Вы тут

Скула на целе. Пра Хэлаўін і не толькі


У панядзелак увечары ў поўным вагоне метро ўвагу прыцягвала адна маладзенькая дзяўчына. Я спачатку нават не зразумела, што ў ёй не так, чаму на яе скоса пазіраюць людзі. Пасля нарэшце дайшло: вочы. Вочы ў дзеўчаняці былі страшныя, я сказала б — інфернальныя. У іх не было зрэнак, дакладней, яны ўсе былі адны суцэльныя зрэнкі — чарнюшчыя. Дзяўчына-падлетак,з чыстым, амаль дзіцячым тварыкам і д'ябальскім позіркам, назіраючы за павышанай цікавасцю да сваёй асобы, сядзела і летуценна ўсміхалася. Ёй было прыемна, яна была шчаслівая. Яна ўставіла ў вочы чорныя лінзы і ехала адзначаць Хэлаўін. Здавалася б, даволі прывычная карціна ў апошнія дзесяцігоддзі на мяжы кастрычніка і лістапада. Але тут чамусьці падумалася: нібы сам нячысцік пераможна ўсміхаецца, гледзячы на людзей вачыма колеру бездані...


Фота: pixabay.com

Назаўтра ішла на работу і на працягу зусім нядоўгай дарогі ад метро жахнулася двойчы. Да дзвярэй кальяннай была проста на асфальце пакладзена крывава-чырвоная дывановая дарожка, а самі шкляныя дзверы былі спрэс залапаныя барвовымі адбіткамі далоняў — нібы перад імі сплыў крывёю смяротна паранены чалавек. А каля кавярні, што месціцца ля нашага Дома прэсы, стаяла дзеўка без галавы, па яе сукенцы расплываліся крывавыя падцёкі — быццам нейкая пачвара ёй галаву адгрызла. Манекен быў у натуральную велічыню, таму карціна была даволі-ткі жахлівая (і гэта прытым, што маральна ты да такога відовішча падрыхтаваны, бо кельцкае свята ўжо каторы год упарта спрабуе стаць і нашай нацыянальнай традыцыяй).

Хэлаўін дагнаў мяне і другога лістапада, калі выправілася ў гістарычны цэнтр Мінска, да галоўных хрысціянскіх храмаў. У Катэдру ішла запаліць лампадку па сваіх каталіках — якраз быў Задушны дзень, у Свята-Духаў — падаць запіскі па спачылых праваслаўных: пятага чысла Дзмітрыеўская бацькоўская субота. А на рагу Інтэрнацыянальнай і Леніна (побач з каталіцкім храмам і зусім недалёка ад праваслаўнага) на ганку кавярні ляжалі рэшткі ўшанавання нячыстай сілы — нейкае рыззё, выквацанае ў крывава-чырвоны, і гарбузы, з якіх павыразалі галовы страшыдлаў. І гэта ўжо зусім выбіла з душэўнай раўнавагі, таму што ну не павінна так быць. Хоць забіце мяне — не павінна!

Хтосьці скажа: чаго ўсхадзілася, прыдумала праблему на роўным месцы. Забаўляецца моладзь — няхай забаўляецца. У нас жа дэмакратыя, талерантнасць, асабліва што датычыцца рэлігійнасці і нерэлігійнасці. І Хэлаўін, які ніхто не забараняе, з усімі яго крывава-д'ябальскімі атрыбутамі — ці не самае найлепшае таму сведчанне. А дзеці нашы — добрыя дзеці, звычайныя. Калі раз на год пазабаўляюцца — хай сабе.

А бабулям, што прадаюць у пераходах гарбузы, яшчэ і прыбытак добры: у апошнія дні кастрычніка іх тавар ідзе на ўра, прычым па літаральна спекуляцыйнай цане...

Толькі ведаеце, тут я буду абсалютна катэгарычнай. Бабулі — няхай сабе. Яны на выручаныя за гарбузы грошы (не асабліва ўнікаючы, для чаго іх купляюць і толькі ведаючы, што ў гэты час на іх асаблівы попыт) закажуць імшу ў касцёле ці абедню ў царкве. Сходзяць, як загадвае спрадвечная традыцыя, на могілкі і ў храм, увечары накрыюць стол, паклічуць, як клікалі іхнія бабулі: «Святыя Дзяды, клічам вас, хадзіце, ляціце да нас!» А вось ці зробяць тое маладыя, якія ў іх гэтыя сонечна-аранжавыя гарбузы купілі дзеля таго, каб вытрыбушыць і зрабіць заморскую брыду? (Прачытала ў сацсетках назіранні супрацоўніка аднаго сталічнага супермаркета. Дзяўчаткі прыйшлі і пыталіся, ці можна купіць «тыквочку, оранжевенькую, с глазками». «С глазками»! Яны нават уяўлення не маюць, як тыя «тыквочки» растуць!) Дык вось я вам адкажу — не зробяць. І ні ў храм, ні на могілкі не пойдуць. А ў Бацькоўскую суботу прынясуць кветкі на магілу... любімай кошкі. Прытым, што на магіле роднай бабулі, якая за некалькі кіламетраў, не былі з дня пахавання. І гэта я не выдумваю, а пішу з уласнага, так бы мовіць, досведу і назірання.

У гэтым няма нічога страшнага? А па-мойму ёсць. Мы калі не сваімі рукамі перапісваем, дык з нашай маўклівай згоды дазваляем перапісваць свой спрадвечны код. Які заўсёды ахоўваў, які дапамагаў выжываць у любых сітуацыях. І гэта не выдумкі экзальтаванай жанчыны, «павернутай» на хрысціянстве. Мяне нават з вялікай нацяжкай складана назваць рэлігійным чалавекам. Проста калі на ўзроўні і падсвядомасці, і проста рацыянальнага мыслення ўся істота пратэстуе супраць не нашага, абсалютна чужога, можа, яна, істота, якраз і не памыляецца? Гэта, выбачайце за натуралізм, як скула на целе: спачатку толькі крыху свярбіць і тузае, але ж падсвядома пастаянна адчуваеш дыскамфорт, а калі не лячыць — вось табе і хірургічная інфекцыя, і заражэнне ўсяго арганізма як перспектыва. А тым скептыкам, хто дбае і пра інтэграцыю з «цывілізаваным светам», і пра беларускую самаідэнтычнасць, — пытанне на засыпку: а чаму «цывілізаваны свет» не святкуе нашы Каляды? Ці Русальны тыдзень? Ці Купалле? Чаму, каб стаць часткай гэтага свету, мы павінны забыцца пра сваё і адпраўляць культ яўна нячыстай сілы з усімі яго выродлівымі атрыбутамі?..

Дзяўчынка з д'ябальскімі вачыма ў метро летуценна ўсміхалася, бо на яе звярталі ўвагу. Але ў гэтай увазе было больш асуджэння, чым разумення, больш грэблівасці, чым захаплення. Дасць Бог, яна крыху падрасце і зразумее. Ён жа, Бог, у нас на Беларусі яшчэ жыве?..

Алена ЛЯЎКОВІЧ

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Сёння распачынае работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек збяруцца, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.