Вы тут

Шостае пачуццё ў версіі № 6, альбо Каго не зацягваюць у нябыт?


Якая крохая была дзяўчынка... Жорсткі падман перажыць не здолела. Каханы аказаўся не тым чалавекам, для яго гэта была ўсяго толькі гульня, якая абярнулася трагедыяй. Але смерць — гэта пачатак іншага жыцця не толькі для яе, бо, усвядоміўшы віну, ён не зможа проста так хадзіць па зямлі... Гісторыя, якіх безліч. Нездарма кажуць, што ў мастацтве даўно адлюстравана ўсё і нават больш. Таму што ў балеце «Жызэль» зямное жыццё перакрыжоўваецца з тонкім светам нябачных зданяў: душы віліс (дзяўчын, якія памерлі нявестамі) і на гэтым свеце пераследуюць тых, хто пакрыўдзіў пяшчотнае сэрца. Але калі хто скажа, што так не бывае, то толькі таму, што не глядзеў «Жызэль» Адольфа Адана.


Салісты Людміла Хітрова і Эвэн Капітэн распавялі пра захапленне, радасць, горыч, страту розуму і жыцця і пакуты пакаяння настолькі драматычна, што стварылі нейкую містыку на сцэне. Хоць яна і была першапачаткова закладзена аўтарамі балету — найперш праз шматлікія сімвалы і метафары, зашыфраваныя ў дзеі, але праз выканаўцаў галоўных партый нешта ледзь улоўнае мог адчуць нават той, хто на балет прыйшоў упершыню і не ведае, у чым асаблівасць і рамантызм «Жызэлі». А гэта кранальная і тонкая гісторыя дзвюх душ, паміж якімі існуе сувязь нават тады, калі яны ўжо належаць розным светам — кожнай неабходна перараджэнне. Адной — праз дараванне, другой — праз пакаянне. Гэта мала толькі станцаваць. Трэба стаць носьбітам містыкі, якую нясе ў сабе мастацтва. І тады ў фінале застаецца галоўнае: цуд, які ўдалося стварыць артыстам. Здавалася, што яны таксама перарадзіліся праз тое самае шостае пачуццё, якое дазваляе перадаваць няўлоўнае...

Гэта спектакль, які павінен быць у кожным тэатры. Ён і быў у рэпертуары Вялікага тэатра Беларусі з 1953 года, перыядычна абнаўляючыся. Папярэдняя пастаноўка была ажыццёўлена дзесяць гадоў таму. І вось Ігар Колб, які напрыканцы мінулага сезона стаў галоўным балетмайстрам тэатра, прадставіў шостую версію «Жызэлі» ў Беларусі.

Класічная харэаграфія — па ўзоры славутага Марыінскага тэатра ў Санкт-Пецярбургу, дзе Ігар Колб яшчэ нядаўна выходзіў на сцэну ў партыях Альберта і Ганса. Тут рухі, якія ён памятае і адчувае целам. На гэта і быў разлік — зрабіць перанос спектакля, які прайшоў праз час з ХІХ стагоддзя ад харэографаў Жана Каралі і Марыуса Пеціпа. Але ж нават у класічнай версіі пастаноўшчык можа знайсці шляхі для самавыяўлення. У дадзеным выпадку гаворка хутчэй пра сцежкі. А яны хоць і прыхаваныя, але ідуць у некалькіх кірунках, што дазволіла зрабіць палатно спектакля больш складаным.

Па-першае, быў знойдзены музычны фрагмент, які не выкарыстоўваўся раней. Але з дапамогай кампазітара Вячаслава Кузняцова, які зрабіў партытуру, фрагмент увайшоў у мызыку Адана, і ў выніку першы акт узбагаціла па-дэ-дэ сялянскага вяселля. Так, можна было і без яго. Але наша разуменне трагедыі Жызэлі ўдакладняецца: пабачыўшы чужое шчасце, яна больш востра адчуе сваё няшчасце. Бо гледачу трэба паверыць: дзяўчаты сапраўды могуць памерці з-за кахання... Дырыжор Мікалай Калядка прапанаваў лічыць сусветнай прэм'ерай выкананне гэтага фрагменту.

Па-другое, першы акт прысвечаны жыццю і максімальна насычаны жывой энергіяй. Яе выпраменьваюць героі, якія не ўпісаны ў лібрэта. Сялянскае вяселле выязджае на сцэну на поні з вазком. Шляхетнае паляванне суправаджаюць дзве гончыя. Так, гледачы ў захапленні. Але сутнасць не толькі ў самім факце, колькі ў акцэнце на жывой прыродзе гэтага свету. Каб больш выразным было адчуванне іншага свету — памерлых дзяўчат. І калі вясёлыя дзяўчаты падзяляюць пару Жызэлі і Альберта танцам, выбудаваным у форме крыжа, разумееш, што лёс скажа сваё слова ў другім акце.

Тут пануюць вілісы на чале з Міртай, якая нібыта паўстае з магілы. І па-трэцяе, нерэальны (на нашу думку) свет дапамагаюць стварыць тэхнічныя знаходкі, якія тут выкарыстоўваюцца вельмі эфектна: дзяўчаты ў белым устаюць з-пад зямлі, пралятаюць над ёю. Паветра — іх стыхія. Таму паветраныя танцы балерын, якія нібыта лунаюць — ціха плывуць на пуантах, завісаюць у скачках. Так жа бязважка распраўляюцца з Гансам, які разбурыў прыгожую казку закаханай Жызэлі. Так жа чароўна — не паспрачаешся, што заслужана — вырашаюць пакараць Альберта. І лёгка, амаль пакорліва адступаюць перад каханнем дзяўчыны, якая за яго просіць... Незрадма чароўная ноч, калі, згодна з паданнем, вілісы выходзяць з цемры, грае водбліскамі святла — сімвала жыцця і зямнога, і вечнага.

Балет «Жызэль» паводле задумы аўтараў прасякнуты сімваламі (кветкі, крыжы, дарогі, званы), пра якія абавязкова захочацца даведацца больш, а потым паспрабаваць іх прыкмеціць і звязаць паміж сабой — тады карціны яднаюцца, і гісторыя двух сэрцаў успрымаецца больш выразна. Яна не казачная (да чаго могуць схіляюць дэкарацыі) — яна трагічная і велічная адначасова. Разумеючы гэта, пільна ўглядаешся ў тое, што робяць, як кантактуюць і танцуюць артысты. Бо нават мова танца тут трымаецца на метафарах. Само па сабе гэта прыгожа ў класічным варыянце, але ён патрабуе дасканаласці ад усіх, хто выходзіць на сцэну (а ў другім складзе чакае сустрэча з маладымі беларускімі артыстамі ў галоўных ролях ). Але якая Жызэль і які Альберт у нас ужо ёсць!..

Ларыса ЦІМОШЫК

Фота Міхаіла НЕСЦЕРАВА

Выбар рэдакцыі

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.