Вы тут

Кожнае дзіця можа рэалізаваць свой патэнцыял


Адрас нашага наведвання — сталічная сярэдняя школа № 187. Там дзейнічае шэсць класаў інтэграванага навучання і выхавання, у якіх займаюцца 22 дзіцяці з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця. Тры з іх адкрыты ў пачатковай школе і тры — у старэйшай. У камітэце па адукацыі Мінгарвыканкама гэту ўстанову адзначылі недарма: менавіта тут — адзін з самых паспяховых і дзейсных досведаў інтэграцыі звычайных дзяцей і дзяцей з асаблівасцямі развіцця. Педагогі здолелі стварыць такую атмасферу, каб вучням было камфортна як у сценах самой школы, так і з іх настаўнікамі, а таксама адно з адным. Дзяцей з АПФР не толькі навучаюць і выхоўваюць разам з іх аднагодкамі, але і далучаюць, па жаданні, да розных школьных мерапрыемстваў — ранішнікаў і свят, паходаў у музеі і кінатэатры. Не так даўно ў школе адкрыўся свой тэатр, і ў адну з першых пастановак у якасці акцёраў запрасілі асаблівых вучняў...


Дырэктар сярэдняй школы № 187 Іна Мазур

Не прысуд і нават не дыягназ

У адным з навучальных класаў мы сустракаемся з трыма мамамі асаблівых вучняў — Анастасіяй Масловай, Наталляй Хілер і Таццянай Баяроўскай.

У Анастасіі Ігараўны ў 187-й вучацца абодва яе сыны, Мікіта і Уладзімір. Перш чым пачаць аповед пра сваіх дзяцей, наша суразмоўніца падкрэсліла, што многія памыляюцца, лічачы расстройства аўтыстычнага спектра хваробай.

— Аўтызм — гэта не хвароба, таму што РАС, у адрозненне ад іншых захворванняў, не паддаецца лячэнню, — аргументуе яна. — Таму правільна будзе назваць гэта асаблівасцю развіцця дзіцяці.

У старэйшага сына Масловай, Мікіты, высокафункцыянальны аўтызм — сіндром Аспергера, пры якім ідзе парушэнне эмпатыі і сацыялізацыі. Больш гэта ні ў чым не праяўляецца. У такіх дзяцей высокі інтэлект, але абмежаванае кола зносін.

— Першыя чатыры класы ён наогул ні з кім не меў зносін, — расказвае мама хлопчыка. — Цяпер гэта ўсё засталося ў мінулым. Ён такі ж, як і яго звычайныя аднагодкі, і цяпер у Мікіты з’явіліся сябры.

Аднак, як аказалася, хлопец — не зусім звычайны вучань, дакладней, зусім не звычайны. У размову ўступае намеснік дырэктара школы па вучэбнай рабоце Жанна Слаўнікава.

— Гэта вельмі адоранае дзіця, наша «зорка», — распавядае яна. — Хлопчык штогод удзельнічае ў гарадскім фестывалі праектных і даследчых работ «Пазнанне і творчасць». У восемь гадоў ён самастойна стварыў чат-бот (памочнік на мове Python) па інтэрнэт-бяспецы і за гэта быў удастоены Гран-пры конкурсу. Цяпер Мікіта паралельна навучаецца ў Міжнароднай школе праграмавання «Алгарытміка».

Жанна Вячаславаўна ўпэўнена, што хлопца чакае добрая будучыня.

Малодшы сын Анастасіі Масловай, Валодзя, мае інваліднасць і навучаецца ў той жа школе, у інтэграваным класе.

— У яго затрымка развіцця, дрэнна развітая гаворка, і ён вучыцца па спецыяльнай праграме, — гаворыць жанчына. — Да школы рыхтаваліся ў спецыялізаваным дзіцячым садку і сюды прыйшлі падрыхтаваныя да навучальнага працэсу.

Малому дапамаглі выпрацаваць адпаведныя паводзіны, ён ведаў, што ёсць урок, што ён доўжыцца 45 хвілін і ўвесь гэты час трэба ўдзяляць увагу толькі вучобе, ніякіх старонніх спраў.

Валодзя сур’ёзна захапляецца маляваннем. Як кажа Анастасія Маслова, ужо ёсць і поспехі. Напрыклад, у школе прайшла персанальная выстава яго работ.

Таварыскі і дапытлівы Кірыл імкнецца ведаць як мага больш

— Спачатку было вельмі складана, — расказвае жанчына. — Адбіліся праблемы з канцэнтрацыяй увагі і зносінамі. 

Але разам: бацькі — дома, выхавальнікі і настаўнікі — у школе — літаральна стварылі цуд, і сёння хлопчык не проста малюе, а засвойвае новыя, больш складаныя прыёмы гэтага мастацтва.

Дарэчы, маці хлопчыкаў у школе — часты госць. І справа не ў тым, што яна спрабуе неяк кантраляваць працэс навучання сваіх дзяцей.

— Настаўнікі, выхавальнікі — мае галоўныя на дадзеным этапе памочнікі і дарадцы. Нам вельмі з імі пашанцавала. Мяне заўсёды з разуменнем выслухоўвае адміністрацыя школы. Я ведаю, што магу звярнуцца па дапамогу, абмеркаваць з настаўнікамі і выхавацелямі пытанні, якія мяне хвалююць ці трывожаць.

І прыводзіць прыклад. Аказваецца, Валодзя пачаў спрабаваць сябе ў кулінарыі ў дзіцячым садку, калі яму было чатыры гады! Сам варыў кашы, гатаваў нескладаныя стравы. Кухарскі талент развівалі дома. А калі адвучыліся год у школе, выхавальніца Валодзі звярнулася да дырэктара ўстановы адукацыі Іны Мазур з просьбай дазволіць хлопчыку гатаваць не толькі дома, але і, як кажуць, на людзях, каб генералізаваць навыкі. Іна Мікалаеўна пайшла насустрач, і юны кухар стаў гатаваць у спецыяльна абсталяванай кухні, цешачы сябе і навакольных смачнымі стравамі. Хлопчык да гэтага часу шчаслівы, што цэлы клас прадэгуставаў і захапіўся яго блінкамі. Сваімі ўменнямі і рэцэптамі простых у прыгатаванні страў Валодзя дзяліўся ўсё лета, праводзячы майстар-класы ў Telegram-канале СШ № 187 у рубрыцы «Гатоўка з Воўкам».

Выхаванне талерантнасці ў дарослых і дзяцей

Дарога да ведаў Міраслава была далёка не простай. Яго маці, Наталля Вячаславаўна Хілер, са слязьмі расказвае пра няўдалы вопыт вучобы ў інтэграваным класе іншай школы.

У педагогаў школы і бацькоў асаблівых дзяцей шмат тэм для агульнага абмеркавання

— Выйсце трэба было шукаць тэрмінова, — працягвае яна. — Па тэлевізары выпадкова трапілася інтэрв’ю з Анастасіяй Масловай, дзе яна распавядала аб тым, як вучацца яе дзеці ў 187-й школе. Не разважаючы, накіравалася да дырэктара гэтай установы адукацыі Іны Мікалаеўны Мазур. Перажывала, вядома, каб сына прынялі. І нас прынялі! Новы навучальны год маё дзіця пачало ў гэтай школе.

Міраслаў тут ужо адаптаваўся. І знайшоў сабе сябра — Мікіту. Кажуць, два юныя геніі сёння — не разлей вада.

Жанна Слаўнікава цешыцца:

— У нас з’явілася яшчэ адна «зорка», яшчэ адзін таленавіты вучань.

У хлопца, гэтак жа, як і ў Мікіты, сіндром Аспергера. Ён вельмі разумны і сур’ёзна займаецца гісторыяй, камп’ютарным макетаваннем і праграмаваннем.

Таццяна Баяроўская закранула такую балючую для ўсіх бацькоў тэму, як прыняцце грамадствам асаблівых дзяцей і дзяцей-інвалідаў. Яна нарадзіла двайнят, двух хлопчыкаў, Данііла і Кірыла, вагой у 800 грамаў кожны. Дзяцей выхадзілі, але потым пачаліся сур’ёзныя праблемы са здароўем. У выніку Кірыл сёння навучаецца ў інтэграваным класе, Данііл — у цэнтры карэкцыйна-развіццёвага навучання і рэабілітацыі — хлопчык мае патрэбу ў пастаянным паўнацэнным доглядзе.

Тры жанчыны, тры лёсы, і ва ўсіх траіх адна мэта — забяспечыць сваім дзецям дастойнае месца ў грамадстве. Для гэтага яны прайшлі і працягваюць праходзіць калі не праз усе, дык праз вельмі шмат выпрабаванняў. Але самым цяжкім застаецца выпрабаванне чалавечай чэрствасцю, абыякавасцю, хамствам.

З гэтай жа праблемай — адсутнасцю разумення з боку некаторых бацькоў — сутыкаецца і адміністрацыя школы. Не ўсе гатовы да таго, што іх нашчадкі будуць вучыцца ў класе з асаблівымі дзецьмі.

Кіраўнік установы адукацыі распавяла, што, калі бацькі падаюць заяву ў 1 клас, іх перш за ўсё папярэджваюць аб тым, што ў школе ёсць класы інтэграванага навучання і выхавання. Калі бачаць, што дадзены факт для бацькоў непрымальны, прапаноўваюць пашукаць іншую навучальную ўстанову. З тымі, хто інфармацыю прыняў спакойна і прывёў сваіх дзяцей у школу, работа працягваецца. У чым яна заключаецца? У тлумачэнні таго, што з дзецьмі з АПФР і РАС можна вучыцца, мець зносіны і сябраваць. Што ўсе дзеці таленавітыя і ў будучыні могуць стаць буйнымі вучонымі, знакамітымі мастакамі ці проста добрымі майстрамі.

Верым у сваіх дзяцей

Даць навучэнцам неабходныя веды, дабіцца добрых вынікаў — мэта любой агульнаадукацыйнай школы. Але не самамэта для ўстановы адукацыі, дзе навучаюцца дзеці з АПФР.

Як мы казалі вышэй, ёсць у школе навучэнцы з захаваным інтэлектам і, такім чынам, з добрай паспяховасцю, ёсць і тыя, хто вучыцца па дапаможнай праграме. І ў гэтым выпадку важныя не адзнакі за іх веды, а тое, як праходзіць працэс іх адаптацыі да школьных правіл, паводзін і ўменне вырашаць простыя жыццёвыя задачы — знайсці свой клас, самастойна прыйсці ў сталовую, скласці прылады на сваю парту. У школе створана адаптыўнае адукацыйнае асяроддзе: спецыяльна абсталяваныя кабінеты, рэсурсныя класы. Сам клас падзелены на дзве зоны, адна з якіх прызначана для вучобы, у другой дзіця адпачывае і супакойваецца.

У адным з такіх памяшканняў да ўрока рыхтуецца Інеса Загалавец, настаўнік-дэфектолаг.

— У класе, дзе я працую, пяць дзяцей, трое з іх з расстройствам аўтыстычнага спектра. Яны займаюцца па праграме спецыяльнай адукацыі для дзяцей з цяжкасцямі ў навучанні. У мяне яны наведваюць заняткі па рускай і беларускай мове і літаратуры, матэматыцы, прадмеце «Чалавек і свет», карэкцыйныя заняткі. А вось працоўнае навучанне, выяўленчае мастацтва, музыку і фізічную культуру яны вывучаюць у агульным класе.

У Інесы Міхайлаўны велізарны досвед работы ў спецыялізаваных установах адукацыі, дзе выхоўваюцца дзеці з асаблівасцямі развіцця, і ў яе, вядома, ужо склалася бачанне агульнага адукацыйнага працэсу для іх.

— І ў спецыяльных установах адукацыі, і ў сярэдніх школах рэалізоўваецца адзін прынцып, да якога мы ідзём, — прынцып інклюзіі, — дзеліцца настаўнік. — Спецыяльныя дзіцячыя сады дапамагаюць выхаванцам перайсці на наступную прыступку адукацыі і развіцця і адаптавацца ў школе. Формы такой прафесійнай дапамогі выбіраюцца розныя, у тым ліку і сумесныя мерапрыемствы школы і садка.

Дзякуючы гэтай дапамозе дзеці прыходзяць у школу ўжо са сфарміраванымі навыкамі. Вялікую работу з навучэнцамі з РАС праводзяць і выхавальнікі персанальнага суправаджэння, якія сочаць за сваімі падапечнымі, бачаць, якія навыкі трэба ў іх фарміраваць.

Пакуль мы гутарылі з Інесай Міхайлаўнай, у клас са сваімі школьнымі прыладамі заходзілі дзеткі, пакідалі іх на партах і перамяшчаліся ў гульнявую, пакуль да пачатку ўрока заставаўся час. Перапыніўшы размову, настаўніца звярнула маю ўвагу на парты, дзе роўнымі стосікамі ляжалі сшыткі, падручнікі, ручкі.

— Паглядзіце, ніхто з дзяцей не памыліўся партай, кожны склаў прылады менавіта на сваю.

У голасе Інесы Загалавец гучаў гонар. І я зразумела: у гэтай школе не дзеляць перамогі на вялікія і малыя. Тут і Гран-пры прэстыжнага конкурсу, і набыццё дзіцем чарговага жыццёвага навыку сустракаюць з аднолькавым захапленнем і радасцю. Тут вераць у сваіх асаблівых вучняў, усяляюць гэтую веру ў бацькоў і разам даюць дзецям новыя магчымасці для далейшага жыцця.

Алена ВІНАГРАДАВА

Фота Лізаветы ГОЛАД

Загаловак у газеце: Школа чалавечнасці

Выбар рэдакцыі

Жыллё

Што змянілася ў парадку рэгістрацыіі жыллёвай нерухомасці?

Што змянілася ў парадку рэгістрацыіі жыллёвай нерухомасці?

Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.  

Грамадства

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Мерапрыемства пачнецца на Віцебшчыне.

Грамадства

Навацыі сацыяльнай сферы ў 2025 годзе

Навацыі сацыяльнай сферы ў 2025 годзе

Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці 

Грамадства

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.