Вы тут

Адметныя прысвячэнні на фестывалі сучаснай харэаграфіі ў Віцебску


Больш за трыццаць удзельнікаў міжнароднага конкурсу сучаснай харэаграфіі паказваюць сябе ў Віцебску, дзе з 20 да 24 лістапада адбываецца XXXV Міжнародны фестываль сучаснай харэаграфіі (ІFMC-2024). Сярод тых, хто пазмагаецца за перамогу, — маладыя артысты, студыі танца і асобныя праекты з Расіі і КНР, але большасць прадстаўляюць нашу краіну.


...І гэта нягледзячы на тое, што міжнародны конкурс адбываецца раз на два гады і чаргуецца з беларускім. Але калі ёсць новыя праекты, то чаму трэба чакаць наступнага года, калі можна паказаць іх раней?.. Магчыма, удзел у форуме, які набыў імідж адной з самых яркіх падзей у галіне сучаснай харэаграфіі на постсавецкай прасторы, стане дадатковым стымулам для творчага росту — ужо да наступнага конкурсу. Таму што айчынным гледачам цікава, каб былі і плён, і развіццё перш за ўсё для нашай культурнай прасторы. Таму мае значэнне і тое, хто з гасцей да нас прыязджае сябе паказаць, — гэта падстава ацаніць свой узровень у параўнанні з іншымі. І магчымасць паглядзець, што робяць іншыя ў гэтым кірунку, чаго яны дасягнулі. А фестываль, паводле арганізатараў, сёлета павінен прыняць гасцей з дзесяці краін.

Вызначаецца, безумоўна, галоўны госць сёлетняй праграмы — славуты Санкт-Пецярбургскі дзяржаўны акадэмічны тэатр балета імя Леаніда Якабсона. Яго выступленне ў дзень адкрыцця стала магутнымі «ўводзінамі» ў сучасную харэаграфію. Таму што Леанід Якабсон некалі быў адным з найсмялейшых эксперыментатараў у балеце. А яго балет «Радэн» дагэтуль чаруе: на сцэне перад вачыма «ажываюць» скульптуры вялікага майстра, кожная мініяцюра напоўнена лірызмам і вытанчанасцю. Разам яны склалі цыкл, які лічыцца прыкладам дасканаласці ў балеце ХХ стагоддзя. Але і цяпер гэты тэатр працягвае творчы імпульс, зададзены сваім стваральнікам, што дэманструе балет «Гарэзныя прыпеўкі», пастаўлены амаль два гады таму Вячаславам Самадуравым на музыку Радзівона Шчадрына.

Госці з Расійскай Федэрацыі прадстаўляюць розныя рэгіёны сваёй краіны. Некаторыя, як тэатр сучаснай харэаграфіі «Балет. Тэатр» з Санкт-Пецярбурга, звяртаюцца да вобразаў, што ўжо прыцягвалі харэографаў раней, але падаюць свой погляд на іх: калі ласка, «Petrushka» намінаваны на прэмію «Залаты сафіт» па выніках сезона 2023/2024 гадоў. Некаторыя з гасцей паказваюць, наколькі глыбокія творы можна ствараць на мове цела. У прыватнасці, праз сучасную харэаграфію можна абуджаць сур’ёзныя думкі пра чалавека і свет («ЭТО Руская кампанія сучаснага танца» прывезла пастаноўку «Гэта ўсяго толькі рэчы» пра тое, дзе захоўваецца наша памяць). А нярэдка творцы звяртаюцца да знакамітых асоб праз харэаграфію. Напрыклад, маскоўская кампанія «ЯТЭАТР» прадставіла «Калыханку для Маякоўскага», створаную на аснове падзей жыцця паэта. А вось Дзяржаўны маладзёжны ансамбль песні і танца «Алтай» з Барнаула прапануе звярнуцца да творчасці Васіля Шукшына праз харэаграфічную навелу «Грацыі. Спадчына» (паводле апавядання). А ўлюбёны віцябчанамі калектыў з Пермі «Балет Яўгена Панфілава» сёлета нагадвае пра Шэкспіра: «Рамэа і Джульету» можа было паглядзець нават у Мінску ў межах фестывалю. Ды яшчэ звяртаецца да баек Крылова ў спектаклі «Пасмешышча». Зрэшты, у гэтага калектыву сёлета вялікая праца, яны занятыя на фестывалі штодня з рознымі спектаклямі. І нават у адмысловым сумесным праекце.

Спектакль «Прыгажосць» у пастаноўцы Кірыла Балтрукова з’явіўся ў афішы Беларускага дзяржаўнага маладзёжнага тэатра ў 2021 годзе. Але ў Віцебску, пад заслону фестывалю, яго прадставяць разам з артыстамі тэатра «Балет Яўгена Панфілава». Назва адпавядае духу фестывалю сучаснай харэаграфіі, што так ці інакш накіроўвае да думак пра цуды, якія можна ствараць праз чалавечае цела. Гэта можна рабіць з гумарам, з пэўнай філасофіяй. У гэтым ёсць пачуццёвасць і эмацыянальнасць. Але, як правіла, галоўнае, што прыцягвае да харэаграфічных спектакляў — у тым ліку ў сучасным выяўленні, — гэта прыгажосць, якая пануе на сцэне. Яна можа быць рознай: з канкрэтнымі вобразамі ці з абстрактнымі, як у гэтым спектаклі. У сумесным «віцебскім» варыянце ён мае ўзроставае абмежаванне «12+»: фестывальная аўдыторыя мае быць больш шырокай і прыцягальнай для падлеткаў, якія, магчыма, захопяцца гэтым мастацтвам. Як пераможцы конкурсу, якіх журы назаве 24 лістапада. Для іх «Прыгажосць» павінна стаць свайго роду фінальным майстар-класам. А нас, гледачоў, павінна зацікавіць тое, што гэты спектакль застанецца ў афішы Маладзёжнага тэатра — ужо ў снежні яго можна будзе паглядзець на сталічнай сцэне.

Ларыса ЦІМОШЫК

Выбар рэдакцыі

Палітыка

 «Якасць павінна стаць  рухавіком усіх працэсаў»

«Якасць павінна стаць рухавіком усіх працэсаў»

Зрабіўшы якасць неад’емнай часткай іміджу Беларусі як краіны, займацца ёй неабходна пастаянна і ва ўсіх напрамках.

Сацыяльная падтрымка

Падведзены вынікі акцый «Нашы дзеці» і «Ад усёй душы»

Падведзены вынікі акцый «Нашы дзеці» і «Ад усёй душы»

Сабраны мільёны рублёў, але самае галоўнае — увага і клопат