Вы тут

Выйшаў у свет мастацкі альбом «Мікалай Таранда. Слухаючы прастору»


У тонкай вокладцы, невялікім накладам у 165 асобнікаў. І невялікага памеру. Але на фоне іншых знешне грунтоўных, вялікіх, «пераплётных» мастацкіх з’яў гэтая кніжачка ўяўляецца добрай, сімпатычнай падзеяй. Добры друк. Нельга не назваць выканаўцу — «ПОЛИКРАФТ», таварыства з абмежаванай адказнасцю. Ды і выдавецтва, а ім з’яўляецца «Аверсэв», годна выканала свае задачы — і па ўкладанню, і па прадмове, якой з’яўляецца сапраўды грунтоўны, хаця разам з тым і лаканічны, артыкул кандыдата мастацтвазнаўства Кацярыны Ізафатавай. І рэпрадукцый у альбоме дастаткова, каб мець уяўленне пра мастака, яго творчы пошук — 34.


Мікалай Таранда сапраўды слухае прастору, у красках, фарбах, якія ён заўважае і падбірае, якія з’яўляюцца яго спадарожнікамі да гледача, ёсць шчырая, блізкая прысутнасць роднага («Аршаншчына», «Задняпроўе», «Зіма на Зарэчнай вуліцы»). Жывапісец пільна ўглядаецца ў ландшафт, які яго атуляе, шукае не толькі прыродай падараваныя сюжэты, а глядзіць на краявіды праз прызму асэнсавання лёсу нашай Айчыны. Вось што заўважае і Кацярына Ізафатава: «Усё сваё жыццё Мікалай Іванавіч піша адзін раман — пра прыроду: пра тое, як палаюць макі („Макавае поле“, 2013) і залацяцца сланечнікі („Сланечнікі“, 2010); як разыгрываецца на небе феерыя навальнічных аблокаў („Абуджэнне“, 1987) і паўстае ў блакітнай марознай смузе панарама вёскі з заснежанымі дахамі („Ранак на Вадохрышча“, 2004); як пяшчотна серабрыцца царква на ўзгорку („Вяртанне да вытокаў“, 2008) і гуляе вясновае сонца ў квітнеючых садах („Майская сюіта“, 2016). Палітра аўтара літаральна ўбірае ў сябе ўсе Фарбы зямлі — золата восені і вытанчанасць вясны, гарачае ззянне лета і халодны блакіт зімы».

Мастак шмат падарожнічае. Еўрапейскія краіны — Балгарыя, Італія, Славенія, Літва — падаравалі яму многія сюжэты. Як, дарэчы, і расійскі Суздаль. Так, ёсць у гэтых працах галоўнае — «паўната і глыбіня свету» (К. Ізафатава). І яшчэ, як мне асабіста падаецца, — памяць пра роднае. І айчынныя краявіды, і чужаземныя ландшафты — ва ўсім гэтым адна і тая ж мастакоўская філасофія: творца можа застацца ў вечнасці, шукаючы роднае, галоўнае прыцягненне ў любой пратсоры, незалежна ад тэрыторыі, ад адрасу пленэра. 

І яшчэ такая відавочная дэталь, якую, несумненна, заўважаць і ўсе, хто будзе праз рэпрадукцыі альбома «Мікалай Таранда. Слухаючы прастору» галоўнае, сутнаснае ў творчасці жывапісца, — святло ў яго працах раскідана паўсюль. Нават, калі гэта «Змярканне» альбо «Пахмурны дзень»... Гэтым святлом і моцная палітра Мікалая Таранды — таленавітага творцы, уважлівага мастацкага назіральніка за сапраўдным жыццём.

Мікола БЕРЛЕЖ

Выбар рэдакцыі

Навука

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Наколькі эфектыўна працуе сістэма інтэлектуальнай уласнасці?

Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.

Здароўе

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

У Нацыянальны каляндар плануюць уключыць новыя прышчэпкі

Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.