Вы тут

За 50 гадоў Акадэмія авіяцыі дала пуцёўку ў жыццё звыш 14 тысячам спецыялістаў


Днямі Беларуская дзяржаўная акадэмія авіяцыі адзначыць 50-гадовы юбілей. За гэты час яна дала пуцёўку ў жыццё звыш 14 тысячам спецыялістаў. Больш матываваную, мэтанакіраваную і гатовую да выпрабаванняў моладзь, чым тая, што прыходзіць у навучальную ўстанову, знайсці цяжка. Тут вучацца тыя, хто свядома абраў вельмі складаную прафесію, якая патрабуе ведаў у многіх галінах: ад супрамату да метэаралогіі, ад англійскай мовы да медыцынскай дапамогі. Але апантаных небам юнакоў і дзяўчат гэта не палохае. Попыт на прафесію не падае і нават вырас. Сёлета на навучанне ў акадэмію прынялі (разам з завочнай формай) 423 абітурыенты. У мінулым годзе гэтая лічба была 393, а ў 2022 — 309.


Перспектывы галіны

Досыць дакладныя далягляды, нягледзячы на санкцыі, бачацца сёння ў развіцці грамадзянскай авіяцыі Беларусі.

— Цяперашнім часам прапрацоўваецца адкрыццё новых авіярэйсаў з Мінска ў рэгіёны Расіі, — расказаў кансультант Дэпартамента па авіяцыі Міністэрства транспарту і камунікацый Генадзь Касцюк. — Палёты пераарыентаваліся з захаду на ўсход і на поўдзень.

Па словах спецыяліста, з’явіліся і новыя напрамкі. Расійскія перавозчыкі пачалі лятаць у Нацыянальны аэрапорт «Мінск» з Чарапаўца, Калугі, Ніжняга Ноўгарада, Пермі. Не так даўно стартавалі палёты ў Мінеральныя Воды, Ульянаўск, Архангельск. Нацыянальны авіяперавозчык краіны «Белавія» паляцела ў Махачкалу.

— З рэгіёнамі Расіі наладжваецца арганізацыя прамых авіязносін з Барнаулам, Уладзікаўказам, Валгаградам, Омскам, Томскам, Цюменню. Працягваецца супрацоўніцтва з краінамі далёкай дугі, — сказаў Генадзь Касцюк. — У мінулым годзе «Белавія» запусціла рэгулярныя рэйсы ў Дэлі. Рыхтуецца да правядзення працэдура ўнутрыдзяржаўнага ўзгаднення для падпісання міжнародных пагадненняў аб паветраных зносінах з Венесуэлай, Кеніяй, Сейшэламі, Саудаўскай Аравіяй.

Кансультант Мінтранса дадаў, што да палётнай дзейнасці падключаюцца і абласныя цэнтры Беларусі. У мінулым годзе запушчаны рэйсы з Гомеля ў Маскву, сёлета — з Гомеля ў Санкт-Пецярбург і з Брэста ў Маскву.

Ад сярэдняга спецыяльнага да аспірантуры

Акадэмія авіяцыі ўнікальная ў сваім родзе ўстанова адукацыі. Акрамя таго, што яна адзіная ў краіне вядзе падрыхтоўку спецыялістаў авіяцыйнай галіны, ёсць у яе яшчэ адна важная адметнасць: тут можна атрымаць і сярэднюю спецыяльную адукацыю з прысваеннем працоўных прафесій, і агульную вышэйшую, скончыць магістратуру і аспірантуру, а пры неабходнасці прайсці курсы падрыхтоўкі і перападрыхтоўкі. Ёсць тут і ваенны факультэт, куды ў мінулым годзе ўпершыню набралі дзяўчат.

Па словах рэктара акадэміі Арцёма Шагідзевіча, сёлетняя ўступная кампанія была сапраўды паспяховай. Усе даведзеныя лічбы прыёму — і на бюджэтнай, і на платнай аснове — выкананы, а практыка прыёму на ваенны факультэт прадстаўніц прыгожай паловы чалавецтва будзе працягвацца і надалей.

— Конкурс на інжынерныя спецыяльнасці складае, як правіла, два і больш чалавекі на месца, — канстатаваў рэктар БДАА. — Вышэй за леташні ён склаўся па спецыяльнасці «Беспілотныя авіяцыйныя комплексы».

Арцём Шагідзевіч падкрэсліў, што тэндэнцыя, калі нейкі кірунак «прасядае» па лічбах прыёму, затым, наадварот, у ім узрастае зацікаўленасць, назіраецца з году ў год. Аднак ёсць спецыяльнасць, якая заўсёды «на піку», — інжынер-пілот. Яе папулярнасць гаворыць толькі аб адным — запатрабаванасці авіятараў у краіне. І канкурэнцыя сярод абітурыентаў даволі высокая.

Толькі ўверх і толькі наперад

Дынамічнае развіццё — гэта пра акадэмію авіяцыі. Апроч таго, што ў навучанні выкарыстоўваюцца найноўшыя тэхналогіі і абсталяванне, тут рэгулярна з’яўляюцца і новыя прафілізацыі. Сёлета, напрыклад, у рамках спецыяльнасці «Арганізацыя паветранага руху» з’явіўся профіль «Забеспячэнне бяспекі на паветраным транспарце, авіяцыйная бяспека». Спецыялісты з такой адукацыяй будуць запатрабаваны, у тым ліку, і ў Нацыянальным аэрапорце «Мінск». Арцём Шагідзевіч адзначае, што моладзь з задавальненнем адгукнулася на прапанову вучыцца па дадзеным профілі, і конкурс атрымаўся дастаткова высокі — 3,1 чалавека на месца.

Вялікая ўвага ў БДАА ўдзяляецца прафарыентацыйнай рабоце, якая вядзецца разам з заказчыкамі кадраў. У школах адкрываюцца інжынерныя класы авіяцыйнай накіраванасці, як вынік — ужо некалькі гадоў запар колькасць першакурснікаў у акадэміі авіяцыі павялічваецца. 

У жніўні гэтага года пры ўстанове адукацыі адкрылася першая летняя школа для старшакласнікаў, дзе падлеткаў знаёмілі з асновамі авіямадэлявання, распрацоўкай чарцяжоў міні-самалётаў, вырабам дэталяў. Юныя авіяаматары таксама вывучалі мову міжнароднай камунікацыі пілотаў — англійскую, а таксама гісторыю айчыннага самалётабудавання. Гэты, пакуль яшчэ пілотны, праект плануюць развіваць і надалей.

У перспектыве Беларуская дзяржаўная акадэмія авіяцыі разлічвае адкрыць спецыяльнасць па падрыхтоўцы авіяканструктараў.

— Тэма актуальная і важная для нас, — адзначыў Арцём Шагідзевіч. — Мы разумеем, што канструктарская школа для Беларусі — гэта новыя кампетэнцыі, веды, перспектыўныя напрамкі развіцця тэхнікі. Перакананы, што нам гэта ўдасца зрабіць. Патрэбны час, неабходны спецыялісты і матэрыяльна-тэхнічная база. У акадэміі ўжо адкрылі лабараторыю авіярухавікабудавання, вядзецца работа з нашымі партнёрамі — універсітэтамі Масквы, Санкт-Пецярбурга, Казані, Уфы, Ніжняга Ноўгарада. Галоўнае — усе адкрыты для супрацоўніцтва. І мы зробім усё, каб дабіцца выніку.

Рэктар адзначыў, што сёння акадэмія авіяцыі — гэта камфортныя ўмовы для вучобы і побыту курсантаў. Гэта вялікая колькасць авіяцыйнай тэхнікі — рухавікоў і паветраных судоў. Зусім нядаўна навучальны лётны парк папоўніўся самалётам СRJ200LR з сучасным інтэрфейсам, авіёнікай, добрым фюзеляжам і камфортным салонам.

Будучыя дыспетчары адпрацоўваюць навыкі на сучасным трэнажоры для дыспетчарскага складу, які плануецца згрупаваць з лётным трэнажорам, каб курсант, седзячы за штурвалам самалёта, разумеў абстаноўку і быў на сувязі з дыспетчарам.

Ёсць тут таксама лабараторыі беспілотных лятальных апаратаў і аэрадынамічных выпрабаванняў. Нямногія краіны могуць сабе дазволіць падобнага роду даследаванні.

Адукацыя на экспарт

Агульнапрызнана, што авіяцыйная адукацыя экспартаарыентаваная. Арыентавана на гэты кірунак і Беларуская акадэмія авіяцыі.

— За кошт экспарту адукацыйных паслуг атрымліваем двайны эфект: і заробак, і прэстыж нашай установы адукацыі, — лічыць рэктар. — Галоўнымі партнёрамі з’яўляюцца краіны СНД, шчыльна працуем з рэгіёнам Персідскага заліва, інтэнсіўна развіваецца афрыканскі напрамак. Венесуэла, Кітай, Тайланд, Індыя, Шры-Ланка — таксама нашы партнёры. Ёсць досвед працы па падрыхтоўцы спецыялістаў з Ізраіля, прычым не толькі на першай, але і на паглыбленай ступені адукацыі — магістратуры. Зацікаўлены ў падрыхтоўцы кадраў у нас Манголія і Егіпет. Маем амбіцыйныя планы, імкнёмся, каб нацыянальная школа падрыхтоўкі і лётнага саставу, і ўсяго авіяцыйнага персаналу заняла дастойнае месца не толькі на постсавецкай прасторы, але і ў сусветным маштабе. Думаю, што гэта цалкам магчыма.

Алена ВІНАГРАДАВА

Фота аўтара

Загаловак у газеце: Народжаныя для палёту

Выбар рэдакцыі

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Для Блізнятаў падзеі на гэтым тыдні складуцца на іх карысць.

Транспарт

Як развіваецца авіяцыйная галіна?

Як развіваецца авіяцыйная галіна?

«На крылах» — каля 2 мільёнаў пасажыраў.

Сацыяльная падтрымка

У каго і на колькі вырасце пенсія?

У каго і на колькі вырасце пенсія?

Эксперты адказалі на распаўсюджаныя пытанні аб зменах у пенсіённым забеспячэнні.

Здароўе

Якую небяспеку тоіць тэфлон?

Якую небяспеку тоіць тэфлон?

Шматмільярдны бізнес ні перад чым не спыняецца, у тым ліку не шкадуе здароўя людзей.