Вы тут

​Кіно пра тое, што можа здарыцца, калі жанчыны вымруць


Да беларускіх кінатэатраў дайшоў яшчэ адзін фільм з праграмы Берлінскага кінафестывалю, а ў ім — постапакаліпсіс, дзве маўклівыя фігуры ў змрочных амерыканскіх лясах і казкі на ноч. Акцёр Кейсі Афлек (брат Бена Афлека), між іншым уладальнік статуэткі «Оскар» за найлепшую мужчынскую ролю ў карціне «Манчэстэр ля мора», прадстаўляе свой аўтарскі ігравы дэбют «Святло майго жыцця». Адна рэжысёрская работа ў малодшага Афлека ўжо ёсць — іранічнае мак'юментары пра тое, як галівудскі акцёр Хаакін Фенікс кідае кіно дзеля кар'еры ў хіп-хопе, а вядучая навін расказвае пра сенсацыйнае рашэнне акцёра з пытаннем: «І самае галоўнае: якая розніца?». «Святло майго жыцця», што цяпер ідзе ў пракаце, — зусім іншае кіно. Размеранае, вытанчанае і поўнае прасторы для галоўных пытанняў.


У такое становішча мастацтва ставіць нас рэдка: герметычнае роўд-муві, дзе галоўныя героі, каб захаваць сваю небяспечную тайну, вымушаны быць адзінокімі і адарванымі ад жыцця, засяроджваецца на людзях у стане пастаяннага непакою і ўвесь час выклікае трывожнае пытанне: а што далей?

Не таму, што напружанне не адпускае ад экрана, а развіццё падзей вабіць развязкай, — фільм, наадварот, запавольваецца, шарэе і расцягваецца доўгімі эпізодамі, што нічога не абяцаюць. І, дарэчы, не мае зразумелай, дакладнай, «дэкларатыўнай» канцоўкі. Але няўстойлівасць і бесперспектыўнасць адлюстраванага свету самі сабой правакуюць разгубленае: «Што ў будучыні і дзеля чаго ўсе гэтыя высілкі?»

Невядомы вірус скасіў жанчын, а тыя нямногія, што засталіся, жывуць у бункерах і, напэўна, нараджаюць дзяцей. Постапакаліптычны свет (жанчыны вымерлі — вось вам і постапакаліпсіс) стаў шэры, дажджлівы і беспрытульны, і ў такіх дэкарацыях мужчына па імені Калеб ужо дзесяць гадоў вандруе разам са сваёй замаскіраванай пад хлопца дачкой Рэг. Яны трымаюцца далей ад гарадоў, бягуць ад людзей, жывуць у палатках, гатуюць на вогнішчы і на кожным прыстанку прагаворваюць запасны план адыходу — бацька з усіх сіл намагаецца абараніць «святло свайго жыцця» ад небяспекі.

Чым старэйшая становіцца дачка, тым большая небяспека вісіць над героямі: неяк у лесе яны сустракаюць незнаёмца, што бачыць Рэг, якой ужо дванаццаць гадоў, і з гэтага моманту ўвесь час становяцца жаданай мэтай дрэнных людзей.

Можна толькі ўявіць уклад гэтага новага мужчынскага свету, у параўнанні з папярэднім мужчынскім светам куды больш дзікага, бесчалавечнага і дамінантнага ў дачыненні да жанчын. Значыць, тыя жывуць у бункерах, а намёк на дзявочасць у Рэг выклікае ледзь не паляванне за яшчэ адной прадстаўніцай жаночага полу. Але гэта ўсё — фонам, у «Святле майго жыцця» куды больш важны густы свет бацькі і дачкі з яго гісторыямі на ноч, успамінамі пра маці і чалавечнасцю ў нечалавечым асяроддзі. Як выхоўваць дачку, як апавядаць ёй пра дарослыя рэчы, як выжываць і галоўнае — як не панікнуць з-за адсутнасці адказаў на галоўныя пытанні кшталту «што наперадзе?» і «ці мае ўсё гэта сэнс?»

У якасці паралелі нельга не ўспомніць постапакаліптычны раман «Дарога» Кормака Макарці (за яго аўтар атрымаў Пулітцараўскую прэмію), з якім фільм мае шмат агульнага. Дзеянне кнігі таксама развіваецца пасля катастрофы — тут яна больш прыроднага глабальнага характару: бацька з сынам сярод попелу і ў холадзе бясконца ідуць у пошуках спакойнага прыстанку і лепшага свету. У «Дарозе» дэфіцытам сталі не жанчыны, а ў цэлым людзі — іх адшукваюць і з-за адсутнасці іншай ежы з'ядаюць узброеныя групы. Галоўныя героі — таксама бацька з дзіцем, асноўная задача бацькі тая ж — абараніць сына, і ныючыя пытанні аналагічныя — куды ісці і ці будзе ў маленькага лепшае жыццё?

Закінутыя дамы, бязлюдныя прасторы, небяспека на кожным кроку суправаджаюць Калеба з Рэг. У фільме ёсць і свой лейтматыў, і свой саспенс, і свая «гарачая» кульмінацыя, але тон яму задае першая сцэна — доўгі, на некалькі хвілін, расказ перад сном крыху трансфармаванай гісторыі пра Ноеў каўчэг. Час у гэтым постапакаліптычным свеце вызваліўся ад лішніх рэчаў, слоў і дзеянняў — іх месца занялі трывожныя пытанні аб будучыні, для кожнага сваёй.

Сафія ПАЛЯНСКАЯ

Загаловак у газеце: «Прыгоды любові» ў постапакаліпсісе

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Выкананне якіх правіл зробіць паездку на электрасамакаце бяспечнай?

Выкананне якіх правіл зробіць паездку на электрасамакаце бяспечнай?

Карэспандэнты «Звязды» разам з супрацоўнікамі ДАІ паназіралі, як мінчане карыстаюцца сродкамі персанальнай мабільнасці.

Грамадства

Як Мінск ўпрыгожаць да юбілею Вялікай Перамогі

Як Мінск ўпрыгожаць да юбілею Вялікай Перамогі

Больш за 1410 тэматычных канструкцый з’явіцца на вуліцах сталіцы

Рэгіёны

Рэканструкцыя Лельчыцкай цэнтральнай кацельні ідзе поўным ходам

Рэканструкцыя Лельчыцкай цэнтральнай кацельні ідзе поўным ходам

Праект надзвычай важны сацыяльна, але не толькі…