«Убачыць Парыж i памерцi!»
Так многiя i казалi, i кажуць. А я не разумела: ну навошта памiраць? Трэба з'ездзiць, паглядзець на яго, можа, нават трошкi пажыць, а потым вярнуцца ў сваю Беларусь...
Аднойчы я так бы i зрабiла. Але па парадку.
Некалi ў 60-х гадах мiнулага стагоддзя, скончыўшы iнстытут, я прыехала на работу ў мястэчка Варапаева. Атрымала так званыя пад'ёмныя, пазнаёмiлася з калегамi i ў канцы жнiўня выпадкова пачула, як адна з настаўнiц угаворвала другую з'ездзiць з ёй у Парыж. Падумала яшчэ: «Вось табе i маеш: адсюль, з Заходняй Беларусi, гэта, выходзiць, можна?! I што — без праблем? Без вiзы?!»
— Калi вы едзеце? — яшчэ не верачы ў гэта шчасце, спытала я.
— Паслязаўтра, — пачула ў адказ.
— А можна i мне з вамi?
— Ды калi ласка! — згадзiлася Хрысцiна Сiгiзмундаўна...
У хаце, дзе здымала пакойчык, я пералiчыла ўсе свае «зберажэннi». Вырашыла: калi паедзем паслязаўтра, а да першага верасня трэба ўправiцца, то грошай павiнна хапiць. (Пра вiзу не казалi нi слова, значыць, яна сапраўды не патрэбна.) Тады пытаннi: у што прыбрацца, на колькi дзён адпрасiцца ў дырэктара? Як там будзе з мовай (уся надзея на Хрысцiну Сiгiзмундаўну, бо я вучыла нямецкую...)? А як з дарогай? Спачатку ж трэба дабрацца да Пастаў, потым да Мiнска i адтуль ужо самалётам? Цi як?
З гэтымi пытаннямi я лягла спаць. Але ж якi там сон, калi наперадзе такая вандроўка i калi хутка на свае вочы ўбачыш Парыж — Эйфелеву вежу, Елiсейскiя палi!..
Заснула хiба пад ранiцу. I прыснiлася мне, што я ўжо там, прыехала, што трапiла на нейкi баль, што сам Эмiль Заля запрасiў мяне на вальс «Абарваныя струны» i, танцуючы, увесь час наступае на ногi.
Прачнулася ад мяўкання ката, якi i сапраўды пад нейкую «музыку» таптаўся па маiх каленях.
...У школе, сустрэўшы Хрысцiну Сiгiзмундаўну, я адразу ж спытала, цi адпрасiлася яна ў дырэктара.
— А навошта? — здзiвiлася каляжанка.
— Каб з'ездзiць у Парыж...
— Дык заўтра ж нядзеля, выхадны.
— Але ж за iм будзе панядзелак? — нясмела заўважыла я.
— У панядзелак магазiн закрыты!
— А ён, што, там — адзiн?
— Канешне...
Толькi тут да мяне стала даходзiць, што з Парыжам нешта не так.
— А на чым мы паедзем? — спытала для праверкi.
— На цягнiку. Тры станцыi...
Вечарам гаспадыня сказала мне, што Парыж — гэта вёсачка, i што назву ёй даў сам Напалеон. Ён, маўляў, начаваў там, а ранiцай агледзеў наваколле i сказаў: «Якая прыгажосць! Тут сапраўдны Парыж!»
...Яго, беларускi, цяпер адкрылi многiя турысты: убачылi i тамтэйшую Эйфелеву вежу, i палi — мо не горшыя за Елiсейскiя.
А хто не паспеў яшчэ з'ездзiць туды, настойлiва раю: гэта i блiжэй, i танней, а па сённяшнiм часе дык яшчэ i бяспечней.
Зоя Наваенка,
г. п. Падсвiлле, Глыбоцкi раён.
Жонка — назоўнiк канкрэтны, але... абстрактны
Без малога дзесяць гадоў таму, пасля другога дэкрэтнага водпуску, я прыйшла працаваць настаўнiцай беларускай мовы i лiтаратуры ў сваю ж, можна сказаць, родную школу. Спадабалася! А найболей — дык пяты клас. Дзецi ў iм вучылiся так сабе, некаторыя — нават слаба. Але ўсе яны былi такiя блiзкiя, такiя свае, вясковыя, шчырыя. З iмi адбывалася столькi вясёлага...
Ну вось, напрыклад, праходзiм разрады назоўнiкаў: агульныя, уласныя, зборныя, рэчыўныя.
— «Мёд» — гэта якi разрад? — спытала потым, каб праверыць веды.
— Уласны, — адказвае самы смелы вучань.
— Чаму?
— Дык ён жа ў нас свой, не куплёны...
Дзяўчаты з класа потым доўга прасiлi Валiка (так звалi хлопчыка) прынесцi ўласнага мёду...
Праз некалькi ўрокаў новая тэма: «Канкрэтныя i абстрактныя назоўнiкi». Зноў жа, каб дзецi лепш запомнiлi, я кажу iм, што многiя з першых (канкрэтных назоўнiкаў) можна памацаць i ўбачыць, а вось другiя ўжо не.
— Зразумелi? —- пытаюся.
Згодна маўчаць.
— Тады прывядзiце прыклады.
— Назоўнiк «жонка», — пачаў адзiн з вучняў, — канкрэтны, бо яе можна памацаць. Але ён i абстрактны...
— Гэта чаму? — здзiвiлася я.
— Таму што жонкi ў мяне няма.
...Iншы хлопчык, ужо праз гады, дзевяцiкласнiкам, стаў чытаць на памяць вядомае:
«Мой родны кут,
як ты мне мiлы!
Забыць цябе
не маю сiлы...»
А вось што далей — забыўся, стаў у кнiгу падглядваць. «Непарадак», — «сiгналiць» мне дзяўчынка з першай парты.
— Я бачу, — кажу ёй.
А вучань падумаў, што гэта падказка — яму. I давай паўтараць:
«Забыць цябе
не маю сiлы.
Я бачу...»
Клас лёг ад рогату!
...Калi тыя мае «пяцiкласнiкi» ўжо заканчвалi школу, на ўрок беларускай мовы прыйшла завуч. Мы разглядалi тэму «Зваротак» на прыкладзе народных замоў.
— А цiкава, цi ёсць замовы для здачы экзаменаў? — спытала адна з дзяўчынак.
Я адказала, што, напэўна ж, ёсць. А калi не ведаеш, то можна прыдумаць свае — з любымi словамi, галоўнае — шчырымi.
Таццяна Марцэвiч,
в. Ёдкi, Лiдскi раён.
Рубрыку вядзе Валянцiна Доўнар.
Ад яе ж чарговае i шчырае: «Пiшыце» (абавязкова з кантактамi для зваротнай сувязi), бо ўсе «вясёлыя i праўдзiвыя гiсторыi з жыцця чытачоў» на старонках «Звязды» не проста друкуюцца — яны ўдзельнiчаюць у конкурсе на найлепшую. Вынiкi яго будуць падведзены на пачатку наступнага года. Журы — i вялiкае чытацкае пад старшынствам спадарынi Соф'i Кусянковай з Рагачоўшчыны, i маленькае рэдакцыйнае на чале з першым намеснiкам галоўнага рэдактара спадарыняй Наталляй Карпенкай — працуе. Пераможцаў чакаюць прызы.
Эксперты — аб выніках афіцыйнага візіту Прэзідэнта Беларусі ў Расію.
Знайсці можна шмат чаго — ад солі да рэдказямельных металаў.
Яго шлях — сведчанне таго, што подзвіг, ахвяраванне, Айчына — не пустыя словы.
На прасторах яе вялікасці кнігі.