Вы тут

Сціплы Максімаў дом


Ці ведаеце вы, дзе ў Мінску знаходзіцца адзіны ацалелы дом, звязаны з жыццём Максіма Багдановіча? Многія жыхары сталіцы (і не толькі яе) памятаюць гэтае месца пад назвай «Беларуская хатка». Сёння спаўняецца 30 гадоў з дня адкрыцця музея. Прымеркаваная да 100-гадовага юбілею класіка, гэтая знамянальная падзея, якая адзначалася 25 чэрвеня 1991 года, ускалыхнула грамадскасць. У тагачасным друку «Беларускай хатцы» прагназавалася вялікая будучыня — стаць цэнтрам культурнага жыцця… За гэты час музей перажыў шмат розных падзей. Ці памятаюць сёння, наколькі важная гэтая ўстанова для нашай гісторыі?

На гэтае пытанне адкажуць аматары літаратуры. Але і далёкія ад гуманітарных навук здагадаюцца, што будынак звязаны з беларускімі пісьменнікамі: падказка навідавоку — гэта помнік Максіму Багдановічу і імянныя лаўкі. А для многіх маленькіх і юных беларусаў і беларусачак музей «Беларуская хатка» атаясамліваецца з чароўнай батлейкай, яе незабыўнымі персанажамі і непаўторным гумарам. Іншым запомнілася, як самі «ткалі» тут паясок ці рабілі «пісанку». Хтосьці згадае таямнічы пакой з газніцай, дзе працаваў паэт. А для некага гэтае месца стане адкрыццём.


Пакой Максіма Багдановіча.

На Мала-Георгіеўскай, 12А

Той, хто падымаўся па прыступках ганка «Беларускай хаткі», праходзіў пад своеасаблівай брамкай-брыльком з каванымі лічбамі «1904». На аснове архіўных дакументаў даследчыкам удалося высветліць, што гэта і ёсць год пабудовы самога дома. Аказалася, што з 1900 г. пляц быў арандаваны настаўнікам вучылішча Лібава-Роменскай чыгункі С. І. Рэдзькам. На вялікі жаль, пакуль не выяўлены дакументы, звязаныя з будаўніцтвам згаданага дома-флігеля. Але з кадастравых ведамасцей відаць, што яго здавалі ў наём.

Адна з жыхарак дома, Зоська Верас (Людвіка Войцік), расказвала, што дом пад нумарам 12А стаяў на Мала-Георгіеўскай у глыбіні панадворка, і падзяляўся як бы на дзве часткі вялізным шчыльным плотам, што ўпіраўся ў сцяну дома 12 (ад вуліцы). Так што суседзі маглі і не сутыкацца. Гэты будынак пісьменніца добра ведала, бо менавіта яго ўвосень 1915 года нанялі пад адну з бясплатных сталовак актывісты мінскага аддзела беларускага Таварыства дапамогі ахвярам вайны. У 1917—1918 гадах Людвіка кватаравала тут сама: спачатку з сёстрамі Змітрака Бядулі ў іх пакоі, а потым з маці — у былым пакоі Максіма Багадновіча.

Змітрок Бядуля пасяліўся ў доме Рэдзькі, калі сталоўку ліквідавалі, у 1916 годзе. Па-сутнасці ён і з’яўляўся галоўным кватарантам правай часткі дома да канца 1918 г., пакуль сам не пераехаў у былы будынак «Беларускай хаткі» — беларускага клуба інтэлігенцыі і сталоўкі.

«Літаратурнае» мінулае дома Рэдзькі не абмяжоўваецца згаданымі прозвішчамі. Акрамя Максіма Багдановіча, Змітрака Бядулі і Зоські Верас, тут кватаравалі іншыя літаратары. Сцены памятаюць Язэпа Лёсіка (жыў у былым пакоі Багдановіча), Уладзіслава Чаржынскага (які, дарэчы, ажаніўся потым з адной з бядулевых сясцёр), Аркадзя Смоліча, Уладзіслава Галубка, Лявона Зайца, якія заходзілі да М. Багдановіча.

А тым часам што ж было з домам на Мала-Георгіеўскай? У 1919 годзе, пасля ўсталявання савецкай улады, пляц з пабудовамі ў С. І. Рэдзькі быў канфіскаваны і перададзены дзяржаве. На жаль, пра ўласнікаў і жыхароў дома ў міжваенны пераяд інфармацыя пакуль не выяўлена. Але вядома, што сваю функцыю згаданы дом працягваў выконваць да сярэдзіны 1980-х. У ім даваліся кватэры жыхарам чыгуначнага раёна. І па сёння часам знаходзяцца людзі, якія тут жылі, дзеляцца настальгічнымі ўспамінамі…

Як усё пачыналася

У сярэдзіне 50-х будынку надалі статус гісторыка-культурнай каштоўнасці пад назвай «дом Бядулі» (назва, як тлумачыў гісторык Аляксандр Лакотка, была ўмоўнай, без прывязкі да прыналежнасці). У1980-х гадах былы дом Рэдзькі па новым плане забудовы горада, як і многія іншыя дамы такога тыпу ў раёне Уборкі (па вуліцы Талстога, былой Мала-Георгіеўскай), трапляў пад знос. Каб яго захаваць, патрабавалася шмат высілкаў. Грамадскасць у асобах супрацоўнікаў Літаратурнага музея Максіма Багдановіча, шматлікіх энтузіястаў з гарадскога аддзялення дабравольнага таварыства аховы помнікаў на чале з М. І. Дземчуком, пісьменнікаў і навукоўцаў (К. Тарасаў, А. Мальдзіс, Г. Бураўкін), іншых зацікаўленых людзей звярталася да кіраўніцтва і ўпаўнаважаных арганізацый. Дзякуючы таму, што дом меў статус помніка гісторыі і культуры рэспубліканскага значэння, у верасні 1985 г. было прынята рашэнне аб яго пераносе на зямельны ўчастак паміж інтэрнатамі Беларускага інстытута культуры. Будынак скранулі з гістарычнага падмурка і пакінулі ў паўразбураным стане на новым месцы на зімовы перыяд. Нават, як пісалі ў рэдакцыю адной са сталічных газет супрацоўнікі музея Багдановіча, «без належнай аховы», што спрыяла далейшаму разбурэнню помніка. Рэстаўрацыйныя работы па аднаўленні дома тады так і не пачаліся. І зноў лісты і звароты…

Музей «Беларуская хатка». Над уваходам.

«Хай зведаюць усё патомкі праз паперу…»

Урэшце Мінгарвыканкам прыняў рашэнне ад 2 кастрычніка 1986 г. аб стварэнні структурнай адзінкі Літаратурнага музея Максіма Багдановіча. Паступова пачаліся работы па рэстаўрацыі будынка і стварэнні экспазіцыі. На гэта спатрэбілася 5 гадоў.

Прайшоўшы ўсе перашкоды, мемарыяльны дом расчыніў свае дзверы для наведвальнікаў…

Каму ж мы абавязаны, што маем цудоўнае экспазіцыйнае рашэнне ў «Максімавым доме», як часта называюць яго наведвальнікі? Безумоўна, гэта праца цэлага калектыву. Але ўсё ж нельга не згадаць некалькі імёнаў. Тэматыка-экспазіцыйны план філіяла «Беларуская хатка» складала супрацоўніца музея Вера Мікута. У яго аснову была пакладзена ідэя клуба інтэлігенцыі, створанага членамі Таварыства па дапамозе ахвярам вайны, які нейкі час размяшчаўся на вул. Захар’еўскай, 18 з аднайменнай назвай. Менавіта ў той перыяд актыўным удзельнікам яго стаў М. Багдановіч. Пласт матэрыялаў экспазіцыі прысвечаны дзейнасці згаданага таварыства.

Экспазіцыя «Беларускай хаткі» — своеасаблівы працяг тэмы пятай залы Літаратурнага музея Максіма Багдановіча. Гэта відаць у мастацкім афармленні, аўтарам якога быў Эдуард Агуновіч. Дапамагалі ўвасабляць ідэю яго маладыя вучні А. Грачоў, У. Пратасеня і С. Бажкоў. Удалым аказалася рашэнне экспазіцыйнай залы, якая аформлена ў стылі мадэрн. Складная канструкцыя вітрын паўтарае знешні выгляд цэнтральнага экспаната — батлейкі, прастора арганічна пераўтвараецца ў тэатральную.

«Ноч. Газніца гарыць, чырванее, і гарбата, астыўшы, стаіць…»

Гэтыя словы паэта прыходзяць на думку, калі падыходзіш да «сэрца» музея — мемарыяльнага пакоя Максіма Багдановіча. Складаецца ўражанне, што паэт толькі што выйшаў, каб падыхаць начным паветрам ці падзівіцца на зоркі, але хутка вернецца, каб ізноў працаваць над вершам.

Пакой аднаўлялі, абапіраючыся ў асноўным на ўспаміны сведкі — Зоські Верас, з якой ліставаліся і сустракаліся ў яе лясной хатцы ў Вільнюсе. Для паказу творчай «лабараторыі» паэта карысталіся і ўспамінамі З. Бядулі і Л. Зайца. На стале — стосы папер і кніг, сярод якіх адзіны прыжыццёвы зборнік Багдановіча «Вянок», сціпла прытуліўся партрэт маці, раскладзены ў творчай бязладзіцы пісьмовыя прылады… А сярод іх — футляр для градусніка, які адразу, як і ступка з таўкачыкам для драблення лекаў (рэч сям’і Багадновіча), сігналізуе пра невылечную хваробу маладога пісьменніка. З астатняга аздаблення пакоя — атмасферныя прадметы: пара крэслаў і тумбачка.

«Эх, мае рыфмаваныя цётачкі…»

Так Максім паводле Змітрака Бядулі назваў аднойчы яго сясцёр Рэню і Геню, якія займалі пакой на супрацьлеглым баку дома, што межаваў з кухняй і быў крыху меншы. Цяпер тут — камод з рознымі «жаночымі» прыладамі для рукадзелля, грамафон. З асабістых прадметаў сям’і Плаўнікаў — партрэты дзяўчат.

А паміж гэтымі двума пакоямі быў трэці — доўгі, вузкі, з адным акном. Менавіта тут, у прахадным пакоі, туліўся сам Змітрок, значна пагоршыўшы свае жыллёвыя ўмовы. Цяпер у ім разгарнулася часовая літаратурна-дакументальная экспазіцыя «На струнах душы», прычвечаная 135-годдзю літаратара. А раней, па ўспамінах З. Верас, «пад вакном стаяў просты маляваны на цёмна руды коляр стол, шырокая сялянская лава, 2 крэслы. На лаву З. Бядуля клаў на ноч сваю пасьцель, якую на дзень выносіў у каморку пры кухні».

Асяродак беларускай культуры

Менавіта так пачаў успрымацца музей, які разгарнуў актыўную дзейнасць. Многім наведвальнікам запомніліся экскурсіі і батлеечныя прадстаўленні Сяргея Вітушкі, з захапленнем пісалі водгукі ўдзячныя гледачы загадчыкам філіяла Эдуарду Акуліну, Таццяне Шэляговіч. Кніга водгукаў проста поўніцца шчырымі словамі.

У 1990-я гады на базе «Беларускай хаткі» пачала дзейнасць аднайменная грамадская суполка, кіраўніком якой была найактыўнейшая руплівіца на ніве папулярызацыі беларускай культуры Ала Міхайлаўна Ходан. І сапраўды, музей падхапіў традыцыі клуба інтэлігенцыі пачатку ХХ стагоддзя. Не толькі батлеечныя прадстаўленні — мара Максіма — адбываліся ў сценах музейнай залы, але і слайд-лекцыі, літаратурныя і музычныя імпрэзы, вечары памяці.

Літаратурна-тэатралізаваныя імпрэзы (іх удзельнікамі якіх з’яўляліся студэнты, аспіранты БДУ культуры і мастацтва, супрацоўнікі і сябры музея Багдановіча) запомніліся гледачам спробай увасобіць досвед нашых папярэднікаў, якія стаялі на чале стварэння прафесійнага тэатра: аматарскія тэатральныя замалёўкі вобразна ажыўлялі мерапрыемства і рабілі яго незабыўным.

«Ты не згаснеш, ясная зараначка!»

За час, калі музей знаходзіўся на капітальным рамонце, з’явіўся шэраг новых форм працы з падрастаючым пакаленнем. Гэта музейныя інтэрактыўныя заняткі і праграмы, якія дазваляюць аднавіць страчаны ланцужок у пераемнасці пакаленняў. Юным наведвальнікам палюбіліся заняткі, на якіх яны робяць батлеечную ляльку і самі спрабуюць сябе ў ролі батлейшчыкаў, плятуць паясок, распісваюць велікодныя яйкі і асвойваюць забытыя гульні нашых продкаў.

Не сышла ў нябыт і такая даўняя форма, як экскурсія, тым больш што яна мае элементы інтэрактыву. Па-ранейшаму запатрабавана незабыўная батлейка. А сямейным наведвальнікам даспадобы прыйшоўся квэст «Сямейнае падарожжа», тым больш што ён захоплівае сцяжынку пісьменнікаў, якая нядаўна з’явілася вакол «хаткі». Маленькія наведвальнікі вераць, што калі прысесці на імянныя лавачкі Максіма і яго сяброў-літаратараў, то можна прывабіць поспех. А як яно будзе — пакажа час! Магчыма, з юных наведвальнікаў, дзякуючы аднаўленню пераемнасці пакаленняў, выйдуць новыя геніі зямлі беларускай.

Таццяна ЛАБАДА,

загадчык філіяла «Беларуская хатка»

Фота даслана аўтарам.

 

Выбар рэдакцыі

Медыя

Запушчаны мультымедыйны партал VІDEOBEL.BY

Запушчаны мультымедыйны партал VІDEOBEL.BY

Ён прапаноўвае грамадска-палітычны відэакантэнт, галоўныя навіны і ўсе тэлеканалы анлайн.

Гандаль

Чым сёлета здзівяць сельгаскірмашы?

Чым сёлета здзівяць сельгаскірмашы?

Восеньскія сельскагаспадарчыя кірмашы — абавязковы атрыбут восені.