Вы тут

Цікавая гісторыя Валожынскай іешывы, што адкрылася пасля рэканструкцыі


Духоўнае жыццё мястэчка Валожын c пачатку XIX стагоддзя вызначалася функцыянаваннем іешывы, якую заснаваў у 1803 годзе Хаім бен Іцхак (Хаім Валожынер). Іешыва (ешыбот) – гэта іудзейская вышэйшая рэлігійная навучальная ўстанова, прызначаная для вывучэння Торы і Талмуда, падрыхтоўкі вучоных да звання равінаў. На тэрыторыі Паўночна-Заходняга краю, у склад якога ўваходзіла і сучасная Беларусь, Валожынская, Мірская і Цяльшэўская (Літва) іешывы лічыліся цэнтрам талмудысцкай навукі. Першай з пералічаных з'явілася Валожынская. На днях Валожынскую іешыву зноў адкрылі пасля рэканструкцыі. Цяпер гэта месца стала музеем, кропкай прыцягнення турыстаў. У цырымоніі адкрыцця іешывы ўзяў удзел старшыня Мінскага аблвыканкама Аляксандр Турчын.


Хаім Валожынер – заснавальнік «маці ўсіх іешыў»

Шэраг яўрэйскіх рэлігійных навучальных устаноў падобнага тыпу існуюць па гэты дзень у Ізраілі, Амерыцы і Расіі. Раві Хаім бен Іцхак Валожынскі (1749-1821) лічыўся лепшым вучнем Віленскага Гаона (духоўнага лідара) – Эліяху бен Шламо Залмана. Пасля смерці настаўніка ў 1797 годзе, раві Хаім стаў агульнапрызнаным духоўным лідарам літоўскага яўрэйства. Ён палічыў сваім абавязкам працягнуць справу вялікага настаўніка: дапамагчы маладым людзям вывучаць Тору.

У 1803 годзе Хаім абвясціў аб стварэнні іешывы ў Валожыне. Гэтую ідэю падтрымаў уладальнік мястэчка Валожын граф Юзэф Тышкевіч. Ён бясплатна выдзеліў месца пад будаўніцтва ешыбота і аказаў фінансавую дапамогу. Па сведчанні самога раві Хаіма, ён «стварыў сваю іешиву для сына Ицхака, каб вырасціць і выхаваць яго ў найбольш спрыяльнай атмасферы пазнання Торы». Дзеля сына раві Хаім і ўзяўся навучаць яшчэ некалькіх таленавітых юнакоў.

 Першапачаткова будынак іешывы быў невялікім па памерах, і тут навучалася толькі дзесяць мясцовых яўрэйскіх юнакоў. Паступова колькасць вучняў іешывы стала павялічвацца. Маладыя людзі прыбывалі ў Валожын з усіх канцоў Паўночна-Заходняга краю Расійскай імперыі. У 1806 годзе на ахвяраванні членаў яўрэйскіх абшчын быў пабудаваны новы будынак, у якім былі адведзены месцы пад сталовую і начнога адпачынку студэнтаў.

Кіраўнік Валожынскай іешывы лічыўся самым аўтарытэтным законавучыцелем яўрэйскага свету. Да яго звярталіся прадстаўнікі з многіх абшчын па парады па вырашэнні спрэчных пытанняў. Прыкладам глыбокага шанавання да раві Хаіма служыць наступны факт. У 1813 годзе з канцылярыі ваеннага губернатара яму была выдадзена ахоўная грамата аб тым, што ваенныя людзі ўсіх рангаў павінны ахоўваць школу Хаіма і яго студэнтаў.

Хаім Валожынер пастаянна падтрымліваў сувязь з Саветам яўрэйскіх прадстаўнікоў, створаным у Санкт-Пецярбургу па «найвышэйшаму загаду» імператара Аляксандра I. Ні адно сур'ёзнае рашэнне Савета не прымалася без удзелу Хаіма. У 1818 годзе раві Хаім прыехаў у Санкт-Пецярбург, каб праз яўрэйскіх прадстаўнікоў перашкодзіць планам урада па пытаннях прыгнёту яўрэйскага насельніцтва.

Росквіт і закрыццё іешывы

У апошнія гады свайго жыцця раві Хаім перадаў выкладанне ў іешыве свайму сыну раві Іцхаку. Колькасць вучняў у гэты час дасягнула больш за 100 чалавек. З 1821 года раві Іцхак стаў другім кіраўніком Валожынскай іешывы, а праз некаторы час агульнапрызнаным духоўным лідарам не толькі літоўскіх яўрэяў, але і ўсіх яўрэяў Расійскай імперыі. 

У 1843 годзе раві Іцхак прыбыў у Санкт-Пецярбург, дзе выступіў супраць рашэння ўрада Расійскай імперыі аб рэфармаванні сістэмы яўрэйскай адукацыі. Яму ўдалося адстаяць існаванне сваёй установе без зменаў вучэбнага плана. За час яго кіравання колькасць студэнтаў павялічылася ў два разы і склала 200 чалавек.

У 1849 годзе іешыву ўзначаліў Эліэзер Іцхак Фрыд, а з 1852 года – раві Нафталі Берлін і раві Ёсеф Бэр Салавейчык. Аднак у іх былі рознагалоссі з нагоды метадаў выкладання Торы і Талмуда. Для ўрэгулявання супярэчнасцяў у Валожын прыбыла дэлегацыя бачных літоўскіх равінаў, якія прызначылі кіраўніком ешыбота Нафталі Берліна, а Раві Ёсефа яго намеснікам.

Раві Берлін кіраваў іешывай з 1854 па 1892 год. Дзякуючы яго мудрасці і прадпрымальнасці, аўтарытэт ешыбота значна ўзрос. У 1885 годзе гадавы бюджэт ешыбота склаў 16 675 рублёў срэбрам. У канцы 1870-х гадоў тут навучалася каля 300 студэнтаў, а ў канцы 1880-х гадоў – больш за 400. Высокая рэпутацыя іешывы прыцягвала маладых яўрэяў з іншых краін – Англіі, Германіі, Аўстрыі і Паўночнай Амерыкі.

У кнізе «Яўрэйская энцыклапедыя: збор ведаў пра яўрэйства і яго культуры ў мінулым і сучаснасці ў 16 тамах», выдадзенай у Санкт-Пецярбургу ў 1908-1913 гадах маецца падрабязнае апісанне распарадку дня студэнтаў іешывы, згодна з якім маладыя людзі павінны былі займацца больш за 14 гадзін у суткі. Але цяжкасці і бытавыя нязручнасці не палохалі вучняў.

Тут навучаліся студэнты, якія ў будучыні сталі вядомымі людзьмі з сусветным імем. Сярод іх: Шмуэль Магілевер – заснавальнік рэлігійнай плыні ў сіянісцкім руху; Элізер Бэн Йегуда – піянер адраджэння іўрыту, Шымон Гіманштэйн – ізраільскі дзяржаўны і грамадскі дзеяч; Бенцыён Дзінур – вядомы гісторык, Вульф Высоцкі – вядомы прадпрымальнік і мецэнат Расійскай імперыі. 37 выпускнікоў Валожынскай іешывы атрымалі вышэйшую ступень равіна. Сярод іх – Іцхак бен Хаім Валожынер, Абрагам Іцхак Кук, Бар-Ілан Меір, Іосеф Беер Салавейчык, Мошэ Салавейчык, Хаім Берлін, Шмуэль Салант і іншыя.

У 1891 годзе рускі міністр народнай асветы зацвердзіў «Правілы аб Валожынскім ешыбоце». З гэтага часу студэнты павінны былі вывучаць не толькі Талмуд, але і рускую мову, арыфметыку ў аб'ёме курсу яўрэйскіх народных вучылішчаў. Кіраўнік іешывы Нафталі Берлін не пагадзіўся з гэтым. Таму, у 1892 годзе ўлады абвясцілі аб закрыцці іешывы. Раві Берлін і навучэнцы ешыбота былі высланы з Валожына.

У 1895 годзе ўрад дазволіў выкарыстоўваць будынак ешывы для малітвы, а праз некаторы час заняткі ў ешыбоце зноў аднавіліся. У 1899 годзе кіраўніком іешывы стаў раві Рафаэль Шапіра.

Падчас Першай сусветнай вайны ўстанова была закрыта і толькі ў 1921 годзе аднавіла сваю дзейнасць. Узначаліў ешыбот раві Якаў Шапіра. Апошнім кіраўніком установы стаў раві Хаім Валкін. Падчас фашысцкай акупацыі 64 студэнты і кіраўнік іешывы былі расстраляныя гітлераўцамі.

Падчас вайны будынак іешывы быў моцна пашкоджаны – ацалелі толькі яе сцены. З часам будынак быў адноўлены. У ім размяшчаліся сталовая, рэстаран, затым – кулінарыя і цэхі аб'яднання грамадскага харчавання. У 2000 годзе будынак быў перададзены Іўдзейскаму рэлігійнаму аб'яднанню ў Рэспубліцы Беларусь. Сёння яго ўласнікам з'яўляецца Валожынскі райвыканкам. Будынак былой Валожынскай іешывы ўнесены ў Дзяржаўны спіс гісторыка-культурных каштоўнасцей Рэспублікі Беларусь.

Зараз іешыва ў Валожыне з'яўляецца аб'ектам рэлігійнага і пазнавальнага турызму ў Беларусі, Уваходзіць у экскурсійныя туры, туры выхаднога дня, а таксама з'яўляецца аб'ектам паломніцтва яўрэяў свету.  «Валожын гэта Яўрэйскі Оксфард…» – сказаў старшыня Савета беларускіх яўрэйскіх абшчын Алег Рагатнікаў на міжнароднай анлайн-прэс-канферэнцыі «Валожынская іешыва ў сусветнай яўрэйскай адукацыі і сусветнай культуры» ў Валожыне ў чэрвені 2023 года.

Урачыстае адкрыццё і экскурсія

Работы па рэканструкцыі працягваліся каля года: за гэты час аб'ект цалкам абнавілі, унутры зрабілі культурна-адукацыйны цэнтр. «Вядомыя яўрэі Валожынскага раёна» – менавіта з гэтай экспазіцыі навуковы супрацоўнік Валожынскага краязнаўчага музея Ніна Бобрык пачала знаёмства з цэнтрам. На вялікай вітрыне – фатаграфіі раві Хаіма Валожынера, заснавальніка іешывы; яго сына раві Іцхака; кіраўнікоў ешыбота раві Эліэзера Іцхака Фрыда, Нафталі Берліна, Іосефа Бер Салавейчыка.

«Зона «Нараджэнне і сталасць Валожынскай іешывы» прысвечана гісторыі стварэння першай вышэйшай духоўнай вучэльні на тэрыторыі Усходняй Еўропы па падрыхтоўцы равінаў», – распавяла Ніна Бобрык. Галоўныя экспанаты тут – творы Хаіма Валожынера, муляж Торы, «Талмуд Вавілонскі», «Яўрэйская энцыклапедыя», «Шулхан арух» і Тора (сучаснае выданне), перададзеная раві Аві з Іерусаліма. Больш падрабязна пра выкладчыкаў ешыбота і іх працах распавядае спецыяльная тач-панэль, а з дапамогай ачкоў віртуальнай рэальнасці можна здзейсніць падарожжа ў мінулае і ўбачыць гістарычны Валожын, пабываць у навучальных класах будынка іешывы мінулых гадоў.

У другой экспазіцыйнай зоне госці азнаёміліся з археалагічнымі экспанатамі, атрыманымі падчас раскопак у 2022 годзе: тут іх больш за 60 адзінак. «Трэцяя зала распавядае пра ўплыў Валожынскай іешывы на сусветную культуру і сусветны іўдаізм», – працягвае экскурсію навуковы супрацоўнік.

Пра гісторыю гэтага месца гавораць і музейныя прадметы, рэдкія друкаваныя выданні яўрэйскага паэта Хаіма Бяліка, усходазнаўцы і гебраіста Абрагама Гаркаві, і іншых з Нацыянальнай бібліятэкі, з фондаў Валожынскага краязнаўчага музея. Тут жа можна прагартаць аблічбаваныя працы выпускнікоў іешывы, пачытаць іх біяграфію.

На другім паверсе культурна-адукацыйнага цэнтра адкрыта выстава талітаў канца XIX – пачатку XX стагоддзя, прадстаўлены карціны і рэпрадукцыі карцін вядомых мастакоў.

Адно з самых святых месцаў Валожынскай іешывы — Арон а-Кадзеш, або каўчэг для скруткаў Торы. Дзякуючы старшыні Савета дырэктараў СЗАТ «Сервалюкс» Яўгену Баскіну яно не будзе пуставаць: у дар ешыботу бізнесмен перадаў унікальную Тору, якой больш за 100 гадоў. «Для мяне вялікі гонар вярнуць гэтую святую кнігу ў сцены калісьці рэлігійнай навучальнай установы. Гісторыя яўрэяў на працягу стагоддзяў звязана з гісторыяй нашай краіны, і тое, што мы сёння прысутнічаем на адкрыцці Валожынскай іешывы, стала магчымым дзякуючы ініцыятыве, энергіі Аляксандра Турчына, – сказаў Яўген Баскін. – Ён настолькі быў пагружаны ў гэтую справу і настолькі шчыра хацеў зрабіць усё добра. У яго гэта атрымалася: мы бачым фантастычны музей, роўных якому, на мой погляд, у краіне няма».

З нагоды вяртання Торы ў сцены акадэміі, равін Віцебскай рэлігійнай абшчыны Малкіэль Гаргадзэ правёў богаслужэнне, пасля чаго Яўген Баскін і Малкіэль Гаргадзэ памесілі Тору ў Арон а-Кадзеш.

«Я ведаў пра гэты праект, былі размовы з апаратам Аляксандра Генрыхавіча Турчына. І я сапраўды вельмі рады і ўдзячны, што ўлады ўзялі на сябе гэтую задачу і стварылі музей з фактычна разбуранага ў свой час аб'екта. Тым, што ў выніку атрымалася, я вельмі задаволены», – запэўніў часовы павераны ў справах дзяржавы Ізраіль у Рэспубліцы Беларусь Цві Міркін.

«Валожынская іешыва – частка гісторыі нашай краіны, – падкрэсліў старшыня Мінскага аблвыканкама Аляксандр Турчын. – Яна была розная, але без мінулага не бывае будучыні. І адна з найважнейшых задач дзяржавы – захоўваць сваю гісторыю, што мы і робім».

Данііл ХМЯЛЬНІЦКІ,

фота аўтара,

г. Валожын.

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Мерапрыемства пачнецца на Віцебшчыне.

Грамадства

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.