Вы тут

Ад выявы бруднай «лужыны» да партрэта імператара: што пісаў Апалінарый Гараўскі


Творчая спадчына мастака Апалінарыя Гараўскага (1833–1900) багатая і разнастайная (вядома каля 60 ягоных твораў) — гэта і класічныя рамантычныя краявіды, майстэрскія партрэты, рэлігійны жывапіс, у якіх яскрава праявіўся яго мастацкі талент.


Партрэт А. Гараўскага. Аўтар: І. Крамской.

Здаецца, лёс Апалінарыя Гараўскага звычайны для мастака. Цяга да жывапісу ў маленстве, вучоба, першыя поспехі і засмучэнні, пошукі дасканаласці, імкненне да высокага майстэрства, адданасць мастацтву і ідэалу хараства. Творчасць Гараўскага прызналі сучаснікі пры жыцці і высока ацанілі аматары мастацтва, прынамсі славуты калекцыянер Павел Траццякоў ці Фёдар Дастаеўскі, і нават мэтр рускага жывапісу Ілля Рэпін. Тым не менш, прыход Гараўскага ў мастацтва незвычайны. Хто ведае, як склаўся б лёс юнака з фальварка Уборкі Ігуменскага павета Мінскай губерні, каб дабрадзейны лёс не ўбярог яго ад жорсткіх і драматычных катаклізмаў, і паспрыяў раскрыццю мастацкага талента. Ён мог стаць вайскоўцам пасля вучобы ў Брэст-Літоўскім кадэцкім корпусе, куды трапіў у дзевяцігадовым узросце, ці прыняў бы ўдзел у паўстанні Каліноўскага і асудзіў бы сябе на драматычны лёс, калі не на смерць. Усяго гэтага не адбылося, бо яго талент заўважыў палкоўнік Міхаіл Бенуа з вядомай арыстакратычнай сям’і. Як сапраўдны аматар мастацтва, Бенуа падтрымаў юнае дараванне і спрыяў яго паступленню ў 1850 годзе ў Акадэмію мастацтваў, дзе ён вольным слухачом пачаў вучыцца ў мастакоў Максіма Вераб’ёва і Фёдара Бруні. Апекаваў Апалінарыя і брат Міхаіла Бенуа, Мікалай, які рыхтаваў яго да паступлення і дапамог яму атрымаць стыпендыю Таварыства заахвочвання мастакоў, што дазволіла пасяліцца ў чужым горадзе.

Сяброўства Гараўскага з сям’ёй Бенуа з цягам часу перарасло ў роднасныя сувязі, калі ён у 1855 годзе ажаніўся з дачкой Міхаіла Бенуа. Атмасфера любові да мастацтва, шанаванне культу прыгажосці, што панавала ў доме Бенуа, дабратворна паўплывала на Апалінарыя, агрубелага пасля муштры ў кадэцкім корпусе. Гэты культ хараства якраз і праявіцца ў творчасці Гараўскага, як імкненне стварыць не толькі вытанчаную майстэрскую працу, але і прыгожую, хай проста вясковы краявід ці партрэт знатнай асобы, напрыклад імператара Аляксандра ІІ.

Ужо першыя вучнёўскія працы Гараўскага выявілі яго майстэрства і прынеслі прызнанне. Чаго варты факт набыцця яго пейзажа «Балота» (1852 г.) самым цэсарэвічам, будучым імператарам Аляксандрам ІІ. «Краявід у маёнтку графа Кушалева-Безбародкі Краснаполіца ў Пскоўскай губерні», за які Гараўскі атрымаў вялікі залаты медаль, набыў вядомы калекцыянер А.Кокараў. А партрэты Гараўскага крытыка назвала «цудоўнымі». Паспяховы дэбют маладога мастака! За вялікі і эфектны пейзаж «Від Ручэйскага возера каля Тарапца ў Пскоўскай губерні» (гэтае палатно пад назвай «Пейзаж з ракой і дарогай» экспануецца ў Нацыянальным мастацкім музеі), Гараўскі атрымаў яшчэ адзін залаты медаль. Адзначаючы вартасці гэтага пейзажа, знакаміты польскі мастак Войцех Герсан адзначыў і недахопы, адсутнасць адзінства і цэласнасці ўсяго палатна, несуадносіны паміж сабой планаў, празмерная прамалёўка першага плана надала яму бляску і эфекту, але не рэчаіснаснага адлюстравання. Так што маладому мастаку было чаму вучыцца.

Гараўскі вучыўся ў знакамітых еўрапейскіх мастакоў Андрэаса Ахенбаха ў Дзюсельдорфе і Аляксандра Калама ў Жэневе, вучыўся ў прыроды, бо лічыў, што «прырода — самы лепшы настаўнік». Для сваіх пейзажаў ён рабіў на пленэры дзясяткі эцюдаў. І як выпадала магчымасць, выбіраўся на прыроду ці на радзіму ва Уборкі, ці ў маёнтак сястры Брадзец, або ў маёнтак цесця Міхаіла Бенуа Чыстае Тарапецкага павета (там, дарэчы, і напісаны «Пейзаж з ракой і дарогай»), ці падарожнічаў па Беларусі, Украіне, Паўднёвай Расіі, дабіраўся аж да Іркуцка. Працаваў ён шмат. Гэтак падчас вучобы ў Еўропе (1857–1860 гг.) Гараўскі напісаў больш за 100 эцюдаў і тры карціны, сярод якіх і вядомы «Пейзаж з купальшчыцамі». Ён гатовы быў ахвяраваць «пецярбуржскімі з урокаў даходамі» ў мастацкай школе пры Таварыстве заахвочвання мастакоў, абы папрацаваць на прыродзе, нават рызыкаваць здароўем, калі ў 1870 годзе ён падхапіў ліхаманку на пленэры на пінскіх балотах і прахварэў цэлае лета.

Гараўскі не эксперыментаваў, не шукаў новых форм і сродкаў, ён працуе ў рэчышчы акадэмізма і сваё развіццё бачыць не ў стварэнні новага ці адметнага, а менавіта ў дасканаласці мастацкага майстэрства. Яго раннія пейзажы для эстэтычнага сузірання, прыгожая карцінка для вачэй, а не для душэўнага ўспрыняцця і суперажывання. Калі ён і захапляецца, дык вытанчаным майстэрствам, як, напрыклад, палотнамі свайго настаўніка, швейцарскага мастака Аляксандра Калама, якія «прасякнуты паэзіяй, ля іх можна адпачыць і памарыць». Гараўскі піша ў стылі Калама краявіды Альпаў. Глядзяцца яны эфектна і эпічна, але наўрад ці сам Гараўскі адчуваў ад іх творчую асалоду. Усе ж альпійскія пейзажы з іх суровай велічнасцю, амаль манументальнасцю, былі чужымі яго сэрцу. Мастака натхняе спакойная, ураўнаважаная, лірычная (родная) прырода. Яго беларускія пейзажы як раз і адметныя лірызмам. Шчымлівым пачуццём светлага смутку прасякнуты пейзаж «На радзіме» (1860 г.). Стары мосцік праз рачулку, як мяжа паміж былым і будучыняй, дах бацькоўскага дома, як сімвал зніклага часу і хвалюючы арыенцір пры вяртанні дадому. Пэўна, гэта лепшы па сваёй прастаце без маляўнічых эфектаў паэтычны пейзаж Гараўскага. Тая брудная «лужына», якую так прасіў яго напісаць Павел Траццякоў, «каб у ёй праўда была, паэзія». Таму Павел Траццякоў і набыў гэты пейзаж для сваёй славутай галерэі.

Пейзажы, як і партрэты Гараўскага, высока цаніліся. Ён стаў акадэмікам 1-й ступені пейзажнага і партрэтнага жывапісу, хоць звання прафесара так і не атрымаў, пэўна, за «неблагонадежность». (Нагадаем, што старэйшы брат Гараўскага Іпаліт, таксама мастак, напісаў драматычнае палатно «Каля крыжа», прысвечанае паўстанцам Каліноўскага).

Сапраўдны талент Апалінарыя Гараўскага раскрыўся ў партрэтным жанры. Былі замоўленыя партрэты (нават членаў імператарскай сям’і), на якіх прадстаўлены халодныя твары-маскі важных асоб і зусім супрацьлеглыя партрэты блізкіх па духу і дарагіх сэрцу людзей. Задумлівы погляд рэктара Акадэміі Фёдара Бруні, неспатоленая энергія дзейнасці, асвечаная гарачым бляскам вачэй Льва Лагарыа, жывы розум і прыязнасць кнігавыдаўца Казьмы Салдаценкава, дапытлівыя вочы купца і калекцыянера Андрэя Трапезнікава, сумны твар маці… Гэтыя партрэты напісаныя з любоўю і душой. Вяршыняй партрэтнага жывапісу Гараўскага сталі два партрэты «Старой, якая моліцца». Першы варыянт, створаны ў 1857 годзе, хоць сам мастак лічыў «лепшым творам з усіх, якія толькі пісаў», усё ж больш дэкаратыўны, чым рэальны, «кампазіцыя дрэнная, густу няма», па словах Траццякова. А вось другі варыянт, напісаны ў 1872 годзе пад назвай «Галава старой», сапраўдны шэдэўр! У затоеным выразе твару, паказанага ў профіль, поглядзе вачэй бачны і смутак, і надзея, і хваляванне, пэўна, не за сябе, а за родных — дзяцей і ўнукаў. Не за сябе звяртаецца да Бога гэтая старая жанчына, а за тых, каго яна любіць, за лёс якіх перажывае, якім хоча дапамагчы. Адны ў гэтым партрэце ўбачаць сваю пастарэлую матулю, іншыя любімую бабулю, і гэта кране іх душу. Ці не ў дабратворным уплыве задача мастацтва? Вялікі твор вялікага мастака!

Генетычна з партрэтамі «старой» звязана алтарнае палатно «Марыя Магдалена», напісанае Гараўскім у 1861 годзе для Бялыніцкага касцёла. Гараўскі паказаў грэшную жанчыну, не ў экзальцыйным пакаянні, як Тыцыян, ці спустошанай, як Эль Грэка, ці ўвогуле какетлівай, як Рубенс, а змірэннай у чаканні, з надзеяй у вачах.

Нягледзячы на свой кансерватызм, Гараўскі ў сталым узросце ўспрымаў новыя павевы ў жывапісу, выкарыстоўваў імпрэсіянісцкія прыёмы ў пейзажах, напрыклад, «Зарослая сажалка», «Канюшына ў квецені» (1895). Аднак па-ранейшаму заставаўся прыхільнікам акадэмізму і ўзвышанага культу суладдзя і хараства. Таму і не стаў мастаком-перасоўнікам і не звярнуўся да паказу натуральнай рэчаіснасці. Для яго важным была не тэма, а колер і фарбы, стварэнне прыгожага — «цукерка». Хоць яго палотны ўспрымаліся, як старамодныя, аднак вялікае майстэрства мастака прызнавалася. «Столькі праўды ў фарбах, што нават няскончанасць пісьма і пляскатасць у малюнку не могуць згладзіць агульнага ўражання».

Культ хараства і прыгажосці, суладдзе чалавека і прыроды, яго яднання з Богам, ідэі, якія натхнялі Гараўскага ў новай эпосе катаклізмаў і войнаў сталі непатрэбнымі, і яго творчасць забылася. І толькі калі нам не стала даставаць хараства і суладдзя, творчасць Гараўскага наноў адкрылі, як усё тое каштоўнае, што па сваім неразуменні і духоўнай убогасці мы страчваем, а пасля ацэньваем, як знойдзены скарб.

Вітаўт ЧАРОПКА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.