Вы тут

Выступленне Старшыні Савета Рэспублікі на адкрыцці 10-й сесіі


Выступленне Старшыні Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь Н. І. Качанавай на адкрыцці дзясятай сесіі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь сёмага склікання.


Паважаныя члены Савета Рэспублікі!

Паважаныя запрошаныя!

Мы з’яўляемся відавочцамі няпростых трансфармацый у гісторыі чалавецтва — змяняецца геапалітычная эпоха. Аднапалярны светапарадак перажывае сваё змярканне, і фарміруецца шматпалярная сістэма каардынат. За тое, хто будзе на чале новай іерархіі, разгортваецца жорсткая і напружаная барацьба.

Асобныя дзяржавы, якія лічаць сябе вяршыцелямі лёсу ўсяго чалавецтва, не жадаюць мірыцца са з’яўленнем іншых палітычных сіл. Яны ўсё гэтак жа спрабуюць укараняць уласныя стандарты дэмакратыі і эканамічных мадэляў, культывуюць вузкалобае бачанне сцэнарыяў будучыні. У ахвяру сваім палітычным амбіцыям яны прыносяць глабальную сістэму бяспекі, суверэнітэт і незалежнасць іншых краін, агульнапрынятыя прынцыпы міжнароднага права, сапраўдныя чалавечыя каштоўнасці.

Аднак калі ўважліва зазірнуць у мінулае, тое становіцца відавочным: усё гэта ўжо было, і неаднойчы. Як і раней, нашы тэрыторыі знаходзяцца на самым вастрыі геапалітычных трансфармацый. Аб перыпетыях гістарычнага шляху Беларусі грунтоўна і дакладна растлумачыў наш Прэзідэнт, паважаны Аляксандр Рыгоравіч Лукашэнка падчас адкрытага ўрока «Гістарычная памяць — дарога ў будучыню» і патрыятычнага форуму «Гэта наша гісторыя». Упэўнена, што гэтыя цудоўныя выступленні глыбока кранулі кожнага.

З веданнем гісторыі прыходзіць і разуменне каштоўнасці народнага адзінства як сістэмаўтваральнага кода беларускай нацыі, нашай унутранай сілы, нашага нацыянальнага стрыжня. Бо ва ўсе часы менавіта адзінства дазваляе нам пераадольваць выклікі, захоўваць і развіваць уласную дзяржаўнасць.

Безумоўна, тым, што Рэспубліка Беларусь, нягледзячы на ??ўсе выпрабаванні і цяжкасці, нязменна застаецца месцам, дзе хочацца жыць, вучыцца, працаваць, выхоўваць дзяцей, мы, беларусы, шмат у чым абавязаны нашаму Прэзідэнту, нашаму нацыянальнаму лідару. Дзякуючы мудрай палітыцы Кіраўніка дзяржавы на беларускай зямлі ў міры і згодзе жывуць людзі розных веравызнанняў, рэлігій, нацыянальнасцяў, этнічнай і расавай прыналежнасці, знаходзяць другі дом выхадцы з замежных краін.

Зусім нядаўна мы ўсёй краінай адзначалі важнае дзяржаўнае свята — Дзень народнага адзінства. Гэты дзень прымушае нас яшчэ раз задумацца над злабадзённымі пытаннямі: «Хто мы?», «Што рабіць, каб захаваць незалежнасць сваёй краіны?», «Як не проста выстаяць, але і развівацца ў сучасных рэаліях?», «Куды рухацца далей?». Ён з’яўляецца сімвалам культурнай, нацыянальнай і духоўнай цэласнасці беларускага грамадства.

Ад усёй душы віншую ўсіх з гэтым цудоўным святам. Няхай і ў далейшым народнае адзінства будзе для нас пуцяводнай зоркай у гэтым вар’яцкім патоку сусветнай гісторыі.

Паважаныя члены Савета Рэспублікі!

Паважаныя запрошаныя!

У міжнародных адносінах нязменным павінна заставацца імкненне да пераадолення выклікаў сучаснасці шляхам супрацоўніцтва на аснове ўзаемнай павагі, даверу і суверэннай роўнасці бакоў. Беларусь заўсёды была і застаецца міралюбнай дзяржавай, якая шануе нармальныя добрасуседскія адносіны і сяброўства паміж народамі.

Мы павінны своечасова адбіваць ідэалагічныя правакацыі нашых непрыяцеляў, якія спрабуюць пазіцыянаваць нашу краіну ў якасці агрэсара. Так, напрыклад, было ў адносінах да ўнесенага ў Сенат Кангрэса ЗША праекта чарговай рэзалюцыі па Беларусі, у якой на аснове адкрытых фэйкаў і дэзынфармацыі вылучаліся бяздоказныя абвінавачванні, — тады Прэзідыум Савета Рэспублікі адрэагаваў публічным асуджэннем з заклікам амерыканскіх заканадаўцаў засяродзіцца на вырашэнні праблем свайго народа.

Падчас 14-га Саміту жанчын-спікераў парламентаў краін, якія ўваходзяць у Міжпарламенцкі саюз, у Ташкенце дэлегацыяй Савета Рэспублікі выказана дакладная пазіцыя аб неабходнасці захавання міжнароднага супрацоўніцтва, салідарнасці і даверу для забеспячэння ўстойлівага аднаўлення пасля пандэміі, недапушчальнасці эканамічных санкцый, ціску і ўмяшання ва ўнутраныя справы, а таксама акцэнтавана важнасць і актуальнасць беларускай ініцыятывы «пояс лічбавага добрасуседства».

Члены Савета Рэспублікі і ў далейшым павінны выкарыстоўваць усе магчымасці міжнародных пляцовак рознага ўзроўню, каб настойліва даводзіць пазіцыю Рэспублікі Беларусь аб непрымальнасці дэстабілізацыі сітуацыі і аб прыкладзеных нашай краінай мірных, аб’яднальных намаганнях.

Прыкладам найбольш эфектыўнага фармату супрацоўніцтва на прасторы Садружнасці Незалежных Дзяржаў і Еўразійскага эканамічнага саюза выступае Саюзная дзяржава Беларусі і Расіі.

Нашы краіны дасягнулі беспрэцэдэнтна высокага ўзроўню палітычнага ўзаемадзеяння, эканамічнай і ваенна-тэхнічнай кааперацыі, узаемнай сацыяльнай абароны грамадзян, гарманізацыі нацыянальных заканадаўстваў. Пры гэтым відавочна, што сумесны патэнцыял далёка не вычарпаны і наперадзе — яшчэ мноства актуальных і запатрабаваных праграм, праектаў, ініцыятыў.

У ліку прыярытэтных напрамкаў сумеснай дзейнасці парламентарыяў Беларусі і Расіі — працяг работы па гарманізацыі і ўніфікацыі нацыянальных заканадаўстваў, каардынаванне дзейнасці органаў Саюзнай дзяржавы і дзяржаўных органаў краін-удзельніц па збліжэнні прававых сістэм, ажыццяўленне парламенцкага кантролю за выкананнем саюзных праграм.

Сур’ёзныя чаканні — адносна Парламенцкага Сходу Саюза Беларусі і Расіі. У ходзе 61-й сесіі прынята рашэнне аб павышэнні эфектыўнасці яго дзейнасці. Зменена структура — павялічана колькасць камісій. Камісіі па профілі будуць ажыццяўляць сістэмны маніторынг выканання Асноўных напрамкаў рэалізацыі палажэнняў Дагавора аб стварэнні Саюзнай дзяржавы на 2021–2023 гады, распрацоўкі і ўнясення на зацвярджэнне праекта дакумента на чарговыя два гады.

Важнай задачай Савета Рэспублікі і Савета Федэрацыі з’яўляецца развіццё беларуска-расійскіх адносін на рэгіянальным узроўні.

Важкі ўклад у яе вырашэнне ўносіць Форум рэгіёнаў Беларусі і Расіі, які чарговы раз пераканаўча прадэманстраваў сваю эфектыўнасць у справе далейшага паглыблення інтэграцыйных працэсаў у рамках Саюзнай дзяржавы.

Зараз прапрацоўваецца канцэпцыя 10-га Форуму, які пройдзе ў горадзе Уфа Рэспублікі Башкартастан. Лічу, што да свайго юбілею форум заслужыў надання яму больш высокага статусу ў інстытуцыйнай сістэме Саюзнай дзяржавы, уключаючы заснаванне пастаянна дзеючых працоўных органаў.

Адначасова мэтазгодна прадумаць магчымасці пераўтварэння гэтай пляцоўкі ў цэнтр прыцягнення міжрэгіянальных ініцыятыў шырокага кола прадстаўнікоў — дзяржаў — удзельніц Садружнасці Незалежных Дзяржаў, Еўразійскага эканамічнага саюза, Шанхайскай арганізацыі супрацоўніцтва, а таксама іншых дружалюбных Беларусі і Расіі краін.

З улікам патрэб беларускай і расійскай эканомік Кіраўніком нашай дзяржавы даручана ўдзяліць асаблівую ўвагу на X Форуме паглыбленню прамысловай кааперацыі. Адпаведна, неабходна падрыхтаваць прапановы па ўдзеле Беларусі ў мадэрнізацыі сектараў эканомікі расійскіх рэгіёнаў, стымуляванню стварэння сумесных вытворчасцяў, перш за ўсё ў машынабудаванні, станкабудаванні і мікраэлектроніцы, а таксама рэалізацыі сумесных праектаў у галіне асваення космасу, сельскай гаспадаркі, паставак абсталявання, фарміравання кампанентнай базы, фармацэўтыкі.

Добрай традыцыяй верхніх палат парламентаў Беларусі і Расіі з’яўляецца правядзенне мерапрыемстваў па захаванні памяці аб подзвігу савецкага народа ў Вялікай Айчыннай вайне.

Яркую старонку нашага супрацоўніцтва ўпісаў патрыятычны праект «Цягнік Памяці». За два тыдні 200 школьнікаў з Расіі і Беларусі прайшлі па 15 гарадах, стартаваўшы 22 чэрвеня ў горадзе-героі Брэсце і завяршыўшы сваё падарожжа 3 ліпеня — у Дзень Незалежнасці Рэспублікі Беларусь — у горадзе Мінску. Знакавай падзеяй для іх стала цырымонія ўскладання кветак на Кургане Славы з удзелам нашага Прэзідэнта.

Прыемна, што «Цягнік Памяці» атрымаў статус праекта Саюзнай дзяржавы і будзе праводзіцца штогод. Плануецца, што кожны раз маршрут руху цягніка будзе абнаўляцца, а геаграфія яго ўдзельнікаў стане шырэйшай.

У наступным годзе мы хочам сабраць удзельнікаў з пяці дзяржаў Еўразійскага эканамічнага саюза, у 2024 годзе — з 10 краін Садружнасці Незалежных Дзяржаў, а да 80-годдзя Вялікай Перамогі — запрасіць удзельнікаў з 15 былых саюзных рэспублік, якія атрымалі перамогу над фашызмам.

Глыбокі след у нашых сэрцах пакінула перапахаванне астанкаў беларускага ваеннага лётчыка Сцяпана Кавалёнка, знойдзеных у раёне Геленджыка. Цырымонія была арганізавана на яго малой радзіме — у Бешанковічах сенатарамі дзвюх краін ва ўзаемадзеянні з дзяржаўнымі органамі і грамадскімі аб’яднаннямі.

Поспехі Беларусі і Расіі ў справе саюзнага будаўніцтва не ўпісваюцца ў карціну свету так званага калектыўнага Захаду, які метадычна прадаўжае спробы раскалоць эканамічныя і палітычныя аб’яднанні з удзелам нашых краін. На жаль, даводзіцца канстатаваць, што некаторыя нашы саюзнікі па Арганізацыі Дагавора аб калектыўнай бяспецы і Садружнасці Незалежных Дзяржаў займаюць чакальную пазіцыю, фактычна ўхіляючыся ад выканання ўзятых на сябе абавязацельстваў.

У сітуацыі, якая склалася, асаблівую значнасць і сэнс набывае ўзаемадзеянне з парламентарыямі па лініі АДКБ і СНД.

Жыццё паказвае, што без яднання і згуртавання нашай цывілізацыі, без умацавання палітычных, ваенных, эканамічных, гуманітарных і іншых сувязяў нашых дзяржаў заўтра, хутчэй за ўсё, не будзе. Як адзначыў наш Прэзідэнт, «краіны постсавецкай прасторы павінны быць шчыра зацікаўленыя ў збліжэнні з Саюзнай дзяржавай, калі, канешне, яны хочуць захаваць свой суверэнітэт і незалежнасць».

Парламентарыі постсавецкіх краін павінны быць як адзіны кулак — дэманстраваць прынцыповасць у агульных падыходах, выступаць з ідэнтычных пазіцый і аказваць адзін аднаму гарантаваную падтрымку на міжнародных пляцоўках.

Толькі далейшае ўмацаванне нашых партнёрскіх аб’яднанняў, сумесная зладжаная работа дазволяць справіцца з рызыкамі і пагрозамі нацыянальнай, рэгіянальнай і міжнароднай бяспекі.

Геапалітычная рэальнасць сведчыць аб актыўным фарміраванні пояса краін і міжнародных арганізацый, якія маральна гатовы супрацьпаставіць аднапалярнаму свету шматпалярным, заснаваным на моцных нацыянальных дзяржавах. Гэта краіны «далёкай дугі», з якімі ў Рэспублікі Беларусь склаліся добрыя дружалюбныя адносіны.

Асаблівую ўвагу Савет Рэспублікі ўдзяляе сістэмнаму супрацоўніцтву з Кітаем.

Па вопыце анлайн-семінара жанчын-парламентарыяў Беларусі і Кітая, які адбыўся ў красавіку, беларускім бокам унесена прапанова аб арганізацыі круглага стала па пытаннях маладзёжнай палітыкі.

У развіццё ўзаемадзеяння з Усекітайскай федэрацыяй жанчын падрыхтаваны праект «дарожнай карты» па лініі жаночых рухаў, якая прадугледжвае абмен візітамі, інфармацыяй па жаночай тэматыцы, пытаннях мацярынства і дзяцінства, узгадненне пазіцый пры ўдзеле ў міжнародных канферэнцыях.

Далейшыя кантакты заканадаўчых органаў Беларусі і Кітая павінны быць накіраваны на максімальна поўнае раскрыццё патэнцыялу двухбаковых адносін і можа быць рэалізавана праз канкрэтныя сацыяльна значныя праекты і ініцыятывы.

Пачаты працэс далучэння Рэспублікі Беларусь да Шанхайскай арганізацыі супрацоўніцтва. Агульная колькасць насельніцтва дзяржаў — яе ўдзельнікаў складае больш за палову жыхароў планеты, а гэта — гіганцкі патэнцыйны рынак збыту беларускай прадукцыі. Таму, нягледзячы на ??адсутнасць парламенцкай структуры ў арганізацыі, членам Савета Рэспублікі трэба ініцыятыўна прымаць удзел у яе мерапрыемствах па профілі, актывізаваць узаемадзеянне з парламентамі дзяржаў-удзельніц.

Акрамя таго, мы не павінны чакаць асаблівых сігналаў аб неабходнасці стварэння прававых умоў для супрацоўніцтва ў гэтым напрамку.

Ужо цяпер трэба прааналізаваць гатоўнасць нашай прававой базы і, калі трэба, выпрацаваць адпаведныя заканадаўчыя рашэнні. Парламенцкая дзейнасць павінна апярэджваць эканамічныя перспектывы.

Узмацняюцца ўплыў і прывабнасць такіх аб’яднанняў, як БРІКС, Афрыканскі саюз, Асацыяцыя дзяржаў Паўднёва-Усходняй Азіі. Трэба развіваць практычнае ўзаемадзеянне з удзельнікамі гэтых аб’яднанняў. З улікам высокай актуальнасці эканамічнага парадку дня наша ўзаемадзеянне з парламентамі гэтых краін павінна быць акцэнтавана на прасоўванні знешнеэканамічных інтарэсаў Рэспублікі Беларусь.

Пры ажыццяўленні міжнароднага супрацоўніцтва важна памятаць, што асноўная місія парламентарыяў на знешнім контуры — знаходзіць пункты судакранання, развіваць цывілізаваны дыялог паміж краінамі і народамі, садзейнічаць фарміраванню справядлівай міжнароднай супольнасці свабодных нацый.

Паважаныя калегі!

У цяперашнюю сесію нам, парламентарыям, трэба прадоўжыць маштабную і інтэнсіўную заканатворчую работу, накіраваную на стварэнне прававых механізмаў укаранення прынятых на ўсенародным рэферэндуме змен і дапаўненняў у Асноўны Закон, а таксама на ўдасканаленне нацыянальнай прававой базы з улікам узнікаючых выклікаў і патрабаванняў часу, якія ўзнікаюць.

Работа па прывядзенні законаў у адпаведнасць з канстытуцыйнымі навацыямі, на якую, нагадаю, адведзена два гады, ажыццяўляецца згодна з планам, зацверджаным прэм’ер-міністрам Рэспублікі Беларусь, старшынямі палат парламента, Кіраўніком Адміністрацыі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь.

У ходзе папярэдняй сесіі ўжо ўнесены змяненні ў 17 законаў, а ўсяго трэба скарэкціраваць каля 90. Таму ўсім адказным дзяржаўным органам і нам, парламентарыям, трэба актывізаваць дадзеную работу.

У высокай ступені гатоўнасці знаходзяцца два абсалютна новыя законапраекты — «Аб Усебеларускім народным сходзе» і «Аб грамадзянскай супольнасці», якія маюць лёсавызначальнае значэнне для развіцця суверэннай Беларусі.

У гэтых дакументах будуць дакладна вызначаны паўнамоцтвы вышэйшага прадстаўнічага органа народаўладдзя па выпрацоўцы і рэалізацыі знешняй і ўнутранай палітыкі, эканамічнай стратэгіі, вырашэння іншых жыццёва важных для краіны пытанняў, а таксама магчымасці ўдзелу суб’ектаў грамадзянскай супольнасці ў яго рабоце.

Уносяцца змяненні ў ключавыя законы — «Аб Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь», «Аб Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь», «Аб нарматыўных прававых актах», «Аб канстытуцыйным судаводстве», «Аб Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь», «Аб статусе дэпутата Палаты прадстаўнікоў, члена Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь», у Выбарчы кодэкс і Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб судаўладкаванні і статусе суддзяў.

Задумайцеся толькі: які высокі гонар і адказнасць выпала на долю сёмага склікання Савета Рэспублікі. Мы павінны максімальна старанна адпрацаваць усе працэдуры і механізмы, каб у найбліжэйшай будучыні не спатрэбілася вяртацца да гэтых пытанняў.

На вырашэнне такой значнай задачы ў справе забеспячэння незалежнасці і суверэнітэту нашай краіны, як супрацьдзеянне карупцыі, накіравана карэкціроўка Закона «Аб барацьбе з карупцыяй». Саветам Рэспублікі ўнесены канкрэтныя прапановы, рэалізацыя якіх не дазволіць асобным нячыстым на руку дзеячам падрываць давер грамадзян да органаў дзяржаўнай улады. Змагацца з карупцыяй і надалей будзем бязлітасна.

Ва ўмовах нелегітымнага санкцыйнага ціску, які працягваецца на Беларусь, архіважна забяспечыць устойлівасць нацыянальнай эканомікі, яе адаптыўнасць і эфектыўнасць на ўзроўні, не ніжэйшым за мінулы год.

Устойлівая эканоміка — гэта перш за ўсё стабільная работа прадпрыемстваў, рост інвестыцый, дыверсіфікацыя экспарту, своечасовая выплата заработнай платы, пенсій і дапамог, стабільныя цэны на сацыяльна значныя тавары.

Для забеспячэння эканамічнага дабрабыту нашай краіны і выканання дзяржавай сацыяльных абавязацельстваў перад людзьмі ўсе інстытуты ўлады абавязаны працаваць на поўную магутнасць, практычна ў мабілізацыйным рэжыме. Члены Савета Рэспублікі павінны прыкласці максімум намаганняў як на сваіх працоўных месцах у рэгіёнах, так і на пляцоўцы парламента.

Самую сур’ёзную ўвагу трэба аддаць падрыхтоўцы бюджэтнага пакета і законапраектам эканамічнага блока. Асноўныя прыярытэты бюджэтнай палітыкі застаюцца нязменнымі: фінансаванне ў поўным аб’ёме сацыяльных праграм, рост заработнай платы работнікаў бюджэтных арганізацый, збалансаванае развіццё рэгіёнаў, своечасовае абслугоўванне дзяржаўнага доўга.

Прашу ўсіх членаў Савета Рэспублікі ўжо зараз падключыцца да работы над асноўным фінансавым дакументам краіны — рэспубліканскім бюджэтам, а таксама над законапраектамі, прадугледжанымі ва ўрадавым комплексным плане па падтрымцы эканомікі. Уносьце прапановы, абапіраючыся на запыты сваіх рэгіёнаў.

З асаблівай адказнасцю трэба падысці да прапрацоўкі змяненняў у Падатковы кодэкс. Важна памятаць, што ад эфектыўна выбудаванай падатковай сістэмы шмат у чым залежаць магчымасці дзяржавы па стымуляванні эканомікі і ажыццяўленні сацыяльнай функцыі, а ад яе справядлівасці — гатоўнасць людзей плаціць падаткі і ўдзельнічаць у дзяржаўных ініцыятывах.

У зоне пільнай увагі Савета Рэспублікі застаюцца законапраекты, накіраваныя на ўдасканаленне заканадаўства аб урэгуляванні неплацежаздольнасці, аб архітэктурнай, горадабудаўнічай і будаўнічай дзейнасці, грамадзянскага заканадаўства. Трэба таксама скарэкціраваць заканадаўства, якое датычыцца ажыццяўлення гаспадарчай (эканамічнай) дзейнасці і аховы навакольнага асяроддзя.

Пераўтварэнні чакаюць і сферу ліцэнзавання. Прыняцце праекта Закона «Аб ліцэнзаванні» дасць магчымасць знізіць адміністрацыйную нагрузку на суб’екты гаспадарання і мінімізаваць умяшанне дзяржаўных органаў у прадпрымальніцкую дзейнасць.

Неабходнасць атрымання ліцэнзіі прадугледжваецца толькі для тых відаў дзейнасці, якія патэнцыйна спалучаны з пагрозай прычынення шкоды дзяржаўным або грамадскім інтарэсам, навакольнаму асяроддзю, жыццю, здароўю, правам і законным інтарэсам грамадзян.

Законапраект «Аб змене законаў па пытаннях бухгалтарскага ўліку і справаздачнасці» пашырае кола арганізацый, абавязаных складаць бухгалтарскую і фінансавую справаздачнасць у адпаведнасці з міжнароднымі стандартамі фінансавай справаздачнасці, а таксама вырашае шэраг пытанняў выкарыстання гэтых стандартаў арганізацыямі банкаўскага сектара.

Пералічаныя законапраекты закліканы садзейнічаць далейшаму паляпшэнню інвестыцыйнага клімату, забеспячэнню стабільных і прадказальных умоў для работы суб’ектаў гаспадарання. Сёння гэта вельмі неабходна, асабліва ў кантэксце рашэння задач па імпартазамяшчэнні.

З улікам узятага нашай краінай курсу на развіццё мірнага атама плануецца разгледзець праект новага Закона «Аб рэгуляванні бяспекі пры выкарыстанні атамнай энергіі», які накіраваны на падтрыманне належнага ўзроўню бяспекі на ўсіх этапах жыццёвага цыкла аб’ектаў выкарыстання атамнай энергіі, а таксама на выкананне міжнародных абавязацельстваў Рэспублікі Беларусь па забеспячэнні ядзернай і радыяцыйнай бяспекі.

У рамках пераразмеркавання паўнамоцтваў паміж органамі дзяржаўнай улады трэба будзе скарэкціраваць законы «Аб мясцовым кіраванні і самакіраванні ў Рэспубліцы Беларусь», «Аб абароне правоў спажыўцоў жыллёва-камунальных паслуг», «Аб дзяржаўных закупках тавараў (работ, паслуг)» у частцы аказання жыллёва-камунальных паслуг. Мясцовым выканаўчым і распарадчым органам будзе дадзена права сваімі рашэннямі вызначаць выканаўцаў гэтага віду паслуг, работ на аб’ектах добраўпарадкавання, а таксама па абслугоўванні цеплавых крыніц сумесных домаўладанняў без правядзення працэдуры закупак.

У бягучай сесіі дзейнасць Савета Рэспублікі будзе сканцэнтравана таксама на далейшым развіцці аховы здароўя, сацыяльнай абароны, працоўных адносін, дзяржаўнай маладзёжнай палітыкі.

Прыняцце законапраекта «Аб змяненні законаў па пытаннях аховы здароўя, донарства крыві і яе кампанентаў» дасць магчымасць стварыць умовы для далейшага развіцця донарства крыві і забеспячэння даступнасці для насельніцтва жыццёва важных лекавых сродкаў з крыві і яе кампанентаў.

У мэтах удасканалення працоўнага заканадаўства з улікам практыкі яго прымянення, павышэння эфектыўнасці выкарыстання працоўных рэсурсаў плануецца актуалізацыя палажэнняў Працоўнага кодэкса. Навацыі закрануць сістэму кваліфікацый, прафесійных стандартаў, асобных працоўных правоў і гарантый, якія даюцца работнікам, а таксама магчымасці здзяйснення бакамі працоўных адносін асобных юрыдычна значных дзеянняў у электронным выглядзе.

Новай рэдакцыяй Закона «Аб знешняй працоўнай міграцыі» прадугледжваецца лібералізацыя падстаў і парадку прыцягнення ў Рэспубліку Беларусь замежнай рабочай сілы. Уводзяцца дадатковыя меры па абароне законных інтарэсаў грамадзян, якія выязджаюць за межы нашай краіны для працаўладкавання.

Будзе прадоўжана работа над праектам новага Закона «Аб аб’яднаннях наймальнікаў», які комплексна і сістэмна рэгулюе пытанні стварэння і дзейнасці такіх аб’яднанняў у мэтах развіцця сістэмы сацыяльнага партнёрства і прадухілення сацыяльнай напружанасці ў грамадстве.

Патрабуе завяршэння карэкціроўка Закона «Аб асновах дзяржаўнай маладзёжнай палітыкі». Гэты дакумент будзе садзейнічаць выкананню пастаўленых Кіраўніком дзяржавы ў ходзе VІ Усебеларускага народнага сходу задач, уключаючы павышэнне якасці работы з моладдзю, пашырэнне напрамкаў дзяржаўнай маладзёжнай палітыкі, рэалізацыю маладзёжных ініцыятыў і аказанне ім дзяржаўнай падтрымкі.

Савет Рэспублікі прадоўжыць падрыхтоўку законапраектаў аб ратыфікацыі двухбаковых і шматбаковых пагадненняў у рамках Саюзнай дзяржавы, Садружнасці Незалежных Дзяржаў, Арганізацыі Дагавора аб калектыўнай бяспецы, Еўразійскага эканамічнага саюза. Традыцыйна вялікая ўвага будзе аддадзена мадэльнай заканатворчасці.

Знакавым крокам на шляху далейшага паглыблення еўразійскай інтэграцыі бачыцца ратыфікацыя Пратакола аб унясенні змяненняў у Дагавор аб Еўразійскім эканамічным саюзе ад 29 мая 2014 года. Гэты дакумент уключае больш за сотню паправак і накіраваны на ажыццяўленне комплексу мерапрыемстваў па рэалізацыі Стратэгічных напрамкаў еўразійскай эканамічнай інтэграцыі да 2025 года.

Гаворачы аб заканатворчай дзейнасці Савета Рэспублікі ў будучую сесію, важна адзначыць, што цяпер вядзецца актыўная работа над праектам плана падрыхтоўкі заканадаўчых актаў на 2023 год. Папярэдне ў яго ўключаны каля 35 праектаў заканадаўчых актаў, якія закранаюць розныя сферы грамадскіх адносін.

Асобае месца адводзіцца законапраектам, накіраваным на рэалізацыю канстытуцыйных навацый, саюзных праграм, зацверджаных Дэкрэтам Вышэйшага Дзяржаўнага Савета Саюзнай дзяржавы ад 4 лістапада 2021 г. № 6, рашэнняў органаў Еўразійскай эканамічнай камісіі. Нам неабходна падключыцца да вызначэння зместу плана, каб гарантаваць яго напаўненне сапраўды патрэбнымі і актуальнымі для нашай краіны і нашага народа дакументамі.

Пералічаныя законапраекты не проста прапрацоўваюцца членамі Савета Рэспублікі з самых пачатковых этапаў падрыхтоўкі, а праходзяць старанны і ўсебаковы разгляд на экспертным савеце, прычым многія з іх — па некалькі разоў. Галоўнае тут — вызначыць актуальнасць прапанаваных праектаў і, несумненна, уздзеянне на наша грамадства.

Як паказвае практыка, часам да разгляду прапануюцца такія пытанні, якія зусім несвоечасовыя або недастаткова прапрацаваны для вынясення на заканадаўчы ўзровень. Так, са 121 дакумента, якія ўжо разгледжаны экспертным саветам, падтрымана менш за 30 працэнтаў.

Хачу падкрэсліць, што прыняццем заканадаўчых актаў работа Савета Рэспублікі ў гэтым кірунку не абмяжоўваецца. Не менш важна ажыццяўляць пастаянны маніторынг рэалізацыі законаў на практыцы, у тым ліку шляхам вывучэння меркавання саміх правапрымяняльнікаў, і калі трэба — працягваць удасканаленне той ці іншай сферы. Самую сур’ёзную ўвагу неабходна надаць таму, як ажыццяўляюцца нарматыўныя прававыя акты, прынятыя ў адпаведнасці з канстытуцыйнымі навацыямі.

Акрамя таго, неабходна прадоўжыць тлумачальную работу сярод насельніцтва аб заканадаўчых рашэннях, якія прымаюцца. Людзі хочуць разумець, якім чынам працягваецца абнаўленне нацыянальнай прававой сістэмы, чакаюць адчувальных вынікаў.

Мы, парламентарыі, павінны даводзіць як сутнасць прыманых законаў, так і тое, што самае галоўнае ў гэтым працэсе, — каб новаўвядзенні станавіліся часткай паўсядзённага ўкладу жыцця нашай дзяржавы і грамадства.

Як гаворыць Кіраўнік дзяржавы, «нам трэба навучыцца жыць па законе». Не па дырэктывах, указах Прэзідэнта і ўказаннях пальца, куды ісці і як, а жыць па законе. Калі мы хочам захаваць мір і спакой у нашай краіне. Нормы закона жалезабетонна павінны выконвацца ўсімі«.

Паважаныя члены Савета Рэспублікі!

Адным з прыярытэтаў дзяржаўнай палітыкі Рэспублікі Беларусь, вызначаных VІ Усебеларускім народным сходам на 2021–2025 гады, з’яўляюцца моцныя рэгіёны. У сувязі з гэтым найважнейшым напрамкам дзейнасці Савета Рэспублікі заўсёды застаецца работа з насельніцтвам.

Мы нясём адказнасць за забеспячэнне якасці жыцця насельніцтва, за ўзровень і тэмпы развіцця ўсіх рэгіёнаў нашай краіны і за тое, як грамадзяне ставяцца да ўлады і сваёй дзяржавы.

Відавочна, што Беларусь у спакоі не пакінуць. Замежныя палітыканы і збеглыя, якія паразітуюць за іх кошт, працягваюць будаваць адыёзныя сцэнарыі па дэстабілізацыі грамадска-палітычнай сітуацыі ў Беларусі. Галоўная мішэнь заходніх паліттэхнолагаў — гэта нашы людзі.

Найбольш хвалюючыя насельніцтва тэмы, нават, здавалася б, самыя малазначныя бытавыя праблемы — гэта поле, на якім яны спрабуюць фарміраваць свой дэструктыўны парадак дня.

Таму нам расслабляцца і самазаспакойвацца ні ў якім разе нельга. Трэба жыць жыццём людзей, быць заўсёды з імі, падстаўляць плячо ў цяжкай сітуацыі. Кожны член Савета Рэспублікі павінен мець распісаную «карту праблемных пытанняў» свайго рэгіёна, якая дазваляе не толькі хутка і адэкватна рэагаваць на сацыяльную незадаволенасць, але, што яшчэ важней, — папярэджваць яго прычыны.

Не трэба чакаць, каб людзі ішлі да вас, — трэба самім ісці ў народ. Формы работы з насельніцтвам могуць і павінны быць самымі рознымі — гэта асабістыя прыёмы грамадзян, «прамыя тэлефонныя лініі», сустрэчы з працоўнымі калектывамі і грамадзянамі па месцы жыхарства, удзел у інфармацыйна-прапагандысцкіх групах, дыялогавых пляцоўках, выступленні ў сродках масавай інфармацыі. Важна не столькі, якую форму прымяняць, колькі тое, як яе прымяняць: трэба працаваць з людзьмі так, каб яны хацелі мець зносіны з вамі.

У Савет Рэспублікі за студзень — жнівень 2022 г. паступіла каля 4,4 тыс. зваротаў. У бягучым годзе сенатарамі праведзена каля 300 прамых тэлефонных ліній, звыш 500 асабістых прыёмаў грамадзян, больш за 1,3 тысячы сустрэч з працоўнымі калектывамі і насельніцтвам. У гэтай рабоце мы і надалей павінны трымаць узяты тэмп.

Неабходна прапаноўваць людзям гнуткія, зручныя для іх фарматы ўзаемадзеяння. Калі, напрыклад, на ліпеньскі асабісты прыём змаглі трапіць не ўсе грамадзяне, якія запісаліся, з-за вялікай колькасці ахвотных, то мы абмеркавалі іх пытанні падчас тэлефоннай размовы ў загадзя ўзгоднены з імі час. Для нас няма розніцы, як чалавек звярнуўся — асабіста ці па тэлефоне, Савет Рэспублікі з усёй адказнасцю падыходзіць да разгляду ўсіх зваротаў, а заяўнікі засталіся задаволеныя — у іх з’явілася надзея на тое, што ім дапамогуць.

Пры сустрэчах з людзьмі вельмі важна не проста данесці да іх актуальную і запатрабаваную інфармацыю, але і пачуць іх меркаванне па пэўнай тэматыцы. Пры гэтым зносіны могуць лічыцца эфектыўнымі толькі тады, калі агучаныя ідэі і прапановы прапрацаваны вамі і ўлічаны ў прыняцці рашэнняў, значных для людзей, якія звярнуліся.

Неабходна пастаянна падтрымліваць зваротную сувязь з насельніцтвам — інфармуйце аб ходзе і выніках разгляду пытанняў, якія паступілі да вас, аб выкананай вамі рабоце.

Прааналізуйце, якія прапановы ўносіліся падчас правядзення дыялогавых пляцовак па падрыхтоўцы праекта змен і дапаўненняў у Канстытуцыю. Бо шмат карысных ідэй не ўвайшло ў выніковы тэкст толькі таму, што яны былі не ўзроўню Асноўнага Закона. Тады мы паабяцалі, што абавязкова вернемся да гэтых ідэяў і ўкаранім іх у галіновае заканадаўства, практычную дзейнасць прадпрыемства, рэгіёна, краіны. Трэба праінфармаваць насельніцтва па гэтым пытанні.

Яшчэ адно прынцыповае патрабаванне: усе людзі — розныя, але ўсе яны — нашы. Мы, члены Савета Рэспублікі, павінны працаваць аднолькава сумленна і адказна з усімі катэгорыямі і групамі насельніцтва ва ўсіх рэгіёнах краіны.

Неабходна максімальна выкарыстоўваць канструктыўны патэнцыял пярвічак грамадскіх арганізацый, грамадзянскіх ініцыятыў. Знаходзьце магчымасці для рэгулярных сустрэч з актывістамі, садзейнічайце іх уключэнню ў работу грамадскіх, кансультацыйных, экспертных саветаў пры дзяржаўных органах рознага ўзроўню, праяўляйце цікавасць да іх парадку дня.

Нашымі ключавымі партнёрамі ў рэгіёнах павінны стаць Саветы дэпутатаў усіх узроўняў — варта выбудаваць з імі сістэмнае і самае цеснае супрацоўніцтва. Часцей запрашайце дэпутатаў мясцовых Саветаў дэпутатаў на мерапрыемствы, якія вы праводзіце ў рэгіёнах, каб яны бачылі, як працуе Савет Рэспублікі, якія заканадаўчыя рашэнні прымаюцца, як на практыцы трэба прымяняць новаўвядзенні.

Кожны член Савета Рэспублікі павінен стаць своеасаблівым каардынатарам работы мясцовых Саветаў дэпутатаў у сваім рэгіёне. Лічыце сябе персанальна адказнымі за вынікі іх дзейнасці і будзьце гатовы праз некаторы час абмяняцца ў Савеце Рэспублікі вопытам і найлепшымі практыкамі сваёй работы ў гэтым напрамку.

Для ўзмацнення ўзаемадзеяння дэпутацкага корпуса на ўсіх узроўнях у рабоце з насельніцтвам, а таксама комплекснай і сістэмнай прапрацоўкі пытанняў, якія хвалююць грамадзян, пошуку своечасовых і эфектыўных шляхоў вырашэння ўзніклых праблем у развіцці рэгіёнаў неабходна больш актыўна задзейнічаць патэнцыял створаных пры Савеце Рэспублікі Савета па ўзаемадзеянні органаў мясцовага самакіравання, экспертна-кансультатыўнага савета і савета старэйшын. Выбудоўвайце цесныя партнёрскія адносіны з мясцовымі органамі кіравання і самакіравання, рэгіянальнымі ВНУ і экспертамі.

Галоўнымі нашымі праваднікамі ў маладзёжным асяроддзі з’яўляюцца члены Маладзёжнага савета пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь. Па ініцыятыве Савета Рэспублікі ў другое скліканне выбраны 138 чалавек — і цяпер у кожным адміністрацыйным раёне ў гэтай маладзёжнай структуры ёсць свае прадстаўнікі. У асноўным гэта працоўная моладзь, якая ўзважана глядзіць на падзеі і працэсы, якія адбываюцца ў свеце і нашай краіне, і гатовы ўключацца ў вырашэнне дзяржаўна значных задач.

Падыходы да супрацоўніцтва з нашымі маладымі калегамі вы ведаеце: вучыце іх усяму, што ўмееце самі. Запрашайце рабят на свае прафесійныя і парламенцкія мерапрыемствы, адгукайцеся на іх просьбы і ініцыятывы, аб’ядноўвайце намаганні пры вырашэнні агульных пытанняў. Ваша школа палітычнага майстэрства ім спатрэбіцца не толькі ў рамках дзейнасці Маладзёжнага савета, але і ў далейшым прасоўванні па прафесіі і службе.

Заклікаю вас да актыўнага ўзаемадзеяння з шырокай маладзёжнай аўдыторыяй. Мы павінны адчуваць іх настроі, ведаць, якімі каштоўнасцямі яны кіруюцца і якія ў іх жыццёвыя стратэгіі, каб прымаць вывераныя рашэнні пры выпрацоўцы і рэалізацыі дзяржаўнай палітыкі ў гэтай сферы.

Як паказвае жыццё, не заўсёды так званая найлепшая моладзь сапраўды такой з’яўляецца, тады як дзеці, якія зведалі нягоды жыцця, выдатна выяўляюць сябе з чалавечага боку і становяцца самымі сапраўднымі патрыётамі сваёй краіны.

Не менш важным напрамкам у рабоце з насельніцтвам з’яўляецца інфармацыйная дзейнасць Савета Рэспублікі. Перш за ўсё вы самі павінны быць зацікаўлены ва ўзаемадзеянні са сродкамі масавай інфармацыі, шукаць магчымасці для выказвання вашай прафесійнай, парламенцкай, грамадзянскай пазіцыі ў публічнай прасторы.

Актыўна выкарыстоўвайце для гэтых мэт рубрыку «Сенат», якая штотыдзень выходзіць у эфір на сталічным тэлебачанні. Нам трэба не толькі ўлічваць медыйны парадак дня, але і задаваць яго, не забываючы пры гэтым, што кожнае нашае слова мае сваё значэнне.

Упэўнена, што патэнцыял Савета Рэспублікі ў рабоце з насельніцтвам яшчэ не вычарпаны. Мы і надалей будзем удасканальваць формы і метады работы, якія практыкуюцца, шукаць і ўкараняць новыя. Але што дакладна ніколі не зменіцца — гэта нацэленасць на максімальную карысць для нашай дзяржавы і нашага народа.

Паважаныя калегі!

На цяперашнім этапе перад Саветам Рэспублікі стаяць сур’ёзныя задачы, вырашэнне якіх запатрабуе мабілізацыі ўсіх нашых ведаў і прафесіяналізму, зладжанасці і цеснага ўзаемадзеяння, поўнай выканальніцкай дысцыпліны і кантролю за выкананнем кожнага прынятага рашэння.

Чакаецца напружаная работа па выкананні мэтавых установак нашага Прэзідэнта, паважанага Аляксандра Рыгоравіча Лукашэнка, далейшай рэалізацыі рашэнняў VІ Усебеларускага народнага сходу, Праграмы сацыяльна-эканамічнага развіцця краіны на бягучую пяцігодку:

  • у галіне міжнародных адносін — садзейнічанне паглыбленню інтэграцыйных працэсаў у рамках Саюзнай дзяржавы Беларусі і Расіі, актывізацыя супрацоўніцтва з дзяржавамі — удзельніцамі Садружнасці Незалежных Дзяржаў, Еўразійскага эканамічнага саюза, развіццё практычнага ўзаемадзеяння з краінамі «далёкай дугі»;
  • у заканадаўчай дзейнасці — стварэнне прававых механізмаў укаранення канстытуцыйных навацый, працяг уніфікацыі, гарманізацыі і збліжэння заканадаўства Рэспублікі Беларусь і Расійскай Федэрацыі, а таксама ўдасканалення нацыянальнай прававой базы з улікам узніклых выклікаў і патрабаванняў часу;
  • у рабоце з насельніцтвам — правядзенне сустрэч з працоўнымі калектывамі, уважлівыя адносіны да кожнага звароту, эфектыўнае ўзаемадзеянне з моладдзю, грамадскімі структурамі і грамадзянскімі ініцыятывамі, цеснае супрацоўніцтва з мясцовымі Саветамі дэпутатаў, актыўная і прадуманая інфармацыйна-тлумачальная работа.

Мы, члены Савета Рэспублікі, — народныя прадстаўнікі і грамадзяне Рэспублікі Беларусь, — не маем ніякага маральнага права не апраўдаць ускладзеных на нас чаканняў Кіраўніка дзяржавы, нашай краіны і нашага народа. Мы павінны цалкам прысвячаць сябе самаадданаму служэнню нацыянальным інтарэсам нашай краіны.

Упэўнена, што дзясятая сесія Савета Рэспублікі сёмага склікання будзе перыядам цікавай і плённай работы, унясе важкі ўклад у развіццё айчыннага парламентарызму і сучаснай беларускай дзяржаўнасці.

Дзякуй за ўвагу!

Фота: БелТА

Выбар рэдакцыі

Культура

Чым сёлета будзе здзіўляць наведвальнікаў «Славянскі базар у Віцебску»?

Чым сёлета будзе здзіўляць наведвальнікаў «Славянскі базар у Віцебску»?

Канцэрт для дзяцей і моладзі, пластычны спектакль Ягора Дружыніна і «Рок-панарама».

Грамадства

Час клопату садаводаў: на якія сарты пладовых і ягадных культур варта звярнуць увагу?

Час клопату садаводаў: на якія сарты пладовых і ягадных культур варта звярнуць увагу?

Выбар саджанца для садавода — той момант, значнасць якога складана пераацаніць.

Культура

Вольга Здзярская: Для мяне мая прафесія — жыццё

Вольга Здзярская: Для мяне мая прафесія — жыццё

Актрыса НАДТ імя М. Горкага — пра шлях да сцэны і натхненне.

Грамадства

«Любоў — галоўнае, што бацькі павінны даць сваім дзецям»

«Любоў — галоўнае, што бацькі павінны даць сваім дзецям»

Тата і мама — два самыя важныя чалавекі ў жыцці кожнага дзіцяці.