Вы тут

Сабака-робат скарыў аматараў оперы ў Мінску


Што яднае Беларусь і Рэспубліку Чувашыя? Тыя, хто сочыць за падзеямі Мінскага міжнароднага Каляднага опернага форуму, адкажуць: удзел у ім тэатра «Волга Опера». Аднак аказалася, што чувашы таксама любяць космас і вельмі ганарацца сваім героем, што выходзіў на арбіту Зямлі, Андрыянам Нікалаевым, трэцім савецкім касманаўтам. Марам пра касмічныя вандроўкі прысвечаны адзін з эпізодаў оперы «Галоўнае пытанне», дзе сувязь з роднай зямлёй падкрэслена праз гучанне чувашскай мовы ў спектаклі, а бягучы радок, як звычайна ў оперных спектаклях, дапамагае зразумець сэнс. Дзеля стварэння канцэптуальнай оперы, дзе ў кожным з дзевяці эпізодаў можна пачуць розную мову, кампазітар Рустам Сагдзіеў запрасіў у сааўтары... Штучны Інтэлект. 


Першы ў свеце оперны спектакль на касмічную тэму паказалі на адкрыцці форуму, і ён зрабіў фурор: незвычайная опера, падобная на фантастычныя фільмы — тэма, афармленне і сэнс. Фактычна гэта шматслойны сур’ёзны спектакль. Гучанне твора гуманістычнае, нягледзячы на халодныя тэхналогіі і нават рэальную тэхніку на сцэне. Завязка: у Штучнага Інтэлекту ёсць адказ. Але ён шукае пытанне, на якое можа прапанаваць свой варыянт у залежнасці ад сітуацыі.

Першая сітуацыя: пасяджэнне міжгалактычнага савету у сувязі з атакай касмічных баброў... Пытанне, якое дастае ШІ: колькі гадзін будзе засядаць савет, каб прывесці нашу галактыку да Апакаліпсісу?.. Пытанні сур’ёзныя, але часам сітуацыі выглядаюць даволі камічна (як у выпадку з бабрамі — напрыканцы ў адным з эпізодаў міжгалактычную прэмію прысуджаюць навукоўцу, які папярэдзіў пра напад касмічных баброў, а той прызнаецца на англійскай мове, што гэта быў ўсяго толькі фэйк). Часам у гісторыях ёсць драма — як пра машыну, якая перавозіла касмічных каланізатараў, але пагубіла свой экіпаж, каб уратаваць шмат жыццяў, і цяпер ёй пагражае перапраграмаванне — пра гэта спяваюць на нямецкай. Ёсць частка на японскай: рамантычная гісторыя хатняй работніцы-робата, якая чакае свайго гаспадзіна ўжо доўга, а ён усё не прыходзіць (а ў гэты час планета палае).

Па-французску свае творчыя пакуты агучвае мастачка, якая стварала свае творы з дапамогай нейрасеткі. І нават квазі-славянскую мову адмыслова прыдумалі для аднаго з эпізодаў: калі на адной планеце прапала электрычнасць — адбылася катастрофа і ў іх дом трапіла ракета, жыхары згубілі сувязь з цывілізацыяй, дэградавалі, пачаліся танцы з бубнамі... Але найбольш беларускіх гледачоў уразіла гісторыя з сабакам-робатам. У яго быў свой стваральнік, але сабака ў самоце, асэнсоўвае сваё існаванне праз медытацыю. Робат на сцэне адзін, а гледачы назіраюць, як ён углядаецца ў люстэрка, як танцуе — такой харэаграфіі ў сценах Вялікага тэатра Беларусі яшчэ не было. Сабака-робат выходзіць у эпізодзе, які цалкам сгенерыраваны нейрасеткай — і музыка, і лібрэта. Але па-за акцёрскай працай сабака-робат бавіў час з гледачамі ў фае — і меў поспех. Напрыканцы спектакля гледачы наладзілі авацыі — у гэты вечар у тэатры было шмат моладзі.

Дырэктар Чувашскага тэатра оперы і балета Волга Опера Андрэй Папоў распавёў:

—У Чувашыі ёсць унікальны будынак — тэатр оперы і балета, многія яго параўноўваюць з касмічным караблём. Можа быць адсюль і ўзнікла ідэя стварыць касмічную оперу, дзе касцюмы і дэкарацыі сгенерыраваны з дапамогай нейрасеткі, на сцэну выходзіць робат-артыст. Гэта першы артыст, які не патрабуе заробку, а толькі падзарадку. Але ў Мінск прыехала каля 110 чалавек, якія працуюць на поспех пастаноўкі, акрамя таго 2 фуры дэкарацый, 4 аўтобусы.— вельмі шмат правадоў, камутацыі, каб здзівіць гледача і звярнуць увагу на тое, што на сённяшні дзень такіх спектакляў у свеце няма, мы першыя вырашылі рэалізаваць такі праект. У дзевяці эпізодах мы разважаем пра ўзаемадзеянне чалавецтва і суперкамп’ютараў — магчыма, гэта будзе праз 100, 200 гадоў, а можа і праз 30, бо ў наша жыццё ўжо трывала ўвайшлі гаджэты, інтэрнэт. Але тут гаворка больш пра супрацоўніцтва. Таму што нейрасеткі і ШІ — аўтары касцюмаў і дэкарацый, а стваралася ўсё ў цэхах тэатра. Я лічу, што геніяў ніхто не пераможа. Чалавецтва развіваецца і ШІ можа нешта скампанаваць, а стварыць і адчуць душой можа толькі чалавек. 

Сваю касмічную оперу Чувашскі тэатр оперы і балета ўжо паказваў у розных гарадах Расійскай Федэрацыі — спектакль надзвычай запатрабаваны, што вельмі радуе маладога аўтара Рустама Сагдзіева. Разам з рэжысёрам-пастаноўшчыкам оперы Дзмітрыем Ацякоўскім яны з’яўляюцца куратарамі Лабараторыі даследаванняў лічбавай оперы і ўжо стварылі шмат праектаў. Але такога маштабнага паўнавартаснага спектаклю дагэтуль у іх не было. «Скарысталіся магчымасцю і ўклалі ў гэтую працу ўсю сваю любоў да оперы, да твораў фантастыкі і да тэатра», — прызнаўся кампазітар, які сам стаяў за дырыжорскім пультам на паказе ў Мінску. 

На пытанне, ці магчымы ў нашым тэатры падобныя эксперыменты са ШІ, генеральны дырэктар Вялікага тэатра Беларусі Кацярына Дулава адказала: 

— Пакуль не думалі, але выкарыстоўваць сучасныя тэхналогіі мы таксама будзем. Сёння ў свеце існуе як абсалютна традыцыйныя пастановачныя сродкі, калі яны пераканаўчыя, то таксама могуць жыць як сучасныя... 

Напэўна, мелася на ўвазе новая пастаноўка «Яўгена Анегіна», на паказ якой у межах форму ўжо няма квіткоў. Яшчэ адзін наш спектакль — «Турандот» пакажуць з удзелам запрошаных зорак-салістаў. 

— Мінскі міжнародны Калядны оперны форум — гэта сапраўдная падзея у жыцці Вялікага тэатра Беларусі. Чаго хаваць: цікавасць да балету традыцыйна вялікая, але ў гэтыя дні опернае мастацтва раскрывае сябе ў поўнай меры. Мы выбудоўваем праграму такім чынам, каб яна была з аднаго боку паказальнай у плане ўзроўню развіцця беларускага тэатра, а з другога — хочам бачыць на нашай сцэне гасцей. Ёсць традыцыйныя формы — як вынік форуму адбываецца Гала-канцэрт, сёлета ён мае спецыфічную пабудову. Нашы госці — Чувашскі тэатр оперы і балета «Волга Опера» і Варонежскі тэатр оперы і балета. Не было яшчэ ў нас на сцэне лічбавай оперы. Напэўна, эксперыменты павінны быць, у тым ліку на акадэмічнай сцэне, каб скласці свае адносіны да таго: ці слушны гэта шлях развіцця опернага мастацтва. Варонежскі тэатр прадстаўляе «Вяселле Фігаро», але ў новай інтэрпрэтацыі, якая будзе тычыцца менавіта ўспрымання стылю гэтага твора ў новых умовах. Але ў нас сёлета госці не толькі з Расіі, прадстаўлена Арменія, Карэя, Нікарагуа, Беларусь. Спадзяюся, паступова вектар будзе мяняцца, і да нас вернуцца калегі з розных краін, якія раней былі прадстаўлены на Калядным оперным форуме ў Мінску. 

Ларыса ЦІМОШЫК

Фота Лізаветы ГОЛАД

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Як прайшоў першы дзень датэрміновага галасавання

Як прайшоў першы дзень датэрміновага галасавання

Пачалося датэрміновае галасаванне на выбарах Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь

Грамадства

Каб выбары —  як свята

Каб выбары — як свята

Карэспандэнты «Звязды» высветлілі, як рыхтаваліся ўчасткі, як быў арганізаваны электаральны працэс непасрэдна ў рэгіёнах

Палітыка

 «Якасць павінна стаць  рухавіком усіх працэсаў»

«Якасць павінна стаць рухавіком усіх працэсаў»

Зрабіўшы якасць неад’емнай часткай іміджу Беларусі як краіны, займацца ёй неабходна пастаянна і ва ўсіх напрамках.