Вы тут

Як навучыць школьніка вучыцца?


Як бы нi суцяшалi бацькi сябе тым, што адзнакi — не паказчык ведаў, практыка ўсё ж паказвае, што часцей на справе яны дэманструюць не толькi ўзровень ведаў, але i ўзровень матываванасцi дзiцяцi да развiцця. А што рабiць, калi ў яго няма жадання вучыцца? Цi калi жаданне з узростам знiкла? Як наогул дапамагчы маленькаму чалавеку? На гэтыя пытаннi адказала псiхолаг Мiнскага гарадскога цэнтра сацыяльнага абслугоўвання сям'i i дзяцей Вольга МАСКАЛЕНКА.


— У дзяцей не бывае ляноты, — лiчыць псiхолаг. — Да сямi гадоў у малых галоўным вiдам дзейнасцi павiнна быць гульня. Пасля сямi — вучоба, потым — работа. Калi дзiця легла на ложак i не хоча вучыцца, трэба разбiрацца, што было да гэтага. Можа, бацькi перагрузiлi гурткамi цi знiк кантакт з роднымi... Бывае, што ў малога нешта не атрымлiваецца цi ў яго праблемы з аднакласнiкамi i настаўнiкамi, а можа, павысiлася па нейкiх прычынах трывожнасць. У такiх выпадках нельга адназначна сказаць, што менавiта здарылася. Можна паспрабаваць разабрацца самiм бацькам, калi яны ў кантакце з дзiцем. Калi не, то лепш звярнуцца да псiхолагаў, якiя дапамогуць разабрацца ў праблеме iндывiдуальна. У iншых выпадках трэба працаваць з матывацыяй.

Дзяцiнства, на думку спецыялiста, доўжыцца да 25 гадоў. Да 12 гадоў — тыповае дзяцiнства, якое характарызуецца фантазiйным мысленнем. У гэтым узросце дзецi вераць у Дзеда Мароза ды феяў, i iм цяжка рэфлексаваць. Пасля iдзе падлеткавы перыяд, у гэтым узросце дзецi пачынаюць шуткаваць, падколваць дарослых, знiкае вера ў казкi. Аднак падлеткавасць — гэта не пра даросласць i прыняцце спелых рашэнняў. У 18 гадоў па пашпарце ў нашай краiне чалавек лiчыцца дарослым, але на самай справе — гэта ўзрост больш дарослага падлетка. Толькi прыкладна да 23 гадоў чалавек пры добрых умовах развiцця i правiльным пераадоленнi ўзроставых крызiсаў ужо навучыцца разумець, што ён адчувае, навучыцца выбудоўваць «дарослыя» межы i не парушаць чужых. У залежнасцi ад таго, як праходзiць перыяд дзяцiнства, могуць узнiкаць праблемы з матывацыяй да вучобы i ўвогуле развiцця. Матывацыя можа быць унутраная i знешняя.

— Калi ў дзiцяцi нешта добра атрымлiваецца, то ўзнiкае пачуццё задаволенасцi сабой i сваёй дзейнасцю, — тлумачыць Вольга Маскаленка. — Гэта дазваляе нарадзiцца ўнутранай матывацыi, якая можа датычыцца i дзейнасцi, i навучання. Напрыклад, у дзiцяцi добра атрымалася спячы пячэнне. Яму хочацца рабiць гэта яшчэ, а потым i паэксперыментаваць у гэтым кiрунку. Так спрацоўвае ўнутраная матывацыя i са школьнымi прадметамi. Такую матывацыю дарослым вельмi важна падтрымлiваць i падмацоўваць, даваць ёй развiццё i ўдасканальваць.

Каб падтрымаць развiццё ўнутранай матывацыi ў дзiцяцi, дарослым трэба стаць вельмi ўважлiвымi назiральнiкам. Нельга навязваць свае патрэбы дзецям. Прыкладна ў трохгадовым узросце ў дашкольнiка здараецца першы ўзроставы крызiс. Ён пачынае аддзяляць сябе ад мацi, адчувае, што яму не заўсёды хочацца рабiць тое, што яго просяць бацькi.

— Задача бацькоў — убачыць, што падабаецца рабiць малому, — лiчыць псiхолаг. — I паспрабаваць тое развiць. Гэта можа быць спорт, музыка, маляванне, лепка, канструктар, робататэхнiка ды ўсё, што заўгодна...

Знешняя ж матывацыя ўзнiкае ўжо з дапамогай людзей i нейкiх вонкавых сiтуацый. Гэта самая распаўсюджаная матывацыя ў нашых людзей. «Калi зараз не зраблю дамашняе заданне, то атрымаю двойку, а там i пакаранне ад бацькоў», — думае дзiця. I робiць часта не таму, што яму цiкава, а каб двойку не атрымаць.

З такой матывацыяй адносiны ў дзяцей вельмi няпростыя. Прыклад з музычнай школай. Многiя дзецi вельмi хочуць у яе паступiць, пачынаюць вучыцца i праз гады два ўжо мараць пакiнуць гэтую ўстанову.

— Калi дзiця не ўлавiла «кайф» ад пераадолення цяжкасцяў i атрымання вынiкаў, то так, хутчэй, i адбудзецца, — мяркуе спецыялiст. — Тут галоўнае для бацькоў — не перацiснуць! Захоча дзiця потым музыкай займацца, няхай займацца, калi падрасце i рашэнне будзе свядомае i ўнутрана матываванае. А дарослыя, калi вырашаюць, кiнуць дзiцяцi «музыкалку» цi не, таксама робяць выбар: заставацца бацькамi ў кантакце з дзiцем цi «нацiснуць» i страцiць добрыя адносiны. Канешне, вучыць пераадольваць цяжкасцi важна, але калi дарослы адчувае, што далей толькi «вайна», лепш адступiць. I паспрабаваць дзесяць кiрункаў дзейнасцi, але каб дзiця «гарэла» справай, а не давесцi адно, але адбiць жаданне наогул спрабаваць нешта новае.

Пасля 12 гадоў знешняя матывацыя становiцца больш значная для падлетка, чым унутраная. Акружэнне i сябры аказваюць велiзарны ўплыў на яго, таму бацькам так важна быць з дзiцем у кантакце i ствараць вакол яго пэўнае асяроддзе. Калi ж дзiця да 9 класа так i не вызначылася для сябе, чым хацела б займацца, можна падключыць да справы псiхолагаў-прафарыентолагаў. Яны дапамогуць знайсцi «зоны адоранасцi» дзiцяцi, «уключыць» унутраную матывацыю.

— I наогул у чалавека ўсё жыццё наперадзе, — упэўнена спецыялiст. — Нармальна i ўжо дарослым мяняць прафесii, здабываць новыя навыкi i спрабаваць рознае. Галоўнае, улавiць кантакт з патрэбай развiвацца i атрымлiваць ад гэтага стану асалоду.


Лайфхакi, якiя настрояць на вучобу

Рабочае месца

Усе ведаюць пра тое, што святло павiнна падаць збоку, а спiну трэба трымаць прама. Але на практыцы дарослыя самi часта чытаюць цi робяць працу лежачы. Дзецi робяць тое самае. I шмат губляюць, бо няправiльна ўладкаванае рабочае месца знiжае эфектыўнасць.

Вылучыце дзiцяцi асобнае месца для заняткаў — гэта дапаможа правесцi мяжу памiж вучобай i ўсiм астатнiм. Перыядычна звяртайце ўвагу на тое, каб на стале быў парадак. Кацярына Ленгольд у кнiзе «Проста космас» нагадвае: «Хаос на рабочым месцы абмяжоўвае здольнасць мозгу апрацоўваць iнфармацыю. Беспарадак «загружае» мозг, ствараючы шум, якi перашкаджае канцэнтравацца».

Планаванне

Адзiн з галоўных навыкаў у вучобе — планаванне. Калi не дапамагчы дзiцяцi авалодаць iм, то яно будзе дрэнна спраўляцца з заданнямi, не зможа ўкласцiся ў тэрмiны i нават можа страцiць упэўненасць у сабе. Планаванне не патрабуе шмат часу, дастаткова адводзiць 10 хвiлiн на складанне штодзённага плана. Усталюйце ў тэлефоне або на камп'ютары напамiны аб ключавых датах i тэрмiнах. Выбiрайце зручны варыянт для вашага дзiцяцi. Аднаму падыдзе раздрукоўка, iншаму — мабiльнiк.

Сачыце за адпачынкам!

Часам тэмп жыцця дзiцяцi ўражвае: школа, рэпетытары, курсы, секцыi... Ператамленне i выгаранне — пастка, якая чакае на шляху да поспеху загружанага малога. Таму абавязкова плануйце час для адпачынку i сачыце за рэжымам сну. Недахоп сну негатыўна адбiваецца на ўвазе, здольнасцi да мэтанакiраванай дзейнасцi, рабочай памяцi, настроi, лагiчным мысленнi i нават на маторыцы. Iдэальная колькасць сну не вызначана, але ў сярэднiм гэта 8 гадзiн для дарослых i не менш як 9 гадзiн для дзяцей.

Наталля ТАЛIВIНСКАЯ

Загаловак у газеце: Ва ўсiм вiнаватая матывацыя, або Як навучыць вучыцца

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.