Начальнік упраўлення абароны правоў спажыўцоў і кантролю за рэкламай Міністэрства антыманапольнага рэгулявання і гандлю Іна Гаўрыльчык БелТА расказала, чаму найбольшая колькасць зваротаў у дзяржорганы звязана з гандлем.
У Беларусі ёсць тры вялікія механізмы абароны спажыўцоў, якія распаўсюджваюцца ў тым ліку на інтэрнэт-спажыўцоў і прадаўцоў. Гэта дзяржаўная (дзяржорганы любых узроўняў), грамадская (грамадскія аб’яднанні) і судовая абарона.
МАРГ і мясцовыя органы атрымліваюць звароты, з якіх відаць, з якімі праблемамі сутыкаюцца спажыўцы. Зыходзячы з гэтага, у наступным карэктуецца заканадаўства. «У 2024 годзе дзяржорганамі разгледжана амаль 11 тыс.зваротаў спажыўцоў, што на 7% больш, чым у 2023 годзе. Тэндэнцыя на працягу многіх гадоў захоўваецца. Якія вынікі разгляду? Спажыўцам кампенсаваны матэрыяльны ўрон у памеры Br1626, вынесена 293 прадпісанні аб ліквідацыі парушэнняў, а гэта часцяком як раз такі бываюць прадпісанні па ліквідацыі парушэнняў і па публічнай аферце на сайтах інтэрнэт-крам, і па праве спажыўца на свабодны выбар тавару», — адзначыла Іна Гаўрыльчык.
На тых, хто не хацеў ліквідаваць парушэнне ці ўжо сур’ёзна парушыў заканадаўства, былі складзеныя пратаколы і іх прыцягнулі да адміністрацыйнай адказнасці. Выканкамамі быў пададзены 161 пазоў у суд у абарону правоў спажыўцоў.
«Гэтая лічба расце ў параўнанні з 2023 годам, таму што і спажыўцы ўжо ведаюць, што ёсць такі механізм абароны, яны звяртаюцца і карыстаюцца ім. Спажыўцам важна разумець, што не заўсёды магчымасці ёсць у мясцовых органаў улады ўдзельнічаць у судовых пасяджэннях», — патлумачыла яна.
Каля 45% зваротаў датычацца сферы гандлю, дадала начальнік упраўлення. «Некаторыя могуць падумаць, што ў гандлі ўсё зусім дрэнна, інакш чаму столькі зваротаў? На самай справе няма. Бо там найбольшая колькасьць людзей. Кожны з нас пакупнік — прадукты, рэчы, мэбля, бытавую тэхніку. Адпаведна чым больш актыўна сфера, тым больш узнікае і спрэчак, — сказала Іна Гаўрыльчык. — Звароты, дарэчы, таксама не заўсёды бываюць абгрунтаванымі. Мы разбіраемся, расказваем спажыўцу, правоў ці не мае рацыю ён у тым ці іншым пытанні».