Вы тут

Мелодыі халодных дахаў


Адзін з найбольш самабытных творчых тандэмаў Беларусі гурт «люты сакавік» зусім нядаўна выпусціў свой першы паўнавартасны альбом. Год таму дуэт дэбютаваў з EP Soram, цяпер дыскаграфія папоўнілася рэлізам пад назвай Bol Jon Moj («Боль ён мой»). Удзельнікі гурта Уладзь Лянкевіч і Эрык Арлоў-Шымкус распавялі, як стварыўся «люты сакавік» і як у іх атрымліваюцца такія песні.


Падчас здымак кліпа «Ненавіджу Парыж». Фота Аляксандры Бабковай.

— Як нарадзіўся праект?

Эрык: У нас быў папярэдні супольны праект «Эрык і я»...

Уладзь: А, ты ўжо кажаш «быў»?

Эрык: І быў, і ёсць, але «люты сакавік» пусціў у яго карані і пачаў цягнуць усе сокі. Ідэя была ў тым, што мы робім нейкія больш сур’ёзныя рэчы з насычанымі тэкстамі і музыкай. Узнікла жаданне зрабіць нешта лёгкае, у музычным плане. Іншымі словамі, «люты сакавік» пачынаўся як дадатковы праект, але цяпер перайшоў у стадыю асноўнага.

Уладзь: З праекта «Эрык і я» пачалося наша шчыльнае музычнае супрацоўніцтва. Таму што знаёмыя мы былі даўно. Прынамсі, я сачыў за Эрыкам, калі ён яшчэ быў маленькім хлопчыкам з кантрабасам, вёў livejournal і толькі спрабаваў пісаць па-беларуску. Мне заўсёды падабалася тое, што ён робіць, і яго дасведчанасць у акадэмічнай музыцы. Кажуць, людзі шукаюць у іншых тое, чаго ім не хапае. І я ўсведамляю, што ўва мне, можа быць, ёсць нейкі рок-н-рольны драйв, але адукацыі не хапае. Пазнаёміліся мы, напэўна, на «Бардаўскай восені», дзе былі з рознымі праектамі: я граў у гурце «TonqiXod», Эрык  — у гурце «Vuraj», яшчэ з Палінай Рэспублікай.

Я вялікі прыхільнік супольнай творчасці, таму што ў сутыкненні энергій ствараецца эфект нечага трэцяга. Калі мой папярэдні гурт разваліўся, пачаў шукаць, з кім магу супрацоўнічаць далей, і адразу падумаў пра Эрыка. Нельга сказаць, што ў нас адразу атрымалася нешта геніяльнае. Прайшлі этап першых рэпетыцый, калі даводзілася прыцірацца.

Мы абодва выйшлі з нейкага андэграўнду і, калі пачыналі рабіць «Эрык і я», думалі, што робім нешта папсовае, але высветлілася, што гэта той жа андэграўнд.

Калі на постсавецкай прасторы пачалася хваля папулярнасці постпанку і таму падобнага, я падумаў, згадаў усё, што падабалася раней, і вырашыў гэта з сябе выпусціць. Таму і прапанаваў Эрыку зрабіць другі праект. Пасля першага рэлізу мы не ведалі, ці будзе працяг. Гэта шмат у чым залежыць ад слухача — «люты сакавік» зроблены як праект для дыялогу са слухачом.

— Ці ёсць у вас адмысловая гісторыя пра назву?

Эрык: Самая складаная задача ў стварэнні гурта — прыдумаць назву. Памятаю, што ў нас было шмат варыянтаў, але менавіта гэтую прапанаваў Уладзь.

Уладзь: Мы зрабілі песні і хацелі іх адправіць на нейкі конкурс. За дзве гадзіны да дэдлайну дурыў галаву сваім сябрам, якія тады прыйшлі пагуляць у настолкі. І я падумаў: гэта праект, арыентаваны на больш шырокую аўдыторыю. Што яна ведае па-беларуску? Ну, можа быць, назвы месяцаў. І пачаў перабіраць. І сябры тады сказалі, што менавіта «люты сакавік» гучыць найлепш. Так і засталося.

— Як размеркаваны ролі ў вашым дуэце?

Эрык: Тэкст у першую (і адзіную) чаргу — гэта справа Уладзя. А з музыкай бывае па-рознаму: часам мы і ад тэксту маглі адштурхнуцца, часам проста рабілі нешта музычнае, а потым Уладзь дадаваў тэкст.

Уладзь: Усё можа пачацца з басовага ходу, можа — з нейкага чарнавіка, які ляжаў у Эрыка ў засеках. Часам мы думалі: трэба нешта напісаць... Эрык пакідваў які-небудзь біт, мы пад яго ў пэўнай танальнасці нешта імправізавалі. І калі такія нататкі ўжо ёсць, уключаюцца прапановы па аранжыроўцы...

Эрык: Каментарыі наконт тэксту...

Уладзь: Так, здаралася такое, што ў нас было некалькі музычных накідаў і некалькі маіх тэкстаў, але яны яшчэ не суадносіліся адзін з адным. У такіх выпадках мы проста пачынаем граць, і я падсоўваю Эрыку тэкст на мабільніку, а ён спрабуе знайсці, як словы будуць гучаць у песні. Тут і пачынаюцца спрэчкі: падыходзіць тэкст ці не падыходзіць... Я кажу, што ён ідэальна трапляе ў атмасферу, Эрык даводзіць, што ён не кладзецца па складах. Гэта сапраўды такі жывы працэс! Трэба разумець, што ў супольнай творчасці ўсё спрацоўвае толькі тады, калі ўсе кампаненты ўключаны, бо працэс складаецца з пастаяннага зачэплівання аднаго за іншае.

Эрык: Так, у нас нельга сказаць, што Лянкевіч напісаў тэкст, а я — музыку.

Уладзь: Зразумела, мы ведаем, дзе за што зачапіліся, ад чаго адштурхнуліся, але на выхадзе гэта не мае значэння. Важна тое, як усё працуе ў цэласным творы.

— Ваш новы альбом  — «Боль ён мой»  — атрымаўся больш меланхалічны, чым першы рэліз. Ці адчулі вы гэта самі? Ці заўважылі нейкія адрозненні ў настроі падчас працы?

Эрык: Агульныя змены, канешне, ёсць, яны ў першую чаргу датычацца музыкі, якая стала больш насычанай. У плане настрою для мяне другая частка  — апошнія тры трэкі — сапраўды гучыць больш меланхалічна. Гэта падабаецца, бо трэкі больш свежыя, ствараліся ўжо падчас запісу. І зразумела, што нейкі асабісты бягучы настрой адбіваецца на музыцы, якую пішаш.

Уладзь: Я, калі пішу тэксты, натхняюся біяграфіяй Эрыка. У мяне жыццё вельмі нецікавае. Мы думалі, як правільна расставіць трэкі ў альбоме, але фактычна атрымалася, што яны размясціліся ў храналагічным парадку. І можна прасачыць змены ў нашым настроі і эвалюцыю ў аранжыроўках, проста слухаючы ўсе трэкі запар. Самому пакуль цяжкавата аналізаваць, бо даволі блізка адчуваем гэтыя кампазіцыі.

Эрык: Так, патрэбна, каб прайшоў пэўны час, бо, як і з папярэднім рэлізам: праз паўгода пераслухоўваеш, і гучыць ужо абсалютна па-іншаму.

— Ці ёсць любімыя трэкі з альбома?

Эрык: Мой любімы  — «Паасобку». Не хочацца сябе нахвальваць, але заўсёды імкнуся давесці тое, што атрымліваецца, да максімальна магчымай якасці. Гэтая песня стваралася ў лайв-рэжыме, ужо падчас запісу, ёсць пэўныя знаходкі. Мне падабаецца, якім трэк атрымаўся і па гуку, і па настроі, і па тэксце.

Уладзь: Я ведаю, чаму Эрыку падабаецца «Паасобку» — там незвычайныя гарманічныя пераходы. Дзесьці застаецца прыкладна тая ж гармонія, але бас мяняе прачытанне танальнасці. І за кошт гэтага — нешта гнятлівае, музыка паступова пераносіць з аднаго настрою ў іншы...

Насамрэч, у альбоме няма ніводнага трэка, які б мы даляпілі проста, каб расцягнуць час.

Я люблю апошні трэк альбома «Голы», асабліва па музыцы. Там такая канцоўка, што я б яе расцягнуў хоць на дзесяць хвілін. Яшчэ падабаецца трэк «Гербарый», у прыватнасці тэкст. Гэта, дарэчы, той выпадак, калі словы ў нас былі даволі даўно, але доўга падбіралі музыку. З’явілася нават некалькі чарнавых варыянтаў, ды ніяк не складвалася. Але ў выніку атрымалася, і мне вельмі прыемна, што многім спадабалася.

— Чаму для кліпа вы выбралі менавіта «Ненавіджу Парыж»?

Уладзь: Яшчэ да таго, як гэта ўсё пачалося, у нас былі канцэрты, на якіх мы ігралі частку трэкаў з альбома. «Ненавіджу Парыж» на той час быў самы свежы. І тады нарадзілася думка, што трэк такі ўчэпісты, не асабліва патрабуе настраёвага паглыблення. Дарэчы, гэта ты сказаў, што трэба напісаць песню не толькі пра стасункі.

Эрык: Так, і каб яна была больш бадзёрая, з запалам.

Уладзь: Ну так, гэта было штуршком. Там няма нейкай асабістай драматычнай гісторыі, таму на яе было нястрашна здымаць кліп.

Эрык: Хацелася зрабіць кліп у эстэтыцы жанру  — нешта атмасфернае, дзе ў кадры проста тусуюцца. Ён часткова зняты на нармальную камеру, часткова — на тэлефон. Была мэта зрабіць не мегаякасна, а хутка і весела.

Уладзь: Папрасілі Аляксандру Бабкову — яна нам часта дапамагае з візуалам і ўвогуле. Я ўспомніў, што ёсць двор з Эйфелевай вежай, і гэтае месца падыходзіла да нашай інтэрпрэтацыі. Заставалася толькі быць смешнымі.

Візуальны складнік вельмі важны. У ідэале трэба ледзь не на пяць трэкаў здымаць кліпы, але варта з чагосьці пачаць.

— З кім вас часцей за ўсё параўноўваюць і на якую музыку арыентуецеся?

Уладзь: На вялікі жаль, ступень нашай вядомасці... Не, насамрэч, мы робім стаўку на тое, што цяпер у нас ёсць паўнавартасны альбом, і для слухачоў гэта магчымасць скласці больш цэласнае ўражанне пра нас. Таму чакаем, з кім нас параўнаюць. Пакуль экспертнага меркавання не выказвалі, больш за тое, у Беларусі пазакрываліся многія музычныя сайты. А на ўзроўні простых каментарыяў у сацыяльных сетках сур’ёзна ўспрымаць даволі цяжка. Бачыў нядаўна нешта кшталту «О, гэта ж беларускі “Электрофорез”».

Эрык: Нас складана у штосьці ўпісаць, бо няма ніякага чыстага стылю ці жанру. Ёсць пэўны сінтэз постпанку і колдвэйву, але большасць з гуртоў робіць музыку ў кананічным для гэтых жанраў фармаце. Таму так адразу і не скажаш, на што мы падобныя.

Уладзь: Мы натхняемся абсалютна рознымі рэчамі. Многія музыканты любяць расказваць, што яны працуюць у сваім унікальным жанры. І мы з тых жа творцаў. Іншая справа, што ёсць такая хваля: Nürnberg, Dlina Volny, «Молчат Дома», Akute з беларускамоўнага сегмента. Хутчэй за ўсё, гэта проста такі мясцовы кантэкст, да якога цікава быць далучаным, і мне здаецца, што можна гаварыць пра беларускую, мінскую хвалю такой музыкі. Хаця яна сапраўды розная: ад гітарнай да больш электроннай, спяваюць і па-руску, і па-беларуску, і па-англійску. Вядома, гэта не без уплыву таго, што адбываецца з музыкай на постсавецкай прасторы, асабліва ў Расіі. Там гэтая хваля постпанку не толькі вельмі вялікая, але і па атмасферы ўся працята часам, кантэкстам. Гэта актуальнае, з таго, што ўплывае.

Эрык: У мяне, канешне, свой кантэкст. Шмат электроннай музыкі я слухаў і слухаю цяпер. Ёсць цэлая хваля англійскай электроннай музыкі, больш складанай. Калі я сам шукаю нейкія гукі сінтэзатара, натхняюся імі. Ёсць, напрыклад, гурт Boards of Canada — там атмасферны гук. І хаця музыка, здаецца, не складаная, але тое, як яна зроблена, моцна на цябе ўплывае.

— Уладзь у адным інтэрв’ю сказаў, што «люты сакавік» вымагае быць крыху нягеглым падлеткам. Чаму?

Уладзь: Гэта да таго ж, што я ўжо казаў: чаму я павінен хаваць нейкую частку сябе. Не тое, каб я рабіў гэта наўмысна, але ўсё адно... Калі толькі пачынаў займацца музыкай, мой першы гурт быў шмат у чым іранічны, але мы ўсё ж спрабавалі рабіць сур’ёзныя рэчы і самім сабе і іншым даказаць, што можам звярнуць на сябе ўвагу калег па цэху. Пасля зразумеў: штосьці ўжо даказана, прынамсі сабе.

 Дар’я СМІРНОВА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.