Вы тут

Лілія Нішчык паспяхова сумяшчае жывапіс, скульптуру і кераміку


Творчая прагнасць не дазваляе ёй абмежавацца нечым адным. Таму Лілія Нішчык з поспехам сумяшчае жывапіс, скульптуру, кераміку.


— Ніколі не чакаю натхнення: мне здаецца, яно мяне не пакідае. Жаданне ствараць нешта новае адчуваю ўвесь час, творчыя крызісы, уздымы і падзенні мне не знаёмыя, — адзначае мая суразмоўніца.

У дзяцінстве Лілія марыла быць скульптарам. Але паступіла ў БДАМ на факультэт дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва. Як кераміст адразу пачынала з арт-аб’ектаў, хаця выконвала і чайна-кававыя сервізы, талеркі. Яшчэ ў студэнцкія гады зразумела, што кераміка падыходзіць для стварэння самых розных выяў і цалкам можа «канкурыраваць» са скульптурай. Гэта яе надзвычай захапіла. У сваіх працах Лілія Нішчык, па ўласным азначэнні, візуалізуе вобразы, прастору і час. Пра іх мы ў асноўным і размаўлялі.

Час

— Мне камфортна жыць у сваім часе перш за ўсё таму, што магу сябе рэалізаваць, займаюся тым, што люблю, — прызнаецца Лілія Нішчык. — Лічу, у мяне было шчаслівае дзяцінства, выдатныя студэнцкія гады, і сваёй сталасцю таксама задаволеная. Не застаюся абыякавай да тых драм і трагедый, якія адбываюцца сёння. Мы перажываем цяжкі, напружаны пэрыяд. І ўсё ж, лічу, трэба знаходзіць сілы, каб працаваць. Асабіста мяне ратуе мастацтва.

«Трансфармацыя свядомасці 2».

Час — складаная і загадкавая катэгорыя. Ён па-рознаму ўспрымаецца і цячэ ў шчасці і няшчасці, калі чалавек нечым горача захоплены і калі адчувае нуду, у горадзе з яго імклівым тэмпарытмам і на прыродзе.

Найглыбейшую цікавасць Лілія Нішчык адчувае да дагістарычнага перыяду. Як, паводле чыёй задумы мы з’явіліся, для чаго нас і наш мір задумалі? — вось на якія пытанні ёй хацелася б знайсці адказы. Усе існуючыя тэорыі і гіпотэзы яе не задавальняюць. Магчыма, таямніцы мінулага так і застануцца неразгаданымі і непазнанымі. Але разважаць над гэтым, шукаць свае адказы для Ліліі Нішчык надзвычай займальна.

— Вывучаць мінулае неабходна — без яго не разбярэшся ў сучаснасці і не падрыхтуешся да будучыні, не прадбачыш траекторыю развіцця і выклікі, — пераканана скульптар. — Рэгулярнае паўтарэнне трагедый і драм, вяртанне на тыя колы, куды не хацелася б вяртацца — усё гэта даказвае, што мы — дрэнныя вучні, якія не засвойваюць папярэдніх урокаў, а таму ўпарта здзяйсняюць адны і тыя памылкі. Сваімі поспехамі ў сферы навукі, тэхнікі чалавецтва можа ганарыцца, але аб прагрэсе ў сферы духу я б казаць не стала.

Выявы

— Яшчэ ў студэнцкія гады я пачала вывучаць беларускую архаіку, знаёмілася з уяўленнямі нашых продкаў пра светабудову, узаемадзеянне сіл прыроды, чалавека і космасу. Стварыла серыю падлогавых арт-аб’ектаў («Міфалагемы Архаікі Беларусі»), прысвечаных гэтай тэме, — распавядае Лілія Нішчык. — Быў перыяд, калі захапілася вывучэннем жывёльнага свету, выканала для экстэр’ера і інтэр’ера серыю рэальных і міфічных анімалістычных вобразаў. Надзвычай цікава было працаваць над формаўтварэннем, фактурай і пластыкай гэтых персанажаў.

«Ілюзія гульні».

Цікавіць Лілію і чалавек з яго страсцямі, заганамі і вартасцямі, з яго сапраўдным тварам і той маскай, якую апранае на сябе, выходзячы ў свет людзей.

— Паўсядзённыя паводзіны, дзейнасць чалавека часта ўступае ў супярэчнасць з яго ўнутраным жыццём, — лічыць Лілія Нішчык. — Ён часта змушаны жыць па адных правілах, у той час як душа прагне зусім іншага. Часам людзі ўяўляюцца навакольным зусім не тымі, кім насамрэч з’яўляюцца. Да таго ж сёння нашай свядомасцю неверагодна шмат і актыўна маніпулююць. Выказаць гэта ў скульптуры няпроста, але тым больш прывабна.

З разраду такіх работ — «Трансфармацыя свядомасці». Асноўны мэсэдж аўтара — калі з часоў дзяцінства і юнацтва з іх ілюзіямі, ідэаламі, наіўнасцю мы выходзім у свет дарослых і сутыкаемся з хлуснёй, подласцю, здрадай, то погляд на свет, свядомасць мяняюцца. Дзеці часцей усміхаюцца менавіта таму, што жыццё ўяўляецца ім прыгожым, пазітыўным, прыязным. А з узростам агрэсіўнасць знешняга свету нясе расчараванні, боль — выразы твараў мяняюцца, прыкметна суравеюць і становяцца сумнымі. 

«Ілюзія гульні» — керамічны куб як сімвал ігральнай косці: у нумарацыі ячэек намаляваны чалавечыя заганы, уключаючы 12 смяротных грахоў. Пад ціскам гэтага негатыву зямная цвердзь падае, і душы, якія зайграліся, аказваюцца ва ўладзе прадстаўнікоў цемры.

— Веру, што сярод людзей больш тых, хто на баку свету, — кажа Лілія. — Але добрыя і разумныя часта раз’яднаныя, а прымітыўныя і агрэсіўныя значна лепш кансалідуюцца.

«Ігуана».

Рэгулярна наведваючы выставы Ліліі Нішчык, можна пераканацца: яе творчы кацёл увесь час варыцца. Ідэі вобразаў узнікаюць часта нечакана, і яна спяшаецца іх замаляваць, каб потым абдумаць. Калі задумы даходзяць да «гатоўнасці», скульптар прымаецца за іх увасабленне.

Прастора

— Цяпер жыву за горадам, — дзеліцца Лілія. — Мне там вельмі падабаецца, гэта зусім іншы свет, дзе я адпачываю ад сталічнай мітусні. Разам з тым маю патрэбу і ў імклівым рытме мегаполіса. Камфортна адчуваю сябе ў майстэрні: гэта тэрыторыя канцэнтрацыі і адзіноты, якія так неабходны для творчасці. Але пасля перыядаў напружанай працы, увасаблення сваіх задум хочацца выйсці ў свет, каб пагутарыць, абмяняцца думкамі. Мяне хвалюе, які эмацыйны водгук выклікае маё мастацтва ў публікі, прычым не толькі ў калег, але і ў звычайных гледачоў. Цікава чуць, што бачаць у маіх працах, як іх тлумачаць.

Арт-аб’ект, «Скульптура роду», з серыі міфалагемы архаікі Беларусі.

Змена тэмпарытмаў, заняткаў, асяроддзя пазбаўляе скульптара ад руціны, аднастайнасці, стомленасці. Лілія Нішчык прызнаецца: працуецца ёй лепш за ўсё ў звыклым, абжытым месцы. Але аказваючыся за межамі Беларусі, яна дастаткова хутка асвойваецца і таксама адчувае сябе камфортна.

— Прырода, творчасць ствараюць выдатнае сяраду абітання, — адзначае скульптар. — Але сёння за нашу планету і яе будучыню трывожна. Усім нам неабходна клапаціцца аб тым, каб напаўняць нашу агульную прастору не толькі камфортам, але і любоўю, культурай, гуманізмам, узаемапавагай.

Вольга ПАКЛОНСКАЯ

Фота з архіву Ліліі НІШЧЫК

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Сёння пачаў работу УНС у новым статусе

Амаль тысяча дзвесце чалавек сабраліся, каб вырашаць найважнейшыя пытанні развіцця краіны. 

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.