Вы тут

Што складана прыняць у сучасніцах і дзе знаходзіць апору ў цяжкія часы?


Ларыса Маршалава. Вядучы майстар сцэны Тэатра-студыі кінаакцёра Нацыянальнай кінастудыі «Беларусьфільм». Занята ў спектаклях: «Пігмаліён», «Ганна Снегіна», «Як выходзяць у людзі, або На ўсякага мудраца даволі прастаты», «№ 13», «Сродак Макропуласа», «Хто смяецца апошнім», «Безыменная зорка», «У пошуках сапраўднага Я», «Аліса ў Залюстроўі», «Жанчыны без межаў» і іншых. Сыграла звыш 120 кінароляў. У тым ліку ў карцінах: «Псеўданім «Албанец», «Сорам», «Барбі і мядзведзь», «Яна не магла інакш», «Лялькі», «Пад’ём з глыбіні», «Маці і мачаха», «Акварэлі», «Плюс каханне», «Нядзеля ў жаночай лазні», «Дэтэктыўнае агенцтва «Іван ды Мар’я», «Тонкі лёд» і іншых.


Чаму яе часта запрашаюць на ролю медсястры? Што складана прыняць у сучасніцах? У чым знаходзіць апору ў цяжкія часы? Пра ўсё гэта гутарым з вядучым майстрам сцэны Тэатра-студыі кінаакцёра Нацыянальнай кінастудыі «Беларусьфільм» Ларысай Маршалавай.

Заслужаны медработнік кіно

— Ларыса, Ваша працоўная біяграфія пачалася не на сцэне, а ў траўматолага-артапедычным аддзяленні № 3 мінскай ГКБ № 6. Якімі запомніліся медыцынскія будні?

— Як вельмі цікавы час. Я прыйшла ў «шасцёрку» пасля заканчэння медвучылішча № 1. Мне адразу так спадабалася, што затрымалася там амаль на 7 гадоў. Выдатны быў калектыў, я і сёння ўспамінаю сваіх калег з любоўю. У траўматалогіі з яе рэжымам пастаяннай экстраннай дапамогі працаваць няпроста, затое хутка ўсяму вучышся: апрацоўваць раны, перавязваць, рабіць уколы, ставіць кропельніцы. А якія біцэпсы ў мяне з’явіліся, таму што даводзілася разам з калегай перакладваць пацыентаў вагой часам больш за 100 кг з ложка на каталку, а адтуль — на аперацыйны стол!..

— І ўсё ж Вы пайшлі з клінікі. Чаму?

— З самага дзяцінства марыла стаць актрысай. Але мая мама, выкладчык вышэйшай матэматыкі, настаяла, каб я атрымала прафесію, з якой «у жыцці ніколі не прападзеш». Я страшна бунтавала тады супраць умяшання ў маё жыццё і навязвання чужога сцэнарыя. У медвучылішчы займалася без асаблівага энтузіязму. Напярэдадні дзяржэкзаменаў замест кансультацый па профільных прадметах адправілася «штурмаваць» вядучыя тэатральныя ВНУ Масквы. І ўсё складвалася нядрэнна. Ва УДІКу пасля праслухоўвання трапіла адразу на трэці тур. Але ён супаў з днём здачы выпускнога экзамену па хірургіі, і мама не адпусціла мяне ў Маскву. Пераканала атрымаць спачатку дыплом медыцынскай сястры. Я палюбіла бальнічныя будні, але з запаветнай марай — паступіць у тэатральны — не рассталася.

— Палічылі за лепшае рэалізоўваць сваю мару ў Мінску?

— Да таго часу я выйшла замуж, таму і вырашыла паступаць у БДАМ. Стаўшы студэнткай творчай ВНУ, працягвала працаваць у бальніцы суткі праз двое: за месяц выходзіла 7-8 дзяжурстваў. У канцы другога курса ў нас з Даніілам нарадзіўся сынок. Акадэмічны адпачынак браць не стала — сумяшчала сям’ю, вучобу, працу. Пасля заканчэння БДАМ мяне прынялі ў штат Тэатра-студыі кінаакцёра, з’явіліся першыя ролі, узялі на тэлебачанне ў якасці вядучай, сталі больш актыўна запрашаць у кіно. Толькі тады і пайшла з роднага аддзялення.

— Вас можна назваць заслужаным медработнікам кіно — столькі медсясцёр Вы сыгралі ў фільмах і серыялах: «Сляпое шчасце», «Адзін-адзіны і назаўсёды», «Айчым», «Мы ўсё роўна будзем разам», «Пад’ём з глыбіні», «Каварныя гульні», «Родная крывіначка». На падобныя ролі запрашаюць, ведаючы пра ваша медыцынскае мінулае?

— Мусіць, і таму таксама. Калі знутры ведаеш прафесію, прасцей быць свабоднай у кадры і на экране. Часам мяне запрашаюць як актрысу, а я заадно дапамагаю на пляцоўцы як кансультант. Калі ўсе дробязі ў сцэнах выбудаваны з веданнем медыцынскіх рэалій, сюжэт у цэлым выглядае больш пераканаўча.

А ўвогуле мая першая прафесія заўсёды пры мне і не аднойчы выручала ў жыцці. Магу памераць ціск калегам, падказаць, якія лекі прыняць, калі хто занядужаў; ведаю, што з чым лепш спалучаць. Для мужа, сына і мамы я заўсёды першая хуткая дапамога; яны мне давяраюць. І сабе зраблю ўкол, калі трэба.

Лекаванне мастацтвам

— Вам цікавей іграць у класічных або ў сучасных п’есах?

— Класіка абавязкова павінна заставацца ў рэпертуары — яна дазваляе зразумець складанасць жыцця, шматграннасць чалавека. Людская натура застаецца нязменнай. А вось уяўленні пра нормы, маральныя каштоўнасці ў прадстаўнікоў розных эпох, вядома, адрозніваюцца. Часам чую ад маладых юнакоў і дзяўчат: «А чаму герой п’есы з-за здрады каханай расстаўся з ёй? Што ў гэтым такога?» Некаторым юным складана зразумець такія рэчы, як недапушчальнасць адзюльтэра.

— Больш прыцягваюць ролі гераінь, якія падобныя на Вас, ці, наадварот, антыподы?

— Прыцягваюць перш за ўсё складаныя персанажы. Чым цяжэй даецца роля, тым больш блізкай, дарагой яна ў выніку становіцца. Праз пераадоленне, «супраціўленне матэрыялу» прафесійна расцеш. Калі рэжысёр Аляксандр Яфрэмаў прапанаваў мне сыграць мадэмуазель Куку ў «Безыменнай зорцы», адразу падумала: гэта зусім не маё, не спраўлюся. Але якое ж задавальненне атрымала ў выніку! Дрэнны характар мадэмуазель Куку — гэта абарона ад знешняга свету. Насамрэч яна вельмі адзінокая і няшчасная, лепшыя парывы яе душы аказаліся непадзеленымі, пачуцці — нерэалізаванымі.

— Надыход сталасці прыкметна звужае кола роляў. Гэта прычына для хвалявання?

— У кожным узросце — сваё хараство. У нейкі момант адзначыла, што замест роляў легкадумных палюбоўніц і сакратарак сталі прапаноўваць іншых персанажаў — жонак, мам, начальніц. Ну і што? Галоўнае, каб ролі былі цікавыя. Іграць сёння складаней, чым на «старце», таму што да сябе прад’яўляеш больш патрабаванняў. Каб гераіні атрымліваліся жывымі, пераканаўчымі для гледача, імкнешся глыбей унікаць у матывы іх паводзін.

Боязь страты твару

— Што Вам складана бывае прыняць у сучасніцах?

— Тое, з якой лёгкасцю жанчыны ўніфікуюць сваю знешнасць. Я лічу, што індывідуальнасць — гэта дар божы, і цяжка зразумець, навошта, напрыклад, як па камандзе, «надзімаць» сабе вусны, рабіць аднолькавыя бровы, станавіцца сёстрамі-блізнятамі. У барацьбе за маладосць і прыгажосць некаторыя жанчыны пазбаўляюць свой твар той самай разыначкі, якая рабіла іх непаўторнымі.

— А самі Вы часта звяртаецеся да паслуг індустрыі прыгажосці?

— Не вельмі. Хоць, зразумела, да цырульнікаў наведваюся рэгулярна. Наведваю касметолагаў. Але ніякіх радыкальных умяшанняў у сваю знешнасць не дапускала. Як медык, старанна вывучаю новыя працэдуры і тэхналогіі, якія з’яўляюцца ў індустрыі прыгажосці, улічваю пабочныя эфекты ад іх. Калі-небудзь, магчыма, і скарыстаюся дасягненнямі эстэтычнай хірургіі, але пакуль «трымаюся».

— Якому стылю ў адзенні аддаяце перавагу?

— Залежыць ад сітуацыі і настрою. Часта для зручнасці выбіраю спартыўны стыль. Калі трэба быць на ўрачыстасці — рамантычны. Бывае, хочацца эклектыкі, а часам — мінімалізму.

Самая вялікая каштоўнасць

— Лічыцца, што творчыя людзі — не лепшыя партнёры для сумеснага жыцця. Але ваш 26-гадовы шлюб абвяргае гэта…

— Мы з мужам прайшлі агонь, ваду і медныя трубы. Навучыліся разумець адзін аднаго з паўслова, ведаем, калі трэба прамаўчаць, а калі выгаварыцца, калі пакінуць у спакоі, а калі пажартаваць, парадаваць. Бывала, вядома, усякае. Але ў цяжкія хвіліны мы падтрымлівалі адзін аднаго, гэта ўмацоўвае адносіны.

— Якія хатнія справы Вы любіце, а што для Вас — сапраўдная павіннасць?

— Маё захапленне — кулінарыя. Люблю гатаваць усё: супы, мяса, салаты, але асабліва — выпечку. Ведаю шмат рэцэптаў, люблю імправізацыю. Мае стравы часам — сапраўдныя шэдэўры. Наогул я ніколі не сумую дома, імкнуся зрабіць яго цёплым і ўтульным. Нядаўна пашыла для залы новыя шторы. Дробязь, але як прыемна! А вось аплату камунальных паслуг, мыццё падлогі муж узяў на сябе.

— Сын падхапіў ад Вас «тэатральны вірус»?

— Уладзіслаў займаецца камп’ютарнай графікай, прычым з вялікай ахвотай. Сын ніколі не марыў пайсці па маіх слядах, хоць па-сапраўднаму любіць тэатр. Некаторыя спектаклі, напрыклад, «Фальшывую ноту», не раз пераглядаў.

— Якую якасць Вы ў сабе больш за ўсё цэніце?

— Прызнаюся, наогул я вялікая панікёрка. Але калі трэба, магу мабілізавацца, узяць сябе ў рукі. Часам здаецца: гэтага я проста не вытрываю. Аднак абставіны патрабуюць, і пераконваешся — вытрымаць можна амаль усё. Жыццё вучыць трымаць удар. Імкнуся праходзіць праз выпрабаванні, не страчваючы годнасць.

— Вам знаёмае пачуццё зайздрасці?

— Часам зайздрошчу людзям, якія не прымаюць усё так блізка да сэрца, як я. З-за гэтага, на жаль, губляю здароўе.

— Ці ёсць кнігі, якія Вам хочацца перачытаць?

— Нядаўна перачытала «Караля Ліра» У. Шэкспіра. Многае прагучала для мяне як адкрыццё, зусім па-новаму. Вельмі шмат у сусветнай літаратуры шэдэўраў, да якіх хочацца вярнуцца.

— Ларыса, пра што Вы марыце сёння?

— Многае з таго, што было важна ўчора (кар’ера, поспех, ролі), сёння здаецца ўжо другасным, адносным. Апошнім часам перастала будаваць далёка ідучыя планы. Прытрымліваюся прынцыпу: «Дзень пражыла, і дзякуй богу». Але стараюся напоўніць гэтыя дні сэнсам, зрабіць хоць нешта добрае, карыснае. Навучылася радавацца дробязям.

— На што абапіраецеся ў складаныя часы?

— Перш за ўсё на сям’ю. Гэта самая вялікая каштоўнасць, на маю думку. А калі ўсведамляеш, якое жыццё кароткае, то пачынаеш даражыць кожнай магчымасцю сабрацца разам, пагутарыць, пасмяяцца. Акрамя родных, апорай у жыцці з’яўляюцца праца, сябры, вера.

Вольга ПАКЛОНСКАЯ

Фота з архіва Ларысы МАРШАЛАВАЙ

Выбар рэдакцыі

Жыллё

Кватэры разыходзяцца як гарачыя піражкі. 2023 год можа стаць сапраўды рэкордным

Кватэры разыходзяцца як гарачыя піражкі. 2023 год можа стаць сапраўды рэкордным

Як адзначаюць фінансавыя эксперты, рынак жылой нерухомасці выйшаў на беспрэцэдэнтна высокія паказчыкі па колькасці здзелак.

Культура

«Сцежкі жыцця» Паўліны Мядзёлкі

«Сцежкі жыцця» Паўліны Мядзёлкі

Была ў Купалы... Купалінка.

Калейдаскоп

Красоўкі і твідавы гарнітур — не пара

Красоўкі і твідавы гарнітур — не пара

Якія прамашкі жанчын у адзенні выдаюць адсутнасць густу?

Культура

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Хто здолее змяніць гісторыю ці змяніцца пад яе ўплывам?