Сям’я ў структуры каштоўнасцяў беларускай моладзі мае высокую значнасць. Пра гэта паведаміў старшыня Беларускага камітэта маладзёжных арганізацый (БКМА) Павел Алекса, каментуючы дадзеныя праведзеных сацапытанняў.
У прыватнасці, у верасні-снежні 2024 года БКМА сумесна з цэнтрам сацыяльна-гуманітарных даследаванняў БДЭУ і Інстытутам сацыялогіі НАН Беларусі праведзены апытанні аб перавагах беларускай моладзі. У іх прынялі ўдзел 12 тысяч маладых беларусаў з розных рэгіёнаў краіны.
Так, згодна з сацапытаннямі, сям’я ў структуры каштоўнасцяў моладзі мае высокую значнасць, гэта адзначаюць пераважная большасць апытаных — 70,2%.
— Больш за 70% моладзі выказваюцца аб высокай каштоўнасці сям’і. Гэта моцная сям’я, наяўнасць дзяцей у сям’і. Гэта сведчыць аб тым, што маладыя людзі зацікаўлены ва ўмацаванні грамадства, сям’і, традыцыйных каштоўнасцяў беларускага народа, — адзначыў Павел Алекса.
Паводле яго слоў, беларуская моладзь стала больш сталай.
— Калі мы бачым рознага роду даследаванні, дзе задаецца моладзі пытанне: «Ці гатовыя вы сёння да ўступлення ў шлюб альбо ў які перыяд жыцця?», то нярэдка можна бачыць адказы, што гатовыя пасля заканчэння універсітэта, пасля таго, як цвёрда стануць на ногі, як будуць здольныя забяспечваць сябе і сваіх дзяцей. Тут дастаткова выразна прасочваецца станоўчая дынаміка ў бок такой сацыяльнай сталасці, г.зн. гатоўнасць стварыць адзінку грамадства, узяць на сябе адказнасць за сябе, сям’ю і, магчыма, за нараджэнне дзяцей. Гэта сведчыць аб сталым выбары сярод моладзі, — дапоўніў Павел Алекса.
Дарэчы, свой дабрабыт беларуская моладзь звязвае з асабістай актыўнасцю.
Як паказалі сацапытанні, чаканні моладзі з боку дзяржавы звязаны з забеспячэннем ім роўных стартавых магчымасцяў для ўсіх грамадзян. Так, асабісты дабрабыт больш за 85% рэспандэнтаў звязваюць з актыўнасцю самога чалавека.
— У маладзёжным асяроддзі пераважае разуменне таго, што будучыня толькі ў іх уласных руках і залежыць толькі ад іх саміх. Гэта паказвае на пэўную сталасць маладых людзей, сталасць іх меркаванняў. То бок, гэта не спажывецкае стаўленне, калі маладыя людзі патрабуюць для сябе нейкіх патуранняў, пераваг. Гэта разуменне таго, што ў Беларусі дзейнічаюць эфектыўныя механізмы рэалізацыі дзяржаўнай маладзёжнай палітыкі, у кожнага сёння ёсць адкрыты і свабодны доступ да адукацыі, выбару прафесіі, прафесійнага станаўлення, развіцця сваіх патрэб да самарэалізацыі. Але, вядома, для гэтага неабходна прыкладаць намаганні, — адзначыў Павел Алекса
Паводле яго слоў, маладыя людзі разумеюць, што любыя даброты — гэта адказнасць.
— Адказнасць за сваё жыццё, развіццё, за дасягненне пастаўленых мэтаў, вядома, ляжыць на самім чалавеку. І тут усё ў комплексе — выбар адукацыі, прафесіі, усвядомленае стаўленне да грамадства, навакольнага асяроддзя, сямейных каштоўнасцяў і гэтак далей, — падкрэсліў Павел Алекса.
У рамках сацапытанняў, у моладзі таксама спыталі пра прыярытэты ў адукацыйным працэсе. Так, у маладзёжным асяроддзі захоўваецца запыт на вялікую практыкаарыентаванасць адукацыйнага працэсу, упор на развіццё прыкладных навыкаў, найбольш запатрабаваных пры працаўладкаванні. Пры гэтым моладзь імкнецца іх атрымаць самастойна (дыстанцыйная адукацыя, трэнінгі) або шляхам больш ранняга ўступлення ў працоўную дзейнасць паралельна з вучобай.
— Як і ва ўсе часы, маладыя людзі — самая актыўная частка насельніцтва, таму што гэта самы эфектыўны ўзрост для атрымання прафесіі, першага працоўнага вопыту. Запыт на практыкаарыентаванасць адукацыйнага працэсу звязаны з тым, што кожнаму чалавеку, асабліва маладому, хочацца бачыць вынікі сваёй працы. Моладзі ўласцівы нейкі юнацкі максімалізм, чаканне атрымаць вынік тут і цяпер. Таму, вядома, ёсць запыт на канкрэтныя спецыяльнасці, якія сёння на рынку працы запатрабаваныя. Гэта ў тым ліку і тэхнічныя спецыяльнасці, прыкладныя навыкі. Таму што малады чалавек выразна бачыць, які від той ці іншай дзейнасці запатрабаваны на рынку, — адзначыў Павел Алекса
Сёння даступная магчымасць павышэння сваёй кваліфікацыі дыстанцыйна.
— Можна паралельна атрымліваць некалькі адукацый, што, дарэчы, мы часта бачым. Студэнты гуманітарных спецыяльнасцяў нярэдка выбіраюць у якасці другой адукацыі эканоміку, юрыдычныя навукі. Грамадства шматгранна, і тыя ці іншыя навыкі, галіны пераклікаюцца. Сёння трэба ўмець выкарыстоўваць свае навыкі ў сучасных тэхналогіях, праграмаванні. І моладзь ужо выразна разумее, дзе яна будзе пасля атрымання таго ці іншага ўзроўню адукацыі, — дапоўніў Павел Алекса.
Па матэрыялах БелТА.