Вы тут

Качанава: Перад намі стаяць сур'ёзныя задачы, якія неабходна вырашаць хутка і якасна


Выступленне Старшыні Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь Н. І.  Качанавай на закрыцці пятай сесіі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання.


Фота: БелТА

Паважаныя члены Савета Рэспублікі!

Паважаныя запрошаныя!

Сёння завяршае работу пятая сесія Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання.

У гэты перыяд наша краіна па-ранейшаму працягвае падвяргацца непрыкрытаму эканамічнаму і палітычнаму ціску, мэтанакіраванаму ўмяшанню ва ўнутраныя справы.

Відавочна, што не ўсіх у свеце задавальняе стабільнасць і спакой у краіне, наша міралюбная знешняя палітыка, статус донара бяспекі і перагаворнай пляцоўкі.

Дзеянні «калектыўнага Захаду», накіраваныя, перш за ўсё, на дэстабілізацыю сітуацыі ў Беларусі, злом дзяржаўных асноў, увядзенне новых эканамічных санкцый у дачыненні да краіны, падрываюць асновы міжнароднага права.

Бо ўсе добра разумеюць, што падобная палітыка адаб'ецца на дабрабыце працоўных калектываў і кожнага грамадзяніна Беларусі.

Гэта іх гістарычная памылка, за наступствы якой прыйдзецца расплачвацца еўрапейскаму рэгіёну. Яны ствараюць пагрозу для бяспекі ўсяго свету.

Як заявіў наш Прэзідэнт, паважаны Аляксандр Рыгоравіч Лукашэнка, выступаючы 22 чэрвеня ў мемарыяльным комплексе «Брэсцкая крэпасць-герой»: «Уразумейце раз і назаўсёды: мы родную зямлю, незалежнасць і суверэнітэт нікому не аддадзім. Мы ў любым выпадку выстаім!»

Тое, што ад гэтых санкцый пацерпяць простыя грамадзяне, замежных палітыкаў не хвалюе. Ды яны гэта асабліва і не хаваюць, кажучы, што беларусаў трэба добра пакараць, каб яны змянілі свае паводзіны. Такое стаўленне да суверэннай дзяржавы — члена ААН і ўдзельніка АБСЕ — адкрытае беззаконне.

Імкнучыся ўстараніць канкурэнта з сусветных рынкаў, зрабіць з Беларусі плацдарм для перадзелу свету, Еўрапейскі саюз, вядзёны ЗША, груба топча асновы міжнароднага права і Статута ААН. Адкінуты палажэнні Будапешцкага мемарандума 1994 года, у якім Вялікабрытанія і ЗША ў сувязі з добраахвотнай адмовай нашай краіны ад статусу ядзернай дзяржавы кляліся ўстрымлівацца ад эканамічнага прымусу ў дачыненні да Рэспублікі Беларусь.

Падтрымка еўрапейцамі такой палітыкі і імкненне ўчыніць пажар у цэнтры Еўропы — гэта чыстае вар'яцтва, бо кіраваны хаос ударыць бумерангам і па іх саміх. Больш за тое, ахвотныя прыкладна пакараць беларусаў не ўлічваюць нашага нацыянальнага характару і не ведаюць нашай гісторыі. Сваю родную зямлю мы нікому не аддадзім.

Беларуская дзяржава ў стане і зробіць усё неабходнае для абароны суверэнітэту, тэрытарыяльнай цэласнасці і права народа выбіраць свой шлях развіцця на аснове нацыянальных інтарэсаў, традыцый і асаблівасцяў менталітэту.

Прынятыя ў ходзе сесіі законы, накіраваныя на абарону суверэнітэту, канстытуцыйнага ладу, недапушчэнне рэабілітацыі нацызму, супрацьдзеянне экстрэмізму і тэрарызму, — гэта выразны і недвухсэнсоўны сігнал усім, хто імкнецца разбурыць Беларусь. Любыя іх дзеянні, накіраваныя на дыскрэдытацыю дзяржавы, падрыў эканомікі і распальванне нянавісці ў грамадстве, атрымаюць жорсткі і рашучы адпор.

У роўнай ступені гэта адносіцца і да спроб навязаць нашым людзям, асабліва моладзі, скажоныя ўяўленні аб гістарычным мінулым, паставіць пад сумненне каштоўнасці і ідэалы, якія складаюць культурны код нацыі.

Нам нельга здаваць свае светапоглядныя пазіцыі, бо гістарычная праўда і сувязь пакаленняў — гэта найважнейшыя ўмовы захавання беларускай мадэлі дзяржаўнасці. Гэтая задача патрабуе пастаянных салідарных намаганняў усіх дзяржаўных і грамадскіх інстытутаў. Такая пазіцыя была, у прыватнасці, замацавана ў нашых рэкамендацыях па выніках парламенцкіх слуханняў па пытанні ўз'яднання заходнебеларускіх зямель у складзе БССР. І, зразумела, дэпутаты павінны быць самымі актыўнымі ўдзельнікамі рэалізацыі гэтага дакумента.

Тэма захавання гістарычнай памяці, перадачы духоўна-маральнага спадчыны і патрыятычных каштоўнасцяў прайшла чырвонай ніткай і на парламенцкіх слуханнях аб шляхах развіцця нацыянальнай школы.

У прынцыпе адукацыя ператвараецца сёння для нас у прыярытэт нумар адзін, бо ў глабальнай барацьбе за кантроль над рэсурсамі на першае месца выходзяць менавіта рэсурсы інтэлектуальныя. У гэтай сітуацыі канкурэнтаздольнасць любой дзяржавы залежыць ад якасці чалавечага капіталу.

Дыскусія аб шляхах стварэння адукацыйнай сістэмы новага тыпу, здольнай гібка рэагаваць на выклікі часу, выявіла комплекс праблем, якія неабходна вырашыць дэпутатам пры падрыхтоўцы праекта Кодэкса аб адукацыі да другога чытання. Ад таго, як мы выканаем гэтую задачу, шмат у чым будуць залежаць здольнасць нашай моладзі самастойна арыентавацца ў жыцці, магчымасці раскрыцця інавацыйнага патэнцыялу эканомікі, дабрабыт беларускіх сем'яў, ды і ў цэлым дабрабыт грамадства.

Што ж датычыцца непасрэдна эканомікі, то, як мы бачым, прагнозы палітычных перабежчыкаў, што яна вось-вось абрынецца, не апраўдаліся. І гэта гаворыць аб правільнасці дзяржаўных падыходаў, у тым ліку заканадаўчага характару, да пытанняў развіцця нацыянальнай эканамічнай мадэлі ў кантэксце тых няпростых працэсаў, якія ўзрушваюць сёння ўвесь свет.

Прынятыя на сесіі законапраекты акажуць спрыяльны ўплыў на бізнес-асяроддзе і інвестыцыйны клімат, будуць садзейнічаць больш эфектыўнаму выкарыстанню паліўна-энергетычных рэсурсаў, нарошчванню патэнцыялу аўтамабільных перавозак, гандлёвага мараплавання пад беларускім сцягам і іншае.

Трэба адзначыць таксама, што шэраг гэтых рашэнняў падрыхтаваны ў рамках узгаднення беларускага заканадаўства з палажэннямі Дагавора аб Еўразійскім эканамічным саюзе ў мэтах зняцця міждзяржаўных бар'ераў і забеспячэння свабоды руху тавараў, паслуг, капіталу і працоўных рэсурсаў.

У найбліжэйшыя месяцы гэтую работу трэба працягнуць. Але асаблівую ўвагу неабходна аддаць пакету бюджэтна-падатковых законапраектаў на 2022 год. Звяртаю ўвагу, калегі, што гэта задача не толькі для профільных камісій, але і для ўсяго дэпутацкага корпуса.

Важным кірункам для нас застаецца ўдзел у дзейнасці Канстытуцыйнай камісіі. Тут сканцэнтраваны ўсе нашы прававыя напрацоўкі, вынікі міжпарламенцкага супрацоўніцтва і зносін з выбаршчыкамі.

У першым набліжэнні праект абноўленай Канстытуцыі павінен быць падрыхтаваны ўжо да жніўня. І гэта накладвае на нас асаблівую адказнасць, асабліва ў плане работы на месцах, з грамадствам. За кожным з дэпутатаў стаяць дзясяткі тысяч грамадзян. Іх меркаванні, запыты і прапановы павінны быць пачутыя. Такую задачу паставіў кіраўнік дзяржавы, звяртаючыся ў Авальнай зале непасрэдна да дэпутатаў.

Адным з вынікаў абагульнення прапаноў, якія гучалі на дыялогавых пляцоўках, сустрэчах з працоўнымі калектывамі і асабістых прыёмах, стала ініцыятыва парламентарыяў аб унясенні
Прэзідэнтам канстытуцыйнага законапраекта.

У адпаведнасці з ім паўнамоцтвы мясцовых Саветаў дэпутатаў 28-га склікання прапануецца падоўжыць да абрання новага складу Саветаў у адзіны дзень галасавання. Такое рашэнне дасць магчымасць забяспечыць стабільнасць і пераемнасць у рабоце прадстаўнічых органаў у пераходны перыяд.

У ходзе сесіі рэалізаваная шырокая міжнародная праграма. Прычым зносіны з нашымі замежнымі калегамі праходзілі на ўсіх найважнейшых дыскусійных пляцоўках, уключаючы Міжпарламенцкі саюз, Парламенцкую асамблею АБСЕ і ўсе міжпарламенцкія структуры постсавецкай прасторы. Толькі па лініі Міжпарламенцкага саюза дэлегацыя Беларусі прыняла ўдзел у 12 анлайн-мерапрыемствах разам з калегамі з 135 краін свету. А ўсяго ў такім рэжыме прайшло больш за 70 мерапрыемстваў.

Своеасаблівай ацэнкай укладу Рэспублікі Беларусь ва ўмацаванне міру на планеце стала абранне беларускіх дэпутатаў у кіруючыя органы МПС — Бюро Пастаяннага камітэта па справах ААН і Савет Форуму маладых парламентарыяў.

Нашы кантакты працягваюцца і ў вочнай форме. Паспяховыя перагаворы, напрыклад, праведзеныя з пасламі Ірана, Кітая, Малдовы, Пакістана і Расіі. Прыемна адзначыць супадзенне нашых пазіцый у ацэнках міжнароднай абстаноўкі, усведамленне важнасці ўзаемнай падтрымкі і імкненне паглыбляць супрацоўніцтва.

У гэтым плане знакавай падзеяй для нас стаў і афіцыйны візіт у Рэспубліку Беларусь парламенцкай дэлегацыі Малдовы. Мяркую, што падпісанне Сумеснай заявы аб супрацоўніцтве паміж нашымі парламентамі надасць новы імпульс двухбаковаму ўзаемадзеянню. А ў найбліжэйшы час мы разлічваем прыняць у Мінску спікера Нацыянальнай асамблеі парламента Пакістана.

Акрамя таго, у перыяд сесіі беларускія парламентарыі ўдзельнічалі ў міжнародным назіранні за выбарамі, якія прайшлі ў Арменіі і Сірыі. На чарзе — Малдова, дзе нашы дэпутаты таксама ўвойдуць у склад назіральнай місіі.

Як бачым, паважаныя калегі, графік міжпарламенцкіх кантактаў у нас дастаткова шчыльны, і ўяўленне, быццам наша краіна знаходзіцца ў нейкай ізаляцыі, не больш чым міф.

Зразумела, мы будзем і далей жорстка адказваць на ўсе варожыя выпады супраць Беларусі. Але гэта зусім не азначае, што мы закрытыя для раўнапраўнага і паважлівага дыялогу з еўрапейскімі партнёрамі. Тым больш што ў старой Еўропе нямала палітыкаў, якія выдатна разумеюць усю недарэчнасць і небяспеку задумы паставіць Беларусь на калені.

Але ў цяперашніх умовах мы павінны больш актыўна дзейнічаць на іншых кірунках і рынках. У нас велізарны патэнцыял узаемадзеяння з краінамі СНД. І наступныя мерапрыемствы па лініі Міжпарламенцкай Асамблеі Садружнасці неабходна выкарыстоўваць для яго паслядоўнага раскрыцця.

У пазітыўным ключы будуецца супрацоўніцтва Беларусі з дзяржавамі Афрыкі, Лацінскай Амерыкі, Азіяцкага рэгіёна. Дэпутатам трэба больш актыўна працаваць і на гэтым напрамку, прасоўваючы рэалізацыю міждзяржаўных і міжурадавых пагадненняў і садзейнічаючы развіццю кааперацыйных сувязяў.

У гэтых мэтах неабходна аб'яднаць патэнцыялы беларускіх парламенцкіх груп дружбы па рэгіянальным прынцыпе. Пачатак гэтай рабоце пакладзены, і нам трэба паступова выходзіць на канкрэтныя вынікі.

Зразумела, найважнейшымі кірункамі нашага супрацоўніцтва з'яўляюцца Расія і Кітай. Гэтыя звышдзяржавы імкнуцца нарошчваць саюзніцкія адносіны з намі. Пацвярджэннем таму сталі вынікі юбілейнай 60-й сесіі Парламенцкага Сходу Саюза Беларусі і Расіі і пытанні, абмеркаваныя на сустрэчы кіраўніцтва беларускага парламента са Старшынёй Пастаяннага камітэта Усекітайскага сходу народных прадстаўнікоў Лі Чжаньшу.

Мы ўдзячныя Расіі і Кітаю за тую прынцыповую пазіцыю, якую яны занялі ў пытанні падтрымкі Рэспублікі Беларусь на міжнароднай арэне, і прапановы па паглыбленні стратэгічнага супрацоўніцтва. Іх паслядоўная рэалізацыя становіцца для нас прыярытэтнай задачай.

У рамках нашай работы ў ПА АДКБ асноўныя намаганні трэба засяродзіць на ўмацаванні абароннай моцы краін — удзельніц гэтай арганізацыі як гарантыі забеспячэння іх суверэнітэту і бяспекі.

Пытанні рэгіянальнай бяспекі і абароны нацыянальных інтарэсаў павінны заставацца і ў цэнтры ўвагі беларускай дэлегацыі ў ПА АБСЕ. На яе сесіі, якая мае адбыцца, неабходна дакладна давесці да міжнароднай супольнасці аб'ектыўную інфармацыю аб сітуацыі ў краіне, магчымых наступствах палітыкі дыктату і санкцый не толькі для Беларусі, але і Еўропы ў цэлым.

У такім жа ключы трэба папрацаваць і над падрыхтоўкай нашага ўдзелу ў V Сусветнай канферэнцыі спікераў парламентаў, якая пройдзе восенню ў Аўстрыі.

Як бачым, калегі, лета будзе дастаткова напружанае. Таму пастаянным камісіям варта размеркаваць сілы такім чынам, каб якасна выканаць усе тыя задачы, якія пастаўлены перад Палатай прадстаўнікоў кіраўніком дзяржавы і нашымі выбаршчыкамі.

Мы не маем права падзяліць іх на галоўныя і другарадныя. Усё, што мы сёння робім, аказвае непасрэдны ўплыў на характар правядзення самых складаных сацыяльна-палітычных пераўтварэнняў, закліканых забяспечыць нармальнае развіццё краіны ў няпростых сучасных умовах.

Паважаныя калегі, мяркую, вы пагадзіцеся, што ёсць пэўны сімвалізм у тым, што наша сесія праходзіла на фоне памятных мерапрыемстваў, прысвечаных 80-годдзю пачатку Вялікай Айчыннай вайны, і завяршаецца напярэдадні галоўнага нацыянальнага свята — Дня Незалежнасці Рэспублікі Беларусь.

Менавіта незалежнасць заўсёды была той каштоўнасцю, вакол якой аб'ядноўваўся беларускі народ у лёсавызначальныя моманты сваёй гісторыі. Сёння менавіта такі момант. І я ўпэўнены, што дэпутаты прыкладуць усе намаганні, каб адстаяць яго права самастойна вызначаць свой лёс.

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Ці апраўдае сваю назву апошні месяц зімы? Прагноз ад Дзмітрыя Рабава

Ці апраўдае сваю назву апошні месяц зімы? Прагноз ад Дзмітрыя Рабава

Люты — ад лацінскага «фебруарыс», што азначае «ачышчэнне». 

Грамадства

Персанальныя даныя: ведаць нельга распаўсюджваць

Персанальныя даныя: ведаць нельга распаўсюджваць

Каму, калі, што, дзе і як можа давяраць пра сябе сучасны чалавек.

Грамадства

Пуд солі. Ружовая, чорная або марская — чым яны адрозніваюцца?

Пуд солі. Ружовая, чорная або марская — чым яны адрозніваюцца?

Раней было прасцей: скончылася ў доме соль — ідзеш у краму і купляеш, і ўсё зразумела.