У мінулыя выхадныя ў Беларусі стартавала цэнтралізаванае тэсціраванне
У суботу абітурыенты пісалі тэст па беларускай мове, а ў нядзелю здавалі рускую мову. Між іншым, экзамен па рускай мове — самы масавы ў гэтай экзаменацыйнай кампаніі: на яго зарэгістраваліся амаль 79 тысяч чалавек, але 3,8% з іх не з'явіліся на выпрабаванне. Тэст па беларускай мове «прагулялі» 964 чалавекі. Такім чынам, «страты» пасля двух экзаменаў складаюць амаль 4 тысячы чалавек. Наўрад ці многія з «прагульшчыкаў» змогуць пацвердзіць права здаць прапушчанае ЦТ у рэзервовы дзень, таму прэтэндэнтаў на студэнцкі білет ужо істотна паменела. Да таго ж 10 чалавек, якія здавалі тэст па рускай мове, былі выдалены з экзаменацыйных аўдыторый за розныя парушэнні правіл ЦТ.
2
У сувязі з гэтым арганізатары ЦТ яшчэ раз нагадваюць, што ёсць некалькі правілаў, пры парушэнні якіх разлічваць на літасць экзаменатараў не даводзіцца. Так,пад строгай забаронай у экзаменацыйных аўдыторыях знаходзяцца мабільныя тэлефоны і ўвогуле любыя прадметы, акрамя пропуска, дакумента, які сведчыць асобу абітурыента, і чорнай ручкі. Калькулятарам дазваляецца карыстацца толькі на тэсціраванні па фізіцы і хіміі, прычым калькулятар павінен быць з самымі простымі вылічальнымі функцыямі. Ён не можа быць сродкам захоўвання, прыёму і перадачы інфармацыі. Адлюстраванне графічнай інфармацыі ў калькулятары таксама не дапускаецца.
Абітурыентам забараняецца мяняцца месцамі, выкарыстоўваць чужую дапамогу пры выкананні тэставых заданняў, размаўляць з іншымі ўдзельнікамі ЦТ. Абітурыент, які парушыў устаноўленыя патрабаванні, адхіляецца ад удзелу ў ЦТ. Яго бланк адказаў пагашаецца, а ў пропуску робіцца пазнака «Выдалены за парушэнні».
Праносіць з сабой ваду ў экзаменацыйныя аўдыторыі арганізатары не дазваляюць, бо абітурыенты могуць яе разліць і сапсаваць не толькі свае, але і чужыя экзаменацыйныя матэрыялы. Але вада ў аўдыторыях заўсёды ёсць — яе трэба шукаць на асобным століку.
Пры атрыманні экзаменацыйных матэрыялаў абітурыент абавязаны пераканацца ў адпаведнасці нумара варыянта бланка адказаў нумару варыянта педагагічнага тэста. Абітурыент нясе адказнасць за захаванасць экзаменацыйных матэрыялаў з моманту іх атрымання да моманту перадачы арганізатарам тэсціравання. Выкарыстанне экзаменацыйных матэрыялаў для рабочых запісаў не дапускаецца. Для чарнавых запісаў арганізатары павінны прадастаўляць паперу ў дастатковай колькасці.
Працэдура апеляцыі на цэнтралізаваным тэсціраванні не прадугледжана, аднак абітурыент мае права ў працэсе тэсціравання заявіць арганізатарам, што нейкае заданне, на яго думку, складзена некарэктна, у ім ёсць памылка ці не прыведзена правільных адказаў. Усе прэтэнзіі заносяцца ў пратакол з указаннем нумара варыянта педагагічнага тэста, нумара задання і зместу заўвагі. Пытанні абітурыентаў наконт зместу педагагічных тэстаў у экзаменацыйнай аўдыторыі не разглядаюцца.
20 чэрвеня ў краіне пройдзе адзін з самых адказных тэстаў — па матэматыцы. Летась пасля здачы матэматыкі за бортам аказаліся 32,7% удзельнікаў экзамену, якія не змаглі заявіць свае сертыфікаты ў прыёмныя камісіі ВНУ. Затое менавіта на матэматыцы была зарэгістравана рэкордная колькасць 100-бальных вынікаў: максімум набралі аж 146 чалавек!
Матэматыка па праве лічыцца адным з найбольш складаных школьных прадметаў. І алгебра, і геаметрыя — навукі, дзе навучанне пабудавана па дакладным алгарытме «ад простага да складанага». Пры гэтым кожная наступная тэма з'яўляецца прамым ці ўскосным працягам папярэдняй. Прабелы ў ведах становяцца асноўнай прычынай успрымання тэстаў цэнтралізаванага тэсціравання як «занадта складаных», калі рашэнне прасцейшых ураўненняў здаецца непераадольнай праблемай, а страх перад кожным наступным заданнем расце ў геаметрычнай прагрэсіі.
Абітурыент, які выбраў матэматыку ў якасці ўступнага іспыту, павінен валодаць рацыянальнымі вылічальнымі прыёмамі, ведаць шмат формул (ці пры неабходнасці ўмець вывесці патрэбную формулу) і ўмець прымяняць іх падчас рашэння ўраўненняў, прыкладаў, задач — як часткі А, дзе трэба выбраць правільны адказ з прапанаваных варыянтаў, так і часткі В, дзе адказ трэба знайсці самастойна. Алгарытм рашэння задачы павінен узнікаць ужо ў працэсе чытання ўмовы. Першыя заданні ўвогуле можна рашаць вусна...
Асаблівасць тэсціравання ў тым, каб выбраць рацыянальны шлях рашэння. Таму, калі хтосьці сцвярджае, што рашэнне заняло ў яго некалькі старонак, гэта значыць, абітурыент выбраў не самы кароткі шлях. Некаторыя ўвогуле нават не хочуць разважаць, а проста спрабуюць угадаць правільныя адказы. Але арганізатары ЦТ раяць не спадзявацца на «адгадайку» — так можна і ўвогуле застацца без балаў. Лепш шукаць у тэсце «свае» задачы, з якімі абітурыенту па сілах справіцца.
Часта абітурыенты несур'ёзна падыходзяць да задачы: не ўнікаючы ў сутнасць умовы, адразу прыступаюць да яе рашэння. Від задачы можа паказацца знаёмым, але трэба ўпэўніцца ў тым, што гэта менавіта тая задача, якую вы рашалі раней. Умовы яе могуць адрознівацца ўсяго адным-двума словамі, але, калі гэта не заўважыць, у выніку атрымаецца памылковае рашэнне.
Адна з самых распаўсюджаных памылак — гэта ўспрыманне памераў задачы: абітурыентам здаецца, што чым большая па аб'ёме задача, тым больш складана яна рашаецца. На практыцы ў большасці выпадкаў гэта не так. Чым больш аб'ёмная ўмова задачы, тым больш яна змяшчае зыходных даных, падставіўшы якія ў патрэбныя формулы, абітурыент атрымлівае адказ. Галоўнае — умець правільна запісаць кароткую ўмову задачы і выбраць неабходныя формулы, у той час як у задачах з невялікай колькасцю даных усю неабходную інфармацыю для пошуку правільнага варыянта даводзіцца знаходзіць самастойна.
Калі абітурыент адчувае цяжкасці пры рашэнні задач па фізіцы ці матэматыцы, то адным з дзейсных спосабаў з'яўляецца паўтарэнне на памяць умовы задачы. Таму што даволі часта ўказанне на правільны алгарытм рашэння змешчана ў самой умове задачы, і канцэнтрацыя ўвагі на ёй дапамагае гэты алгарытм распазнаць.
А ўвогуле залог поспеху на ЦТ — гэта правільная самаарганізацыя. Стрэс і дадатковае напружанне адчуваюць усе без выключэння ўдзельнікі тэсціравання. Але святлафор гарыць аднолькава для ўсіх, і трэба паспець перайсці дарогу на «зялёнае» святло разам з усімі...
Надзея НІКАЛАЕВА.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?