Тунэлепраходчы механізаваны комплекс «Алеся» запусцілі 25 чэрвеня для прадаўжэння Зеленалужскай лініі метро ад плошчы Бангалор да станцыі «Юбілейная плошча».
«Алеся» ў сабраным выглядзе ўжо некалькі дзён размяшчаецца на сваім рабочым месцы на бліжэйшыя некалькі месяцаў — у катлаване глыбінёй парадку 15 метраў непадалёк ад плошчы Бангалор. Яе корпус ўпрыгожваюць шэсць зорак, якія сімвалізуюць колькасць тунэляў, якія яна праклала. Сам механізаваны комплекс мае вялікія памеры (даўжыня парадку 100 метраў, а важыць канструкцыя каля 550 тон) і здольны пракладваць тунэль дыяметрам 6 метраў.Ён складаецца са шчыта і васьмі тэхналагічных калясак, якія забяспечваюць яго работу. Для абслугоўвання такога комплексу штодня будуць прыцягваць па 9-15 чалавек у змену.
У месяц «Алеся» здольная пераадолець каля 250 метраў. Усё залежыць ад тыпу грунту, самы нязручны для яе — пясок. Усяго ўстаноўка ўжо праклала 9 350 метраў тунэляў для сталічнай падземкі.
Доўгачаканы запуск ужо адбыўся. Прынцып работы шчыта даволі просты. Спачатку здымаецца грунт, затым у тунэлі замацоўваюцца кольцы дыяметрам 6 метраў, неабходныя для яго абліцоўвання па ходзе руху. Паколькі «Алеся» аўтаматызаваная, то спецыялістам трэба толькі кантраляваць работу машыны. Самая адказная задача пры абслугоўванні комплексу — у аператараў. Іншыя метрабудаўнікі выконваюць дастаўку цюбінгаў, выдаленне пароды і не толькі.
Як расказаў аператар тунэлепраходчага механізаванага комплексу Аляксандр Чупін, сярод яго асноўных абавязкаў — кіраванне звяном і мантаж кольцаў: «Сёння кіраваць „Алесяй“ нескладана. Калі яна толькі ў нас з’явілася ў 2016-м, то было няпроста. Вядома, трэба разбірацца ў прыладзе машыны, сачыць за шматлікімі параметрамі, якія транслююцца на экранах у кабіне аператара, за грунтам, пенагенерацыяй і не толькі. Пакуль „Алеся“ функцыянуе, я не магу пакінуць сваё рабочае месца. Калі адбываюцца нейкія памылкі або збоі, падключаюцца нашы службы для ліквідацыі непаладак, уключаючы слесараў і электрыкаў. Усе аператыўна стараемся ўрэгуляваць».
Падчас распрацоўвання пароды тунэлепраходчы комплекс шуміць каля галаўной часткі шчыта. Акрамя таго, у шэраг адтулін пад ціскам падаецца вадкасць, якая прызначана для размякчэння грунту. Пасля чаго ён дастаўляецца ў ваганеткі, а затым пры дапамозе электравоза яго вывозяць з тунэлю. Паралельна з гэтым рыхтуюць кольцы для мантажу. Дарэчы, сярод вартасцяў механізаванага комплексу не толькі высокая якасць працы і эфектыўнасць, але і бяспека абслуговага персаналу.
Генеральны дырэктар «Мінскметрабуда» Васіль Касавец паведаміў, што пасля заканчэння работ на папярэднім участку Зеленалужскай лініі «Алеся» пасялілася ва ўпраўленні механізацыі «Мінскметрабуда» ў Шабанах, дзе выконвалі яе рамонт і абнаўленне. «Як і раней, да падрыхтоўкі комплексу да работы паставіліся вельмі адказна: папярэдне вырабілі пробныя зборку і запуск на базе нашага падраздзялення. Толькі калі пераканаліся, што ўсе механізмы працуюць належным чынам, у разабраным выглядзе прывезлі яе на стартавы катлаван і прыступілі да мантажу. На гэта сышоў месяц. Што да самога катлавана, то давялося трохі павазіцца. На гэтым участку даволі высокі ўзровень грунтавых вод: капнеш 2-3 метры ў глыбіню — і ўжо вада стаіць. Вядома, перад пачаткам работ праводзілі неабходныя даследаванні, але па факце прыток аказаўся вышэй разліковага. Таму прыйшлося прымаць дадатковыя праектныя рашэнні — арганізоўваць свідравіны водапаніжэння, каб справіцца з такімі асаблівасцямі. Думаю, гэтыя складанасці будуць нас суправаджаць падчас усёй праходкі».
Па словах генеральнага дырэктара «Мінскметрабуда», на гэтым участку прыступілі да будаўніцтва станцыйнага комплексу, неабходных бетонных канструкцый. Паклапаціліся і аб жылой забудове, якая размяшчаецца побач. Узвялі ахоўныя збудаванні, якія гасяць вібрацыю і мінімізуюць ўздзеянне на размешчаныя побач будынкі.
Яна ВАЛАСАЧ