адмаўляліся героі ці самі аўтары. Яны б узбагацілі фестываль, бо стылёва і тэматычна з яго выбіваюцца».

Праграма складаецца з работ Нацыянальнай кінастудыі і незалежных аўтараў. Напрыклад, «Мяжа Нарвілішак» Дзмітрыя Махамета знятая на «Беларусьфільме». Гэта паэтычны сузіральны аповед пра беларускую вёску Нарвілішкі, што пасля тэрытарыяльнага перадзелу 1939 года аказалася ў складзе Літвы. Сёння паселішча адносіцца да прадстаўнічага слова «Еўрасаюз», але на вуліцах гучыць беларуская мова, жыхары ўключаюць беларускія тэлеканалы, мараць пра пункт пропуску, каб скараціць шлях да сваякоў у беларускую вёску Пецкуны. Пакуль да хаты, што знаходзіцца за 400 метраў, трэба ехаць трыста кіламетраў.

Тытулаванае «Скрыжаванне» Настассі Мірашнічэнкі — не проста мастацкі твор, але і сацыяльны праект. Карціна пра бяздомнага сінявокага мастака Валерыя Ляшкевіча, што зафіксавала яго работу, сціплы быт, успаміны і разважанні, у выніку паўплывала на адкрыццё выставы героя ў Нацыянальным мастацкім музеі. На адмысловым банкаўскім рахунку быў адкрыты збор сродкаў на ўласны дом. У гэты момант Валерый Ляшкевіч разам з валанцёрамі шукаюць прыдатнае жыллё. «Скрыжаванне» паказала дні мастака ў кожную пару года — ад зімы да зімы, даследчая цікаўнасць дакументаліста намякнула на цыклічнасць, нязменнасць часоў (за кошт паралельных эпізодаў) і ўсё ж такі імклівасць жыцця.

Фільм «Госці» Андрэя Куцілы расказвае пра недзяржаўны прытулак для тых, каму няма куды ісці, і пра яго стваральніка Аляксея Шчадрова, альбо, як ён сябе называе, брата Луіджы. Некалі Аляксей Шчадроў, фельчар хуткай дапамогі, трапіў за краты за продаж наркатычных рэчываў, а пасля вызвалення і некалькіх гадоў блукання вырашыў дапамагаць тым, хто аказаўся ў сітуацыі, у якой ён сам апынуўся пасля турмы — у стане закінутасці і сацыяльнай абыякавасці.

Праграма дакументальнага кіно, канешне, не магла абысціся без Віктара Аслюка — яго карціна «Алмаз», знятая на «Беларусьфільме», адкрые BELARUSDOCS. Алмаз — гэта конь, адзіны сябар Аляксея Клюні, што ў адзіноце жыве на Ладажскім возеры і марыць памерці першым, каб вазок з яго труной вёз Алмаз.

Яшчэ адна карціна пра мастака — работа Вольгі Дашук «Не адзін», героем яе стаў Віктар Залацілін. У свае сорак гадоў яе вырашыў пераехаць з горада ў вясковы бацькоўскі дом. Адзінота на беразе Нёмана — жыццесцвярджальны фільм пра самадастатковага творцу, які пераадолеў фізічную асаблівасць свайго цела.

Нарэшце, сімвалічны «Дудар» Юрыя Цімафеева, незалежная чорна-белая карціна «Пасха Хрыстова» Дар'і Юркевіч — і праграма BELARUSDOCS у поўным складзе. Фільмы, пачынаючы з 4 кастрычніка, можна паглядзець на старонцы afіsha.tut.by/belarusdocs, якая будзе аднаўляцца кожны дзень.

Ірэна КАЦЯЛОВІЧ

katsyalovіch@zvіazda.by

Загаловак у газеце: Фестываль на канапе

Выбар рэдакцыі

Культура

«Як зрабіўся паэтам, я не ведаю сам...». Лёсы беларускіх паэтычных зборнікаў

«Як зрабіўся паэтам, я не ведаю сам...». Лёсы беларускіх паэтычных зборнікаў

Лёс другога зборніка ў літаратарскай кар’еры — самы складаны. 

Культура

Уладзіслаў Арцёмаў: «У беларускай мове болей старажытнага духу...»

Уладзіслаў Арцёмаў: «У беларускай мове болей старажытнага духу...»

На пытанні «Звязды» адказвае галоўны рэдактар расійскага літаратурнага часопіса «Москва».

Калейдаскоп

Ці ведаеце вы родную мову? Самы час праверыць!

Ці ведаеце вы родную мову? Самы час праверыць!

Ужо традыцыя з нагоды Дня роднай мовы прапаноўваць чытачам праверыць свае веды.