Вы тут

За плячыма не насіць. Мы не здагадваемся, калі і якія веды спатрэбяцца нам у жыцці. Галоўнае — каб яны былі


Зачапіліся ўчора з прыяцелькай за тэму выяўленчага мастацтва. Яна была нядаўна ў Нарвегіі, расказвала пра самы вялікі музей Манэ. «Каторага — Эдуарда ці Клода?» — спыталася ў яе. «Таго, што «Крык» напісаў...» — «Дык гэта ж Мунк». — «Во, дакладна Мунк. А я як сказала?..» І тут за некалькі хвілін я ёй выдаю і пра Мунка — заснавальніка школы экспрэсіянізму (а яго «Крык» лічыцца першай работай гэтай мастацкай плыні»), і пра Эдуарда Манэ, які сваім «Снеданнем на траве» паклаў пачатак імпрэсіянізму, і пра Клода Манэ, які лічыцца адным з самых выбітных прадстаўнікоў гэтай школы... «Адкуль ты гэта ўсё ведаеш?» — здзіўлена спыталася прыяцелька. «З лекцый на журфаку». — «Дзіўна, што ты памятаеш. Колькі гадоў ужо прайшло...»


А яно і праўда — колькі гадоў. І колькі лекцый, семінараў, урокаў было ў гэтым жыцці — запомніць усё проста немагчыма. Але курс «Гісторыя мастацтва» помніцца ўвесь. Бо Людміла Пятроўна Саянкова, якая яго выкладала, не проста расказвала. Яна старалася нам усё паказаць. З дапамогай слайдаў, малюнкаў — тады яшчэ не было ўсюдыіснага інтэрн'ту. Мы хадзілі з ёй у музеі, на лекцыі па гісторыі музыкі яна вяла нас ва ўніверсітэцкую аўдыторыю, дзе было піяніна, запрашала выкладчыцу з кансерваторыі. І мы ў жывым выкананні слухалі «Месяцовае святло» дэ Бюсі, «Балеро» Равэля — так вывучалі імпрэсіянізм у музыцы. А пасля — на кантрасце — слухалі дадэкафонію, ад якой стыла кроў, — Шнітке і «Таго, хто выжыў у Варшаве» Шонберга... Ужо гадоў праз дзесяць пасля заканчэння ўніверсітэта я трапіла ў Эрмітаж і там у зале імпрэсіяністаў пачала расказваць стрыечнай сястры ўсё, што памятала з журфакаўскіх лекцый. Праз нейкі час за намі хадзіла ўжо чалавек пятнаццаць наведвальнікаў, якія слухалі гэту імправізаваную экскурсію, а бабулі-наглядчыцы ўжо пачалі падазрона на нас пазіраць...

З урокаў у школе (а з яе заканчэння ўжо прайшло... страшна сказаць, колькі) і сёння помняцца ўрокі французскай, якія выкладаў Віктар Антонавіч Саковіч. Мы на іх размаўлялі, гулялі, спявалі песні. Тыя веды, тыя словы, закладзеныя ў дзесяці-дванаццацігадовым узросце, засталіся ў галаве не толькі ў мяне, якая яшчэ вучыла мову ва ўніверсітэце і самастойна. Нядаўна, на чарговым юбілеі заканчэння школы, нашы хлопцы (дакладней, не хлопцы, а дарослыя дзядзькі), якія да французскай пасля школы не мелі ніякага дачынення, з лёгкасцю прыгадвалі і правільна вымаўлялі фразы пра надвор'е і сям'ю, вывучаныя ў мінулым тысячагоддзі ў чацвёртым класе... Светлай памяці Мікалай Канстанцінавіч Багадзяж на ўсё жыццё зацікавіў антычнай гісторыяй, я і сёння памятаю імёны ўсіх багоў і герояў. На ўроках літаратуры ў Тамары Мікалаеўны Свяцкай разыгрывалі сцэнкі па «Недаростку» Фанвізіна, утваралі «партыю Базарава» і «партыю Кірсанава» і ледзь не біліся, даказваючы сваю пазіцыю — так мы вучылі «Бацькоў і дзяцей « Тургенева. На ўроках беларускай літаратуры ў Людмілы Васільеўны Ляўковіч мы выходзілі на прыроду і спрабавалі складаць вершы. І ў некага гэта даволі прыстойна атрымлівалася, матуля да канца жыцця захоўвала гэтыя спісаныя некалькімі пакаленнямі вучняў аркушы... А нядаўна, калі нацягвалі сетку-рабіцу, я нечакана для ўсіх з лёгкасцю яе разабрала на часткі, а пасля гэтак жа лёгка сабрала. Гэта ў пятым класе на ўроку працы Франц Зянонавіч Хмялеўскі навучыў нас рабіць з алюмініевага дроту дэталі і збіраць іх у адно цэлае...

Мы не ведаем, нават не здагадваемся, калі і навошта спатрэбіцца тое, што мы вывучаем у школе, каледжы, універсітэце. Магчыма, веданне, чым адрозніваецца Клод Манэ ад амаль цёзкі Эдуарда, ці ў чым розніца светапогляду Базарава і Кірсанава, ці ўменне адчуць рыфму і рытм або ў памяці скласці або адняць трохзначныя лічбы проста дазволіць адчуваць сябе адукаваным чалавекам. А магчыма, калі-небудзь камусьці выратуе кар'еру ці нават жыццё — такіх выпадкаў вядома шмат... Мы, становячыся носьбітамі гэтых ведаў, нячаста задумваемся над іх каштоўнасцю (пакуль не спатрэбяцца). А яшчэ радзей, а то і ніколі, згадваем пра тых людзей, якія зрабілі так, каб гэтыя веды запомніліся, засталіся з намі на ўсё жыццё. Не кажучы ўжо пра тое, каб ім за гэта падзякаваць.

І калі, як не сёння, у Дзень ведаў, гэта зрабіць? Калі не павіншаваць, дык прыгадаць добрым словам сваіх настаўнікаў, сваіх выкладчыкаў. За тое, што былі ў нашым жыцці, за тое, што нам гэтыя веды далі. Якія рабілі і працягваюць рабіць наша жыццё цікавым. Нават калі пасля заканчэння школы ці ўніверсітэта прайшло... страшна сказаць, колькі.

Алена ЛЯЎКОВІЧ

Прэв’ю: pixabay.com

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Шчодры сезон. Карэспандэнт «Звязды» даведалася, што пачым сёлета на сезонных сельгаскірмашах

Шчодры сезон. Карэспандэнт «Звязды» даведалася, што пачым сёлета на сезонных сельгаскірмашах

Цэны на кірмашах сёлета сапраўды значна ніжэйшыя, чым на пастаянных рынках.

Здароўе

І зноў рыбін тлушч. У чым яго карысць, і як выбраць эфектыўныя капсулы?

І зноў рыбін тлушч. У чым яго карысць, і як выбраць эфектыўныя капсулы?

Кожны год навукоўцы знаходзяць новую суперсілу амегі.

Культура

Кірыл Халецкі: «Мой дэбют адкрые магчымасці  для іншых маладых кінематаграфістаў»

Кірыл Халецкі: «Мой дэбют адкрые магчымасці для іншых маладых кінематаграфістаў»

З рэжысёрам «Кіношнікаў» — наша размова пра мары і іх увасабленне ў рэальнасць.

Культура

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Як пакажуць мінулае ў кінастужцы «На другім беразе»

Хто здолее змяніць гісторыю ці змяніцца пад яе ўплывам?