* * *
Я веру ў Бога, які верыць у мяне.
Часам ён таксама стомлены.
І яго трэба абняць.
Асабліва пасля зімы.
Кожны раз, калі крычыць чайка,
будзе мая чарга.
Кожны раз, калі кувае зязюля, —
чарга Ягоная.
* * *
Краявіды карцін Марціроса Сар’яна:
пальмы з поўнямі мяняюцца ценямі.
Афрыка рыкае рудым цяляткам —
аазісы гатэляў пад капыткамі залаценькімі.
Мурыны й мурэны атачаюць нястомна,
як гандляркі з Камароўкі на Коласа.
Павольныя пагоншчыкі вярблюдаў сонна
кіруюць кацеры караванаў напаўголаса.
Калі цёпла на сэрцы — вершы маўчаць ў галаве.
Цела пяе — і душа ў гуморы.
Жыццё звонкай манеткай
ляціць у Чырвонае мора.
І ты мінеш так —
і па табе
зазвоняць.
Краявіды карцін Марціроса Сар’яна...
Пальмы з поўнямі абдымаюцца ценямі.
Цалуюцца маладыя, ад усемагчымасці п’яныя,
на досвітку — каб ніхто не дазнаўся! —
замяняючы зноў душы целамі.
* * *
Ён казаў:
будзь з іншымі,
не па зубах
мне аднаму ты.
Дужа моцная,
дужа прыгожая,
катэгарычная,
крыху вальтанутая.
Яна прасіла:
стану мяккай,
як вераснёўскі яблык,
каб мог увайсці
ў мяне ты
ікламі.
Толькі пасля
не забудзься
падзьмуць
на раны,
каб ад майго болю
не зніклі мы.
...Цішэй, цішэй,
душа, плач —
бо чутно
гэта нават знутры.
Cвятлей радуйся,
усміхайся часцей
і не зрывайся на крык.
* * *
Мераю час да цябе
туманамі і лістападамі,
летнімі зарападамі,
снягамі і капяжамі,
сонцамі і начамі,
касцельнымі званамі,
раплюшчанымі вачамі
на раз, два, тры —
твае пальцы ў мяне ўнутры
намацваюць новы рым.
Магчыма,
ты і ёсць мужчына-Айчына,
плечы якога — муры,
сэрца — брукаванка,
і ўсмешка — каханка,
што вярнуўся пасля вайны.
Як жа лёгка
ў чырвоным адзенні
мне выходзіць
на брук твайго сэрца,
басанож,
і, абняўшы аберуч, —
не баяцца ашчэру
звера.
Карміць з рук
агнём і паветрам,
каб ты дыхаў на поўныя грудзі,
каб ты йшоў, прамяністы, наперад,
і цябе прапускалі людзі.
Каб ты зноў вяртаўся з туманам
множыць радасць, дзяліць трывогі.
Каб ты зноў вяртаўся, каханы,
пасля бою, вайны, перамогі.
* * *
Колькi дарог стаптаных,
колькi краёў зблуканых.
Але тваё дыханне
толькi двое пазнаюць.
Той, хто цябе прыдумаў
з шчасця, сумневаў i сумаў,
I тая, што спала мала:
тая, хто твая Мама.
* * *
Зоры — саспелыя яблыкі,
гронкі белых наліваў:
скачуць па небе,
як д’яблікі,
падаюць да шчаслівых.
Тваё ж трывожнае шчасце
у вечаровых абдымках —
за паўначы да прычасця
дыхай.
Лета сыходзіць дажджамі
і гарадамі чужымі.
Калі ты ў апошнім часе
плакаў начамі,
скажы мне?..
Плывуць туманы з сівінкамі,
як пры тваіх скронях.
З цукровымі журавінкамі
атрута ў знаёмых далонях.
Доўгія ночы, бясконцыя,
бы ў юных мнішак спадніцы.
Зоры
саспелымі сонцамі
падаюць,
падаюць
ніцма...
* * *
Ёй так не ставала цяпла,
што гарачую гарбату
яна пачынала піць з самай раніцы,
сканчваючы глыбока апоўначы.
А штоночы сніла горы і моры,
што бліжэй за ўсіх да сонца,
на якое глядзела ўсе сны навылёт.
Але замест цеплыні
заставаліся толькі апёкі:
ад кіпневай гарбаты — у горле і жываце,
ад снёнага сонца — ў вачах.
І тады яна завяла ката.
Кот — яна вырашыла — надзейнейшы за каханне,
нават калі гуляе сам па сабе,
то вяртаецца цёплым —
і не апячэшся.
* * *
Яна ўсміхнецца —
далоні ў далоні возьме.
І выдыхнуць зможаш — глыбока,
нібы ўпершыню.
Смерць — гэта восень,
памножаная на вышыню.
Яна абдыме,
суцешыць
і мяккай котачкай
пацалуе ў плячо.
Смерць — як глыток са сподачка:
раз — і ўсё.
Прыйдзе ціхутка,
саван сцяжыны ўкладзе
нетаропка.
…Смерць — гэта хутка,
як новы дзень,
як кропка.
І нават амаль не складана
(маліся, мама, маліся)
сыходзіць,
калі дзеці, вершы й каханыя
засталіся
на гэтай зямлі.
№ 12 «Полымя», 2019
У лясніцтвах ужо тыдзень кіпіць работа.
«Адно немагчыма без другога».
Ужо традыцыя з нагоды Дня роднай мовы прапаноўваць чытачам праверыць свае веды.