Вы тут

Інтрыгоўны «Synopsis». Чым здзівіў гледачоў чарговы фестываль студэнцкага кіно


У панядзелак, 22 мая, у сценах сталічнай івент-прасторы «Батанік» прайшоў фестываль студэнцкага кіно «Synopsis» — трэці пад такой назвай. У рамках фэсту свет убачылі новыя кароткаметражныя работы васьмі маладых аўтараў. Імёны некаторых з іх могуць быць вядомы гледачам па мінулых гадах, іншыя — дэбютанты. Акрамя ўласна кінапаказаў наведвальнікаў чакалі зладжаныя экспертамі, прадстаўнікамі індустрыі, лекцыі і майстар-класы па кінарэжысуры і акцёрскім майстэрстве.


Афіша вэб-серыяла.

Да 2021 года форум насіў іншую назву — «Кальварыйскія бабры». Стартаваўшы больш за дзесяць гадоў назад як капуснік студэнтаў факультэта філасофіі і сацыяльных навук БДУ, разлічаны выключна на «ўнутранае спажыванне» ў сценах факультэцкіх аўдыторый па адрасе Кальварыйская, 9, «Бабры» ў выніку прараслі за межы вучэбнага будынка і ператварыліся ў «Synopsis» — паўнавартасную фестывальную адзінку з дырэкцыяй, паважанымі спікерамі і спонсарскай падтрымкай. Гісторыя гэтага цудоўнага пераўвасаблення вартая асобнага матэрыялу, аднак вернемся лепш да дня сённяшняга.

Фестываль 2023 года пачаўся з лекцыі рэжысёра і сцэнарыста, аўтара кароткаметражных фільмаў «Дарога» (2020) і «Аднойчы была зямля» (2022), трыумфатара «Synopsis-2021» (а яшчэ дзясяткаў іншых фестываляў у Беларусі і па ўсім свеце) Кірыла Халецкага — аб базавых навыках пастаноўшчыка. «Пачаць шлях у рэжысуры варта з адказу на простае пытанне: “Навошта патрэбны рэжысёр?” Для сябе я гэта сфармуляваў так: калі даць адзін і той жа сцэнарый некалькім рэжысёрам, кожны з іх убачыць гісторыю па-рознаму і здыме сваё кіно. Значыць, рэжысёр — гэта той чалавек, які прапускае гісторыю праз сябе, рэжысёр — гэта погляд», — пачаў сваю лекцыю адораны кінематаграфіст.

Наступным пасля Кірыла Халецкага гледачоў размінаў (прычым у прамым сэнсе) акцёр тэатра, кіно і рэкламы, педагог школы акцёрскага майстэрства Akter.by і «эксперт па разняволенні» Ігар Сізаў. Амаль цэлую гадзіну гледачы былі ў яго поўным распараджэнні, пагадзіўшыся ўзяць удзел у майстар-класе «Акцёрскае мастацтва ў кіно». Пачынаючы ад простых практыкаванняў накшталт самавызвалення з палону ўяўнага касцюма, які нібыта шчыльна аблягае з галавы да ног, і заканчваючы індывідуальнымі выступленнямі перад натоўпам, прысутныя вучыліся авалодваць сваім целам і не саромецца публікі.

Абодва згаданыя спікеры ўвайшлі ў экспертнае журы кінаконкурсу. Кампанію ім склалі сцэнарыстка, пісьменніца Таццяна Шыванава і рэжысёр, прадзюсар, заснавальнік імянной кінашколы-студыі Андрэй Палупанаў. Гонар адкрываць кінематаграфічную праграму выпаў фільму «Піцерская гісторыя» рэжысёра Мікіты Фалынскова. Што перад намі не дэбют, адчуваецца адразу. Кампазіцыя, фармат, каларыстыка — усё як у вялікім кіно. З-за плячэй выглядваюць вопыт і мноста няўдалых спроб. Простая гісторыя перамяшчае нас у Ленінград 1970-х, дзе маладая выпускніца педагагічнага неахвотна пагаджаецца на размеркаванне ў дзіцячую псіхіятрычную лячэбніцу. У наш час былая настаўніца (ролю выканала народная артыстка Беларусі Зінаіда Зубкова) дзеліцца з тэлерэпарцёрамі ўспамінамі аб тых гадах.

Працягнулася кінапраграма паказам мікраметражнага фільма «Суразмоўца пакінуў чат» Глеба Спірыдонава. Як і папярэдні аўтар, Глеб раней ужо ўдзельнічаў у фестывалі і з таго часу заўважна падцягнуў свае навыкі. Задума стужкі, знятай на смартфон, простая як камень: дзяўчына перапісваецца з хлопцам, той пачынае дзіўна сябе паводзіць, потым пакідае чат і… грукат у дзверы. Аднаго сказа дастакова, каб апісаць і наступную работу ў конкурсе — кліп «Верныя сябры дзяцінства» ад Дар’і Васільевай. Дыхтоўны музычны ролік, зроблены па заказе аздараўленчага лагера «Зубраня», дэманструе, як дзеці ператвараюцца ў важатых і праносяць сваё сяброўства праз гады. Пакінуў гледачоў у збянтэжанасці фільм «Гэта праблема» дэбютанта Марата Абрамяна, пастаўлены ім на аматарскай студыі «Несцерка». Зрэшты, рэжысёр прызнаў, што работа не закончана, а наперадзе каманду чакае яшчэ шмат працы.

Асобна вылучаюцца стужкі «Барвенак» і «Мама, пазвані». Абедзве карціны зняты ў суаўтарстве і абедзве — у рамках кінатрэнінгу «Фільм за чатыры ўікенды» кінашколы-студыі Андрэя Палупанава. Работа творчага дуэта «Код» (Кацярына Бабарыка і Вольга Папкова) «Барвенак» заснавана на палескім фальклоры, калі верыць цітрам, і апавядае гісторыю маладой дзяўчыны, якая, не могучы перажыць раптоўную смерць суджанага, звяртаецца да ведзьмы па дапамогу. Нічога добрага падобныя змовы, як вядома, не абяцаюць, таму чакаць хэпі-энду не даводзіцца. У сваю чаргу ў творы Карыны Сергіенкі і Вікторыі Шчалканавай пад назвай «Мама, пазвані» нябожчыцу (ці ўсё ж не?) маці спрабуе вярнуць да жыцця маленькі хлопчык… Завяршыўся ж «Synopsis-2023» прэм’ерным паказам першай серыі трохсерыйнага вэб-серыяла «Найгоршыя гады. Веста», да стварэння якога меў дачыненне адзін з удзельнікаў — Глеб Спірыдонаў.

Каміла НАВІНКІНА

Выбар рэдакцыі

Жыллё

Кватэры разыходзяцца як гарачыя піражкі. 2023 год можа стаць сапраўды рэкордным

Кватэры разыходзяцца як гарачыя піражкі. 2023 год можа стаць сапраўды рэкордным

Як адзначаюць фінансавыя эксперты, рынак жылой нерухомасці выйшаў на беспрэцэдэнтна высокія паказчыкі па колькасці здзелак.

Культура

«Сцежкі жыцця» Паўліны Мядзёлкі

«Сцежкі жыцця» Паўліны Мядзёлкі

Была ў Купалы... Купалінка.

Калейдаскоп

Красоўкі і твідавы гарнітур — не пара

Красоўкі і твідавы гарнітур — не пара

Якія прамашкі жанчын у адзенні выдаюць адсутнасць густу?

Культура

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Хто здолее змяніць гісторыю ці змяніцца пад яе ўплывам?