Вы тут

Што натхняе мастачку Людмілу Курыловіч?


Яе выстаўкі праходзілі ў мастацкай галерэі «Універсітэт культуры» ў Мінску, у Пасольстве Рэспублікі Беларусь у Расійскай Федэрацыі і на іншых прэстыжных пляцоўках. Амаль дваццаць персанальных выставак за дзесяць гадоў — менавіта столькі часу творыць мастачка.

Людміла Курыловіч — ураджэнка Віцебшчыны, жыве ў Падмаскоўі, але па натхненне прыязджае на Радзіму. Член Асацыяцыі мастакоў-пленэрыстаў і Нацыянальна-культурнай аўтаноміі «Беларусы Масквы». Працы яе знаходзяцца ў музеях Беларусі і Расіі, у прыватных калекцыях у краінах Еўропы і СНД. Паразмаўлялі з мастачкай пра тое, як матэматык стала пісаць карціны, чаму важная духоўная сувязь з жанчынамі свайго роду і ці можна адкрыць у сабе талент пасля пяцідзесяці.


«Сумных карцін не пішу»

— Людміла Паўлаўна, як здарылася, што Вы раптам узяліся за пэндзаль?

— Сапраўды, гэта стала нечаканасцю. Муж у мяне вайсковец, мы абодва родам з горада Паставы Віцебскай вобласці і, як многія сем’і ваенных, часта пераязджалі з месца на месца. Па прафесіі я педагог, большую частку жыцця выкладала ў школе матэматыку. Потым у Пастаянным Камітэце Саюзнай дзяржавы ў Маскве займалася пытаннямі культуры і адукацыі. 

Дзесяць гадоў таму, вызваліўшыся ад шматлікіх службовых абавязкаў, шукала, чым сябе заняць. Дзеці выраслі, унукаў яшчэ не было. Выпадкова знайшла ў інтэрнэце відэаўрокі жывапісу. Зацікавілася, купіла неабходныя матэрыялы. Так нарадзілася першая карціна. А далей ужо не магла спыніцца. Маё творчае развіццё ішло хутка, я брала ўрокі ў мастакоў, наведвала майстар-класы. І малявала…

— Часам працы пачаткоўцаў падобныя адна да адной, а мастак — гэта ўнікальны стыль. Як удалося знайсці сябе?

— На мой погляд, стыль спее ў душы творцы, і яго рука піша пэўным чынам, кіруючыся ўнутраным парывам. А яшчэ я выкарыстоўваю любую магчымасць вучыцца. Часам прафесіяналы раілі мне засяродзіцца на нечым адным: пісаць партрэты ці пейзажы, ці нацюрморты. Магчыма, так бы і зрабіла, пачні я свой творчы шлях у маладосці, але зараз мне цікава паспрабаваць сябе ў розных жанрах.

— У Вашых працах багата цяпла, святла, радасці жыцця…

— Магчыма таму, што я стараюся ў любых умовах усміхацца і падтрымліваць у сабе аптымізм, і гэты пазітыўны пасыл перадаю карціне. Нават калі нешта не складаецца і надвор’е пахмурнае, на маіх палотнах — сонца, усмешка, прыгажосць. Не пішу сумных карцін, асабліва сёння, калі ў свеце неспакойна і ў людзей і так дастаткова складанасцей. Хачу, каб чалавек, гледзячы на мой твор, успомніў пра нешта добрае і яго настрой палепшыўся. 

— На Вашых палотнах — восеньскі дуб-волат, луг з рамонкамі і цыкорыем, цудоўныя кветкі... Што Вас натхняе?

— У першую чаргу, прырода маёй Радзімы. Калі мы з мужам едзем у адпачынак дадому і перасякаем мяжу Беларусі, я з любоўю гляджу на яе дагледжаныя палі і зялёныя абшары лясоў. А больш за ўсё натхнення чэрпаю там, дзе стаіць мая бацькоўская хата. Ёсць у мяне карціна «Родныя прасторы» — гэта беларускі пейзаж, але не раз бачыла, як адгукаецца на яго душа гледача і ў Расіі. Вельмі люблю пісаць кветкі. І, канешне, партрэты. Партрэт мужчыны «Мудрасць» заняў першае месца на конкурсе ў Салоніках. Як Пігмаліён, улюбляюся ў людзей, якіх намалявала, бо пішу партрэты родных і добрых знаёмых, а таксама вядомых людзей. Напрыклад, напісала партрэт народнага мастака Беларусі Георгія Паплаўскага — была з ім асабіста знаёмая, а таксама партрэты Юрыя Гагарына, першай беларускай жанчыны-касманаўта Марыны Васілеўскай і многіх іншых.

Пра партрэты жанчын варта сказаць асобна. У 2021 годзе напярэдадні 8 Сакавіка мне прапанавалі правесці выстаўку ў Мінску ў мастацкай галерэі «Універсітэт культуры». Я назвала вернісаж «Святочны букет для жанчын». Там былі сабраныя палотны, на якіх выяўленыя жанчыны і кветкі. Гэта не выпадкова: жанчына падобная на кветку сваёй унутранай далікатнасцю, а ад пяшчоты і ласкі яна расцвітае.

Памяць сэрца

— У адным з інтэрв’ю Вы распавялі, што на Ваша ўспрыманне жыцця вельмі паўплывала мама…

— Так, мая мама, Ніна Захарэвіч, была самым блізкім для мяне чалавекам. На жаль, 19 гадоў таму яе не стала. Па адукацыі педагог, яна выкладала фізіку ў школе ў Паставах, была яе дырэктарам, пазней узначальвала прафсаюз работнікаў асветы. А калі выйшла на пенсію, стала пісаць вершы, якія вельмі падабаліся людзям. І сёння многія ўспамінаюць яе добрым словам. Я нават выстаўку рабіла, дзе кожнай карціне адпавядаў матулін верш, яна так і звалася — «Прыцягненне. Памяць сэрца» і праходзіла ўпершыню ў Паставах, пазней — на іншых пляцоўках. 

Такая ж цесная ўзаемасувязь, як у мяне з мамай, была ў яе са сваёй маці, маёй бабуляй. Гэтую сувязь трох пакаленняў жанчын я адлюстравала, напісаўшы партрэт бабулі з калаўротам. Пісала па чорна-белай фатаграфіі. Бабуля добра прала, ткала і маме перадала ўменне рукадзельнічаць, а тая — мне. Калаўрот на карціне мае сімвалічнае значэнне — гэта кола жыцця жанчын нашага роду, якое не перастае круціцца і працягваецца цяпер у маёй дачцэ і ўнучцы.

— Аўтапартрэт, які Вы прадставілі на выстаўцы ў Мінску ў жніўні гэтага года, таксама шмат пра Вас расказвае…

— Спачатку я хацела паказаць гледачам толькі партрэты, але ў галерэі «Універсітэт культуры» мне вылучылі дзве залы. Да таго ж у дзень адкрыцця выставы мне спаўнялася 60 гадоў. Юбілейная дата, свайго роду жыццёвая вяха, і паслужыла канвой для аб’яднання палотнаў: там былі партрэты, пейзажы, нацюрморты, жанравыя карціны. Вернісаж я назвала «Лінія жыцця: погляд скрозь фарбы». Аўтапартрэт сустракаў гледачоў у самым пачатку выстаўкі. У ім я сапраўды выказала сваю ўнутраную сутнасць: напісала сябе ў беларускім народным строі, у намітцы, вытканай маёй прабабуляй, і ў кашулі, якую я пашыла, выкарыстоўваючы маміну вышыўку. Заўсёды з гонарам надзяваю гэты строй на розныя мерапрыемствы, каб падкрэсліць: дзе б я ні жыла, я — беларуска!

Амаль у шэсцьдзясят лятала на параплане

— Ваш прыклад пацвярджае: адкрыць у сабе творчыя здольнасці можна калі заўгодна. І пенсійны ўзрост — не перашкода.

— Гэта сапраўды так! Калі пачынала, рызыкнула паказаць Георгію Георгіевічу Паплаўскаму адну са сваіх карцін. Спытала, ці варта працягваць, бо мне ўжо пяцьдзясят. Народны мастак Беларусі мяне падтрымаў і заахвоціў да творчасці.

Зрэшты, аб узросце няма калі думаць! Маё жыццё заўсёды было напоўненае цікавымі справамі і пазітывам. Працуючы ў школе, вельмі любіла дзяцей і свой прадмет — матэматыку. У Пастаянным Камітэце Саюзнай дзяржавы пазнаёмілася са многімі вядомымі людзьмі мастацтва. Цяпер з’яўляюся куратарам міжнародных праектаў у Асацыяцыі мастакоў-пленэрыстаў Масквы, многія нашы праекты звязаныя з Беларуссю: малявалі на Мінскім трактарным заводзе, на ААТ «Віцебскія дываны». А яшчэ ва ўзросце амаль шасцідзесяці гадоў я ўпершыню лятала на паветраным шары і на параплане над морам! Параю жанчынам сталага веку: не трэба прыслухоўвацца да сваіх недамаганняў і глядзець на тое, колькі табе гадоў па пашпарце. Будзьце аптымістамі, і ў душы вам будзе не больш за трыццаць!

— Як ставіцца сям’я да Вашага захаплення жывапісам?

— Падтрымка мужа, Аляксандра Генадзьевіча, вялікая і неацэнная: з самага пачатку разам са мной ён радаваўся кожнай новай карціне, разам мы выдзялялі грошы з сямейнага бюджэту на маё нятаннае захапленне. Дапамагаў і з перавозкай карцін з Падмаскоўя ў Беларусь для выставак.

Сын і дачка таксама толькі «за». Цяпер па святах атрымліваю ад іх у падарунак фарбы або прыстасаванні для жывапісу. Калі ёсць магчымасць, дзеці наведваюць мае выстаўкі. Сваю шасцігадовую ўнучку бяру з сабой на пленэры і майстар-класы, бо самае лепшае выхаванне — праз пазнанне прыгожага. Ды і бабуляй, якая ў сакавіку не пабаялася паехаць маляваць на льдах Байкала, унукі, лічу, могуць ганарыцца!

Часопіс «Алеся», які зараз адзначае выдатны юбілей, знаёмы мне з ранняга дзяцінства. Штомесяц з году ў год выданне прыходзіла ў нашу сям’ю: «Работніцу і сялянку», а потым «Алесю», выпісвала мая мама, Ніна Захарэвіч. І заўсёды ганарылася, калі ў ім публікаваліся яе вершы. Цяпер я з задавальненнем чытаю беларускі жаночы часопіс, для мяне вялікі гонар папоўніць плеяду яго гераінь. Напярэдадні 100-годдзя жадаю «Алесі» далейшага росквіту, удзячных чытачоў і цікавых публікацый!

Алена БРАВА

Фота прадастаўлена суразмоўніцай

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Якасць павінна стаць крэда нашага жыцця

Якасць павінна стаць крэда нашага жыцця

«Якасць беларускай прадукцыі стала брэндам».

Сельская гаспадарка

Тэхналогіі насуперак анамаліям надвор’я

Тэхналогіі насуперак анамаліям надвор’я

Вучоны — аб будучай пасяўной кампаніі.

Грамадства

Галасаванне: зручна і без эксцэсаў

Галасаванне: зручна і без эксцэсаў

Бюлетэні па выбарах Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ужо гатовы. 

Палітыка

 «Якасць павінна стаць  рухавіком усіх працэсаў»

«Якасць павінна стаць рухавіком усіх працэсаў»

Зрабіўшы якасць неад’емнай часткай іміджу Беларусі як краіны, займацца ёй неабходна пастаянна і ва ўсіх напрамках.