Вы тут

Symbіo Cіty — горад разумны, зялёны, камфортны


Брэст апошнім часам імкліва развіваецца. Многа было зроблена, узведзена, рэканструявана, пасаджана да 1000-гадовага юбілею. Але ж развіццё такога складанага арганізма як горад не ўкладваецца ў формулу — будаўніцтва і пашырэнне. Развіццё па-сучаснаму падразумявае стварэнне зоны камфорту, прыгажосці, зручнасці пры ўмовах энергаэканамічнасці і экалагічнасці.


Рацыянальная эканоміка і экалогія

Фота Валерыя Караля

Абмеркаванне канцэпцыі «Разумнага горада» пачалося ў Брэсце амаль два гады таму. На адным з першых такіх сходаў прысутнічалі архітэктары, вучоныя, эколагі, прадстаўнікі ЖКГ і ДАІ, спецыялісты Мінпрыроды, міжнародныя кансультанты. У аснове канцэпцыі «Разумнага горада» на прыкладзе шведскай мадэлі Symbo Cіty закладзена карыснае ўзаемадзеянне паміж усімі органамі гарадской інфраструктуры, якія сумеснымі намаганнямі працуюць на павышэнне ўзроўню жыцця горада, яго якасці, камфорту з улікам рацыянальнай эканомікі, захаваннем экалогіі.

І першай прапановай на гэтым шляху стаў пераход да новай мадэлі прасторавай арганізацыі жылога асяроддзя. Яна мае на ўвазе двары без транспарту, у якіх ёсць школы і дзіцячыя садкі, а будаўніцтва дамоў вядзецца з энергаэфектыўных матэрыялаў. Аказваецца, на этапе праектавання можна ўлічваць і закладваць ў жыллё неабходныя характарыстыкі з улікам напрамкаў ветру, ценю і іншых знешніх фактараў. Гэта дазволіць захоўваць неабходную энергію і тым самым, напрыклад, паменшыць затраты на ацяпленне. Такім чынам ужо быў запраектаваны жылы раён у мікрараёне Бярозаўка плошчай у 109 гектараў. Рэалізацыя праекта пачнецца пасля зацвярджэння новага генплана горада.

Яшчэ ў «Разумным горадзе» прадугледжаны прыярытэтныя адносіны да ўсіх відаў грамадскага транспарту ў параўнанні з індывідуальным. Каб пасажыры аддавалі перавагу гарадскім аўтобусам і тралейбусам, трэба выдзяляць для іх асобныя палосы. І гэта работа ўжо распачатая. У першую чаргу грамадскі транспарт атрымае сваю паласу па вуліцы Маскоўскай, бульвары Касманаўтаў, праспекце Машэрава, вуліцах Луцкай і Піянерскай. На многіх прыпынках сёлета ў нас з'явіліся электронныя табло, дзе адсочваецца рух транспарту ў рэжыме рэальнага часу. Таксама дзейнічае сістэма аплаты электроннага білета цераз праграму ў смартфоне.

Падчас абмеркавання казалі таксама аб перспектывах рэйкавага транспарту. Трамваяў у Брэсце няма, але сетка чыгуначных пуцей, якія не выкарыстоўваюцца, у горадзе ёсць. На думку архітэктараў, можна стварыць дадатковыя веткі рэек і развіваць рэйкавы транспарт. Гэта тэма ў крыху нечаканым ракурсе нядаўна ўзнікла пры абмеркаванні канцэпцыі выкарыстання старога аўтавакзала. Але пра яе крыху пазней.

Веладарожкі

Асаблівы раздзел на шляху да «Разумнага горада» — развіццё роварнага руху. У рамках канцэпцыі Symbo Cіty была агучаная ідэя дазволіць на пагранпераходзе «Брэст» перасякаць мяжу на ровары для стварэння транзітнага веламаршруту «Еўравела-2». Але да замежных паездак на двухколавым транспарце пакуль яшчэ шлях не блізкі. А вось для развіцця веласіпеднага руху ў горадзе зроблена шмат.

Роўна год таму на вуліцы 17-га Верасня з'явілася новая веладарожка. І зрабілі яе не на тратуары, як было раней, а на праезнай частцы. Перад гэтым на вуліцы памянялі асфальтавае пакрыццё. Спецыялісты кампаніі «СТіМ», якія выконвалі работу па нанясенні раздзяляльнай лініі, выкарысталі таўстаслойную дынамічную разметку. Яна выдае гул і вібрацыю пры наездзе колам, што карысна як кіроўцам, так і веласіпедыстам, якія не будуць заязджаць далей аднаго метра ад краю праезнай часткі, як патрабуюць ПДР. А кропкавы від нанясення пакрыцця мае ўласцівасць дрэнажу вільгаці і святлоадбівання.

Дырэктар па бяспецы дарожнага руху і транспартнай мабільнасці ТАА «СТіМ» Сяргей ТАЛАТАЙ заўважыў, што для сур'ёзнага штуршка ў плане развіцця веласіпеднага руху павінна развівацца інфраструктура: «Трэба, каб ровар стаў зручным транспартам на кожны дзень. Вядома, патрэбныя і асобныя веламаршруты, якія будуць цікавыя турыстам, але ж важнейшая сёння наяўнасць паслуг велашэрынгу, калі ровар можа ўзяць кожны ахвотны і даехаць у любы патрэбны пункт».

Велашэрынг

І вось доўгачаканы велашэрынг у Брэсце. Кампанія Kolobіke прывезла ў наш горад першыя сто ровараў. Цікава, што да гэтага названая кампанія працавала толькі ў Мінску, а з абласных цэнтраў першым выбрала для супрацоўніцтва горад над Бугам. Своеасаблівы заезд-прэзентацыя адбылася 1 кастрычніка. І цяпер жоўтыя ровары можна бачыць каля Лядовага палаца, за Кобрынскім мостам, побач з гандлёвымі цэнтрамі. Асаблівасць у тым, што пакідаць байк можна ў любым месцы. З дапамогай сістэмы GPS гаспадар заўсёды бачыць, дзе знаходзіцца веламашына.

Пакуль узяць у часовае карыстанне ровар можна ў чатырох пунктах горада: каля ўвахода ў гарадскі сад, побач з будынкам адміністрацыі Маскоўскага раёна, каля галоўнага корпуса БрДУ імя А. С. Пушкіна, побач з супермаркетам «Мікс». Кошт арэнды складае 50 капеек за 15 хвілін, за гадзіну трэба заплаціць 2 рублі. Каб скарыстацца паслугай, трэба спампаваць на мабільны тэлефон праграму Kolobіke, знайсці і забраніраваць ровар, кожны з якіх мае свой нумар. Далей трэба ўказаць свае прозвішча і імя, прывязаць плацежную картку. Вам дашлюць смс. Застанецца сканіраваць код, замок адкрыецца, і можна ехаць. А дабраўшыся да месца, неабходна закрыць рычажок-замок і паставіць ровар.

Адным з першых апрабаваў новы від транспарту старшыня Брэсцкага гарвыканкама Аляксандр РАГАЧУК. Ён сказаў, што неўзабаве горад атрымае значна больш ровараў, і яны будуць бела-сінімі пад колер герба і флага Брэста.

Пляцоўка, адкрытая для ідэй

Падчас абмеркавання канцэпцыі забудовы і выкарыстання старога аўтавакзала кіраўнік горада расказаў, што спяшацца не варта, лепей дзесяць разоў падысці да гэтай тэмы, каб выпрацаваць адну найлепшую прапанову. І з мэрам нельга не пагадзіцца, бо ўсе хацелі б, каб вызваленая плошча і немалы будынак як найлепш паслужылі гораду і гараджанам. А на конкурс праектаў рэканструкцыі квартала ў межах вуліц Міцкевіча, Карбышава, Пушкінскай і Куйбышава свае прапановы даслалі 11 камандаў архітэктараў, і не толькі з Беларусі. Пры гэтым, адна з канцэпцый, напрыклад, прапануе цікавы спосаб выкарыстання рэйкавых пуцей. Па іх на дзень будуць выязджаць гандлёвыя павільёны на плошчу, а вечарам вяртацца ў ангар-дэпо. А плошча тым часам стане месцам для гулянняў і масавых мерапрыемстваў. Але для гэтага аўтавакзал патрэбна знесці.

Аўтары аднаго з праектаў прапануюць над адным з будынкаў ва ўказаным квартале ўзвесці дадатковы паверх для агарода, паставіць там цяпліцы з памідорамі і агуркамі. Што ж, цяпер гэта модна. Цікавая прапанова паступіла і ад брастаўчан, якія працуюць на дацкае архітэктурнае бюро. Яны бачаць гэты квартал своеасаблівым паркам, у якім знойдзецца месца гандлёвым радам і амфітэатру. Хутка ўсе 11 прадстаўленых канцэпцый будуць апублікаваныя на сайце гарвыканкама, каб кожны мог азнаёміцца і выказаць сваё меркаванне. На горадабудаўнічым савеце маюць намер улічыць заўвагі і прапановы гараджан. Вынікі пасяджэння зноў будуць выкладзены ў інтэрнэт, каб атрымаць зваротную сувязь ад жыхароў. Такім чынам, «Разумны горад» прапануецца ствараць усім разам.

Святлана ЯСКЕВІЧ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Чым парадуе «Наш дом»?

Чым парадуе «Наш дом»?

Міжнародная спецыялізіваная выстаўка жыллёва-камунальнай гаспадаркі пройдзе ў Мінску.

Экалогія

Трапічныя ночы, ураганы з ліўнямі і тэмпература пад 40: чым запомнілася мінулае лета?

Трапічныя ночы, ураганы з ліўнямі і тэмпература пад 40: чым запомнілася мінулае лета?

Максімальнага значэння за летні сезон тэмпература паветра дасягнула 13 ліпеня на станцыі Жыткавічы і склала 37,9 градуса спёкі.

Грамадства

Што ажыўляе гісторыю Мінска

Што ажыўляе гісторыю Мінска

Напярэдадні дня нараджэння сталіцы прайшла міжнародная навукова-практычная канферэнцыя.