Вы тут

Шмат працаваць і стаць прафесіяналам...


У беларускай моладзі дакладна сфарміравана нацыянальная і грамадзянская ідэнтычнасць. Яна мабільная, сацыяльна актыўная, нацэленая на поспех і развіццё, гатовая дамагацца сваіх мэт. Нягледзячы на выразны індывідуалізм і высокае значэнне матэрыяльнага фактару, моладзь з'яўляецца пазітыўнай часткай грамадства, «нястрачаным пакаленнем», для якога адначасова важныя як развіццё дзяржавы, так і асабістая самарэалізацыя.


Да такіх высноў прыйшлі ўдзельнікі круглага стала, прысвечанага абмеркаванню вынікаў даследавання «Пакаленне Z: устаноўкі і каштоўнасці сучаснай беларускай моладзі». Яго правёў у верасні бягучага года Цэнтр сацыяльна-гуманітарных даследаванняў БДЭУ па заказе Беларускага інстытута стратэгічных даследаванняў. У цэнтры ўвагі аказалася моладзь ва ўзросце ад 14 да 17 гадоў, бо менавіта гэта пакаленне будзе вызначаць у найбліжэйшай будучыні стратэгію развіцця Беларусі. Выбарка склала 2034 рэспандэнты.

Ва ўяўленнях маладых людзей «тройка» крытэрыяў іх жыццёвага поспеху выглядае наступным чынам: гэта павага людзей, моцнае здароўе і добрая сям'я. Для моладзі важна быць не як усе, не злівацца з натоўпам, адстойваць свае інтарэсы. У ліку правоў і свабод найбольшую каштоўнасць маюць валоданне і свабоднае распараджэнне маёмасцю (так лічыць 92,7 % рэспандэнтаў), магчымасць набываць тавары любога вытворцы, а таксама выказваць свае погляды. Галоўнымі жыццёвымі мэтамі пакалення Z з'яўляюцца дасягненне дзелавога поспеху, пабудова кар'еры (60,3 %), захаванне і ўмацаванне здароўя (51, 6%), стварэнне шчаслівай сям'і (49,5 %).

ТОП жыццёвых прыярытэтаў дапаўняе жаданне стаць прафесіяналам у сваёй спецыяльнасці і разбагацець. На думку маладых людзей, гарантыяй іх дабрабыту выступае адкрыццё ўласнага бізнесу (51,8 %), устаноўкі «шмат, настойліва працаваць» (48,8 %), «пастаянна вучыцца, павышаць сваю кваліфікацыю» (47,7 %).

У інтэрнэт-прасторы пакаленне Z з'яўляецца найбольш актыўнай групай. Пераважная большасць рэспандэнтаў ва ўзросце ад 14 да 17 гадоў (85,2 %) часцей за ўсё заходзіць у інтэрнэце ў сацыяльныя сеткі. Прыкметна менш запатрабаваныя ў маладых беларусаў сайты з інфармацыяй даведачнага характару, блогі і паштовыя серверы. Найбольш папулярныя сацыяльныя медыя, якія выкарыстоўваюцца беларускай моладдзю некалькі разоў на дзень, — TіkTok (63,5 %), Іnstagram (63,4 %), «УКантакце» (60,1 %) і YouTube (58,7 %). Досыць запатрабаванымі сродкамі камунікацыі з'яўляюцца месенджары Telegram і Vіber — імі штодня карыстаюцца 53,4 % і 29,1 % адпаведна. Найменш папулярныя сярод юнакоў і дзяўчат — Facebook, Lіkee, «Аднакласнікі» — да іх звяртаецца менш за 5 % рэспандэнтаў.

Аналітык Беларускага інстытута стратэгічных даследаванняў Святлана АЛЕЙНІКАВА звярнула ўвагу на адзін з самых распаўсюджаных стэрэатыпаў, што ўцягнутасць моладзі ў сацсеткі і гаджэты — тэндэнцыя негатыўная. «Гэта новы ўзровень і новае вымярэнне сацыяльных камунікацый, стасункаў, сувязяў, якія яшчэ, можа быць, не атрымалі сваёй ацэнкі і не раскрылі з-за гэтага свой патэнцыял. Таму я сказала б, што гэта хутчэй пазітыўная рыса, якая патрабуе большай увагі і асэнсавання», — падзялілася яна сваім меркаваннем.

Як заўважыла Святлана Алейнікава, феноменам беларускага грамадства можна назваць адсутнасць разрыву пакаленняў як у адносінах да каштоўнасцяў, так і да дзяржавы. «Гэта ўнікальны выпадак, калі няма славутага канфлікту бацькоў і дзяцей. Вядома, існуюць некаторыя адрозненні паміж узроставымі групамі — зразумелыя і натуральныя. У гэтым мне бачыцца менавіта сплаў пакаленняў, перадача вопыту ад старэйшага малодшаму, якое падрастае без якіх-небудзь глабальных светапоглядных канфліктаў, — падкрэсліла аналітык. — Для мяне было важным, што ў моладзі на пытанне аб ідэнтычнасці на першым месцы было атаясамліванне сябе з людзьмі той жа нацыянальнасці, з грамадзянамі Беларусі. Таксама ў моладзі высокая каштоўнасць дзяржавы, на якую ўскладаюцца вялікія чаканні і надзеі ў сувязі з забеспячэннем сваёй будучыні. У пакалення Z вельмі высокі запыт на самарэалізацыю, прызнанне і поспех. І ў гэтым плане маладыя людзі чакаюць паскоранай работы сацыяльных ліфтаў, пашырэнне магчымасцяў паспрабаваць сябе ў тых ці іншых праектах. Здаровая і буйная энергетыка моладзі мае вялікі патэнцыял, з якім трэба працаваць. Наша моладзь канструктыўная, пазітыўная і за ёй будучыня».

Надзея НІКАЛАЕВА

Прэв’ю: pixabay.com

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.