Вы тут

Раім схадзіць


Жывапіс у Планетарыі, Выстава-атракцыён па матывах мультфільмаў Алы Мацюшэўскай, Праект «Новая зямля», прысвечаны Язэпу Драздовічу і іншае — афіша «Звязды».


Праект «100 імёнаў Беларусі»: Казімір Семяновіч. Вялікае мастацтва артылерыі

Дзе: Кінатэатр «Піянер», г. Мінск, вул. Энгельса, 20

Калі: 7 красавіка, 15:00

Колькі каштуе: 3 BYN

7 красавіка ў 15.00 у кінатэатры «Піянер» Уладзімір Бокун і творчая група студыі «Майстэрня Уладзіміра Бокуна» прадставяць гледачам гістарычны дэтэктыў «Казімір Семяновіч. Вялікае мастацтва артылерыі».

«Майстэрня Уладзіміра Бокуна» — гэта каманда прафесійных рэжысёраў, сцэнарыстаў, рэдактараў, відэаінжынераў і аператараў, якія займаюцца вытворчасцю дакументальнага кіно. Ужо больш за 10 гадоў на чале з Уладзімірам Бокунам студыя стварае фільмы аб айчыннай гісторыі. Аўтары працуюць з унікальнымі архівамі і асабістымі дакументамі герояў, бяруць інтэрв’ю ў нашчадкаў, біёграфаў і паслядоўнікаў па ўсім свеце.

Праект «100 імёнаў БЕЛАРУСІ» — гэта жывы аповед пра герояў нашай гісторыі. Іх імёны вядомыя, але з цягам часу іх вобразы застылі, ператварыліся ў гістарычныя манументы, страцілі жывыя чалавечыя рысы. Задача праекта — удыхнуць жыццё ў гэтых персанажаў, каб глядач зірнуў на гісторыю іх вачыма.

Гістарычны дэтэктыў «Казімір Семяновіч. Вялікае мастацтва артылерыі» раскажа пра геніяльнага беларускага вучонага і інжынера Казіміра Семяновіча, аднаго з заснавальнікаў ракетнай тэхнікі. У аснове фільма — архіўныя матэрыялы XVII стагоддзя і ўнікальныя фрагменты сусветна вядомай кнігі «Вялікае мастацтва артылерыі». Творчая група нават правяла запуск ракеты «Семяновіч-2», адноўленай па арыгінальных чарцяжах беларускага навукоўца.

Карціну здымалі ў Мірскім замку (г. Мір, Беларусь) і ў сядзібе Любанскіх (Лошыцкі парк, г. Мінск). Асаблівую ўвагу надавалі рэквізіту: храбусценне сургучовых пячатак на лістах сапраўднае, а кнігу «Вялікае мастацтва артылерыі» мастак-пастаноўшчык зрабіла сваімі рукамі па аналогіі з асобнікам, які знаходзіцца ў Нацыянальнай бібліятэцы Беларусі. Вывучаючы жыццё Казіміра Семяновіча, стваральнікі фільма звярталіся да перакладчыкаў, біёграфаў, спецыялістаў па ракетабудаванню. Яны распавядалі новыя дэталі яго лёсу, ахвотна тлумачылі складаныя фізічныя з’явы і нават пабудавалі макет ракеты XVII стагоддзя.


Выстава жывапісу ў Планетарыі «Паміж светаў у зорным ззянні…»

Дзе: Планетарый, г. Мінск, вул. Фрунзэ, 2

Калі: па 2 мая

Колькі каштуе: бясплатна

Мінскі Планетарый з 1 красавіка па 2 мая запрашае наведаць выставу жывапісу Галіны Горавай «Паміж светаў у зорным ззянні…». Экспазіцыя прысвечана тэме Космасу, яго хараству і велічы і прымеркавана да важнай даты. 12 красавіка міжнародная грамадскасць будзе адзначаць 60 гадоў першага палёту чалавека ў космас. Згодна творчай канцэпцыі Галіны Горавай, менавіта мастацкі вобраз дае найбольш паўнавартасную магчымасць судакранання з прыгажосцю Сусвету. Яе жывапісныя творы, прысвечаныя Космасу, – гэта спроба візуальнага асвойвання касмічнага атачэння, своеасаблівае падарожжа па планетах нашай Сонечнай сістэмы. У сваіх касмічных краявідах мастачка звычайна абапіраецца на сучасныя астранамічныя здымкі, але часам канструюе і цалкам фантастычные пейзажы.

Сустрэча з мастачкай адбудзецца ўвечары, 3 красавіка, у 20:00. У межах праекта «Трыбуна вучонага» Галіна Горава прачытае лекцыю «Панарама космасу ў выяўленчым мастацтве ХХ стагоддзя». Размова пойдзе пра жанр касмічнага рэалізму і навукова-фантастычную тэматыку выяўленчага мастацтва, а таксама пра творчасць беларускіх мастакоў-касмістаў. Падчас гэтай сустрэчы адбудзецца прэзентацыя каталога твораў Галіны Горавай «Касмічнае падарожжа».


Выстава-атракцыён па матывах мультфільмаў Алы Мацюшэўскай

Дзе: Музей гісторыі беларускага кіно, г. Мінск, вул. Свярдлова, 4

Калі: па 1 жніўня

У выставачнай зале Музея гісторыі беларускага кіно — філіяла Нацыянальнага гістарычнага музея Рэспублікі Беларусь — у рамках святкавання 50-годдзя беларускага анімацыйнага кіно адкрылася выстава-атракцыён па матывах творчасці ветэрана беларускай анімацыі, мастака і рэжысёра Алы Мацюшэўскай.

Панараму беларускай анімацыі нельга ўявіць без самабытнага і ўнікальнага таленту мастака-пастаноўшчыка Алы Мацюшэўскай. Гэтаму майстру падуладна ўсё — і стылістыка дзіцячага малюнка ў стужцы «Лыжка для салдата», і глыбокае пранікненне ў візуальнае мысленне Марка Шагала ў карціне «Марк Шагал. Пачатак», і тонкае адчуванне эпохі Адраджэння ў фільме «Дантэ. Беатрычэ». Майстэрства Мацюшэўскай надае нашай анімацыі дыханне высокай выяўленчай культуры і нясе выразнае пачуццё стылю.

На выставе прадстаўлены аўтарскія эскізы Алы Мацюшэўскай, якія сталі асновай фаноў і вобразаў герояў амаль двух дзясяткаў мультфільмаў Студыі анімацыйных фільмаў Нацыянальнай кінастудыі «Беларусьфільм» і якія адлюстроўваюць творчы пошук аўтара, асноўныя этапы яго працы — раскадроўка (выяўленчы канспект будучага фільма), падрыхтоўчыя і стылявыя эскізы і, нарэшце, кадры з гатовых фільмаў, многія з якіх, дарэчы, адзначаны прызамі міжнародных кінафестываляў менавіта за выяўленчае рашэнне.

Арганічна дапаўняе і ўзбагачае экспазіцыю серыя гульнявых атракцыёнаў (аптычных ілюзій) на аснове кадраў і персанажаў прадстаўленых фільмаў, а таксама тэматычныя інсталяцыі і фотазона.

Пазнаёміць наведвальнікаў з багатым і шматгранным мастацкім светам Алы Мацюшэўскай, перадаць ім адчуванне святла, цяпла і радасці, якія пранізваюць яе творчасць, — так можна сфармуляваць звышзадачу ўсіх элементаў арыгінальна аформленага выставачнага праекта «Час — хуткая рака...».

На працягу працы выставы яе прадметная экспазіцыя будзе дапаўняцца экраннай — рэтраспектывай лепшых мультфільмаў Алы Мацюшэўскай.


Выставачны праект «Новая зямля», прысвечаны Язэпу Драздовічу

Дзе: Музей-майстэрня З. Азгура, г. Мінск, вул. Азгура, 8

Калі: па 17 красавіка

Колькі каштуе: 5 BYN

У Мемарыяльным музеі-майстэрні Заіра Азгура пачала працу выстава мастацкага праекту Сержука Мядзведзева «Новая Зямля», які зроблены пры ўдзеле мастачкі Лізы Лянкевіч.

Экспазіцыя выставы прадстаўлена фатаграфіямі, аб’ектамі, малюнкамі, жывапісам, зробленнымі мастакамі.

«Язэп Драздовіч заварожваў мяне здаўна. Як беларус, як мастак, як вынаходнік, як празарлівец, які шмат у чым апярэдзіў свой час. Як прарок, што, як і належыць прароку, не знаў прытулку ў сваёй айчыне і мусіў шукаць прыстанку ў чужых, незямных краях. Нямала папацягала яго жыццё па гэтым і іншых светах, але — на нашае шчасце — спакой ён знайшоў тут, у роднай глебе, даўшы магчымасць нашчадкам дакрануцца да сваёй спадчыны.

І няхай з гэтай спадчыны знойдзена і сабрана ўжо даволі, у мяне не было сумневаў, што яшчэ шмат ягоных карцін, замалёвак і дываноў пыляцца недзе на гарышчах даўно закінутых хат і чакаюць на свой час.

Урэшце летась я выправіўся ў вандроўку па тых мясцінах, дзе слынны мастак дажываў свой век, з надзеяй нечага адшукаць. Дзясяткі наведаных вёсак, сотні агледжаных хат — і вось яна ўдача, вось ён лёс — у вёсцы з назвай Мядзведзева, у паддашку адной з хат мяне чакала старая, абношаная валіза, а ў ёй сапраўдны скарб — пацёртая фотастужка, зрэзаная з падрамніка карціна і стос нататак.

Тое, што палатно і нататкі належалі Драздовічу, я зразумеў адразу. А вось фотастужка была для мяне загадкай. Няўжо Драздовіч быў яшчэ і фатографам? Я ўзяўся надрукаваць фотаздымкі з тых негатываў, і тое, што я ўбачыў, проста мяне агаломшыла. На іх былі рэальныя кадры тых краявідаў, якія Драздовіч адлюстраваў на сваіх марсіянскіх карцінах. А сярод нататак — планы палёту на Марс, яго мапа і схема будовы касмічнага карабля. Ды яшчэ і ў валізе мяшэчак з нейкай чырвонай зямлёй.

Гэта проста неверагодна. Няўжо ён напраўду там быў? Адзін ці не? Чаму ён туды паляцеў? Як гэта ўвогуле было магчыма ў той час? Як ён там жыў? Як доўга? Чаго ён шукаў? Чаму вярнуўся? На жаль, адказаў у мяне няма. А ўсё што ёсць — цяпер перад вамі...» — Сержук Мядзведзеў.


Персанальная выстава Аляксандра Даманава

Дзе: Галерэя «Арт-Беларусь», г. Мінск, вул. Казлова, 3

Калі: з 2 красавіка, 18:00

Колькі каштуе: 4 і 8 BYN

2 красавіка ў галерэі «Арт-Беларусь» адкрыецца персанальная выстава Аляксандра Даманава «Euphonia» (Мілагучнасць). На выставе будзе прадстаўлена больш за трыццаць работ мастака, створаных за апошняе дзесяцігоддзе. Творы Аляксандра Даманава можна пазнаць па фестывалях мастацтва «Восеньскі Салон» і «Арт-Мінск», на якіх аўтар традыцыйна трапляў у топ-10 глядацкага галасавання.

У сваёй творчасці Аляксандр развівае фігуратыўны жанр, насычаючы яго жывапісным майстэрствам і індывідуальнымі падтэкстамі, непарыўна звязваюць яго палотны са спадчынай старых майстроў Еўропы. Мастак прыўносіць новае прачытанне ва ўжо сталыя формы і часам драматычнае, містычнае гучанне.

«Аднаго вобраза ці ўмення недастаткова, каб зрабіць карціну. Парой столькі нечаканых для самога аўтара рэчаў павінна супасці, што я не магу сказаць, хто з’яўляецца сапраўдным аўтарам працы, сам мастак або яго падсвядомасць», — кажа Даманаў аб сваіх карцінах.

Назва праекта адсылае гледача да грэчаскага тэрміна Euphonia (эўфанія — «мілагучнасць»). Эўфанія — патрабаванне натуральнасці і прыгажосці гучання мастацкай прамовы. Мілагучнасць дасягаецца адпаведнасцю гукавога складу творы тым гукавым заканамернасцям і гукаспалучэнняў, якія гістарычна сфармаваліся ў мове і асэнсоўваюцца як натуральныя, зручныя і эстэтычныя. Роўна такія прынцыпы выкананыя ў працах Аляксандра: асаблівай рысай твораў мастака з’яўляюцца мастацкае мілагучнасць, невідавочных рытмічнасць і гармонія.

«Euphonia» пачне працу 2 красавіка ў 18:00. Уваход на адкрыццё выставы свабодны, абавязкова ў ахоўных масках.


Міжнародны мастацкі праект «Чарнобыль. Эфект спячага»

Дзе: Літаратурны музей Петруся Броўкі, г. Мінск, вул. К.Маркса, 30

Калі: 26 сакавіка — 2 мая

Колькі каштуе: дарослыя — 6 BYN, ільготны — 3 BYN

26 сакавіка ў 18.00 ў Нацыянальным цэнтры сучасных мастацтваў Рэспублікі Беларусь (вул. Някрасава, 3) адбудзецца адкрыццё міжнароднага мастацкага праекта «Чарнобыль. Эфект спячага».

  • Аўтар ідэі: Дзіна Даніловіч
  • Куратарская група: Дзіна Даніловіч, Вольга Рыбчынская, Вольга Вішнёва
  • Удзельнікі: Казума Абара (Японія), Вольга Бубіч (Беларусь), Артур Бондар (Украіна/Расія), Дзіна Даніловіч (Беларусь), Андрэй Дубінін (Беларусь), Яўген Казюля (Беларусь), Анатоль Кляшчук (Беларусь), Сяргей Кажамякін (Беларусь), Андрэй Кузьмянок (Беларусь), Ігар Саўчанка (Беларусь), Святлана Станкевіч (Беларусь), Таццяна Ткачова (Беларусь), AORTHA (Зьміцер Ладзес) (Беларусь).

Праект ажыццяўляецца ў супрацоўніцтве з Беларускім дзяржаўным архівам кінафотафонадакументаў, які ў 2021 годзе адзначае свой юбілей – 80 гадоў з дня заснавання.

Буйнейшая тэхнагенная катастрофа на Чарнобыльскай АЭС – здарэнне, якое змяніла свет. Праз 35 год вакол чарнобыльскай тэмы працягвае працаваць эфект скажэння прасторы і часу: сацыяльнага, палітычнага, інфармацыйнага, культуралагічнага і этычнага.

Мастацкі праект «Чарнобыль. Эфект спячага», знаходзячыся на аддаленай часавай дыстанцыі ад падзеі, даследуе поле грамадскай памяці. Што засталося ў свядомасці людзей? Як гэтыя ўспаміны змяняліся з цягам часу? Які інструментарый выкарыстоўваюць сучасныя мастакі для размовы пра аварыю і яе наступствы? Вакол якіх тэкстаў, вобразаў, сюжэтаў будуюць свае апавяданне і аналіз? Аўтары праекта па-рознаму ўзаемадзейнічаюць з архівам, запазычваючы дакументальныя сведчанні мінулага, выкарыстоўваючы ўласныя матэрыялы і канструюючы версіі падзей.

Само паняцце «эфект спячага» выкарыстоўваецца ў праекце зыходзячы з некалькіх перспектыў: у якасці метафары адкладзенай, міфалагізаванай гісторыі падзеі, якая не завершана, і псіхалагічнага феномена, звязанага з маніпуляцыяй грамадскім меркаваннем і перакананнямі.

Выстава складаецца з архіўных матэрыялаў, якія састаўляюць вось куратарскага выказвання. Архіў застаецца ў аспекце свайго звычайнага існавання – у ролі «захавальніка матэрыяльных слядоў» (Пьер Нара) гістарычнай падзеі. Адначасова ён становіцца формай і часткай экспазіцыі сучасных мастакоў, трансфармуючыся з нечага, што нам, магчыма, спатрэбіцца ўзгадаць, у мастацкі аб’ект.

Апрача фатаграфіі, відэа, інсталяцыі, важным сродкам апавядання з’яўляецца гук. Sound art AORTHA (Зьміцер Ладзес), гук у праекце Андрэя Кузьмянка і Дзіны Даніловіч, архіўны запіс, перададзены Беларускім дзяржаўным архівам кінафотафонадакументаў, не толькі суправаджаюць візуальную частку экспазіцыі, але і ўтвараюць з ёй цэласнасць, становяцца кампанентамі вялікага наратыву.

Серыя фотаздымкаў «Радаўніца. Чарнобыльская зона» (1989-1999) Анатоля Клешчука – з архіва галерэі візуальных мастацтваў NOVA.

Фотаздымак Яўгена Казюлі з серыі «Забароненая зона Палесся» (1988) перададзены з архіва Народнага фотаклуба «Мінск».

Суправаджальная праграма мастацкага праекта «Чарнобыль. Эфект спячага» ажыццяўляецца пры падтрымцы РУП «Нацыянальная кінастудыя «Беларусьфільм».

Выстава працягнецца па 2 мая 2021 года.


Выстава расійскага мастака Антона Кетава «Лініі і вуглы»

Дзе: Нацыянальны цэнтр сучасных мастацтваў, г. Мінск, вул. Някрасава,3

Калі: з 5 сакавіка па 2 мая

Колькі каштуе: 6 BYN (льготны 3 BYN)

5 сакавіка ў 17:00 у Нацыянальным цэнтры сучасных мастацтваў адбудзецца адкрыццё выставы расійскага мастака Антона Кетава «Лініі і вуглы». Адкрыццё адбудзецца пры ўдзеле самога мастака.

У сваіх аб'ектах і кампазіцыях Антон Кетаў спрабуе зазірнуць у свет будучыні з яго новай тэхнічнай эстэтыкай. Яны нагадваюць мадэлі лятучых гарадоў-станцый, складаныя механізмы або нерэалізаваныя архітэктурныя праекты. Выстава з'яўляецца вынікам асэнсавання вопыту авангардных плыняў, мастакоў, архітэктараў і філосафаў пачатку XX стагоддзя. У прыватнасці, працы былі натхнёныя знакамітым праектам лятаючага горада Георгія Круцікава і ідэямі Канстанціна Цыялкоўскага, дынамічным жывапісам Казіміра Малевіча, а таксама ідэямі авангардыстаў пра будучыню на далёкіх планетах.

Антон Кетаў стварае свет будучыні ў традыцыях авангарду. На выставе ў НЦСМ можна будзе ўбачыць працы 2017-2020 гадоў.

Пры стварэнні прасторавых, рэльефных кампазіцый мастак прымяняе свой тэатральны вопыт (у 1995-1999 гадах Антон Кетаў працаваў у тэатральных майстэрнях пад кіраўніцтвам мастака Мікалая Цітова) і выкарыстоўвае тэхналогіі вырабу дэкарацый, што істотна адрозніваецца ад традыцыйных мастацкіх метадаў.

Праект «Лініі і вуглы» — пра гарманічнае асяроддзе і спробы адысці ад засмечанай прасторы ў нашым недасканалым свеце.

Антон Кетаў — жывапісец, графік, скульптар. Нарадзіўся ў 1978 г. у Маскве. Скончыў Вышэйшую тэатральную вучэльню ім. Б.В.Шчукіна і Усерасійскі дзяржаўны інстытут кінематаграфіі. Выстаўляўся ў Расіі, Францыі, Бельгіі, Кітаі, Італіі, Грэцыі, Швецыі, Іспаніі. Займаецца таксама афармленнем выстаў і стварэннем музейных экспазіцый.

Выстава будзе доўжыцца па 2 мая.


Выстава «Руплівец беларускай даўніны»: да 170-годдзя з дня нараджэння Аляксея Сапунова

Дзе: Музей кнігі, г. Мінск, пр-т Незалежнасці, 116

Калі: па 2 мая

Колькі каштуе: уваход па чытацкім білеце

У музеі кнігі адкрылася выстава «Руплівец беларускай даўніны», прымеркаванай да 170-годдзя з дня нараджэння гісторыка, археографа, краязнаўца Аляксея Парфёнавіча Сапунова.

Выстава арганізавана сумесна з Віцебскім абласным краязнаўчым музеем пры ўдзеле Нацыянальнага архіва Рэспублікі Беларусь.

Ураджэнец Віцебшчыны Аляксей Сапуноў (1851–1924) — адзін з самых апантаных і руплівых даследчыкаў роднага краю. Ён упершыню выявіў, апісаў, пераклаў, выдаў вялікі пласт першакрыніц айчыннай гісторыі. Аўтар амаль 60 кніг і брашур, шматлікіх артыкулаў, энцыклапедычных даведак. Яго грунтоўная праца «Віцебская даўніна» дагэтуль застаецца запатрабаванай фундаментальнай крыніцай па гісторыі Паўночнай Беларусі. Аляксей Сапуноў — адзін з ініцыятараў і заснавальнікаў Віцебскага царкоўна-археалагічнага музея, Віцебскай вучонай архіўнай камісіі і іншых навуковых інстытуцый. Сабраў унікальную бібліятэку. Асобнікі з яго кнігазбору ў 1923 г. паступілі ў фонд Беларускай дзяржаўнай і ўніверсітэцкай бібліятэкі (цяпер Нацыянальная бібліятэка Беларусі).

Выстава «Руплівец беларускай даўніны» створана на ўнікальных матэрыялах з асабістага архіва і бібліятэкі Аляксея Сапунова. Сярод іх біяграфічныя дакументы, гімназічныя і студэнцкія сшыткі, перапіска з даследчыкамі. Прадстаўлены рукапісы, літаграфіі, планы, факсіміле дакументаў да легендарнай «Віцебскай даўніны» і іншых работ. Сапраўдны рарытэт у экспазіцыі — рукапісная праца «Гісторыя г. Віцебска», якая, на жаль, так і не была выдадзена.

На выставе ўпершыню шырока будзе прадстаўлена калекцыя кніг з бібліятэкі віцебскага рупліўца. Выданні пазначаны адметным уладальніцкім подпісам і адмысловай ціснёнай пячаткай. Адзін з раздзелаў выставы раскрые гісторыю паступлення выданняў з кнігазбору Аляксея Сапунова ў фонд Нацыянальнай бібліятэкі. Найбольш каштоўны з атрыманых тады кніжных помнікаў стане галоўнай інтрыгай выставы.


Экспазіцыя, прымеркаваная да 100-годдзя з дня нараджэння Івана Шамякіна і Івана Мележа

Дзе:  Дзяржаўны музей гісторыі беларускай літаратуры, г. Мінск, вул. Максіма Багдановіча 13

Калі: з 8 лютага па 16 жніўня

Колькі каштуе: 6 BYN, для навучэнцаў — 3 BYN

8 лютага 2021 года ў 17:00 у Дзяржаўным музеі гісторыі беларускай літаратуры адбудзецца ўрачыстае адкрыццё часовай літаратурна-дакументальнай экспазіцыі «Ад палескіх імхоў да асвейскіх крыніц...», прымеркаванай да 100-годдзя з дня нараджэння Івана Шамякіна і Івана Мележа.

Абодва класікі яшчэ пры жыцці, абодва народныя пісьменнікі Беларусі, абодва нарадзіліся на Палессі... Спіс агульнага, што звязвала Шамякіна і Мележа можна працягваць доўга. А літаратурна-дакументальная экспазіцыя дапаможа даведацца пра гэта значна больш. Іван Мележ пакінуў нам легендарную «Палескую хроніку» («Людзі на балоце», «Подых навальніцы», «Завеі. Снежань»), а творы Івана Шамякіна «Трывожнае шчасце», «Сэрца на далоні», «Вазьму твой боль» як і раней адгукаюцца ў сэрцы чытача.

Экспазіцыя прадставіць партрэты і фатаграфіі І. Шамякіна і І. Мележа, графічныя працы вядомых мастакоў А. Кашкурэвіча, Н. Паплаўскай да твораў пісьменнікаў, эпісталярыі, асабістыя рэчы, кнігі з аўтографамі і інш. Лейтматывам экспазіцыі стануць успаміны Івана Шамякіна «Палёт над Палессем», прысвечаныя Івану Мележу.

Літаратурна-дакументальная экспазіцыя «Ад палескіх імхоў да асвейскіх крыніц...» прапануецца шырокай аўдыторыі наведвальнікаў. Выстава будзе дзейнічаць да 16 жніўня 2021 года.

У адкрыцці экспазіцыі прымуць удзел сваякі пісьменнікаў, даследчыкі жыцця і творчасці Івана Шамякіна і Івана Мележа, літаратары.

Кантактны тэлефон: (017) 363-56-21.


Выстава «Простыя рэчы. Імбрыкі»

Дзе: Нацыянальны гістарычны музей Рэспублікі Беларусь, Мінск, вул. Маркса, 12

Калі: па 4 красавіка

Колькі каштуе: дарослым – 7 BYN; студэнтам – 5,5 BYN; школьнікам – 4 BYN

З 5 сакавіка 2021 г. у Нацыянальным гістарычным музеі Рэспублікі Беларусь адкрыта выстава «Простыя рэчы. Імбрыкі» з калекцыі фарфору вытворчасці Мінскага і Добрушскага фарфоравых заводаў 1960–2000-х гг.

Галоўны экспанат на выставе — імбрык (чайнік) як адзін з найбольш традыцыйных і папулярных відаў посуду, які ёсць у кожным доме. Ён стаў сімвалам ветлівасці і гасціннасці, аб’ядноўваючы людзей за гарбатай. У сучасных нарматыўных слоўніках адзначана, што «імбрык», «імбрычак» — устарэлае слова, якое абазначае пасудзіну для настойвання, а слова «чайнік» абазначае і як пасудзіну для гатавання вады, напрыклад, на пліце, і як пасудзіну, напрыклад, фарфоравую для настойвання чаю. Выстава адлюстроўвае змены формы і спосабаў дэкарыравання фарфоравага посуду пад уплывам часу, моды і стыляў.

Упершыню наведвальнікам музея прадстаўлены ўзоры-эталоны вырабаў, якія былі зацверджаны да вытворчасці Мастацкім саветам Мінскага фарфоравага завода, пачынаючы з 1960-х гг. Пасля закрыцця завода напрыканцы 2000-х гг. буйная калекцыя з больш 10 тысяч фарфоравых вырабаў, якая збіралася ў заводскім музеі, трапіла ў збор Нацыянальнага гістарычнага музея Рэспублікі Беларусь. Сёння многія вырабы існуюць у адзіным экзэмпляры і захоўваюцца толькі ў музейным зборы. На выставе прадстаўлены творы В.А. Кірыленка, В.Г. Гаўрылава, Л.Я. Багданава, В.А. Леантовіча, Г.В. Літвіненка, В.Я. Данчук, В.Я. Скрабінай — мастакоў, якія на працягу часу надавалі асаблівы стыль мінскаму фарфору.

У 1978 г. запрацаваў фарфоравы завод у Добрушы Гомельскай вобласці, які існуе і дагэтуль, працягваючы радаваць пакупнікоў разнастайным асартыментам. Наведвальнікам выставы будзе цікава ацаніць мастацкія асаблівасці і якасць дэкаратыўнага фарфору, створанага ў 1980–1990-х гг. мастакамі М.А. і Л.М. Гатальскімі, Л.М. і В.В. Кавальчукамі.

Гэтая выстава — першая ў шэрагу выставачных праектаў Нацыянальнага гістарычнага музея Рэспублікі Беларусь з агульнай назвай «Беларускі фарфор». Мэта праекта — паслядоўная дэманстрацыя вялікай і разнастайнай музейнай калекцыі беларускага фарфору ў найбольш зручнай і цікавай для наведвальнікаў форме.


Выстава памяці «Праз церні да зорак. Per aspera ad astra», прысвечаная Леаніду Шчамялёву

Дзе: Галерэя Шчамялёва, г. Мінск, вул. Рэвалюцыйная, 10

Калі: па 30 мая

Колькі каштуе: 3 BYN — для дарослых; 2,50 BYN — для студэнтаў; 2 BYN — для школьнікаў

У Гарадской мастацкай галерэі твораў Л.Д. Шчамялёва працуе выстава памяці «Праз церні да зорак. Per aspera ad astra», прысвечаная жыццю і творчасці Леаніда Шчамялёва.

Праз церні да зорак, праз намаганні да перамогі, праз цяжкасці да трыумфу — так можна сказаць пра жыццё і творчасць Л.Д. Шчамялёва, які нядаўна сышоў ад нас, але пакінуў глыбокі след у гісторыі нацыянальнай культуры.

Леанід Шчамялёў — народны мастак Беларусі, удзельнік Вялікай Айчыннай вайны, лаўрэат Дзяржаўнай прэміі Беларусі, прэміі Саюзнай дзяржавы, Мінчанін года.

А яшчэ ён — Настаўнік, які выхаваў некалькі пакаленняў беларускіх мастакоў, і вялікі Майстар пэндзля, карціны якога з поспехам экспанавалі ў Канадзе, ЗША, Францыі, Італіі, Ізраілі, Фінляндыі, Германіі, Аўстрыі, Іспаніі, а таксама набывалі вядомыя галерэі і музеі свету. Жывапісец стаіць у шэрагу тых мастакоў, творы якіх складаюць скарбніцу выяўленчага мастацтва Беларусі.

Майстар услаўляў краіну, ствараючы ўзнёслыя, паэтычныя, гераічныя вобразы роднай зямлі і яе жыхароў. Ва ўсіх залах Гарадской мастацкай галерэі твораў Леаніда Шчамялёва на выставе, прысвечанай памяці Мастака, будзе прадстаўлена больш за 90 жывапісных і графічных твораў разнастайнай тэматыкі: партрэты і нацюрморты розных гадоў, гарадскі і сельскі пейзажы, вайна і мірны час.

Сярод работ — як вядомыя творы мастака «Даваеннае дзяцінства», «Кветкі Віцебску», «Белае сонца блакітнай зімы», так і карціны, якія папоўнілі калекцыю Музея гісторыі горада Мінска ў 2020 годзе — «Белае мора» і «Па тонкім лёдзе», а таксама палотны з майстэрні Л. Шчамялёва, якія не так знаёмыя шырокаму гледачу — «Партызанскі край», «Замілаванне», «Мінчанка», «Шлюб ў царкве Марыі Магдаліны» і іншыя.

Упершыню ў рамках экспазіцыі будуць прадстаўлены фотаздымкі і дакументы з сямейнага архіва і асабістыя рэчы Майстра.


KINOkorpus(Кінакорпус)

Дзе: Корпус, г. Мінск, пр-т Машэрава, 9/8

Калі: кожную сераду, 19:00

Колькі каштуе: бясплатна

Разам з куратарам #kinokorpus Марыяй Траўберг будуць працягваць тварыць, што хочуць. Са скрынкі з назвамі самых дзіўных, страшных, кранальных, смешных, нудных ці зачаравальных фільмаў арганізатары дастаюць усляпую запаветную паперку ​​і паказваюць тое, што загадаў лёс.

  • Будзьце гатовыя да таго, што ў гэтай скрынцы няма ніводнага фільма, назва якога хоць раз у жыцці прабягала перад вашымі вачыма.
  • Будзьце гатовыя сысці праз 5 хвілін або ўліпнуць у крэсла, пакуль вас не выганіць адміністрацыя, якая зачыняе цёмнае памяшканне.
  • Будзьце гатовыя, што вам не хопіць месца, бо Уваход вольны!

У сувязі з эпідэміялагічнай сітуацыяй культ.центр «Корпус» прыняў рашэнне ўзмацніць меры бяспекі. На месцы для падзеі цяпер пускаюць максімум 30 наведвальнікаў. Каб не разварочваць вас каля дзвярэй, расчараваных і засмучаных, арганізатары прапануюць запоўніць форму рэгістрацыі. Тады вы дакладна будзеце ўпэўнены, што «Корпус» пусціць вас у свае кінаабдымкі. 

Даведкі


Экспазіцыя «Беларуская сатыра»

Дзе: Музей гісторыі беларускай літаратуры, г. Мінск, вул. М.Багдановіча, 13

Калі: па 3 мая

Колькі каштуе: 3 BYN (льготны — 1,5 BYN)

Адбылося адкрыццё часовай літаратурна-дакументальнай экспазіцыі «Беларуская сатыра», прымеркаванай да 125-годдзя з дня нараджэння Кандрата Крапівы і 80-годдзя часопіса «Вожык».

Сярод шматлікіх відаў мастацтва сатырычная літаратура займае асобае месца. Дасціпны жарт, меткі верш, выкрывальны фельетон, востры подпіс пад малюнкам заўсёды выклікаюць у чытача вялікую цікавасць, да іх ён ніколі не застаецца абыякавым. Сатырычнае слова, прызначанае выкрываць і біць, заўсёды дасягае сваёй мэты.

Творчасць Кандрата Крапівы, з імем якога звязана фарміраванне сатырычнай плыні ў нацыянальнай літаратуры, непасрэдна і непарыўна звязана з часопісам «Вожык». Ад пачатку існавання, з ліпеня 1941 г., ён — галоўны рэдактар агітплаката «Раздавім фашысцкую гадзіну», а са снежня 1945 года — часопіса сатыры і гумару «Вожык».

Сёння сатырычны часопіс «Вожык» уваходзіць у склад Выдавецкага дома «Звязда», штомесячна выдаецца ў Мінску і сёлета святкуе сваё 80-годдзе. Ён застаецца старэйшым і адзіным у краіне дзяржаўным выданнем у галіне сатыры і гумару. Усё лепшае, што створана беларускімі пісьменнікамі і мастакамі-карыкатурыстамі ў сатыры і гумары, прайшло праз «Вожык». У часопісе друкаваліся, без перабольшання, усе беларускія класікі.

Экспазіцыя прадставіць партрэты, фатаграфіі і асабістыя рэчы Кандрата Крапівы, эпісталярыі, кнігі з аўтографамі, рукапісы і інш. А таксама розныя нумары часопіса сатыры і гумару «Вожык». Дзякуючы вожыкаўскім карыкатурам можна знайсці адказы на многія пытанні, а таксама атрымаць вясёлы настрой і пазітыўны зарад.

У адкрыцці экспазіцыі прымуць удзел сваякі Кандрата Крапівы і супрацоўнікі рэдакцыі часопіса «Вожык» на чале з галоўным рэдактарам Юліяй Зарэцкай, а таксама вядомыя мастакі і беларускія пісьменнікі.

Літаратурна-дакументальная экспазіцыя «Беларуская сатыра» прапануецца шырокай аўдыторыі наведвальнікаў. Выстава будзе дзейнічаць да 3 мая 2021 года.


Віцебск. Майстар-клас па роспісу велікодных яек у традыцыйных тэхніках

Дзе: Віцебскі абласны метадычны цэнтр народнай творчасці, г. Віцебск, вул. Леніна, 35А

Калі: па 2 мая

Колькі каштуе: удакладняйце па тэлефоне: 27-29-40; 27-29-58

Па 2 мая 2021 года ў  Віцебскім абласным метадычнам цэнтры народнай творчасці (вул. Леніна, 35А) пройдзіць майстар-клас па роспісу велікодных яек у традыцыйных тэхніках.

Пісанка — сімвал  і мадэль Сусвету, адраджэння жыцця, вясны і кахання. Яйка ў старажытнасці было не толькі ежай, але і лекамі, кампанентам фарбаў, абярэгам, духам збожжа, знакам Творцы — стваральніка свету.

З майстар-класа вы даведаецеся, чымадрозніваецца «крашанка» ад «скрабанкі» і «пісанка» ад «кропанкі».

Папярэдні запіс абавязковы. Майстар-клас на платнай аснове.


Магілёў. Зямлі роднай кругавод

Дзе: Музей этнаграфіі, г. Магілёў, вул. Першамайская, 8

Калі: пастаянная экспазіцыя

Выстаўка «Зямлі роднай кругавод» размяшчаецца ў магілёўскім музеі этнаграфіі. У ёй прадстаўлены гісторыка-этнаграфічны рэгіён Падняпроўе як частка этнічнай тэрыторыі, якая вылучаецца па комплексе этнакультурных прыкмет: асаблівасцях этнічнай гісторыі, характарах рассялення, гаспадарчых занятках і прылад працы, народнай архітэктуры, дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, традыцыйнага касцюма, фальклору.

У аснову экспазіцыі пакладзены гадавы рух Сонца і асноўныя абрадавыя святы беларусаў, якія вельмі цесна перапляліся з паўсядзённым жыццём насельніцтва. Ручнікі, народныя касцюмы, керамічныя вырабы падабраныя па тэрытарыяльнай прыналежнасці і паказваюць асаблівасці розных частак Магілёўскага Падняпроўя.


Гомель. Выстава аўтарскіх лялек і мішак Тэдзі

Дзе: Музей гісторыі горада Гомеля, г. Гомель, вул. Пушкіна, 32

Калі: па 10 красавіка

На выставе аўтарскіх лялек і мішак Тэдзі прадстаўлены работы трыццаці таленавітых майстроў з Беларусі, Расіі і Латвіі.

Фота: newsgomel.by

Кожны экспанат выставы — гэта энергетычны ком, які складаецца з любові аўтара да свайго твору, мора натхнення, парыву запала мастака і каласальнай працы. На выставе вы адчуеце сябе ў загадкавым месцы, поўным чароўнай атмасферай казкі. Тут і раскошныя дамы з іх пышнымі спадніцамі і туфлікамі, і велічныя звяры, якія дзівяць сваёй моцай. І, нібы кропелькі расы, мініяцюрныя істоты, якія выглядаюць з-за шоўкавых стужачак і старэнькіх скрыначак. Кожны з прадметаў выставы — экспанат, на стварэнне якога патрабуецца шмат часу, часам нават гады.


Брэст. Экспазіцыя «Выратаваныя мастацкія каштоўнасці»

 

Дзе: Музей «Выратаваныя мастацкія каштоўнасці», г. Брэст, вул. Леніна, 39

Калі: пастаянная экспазіцыя

У дзесяці залах пастаяннай экспазіцыі прадстаўлена больш за 300 экспанатаў. Першая зала прысвечана тэме дзейнасці Брэсцкай мытні па прадухіленні незаконнага перамяшчэння культурных каштоўнасцей.

Самая шырокая і каштоўная частка збору музея — рускі іканапіс XVI — пачатку XX стагоддзя — прадстаўлена ў двух залах. Іканапіс — гэта адно з самых выбітных дасягненняў рускага мастацтва, таму на працягу некалькіх дзесяцігоддзяў іконы займалі адно з першых месцаў сярод прадметаў кантрабанды з Расіі, Беларусі, Украіны.

Экспазіцыю культавага мастацтва дапаўняюць калекцыі меднага мастацкага ліцця і растоўскай фініфці.

Ювелірнае мастацтва прадстаўлена вырабамі сусветна вядомай фірмы Фабержэ, іншых ювелірных фірмаў Расіі, срэбранымі каўказскімі паясамі і кінжаламі.

У раздзеле мастацтва Усходу можна ўбачыць традыцыйны японскі жывапіс на шоўку — скруткі «какэмано», кітайскія і японскія вазы, будыйскую скульптуру з бронзы і косткі.

Еўрапейскае дэкаратыўна-прыкладное мастацтва XVIII — пачатку XX стагоддзя прадстаўлена ў музеі антыкварнай мэбляй, бронзай, фарфорам.

У экспазіцыі жывапісу пераважаюць творы пейзажнага жанру. Гэта карціны Айвазоўскага, Мясаедава, Клевера, Вінаградава, Леўчанкі, ураджэнца Беларусі Гараўскага.

У партрэтнай галерэі музея асаблівай увагі заслугоўваюць «Партрэт невядомага ў зялёным каптане» пэндзля Дарбеса, «Партрэт дзяўчыны» Раўда.

У раздзеле графікі вылучаюцца творы вядомых мастакоў: Броннікава, Урубеля, Лежэ.

Фота: museums.by


Гродна. Мастацтва захоўваць час

Дзе: Гродзенскі дзяржаўны музей гісторыі рэлігіі, г. Гродна, вул. Замкавая, 16

Калі: па 31 мая

Колькі каштуе: 4,5 BYN

«Мы так прывыклі карыстацца календаром, што нават не зусім усведамляем сабе якая вялікая ў нашым жыцці і ва ўсім нашым мысленні роля ўпарадкаванага ліку часу; між тым няцяжка бачыць, што ніякая культура немагчыма без яго», — пісаў расійскі астраном прафесар Н.І. Ідэльсон, аўтар кнігі «Гісторыя календара».

Каляндар — гэта сістэма вылічэння вялікіх прамежкаў часу, заснаваная на перыядычнасці руху нябесных цел: сонца — у сонечных календарах, месяца — у месяцавых календарах і адначасова сонца і месяца — у месяцава-сонечных календарах. Календаром таксама называецца спіс дзён года з падзелам на дні, тыдні і месяцы, з пазначэннем святаў. Слова «каляндар» мае лацінскія карані. Паходзіць ад слова «calendarium» — літаральна «даўгавая кніга». У Старажытным Рыме існавала традыцыя, згодна з якой працэнты па даўгах было прынята аддаваць у першых чыслах кожнага месяца. Таму першыя дні месяца называлі календамі (лац. Calendae).

З глыбіні стагоддзяў дайшлі да нас звесткі пра тое, як людзі назіралі змену часоў года, якімі спосабамі вялі лік часу, ствараючы розныя сістэмы летазлічэння. Самымі вядомымі з гэтых сістэм з’яўляюцца юліянскі каляндар, уведзены ў 45 годзе да н.э. рымскім імператарам Юліем Цэзарам, і грыгарыянскі каляндар, які ўвёў Папа Рымскі Грыгорый XIII ў 1582 годзе. Гісторыя ведае і іншыя календары — напрыклад, асірыйскі, шумерскі, ацтэкскі, майянскі, будыйскі, яўрэйскі, ісламскі, кітайскі (усяго каля 50).

Першы ў свеце друкаваны каляндар — насценны астранамічны — з’явіўся дзякуючы намаганням Іагана Гутэнберга ў 1448 годзе. Адным з першых друкаваных календароў усходніх славян можна назваць «Малую падарожную кніжку» беларускага першадрукара Францыска Скарыны. Выдадзеная ў 1522 годзе ў Вільні, яна змяшчала Святцы і разлічаную на 20 гадоў Пасхалію.

З часам, па меры развіцця прамысловасці, ў свеце з’явілася вялікая разнастайнасць друкаваных календароў: адрыўныя, перакідныя, табель-календары, насценныя, настольныя, кішэнныя. Па прызначэнні і тэматыцы календары падзяліліся на сельскагаспадарчыя, прафесійныя, канфесійныя, жаночыя, дзіцячыя і іншыя.

Вось ужо больш за пяць стагоддзяў каляндар з’яўляецца нязменным спадарожнікам чалавека, неабходным для планавання спраў, фінансавых тратаў, працы і адпачынку. «Мудрае размеркаванне часу ёсць аснова для дзейнасці», — пісаў яшчэ ў XVII стагоддзі чэшскі біскуп, педагог-гуманіст і пісьменнік Ян Амос Каменскі. У пацвярджэнне яго слоў — прадстаўленыя на выставе календары розных відаў і прызначэння, якія датуюцца XVII — пачаткам XXI стагоддзя. Сярод іх літургічныя календары ў старадрукаваных богаслужбовых кнігах XVII–XIX стагоддзяў, дастаткова рэдкія сёння выданні ХІХ стагоддзя — «Месяцасловы гаспадарчыя», якія акрамя пераліку дзён памяці хрысціянскіх святых змяшчалі шырокія раздзелы з карыснымі парадамі, астранамічнымі і астралагічнымі дадзенымі. Прадстаўлены таксама календары — «Гаспадарча-камерцыйны», «Віленскі», «Ілюстраваны», «Літоўскі», «Яўрэйскі» і іншыя выданні ХІХ — пачатку XX стагоддзя, адрыўныя календары на 1917, 1938, 1944 гады, «Каляндар калгасніка», «Каляндар антырэлігіёзніка», канфесійныя і тэматычныя календары (насценныя, настольныя, кішэнныя, адрыўныя) XX–XXI стагоддзяў. Належнае месца ў экспазіцыі займаюць таксама гадзіннікі (насценныя, настольныя, наручныя) — сведкі скарацечнасці часу ў розныя гістарычныя эпохі.

Выбар рэдакцыі

Рэгіёны

Сок з дастаўкай і з ледзяшамі: на Брэстчыне пачаўся сезон нарыхтоўкі бярозавіку

Сок з дастаўкай і з ледзяшамі: на Брэстчыне пачаўся сезон нарыхтоўкі бярозавіку

Як мы бярозавік куплялі на гандлёвай пляцоўцы лясгаса і ў лясніцтве

Культура

Анатоль Ярмоленка: Нас натхняе беларуская паэтычная класіка

Анатоль Ярмоленка: Нас натхняе беларуская паэтычная класіка

Творчая вечарына народнага артыста Беларусі прайшла ў адной з мінскіх гімназій.