Студэнтам, выкладчыкам і выпускнікам Беларускага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя Максіма Танка 100-гадовы юбілей іх alma mater, несумненна, запомніцца. У святочны дзень (а менавіта 21 лістапада 1914 года пачаў сваю дзейнасць Мінскі настаўніцкі інстытут) семінар з імі правёў сам кіраўнік дзяржавы. Зрэшты, далучыцца да зацікаўленай размовы Аляксандра Лукашэнкі з выкладчыкамі і будучымі педагогамі маглі ў рэжыме анлайн і студэнты з іншых рэгіёнаў: прамая відэатрансляцыя семінарскага занятку была арганізавана ў сямі ВНУ краіны: у Брэсце, Віцебску, Гомелі, Гродне, Магілёве, Мазыры, а таксама ў Мінскім дзяржаўным лінгвістычным універсітэце. Усяго ўдзельнікамі семінара сталі звыш 2,5 тыс. студэнтаў.
Галоўнай тэмай семінара ў ВНУ, якая забяспечвае падрыхтоўку больш як 30 працэнтаў усіх педагагічных кадраў краіны, стала, вядома, адукацыя. Прэзідэнт выказаў свае думкі і заўвагі, закрануўшы шматлікія аспекты гэтай сферы, якія хвалююць большасць жыхароў краіны. Бо ўсе мы калі не настаўнікі, дык сваякі вучняў і студэнтаў дакладна.
Аб сістэме адбору будучых педагогаў
Аляксандр Лукашэнка лічыць, што сістэма адбору абітурыентаў на педагагічныя спецыяльнасці патрабуе змен. «Усе мы разумеем, што вучыць дзяцей павінны лепшыя. Тыя, хто з'яўляецца добрым прыкладам, хто карыстаецца заслужаным аўтарытэтам у бацькоў і вучняў. І, што больш важна, выхоўваць падрастаючае пакаленне можа толькі чалавек, які мае пэўны духоўны багаж і дакладныя маральныя ўстаноўкі», — сказаў кіраўнік дзяржавы.
На думку Прэзідэнта, прыцягненне ў прафесію лепшых выпускнікоў школ павінна быць справай не толькі прыёмных камісій педагагічных ВНУ, але і клопатам раённых і гарадскіх аддзелаў адукацыі, а таксама саміх школ. «Трэба як мага раней знаходзіць і падтрымліваць дзяцей, якія адчуваюць у сабе прызванне, мараць стаць настаўнікамі. Тады ў ВНУ будуць прыходзіць матываваныя абітурыенты», — адзначыў Аляксандр Лукашэнка.
Прэзідэнт лічыць, што варта падумаць і над тым, каб абмежаваць набор на платную форму навучання, а магчыма, і на бюджэтную. «Неабходна рыхтаваць роўна столькі педагогаў, колькі патрабуецца краіне, і адбіраць толькі тых, для каго работа з дзецьмі — мара, а не спосаб вырашыць нейкія свае бягучыя праблемы», — падкрэсліў кіраўнік дзяржавы
Аб аптымізацыі сістэмы адукацыі
Прэзідэнт адзначыў, што праблемы сістэмы адукацыі будуць разгледжаны ў бліжэйшы час на яго ўзроўні.
«Я ўжо заракаўся, што мы ні ў якім выпадку больш не будзем рэфармаваць адукацыю. Таму што дарэфармаваліся ў свой час да таго, што давялося ўсё ламаць, пераварочваць і вяртаць усё лепшае, прыстасоўваючыся да добрага сучаснага, — сказаў кіраўнік дзяржавы. — Думаў, усё, адукацыю больш закранаць не будзем. Але нічога не атрымалася, таму што жыццё нас прымушала ісці наперад, пачынаючы ад цэнтралізаванага тэсціравання і заканчваючы іншымі працэсамі. І я ўбачыў, што мы проста адстаём у сучасных умовах ад патрабаванняў жыцця».
Прэзідэнт лічыць, што сістэма адукацыі моцна забюракратызавана. З настаўнікаў патрабуюць, акрамя планаў урока, справаздач у тры разы больш, чым асноўная нагрузка, усялякай пісаніны.
«Мне дакладваюць, што гэтае пытанне вырашана. Паглядзім, ці вырашана. Але я адчуў, што недзе штосьці ўпускаем, не ідзём у нагу з часам», — адзначыў Прэзідэнт. У сувязі з гэтым была створана група, якая займалася вывучэннем праблемных пытанняў у сістэме адукацыі. Паводле слоў Прэзідэнта, група падрыхтавала даклад, прадставіўшы ўсё ў лепшым выглядзе. Аляксандр Лукашэнка адзначыў, што яго гэта насцярожыла, а таму была створана другая група, каб яшчэ раз вярнуцца да вывучэння праблем у школе і ў ВНУ.
«Я абяцаю, што мы ў бліжэйшы час дабавім хуткасці Міністэрству адукацыі», — сказаў Прэзідэнт. У сувязі з гэтым Аляксандр Лукашэнка назваў няправільнай сітуацыю, калі пытаннямі рэфармавання і ўдасканалення адукацыйнай сферы займаецца асабіста Прэзідэнт, а профільнае Міністэрства адукацыі, ідэолагі і іншыя адказныя за гэту сферу недапрацоўваюць. «Падстрахоўваючыся, я ўсё больш і больш абапіраюся на рэктараў ВНУ», — адзначыў беларускі лідар. Гаворачы пра ўдасканаленне сферы адукацыі, Аляксандр Лукашэнка нагадаў, што ўжо не раз казаў аб тым, што размова не ідзе пра нейкія рэформы. «Але гэта датычылася арганізацыйнай часткі — правілаў прыёму ў ВНУ, агульнай структуры нашых адукацыйных устаноў. Што граху таіць, і тут яшчэ засталося нямала праблем. Таму не ў якасці рэформы, а ў якасці ўдасканалення працэсу адукацыі ў школах, ВНУ і г.д. мы вельмі сур'ёзна яшчэ раз (лічу, у пачатку або сярэдзіне будучага года) вернемся да пытання адукацыі і разгляду праблем у гэтай сферы. Будзем рабіць гэта вельмі ўзважана», — заявіў Прэзідэнт.
Аб ролі і задачах школы
«Першачарговая задача школы — закладваць веды, вучыць мысліць, дапамагаць вызначыцца ў жыцці. Ці гатовы мы да гэтага, ці гатовы нашы настаўнікі да гэтага?» — сказаў Прэзідэнт.
«Вы ведаеце пра маё стаўленне да школы, настаўніка. Справа тут не толькі ў тым, што я сам у мінулым ваш калега. Як кіраўнік дзяржавы я ўпэўнены, што адукацыя — гэта сапраўды фундамент грамадства, пропуск для дзяржавы, для ўсёй нацыі ў заўтрашні дзень, у будучыню», — адзначыў кіраўнік дзяржавы.
«Наша будучыня залежыць ад таго, якімі мы выхаваем нашых дзяцей. Ці здолеем мы даць ім глыбокія веды, правільныя арыенціры ў жыцці, моцны маральны стрыжань? Вось у чым галоўнае, кардынальнае пытанне», — лічыць кіраўнік дзяржавы.
Аляксандр Лукашэнка вылучыў некалькі блокаў праблем у адукацыі, на якія неабходна звярнуць асаблівую ўвагу. Асаблівасць сучаснага свету — вялікі аб'ём ведаў і акіян інфармацыі. «Тое, што веды, навыкі, тэхналогіі абнаўляюцца і мяняюцца вельмі імкліва, гэта толькі палавіна праблемы. Але важна ўмець выбраць галоўнае, сістэматызаваць усе думкі, ідэі і факты і зрабіць правільную выснову. Глыбока памыляецца той, хто думае, што чым больш ён мае крыніц інфармацыі, тым лепш разумее праблему. На самой справе, празмерная колькасць супярэчлівай інфармацыі часта заблытвае чалавека значна больш, чым яе недахоп», — звярнуў увагу Прэзідэнт. Інтэрнэт прывучае мысліць фрагментарна. «Дзеці часта ўмеюць карыстацца сучаснымі тэхнічнымі навінкамі лепш за ўласных настаўнікаў і бацькоў, але ці гатовы яны маральна і інтэлектуальна да таго, каб выбіраць з інфармацыйнай лавіны сапраўды каштоўнае і патрэбнае для свайго развіцця? — сказаў Прэзідэнт. — Неабходна вучыць дзіця рабоце з інфармацыяй, уменню аналізаваць, супастаўляць, ацэньваць думку лагічна. Многіх нашых дзяцей трэба вучыць стасункам, жыць у рэальным свеце з яго рэальнымі праблемамі, шукаць шляхі вырашэння гэтых праблем».
У новым тэхналагічным асяроддзі дзеці і моладзь адчуваюць сябе натуральна і камфортна. «Зразумела, што і сродкі навучання павінны адпавядаць гэтаму звыкламу асяроддзю, але ўзнікае пытанне: якім у гэтых умовах павінен быць школьны ўрок, падручнік, дзённік? Можа, ужо штосьці трэба мяняць, і мяняць кардынальна?» — пацікавіўся, звяртаючыся да аўдыторыі, кіраўнік дзяржавы.
Аб «мадэрнізацыі» навучальных праграм
Кіраўнік дзяржавы выказаў незадаволенасць тым, як выконваецца дадзенае ім даручэнне змяніць праграмы ВНУ, не кажучы ўжо пра школы. «Што мы прымушаем з прычыны неабходнасці (па праграме) вывучаць у школе? Палавіна — хлам. Непатрэбны абсалютна для жыцця дзяцей. Таму я запатрабаваў, каб праграмы былі зменены. Нешта змянілі, але ўсё роўна гэта не тое. Таму я часта крытыкую Мінадукацыі, што мы не адпавядаем рэаліям, якія ў нас сёння ёсць», — сказаў Прэзідэнт.
«Гэта не значыць перакрэсліць усё мінулае і стварыць тое, што мы яшчэ не асэнсавалі. Або замяніць усё мінулае, добрае тым, што мы яшчэ не асэнсавалі на сённяшні дзень. Гэта небяспечна, можам не туды зайсці. Але прыстасавацца да сучаснага жыцця абавязкова трэба. Гэта не зроблена», — падкрэсліў кіраўнік дзяржавы.
Аб практыцы ў ВНУ
Паводле слоў Прэзідэнта, толькі акунуўшыся ў рэаліі сваёй прафесіі, будучы спецыяліст зразумее, ці на правільным ён шляху. «Трапіў не туды — ідзі з першага курса. Пераходзь на іншую спецыяльнасць і вучыся. Калі трапіў туды, то на практыцы павінен асвоіць тое, чым жыве сучасны аграрны сектар, вытворчы, авіяцыйны і гэтак далей», — падкрэсліў кіраўнік дзяржавы.
Ён звярнуў увагу, што нават па такіх спецыяльнасцях, якія звязаны з работай у полі, вучаць у аўдыторыях. «Чаму вы там іх навучыце? Мала таго, што ў нас аграрная навука і выкладчыкі (гэта датычыцца і іншых сфер у рознай ступені) адсталі ад сучаснага жыцця? Калі адсталі — давайце ў поле. Там мы на практыцы рушылі далей. Да нас прыязджаюць, вывучаюць вопыт», — сказаў Прэзідэнт.
Звяртаючыся да студэнтаў педагагічнай ВНУ, Аляксандр Лукашэнка заклікаў іх да цярплівасці. «Трэба ўмець цярпець. Першыя крокі не заўсёды простыя, і нельга рабіць паспешлівых высноў. Заўсёды ў жыцці, гэта мая вам парада, трэба навучыцца знаходзіць пазітыўнае. Гэта таксама вельмі важна», — адзначыў Прэзідэнт.
Дарэчы, кіраўнік дзяржавы паведаміў аўдыторыі, што лічыць для сябе магчымым заняцца выкладчыцкай дзейнасцю пасля завяршэння кар'еры на пасадзе Прэзідэнта Беларусі: «Вось завяршу сваю кар'еру — калі здароўе будзе, я пайду выкладчыкам і з задавальненнем буду выкладаць».
Аб прэстыжы прафесіі
Прэзідэнт акрэсліў важны блок праблем, які стаіць сёння перад беларускім грамадствам, — павышэнне прэстыжу прафесіі настаўніка. «Зарплатай тут усё не вырашым. Многія фактары ўплываюць на тое, што статус настаўніка сёння недапушчальна нізкі, адыгрывае сваю ролю ў тым ліку і сучасная культура, — сказаў Аляксандр Лукашэнка. — Успомніце, як многа цудоўных кніг і фільмаў пра настаўнікаў і школу стваралася ў савецкія гады. Але цяпер пісьменнікі, сцэнарысты, рэжысёры прапануюць нам зусім іншых герояў. А гэта фарміруе грамадскую думку не на карысць настаўніка».
Яшчэ адзін спадарожны фактар — цякучасць кадраў. Прэзідэнт звярнуў увагу, што далёка не ўсе абітурыенты прыйшлі ў педагагічную ВНУ, каб звязаць сваё жыццё з настаўніцтвам. «Для некага гэта проста спосаб атрымаць дыплом аб вышэйшай адукацыі. Яны адпрацоўваюць прызначаныя два гады, а потым пакідаюць прафесію. А некаторыя наогул, правучыўшыся ў ВНУ год-паўтара, кідаюць, таму што разумеюць, што не туды трапілі. Вы ведаеце, лепш няхай раней пойдзе, праз год-паўтара, чым потым, атрымаўшы адукацыю, кінуць сваю прафесію», — адзначыў кіраўнік дзяржавы.
Аб моўным пытанні
Выкарыстанне той ці іншай мовы не павінна станавіцца прычынай раз'яднання ў грамадстве, заявіў Прэзідэнт.
«Я ненавіджу нацыяналістаў, таму што гэта радыкальныя людзі, якія абавязкова, як ва Украіне, прывядуць да катастрофы ў грамадстве. Я іх неяк спрабую трымаць на прывязі, каб яны не сарваліся і не наламалі дроў, — сказаў кіраўнік дзяржавы. — Яны ж працэс беларускай мовы — роднай, сакавітай (гэта сапраўды так) — ператвараюць у прадмет разладу ў грамадстве, чаго быць не павінна. Мова не павінна быць прадметам, падставай і прычынай гэтага разладу».
Аляксандр Лукашэнка пры гэтым адзначыў, што размова не ідзе пра нацыяналістаў у добрым сэнсе слова, якія любяць Беларусь і сваю родную мову.
Аб спакусах для моладзі
Сучасныя маладыя людзі сутыкаюцца з вялікай колькасцю небяспек. У сувязі з гэтым Прэзідэнт нагадаў словы вялікага педагога Антона Макаранкі, які казаў, што кожны павінен уваходзіць у жыццё, умеючы супраціўляцца шкоднаму ўплыву, і трэба не аберагаць чалавека ад такога шкоднага ўплыву, а вучыць яго супраціўляцца. «Але не кожны школьнік мае сілу характару, не кожны можа знайсці занятак даспадобы. А адсюль вынікаюць усе наступствы ад бяздзейнага ладу жыцця. Некаторыя дзеці не прывучаны адказваць за сябе і свае ўчынкі, з лёгкасцю прызвычайваюцца да шкодных прывычак. І гэта наш агульны боль. Яшчэ большую трывогу выклікаюць выпадкі ўжывання падлеткамі наркатычных рэчываў, распаўсюджання п'янства і алкагалізму сярод моладзі», — заўважыў кіраўнік дзяржавы.
Пры гэтым Аляксандр Лукашэнка канстатаваў, што адэкватных захадаў рэагавання на адпаведныя працэсы і пагрозы ў свеце пакуль няма, а таму няма магчымасці разлічваць і на нейкі замежны вопыт, таму што ў многіх краінах, якія прынята лічыць цывілізаванымі, сітуацыя яшчэ горшая.
Прэзідэнт расказаў, што ў Беларусі, наколькі гэта магчыма, вядзецца барацьба з гэтымі пагрозамі, і асабліва з распаўсюджваннем наркотыкаў і так званых спайсаў. «Гэта страшная з'ява. Нядаўна мне міністр унутраных спраў далажыў аб раскрыцці міжнароднай злачыннай групы, цэнтр якой, на жаль, быў у Беларусі. Там, напэўна, дзясяткі два арыштавалі, — расказаў кіраўнік дзяржавы. — Яны завозілі, выраблялі, распаўсюджвалі і стварылі групу на прынцыпах спецыяльнага жанру: адзін з адным не кантачылі, і вызначыць іх было вельмі складана».
«Але гэта ўжо факт. Мы б'ём, што называецца, па хвастах», — канстатаваў беларускі лідар. Прэзідэнт у сувязі з гэтым таксама дадаў, што толькі за апошні час ад ужывання спайсаў памерла больш за дзясятак маладых людзей.
«У бліжэйшы час у маім графіку стаіць абмеркаванне праблемы наркаманіі. Мы зробім заканадаўства больш жорсткім, карныя функцыі таксама стануць больш жорсткімі», — падкрэсліў кіраўнік дзяржавы. Але, паводле яго слоў, карнымі захадамі ўсё не вырашыць. «А вось сям'я і школа ў гэтым пытанні недапрацоўваюць», — упэўнены Аляксандр Лукашэнка. На яго думку, у школах трэба праводзіць як мага больш прафілактычных мерапрыемстваў, паказваць відэаролікі аб наступствах таксікаманіі, наркаманіі, курэння. Трэба выкарыстоўваць абсалютна ўсе метады для таго, каб не дапусціць іх распаўсюджвання.
У сваю чаргу, адзін з удзельнікаў сустрэчы прапанаваў вывучаць у школе з больш ранніх класаў анатомію. Гэта дасць магчымасць дзецям як мага раней, а не ў старшых класах, атрымліваць веды аб анатоміі чалавека, а значыць, і аб тых неабарачальных наступствах, да якіх вядзе, напрыклад, ужыванне спайсу.
Як паказала сустрэча, педагогі таксама сур'ёзна заклапочаны вырашэннем гэтай праблемы.
Аб арэндным жыллі
Маладыя вучоныя пацікавіліся ў кіраўніка дзяржавы, ці могуць тыя з іх, хто найбольш вызначыўся, выкупляць арэнднае жыллё. У сувязі з гэтым Аляксандр Лукашэнка растлумачыў, што ў свой час ён праініцыяваў стварэнне арэнднага жылля, і сёння аб гэтым не шкадуе. Акрамя таго, што арэнднае жыллё дапамагае часова вырашыць жыллёвую праблему многім катэгорыям грамадзян, яно таксама дапамагае ў барацьбе з так званымі летунамі, якія пастаянна мяняюць работу. Не зусім нармальнай была сітуацыя, калі чалавек, атрымаўшы кватэру ад прадпрыемства, тут жа па нейкіх прычынах або без прычын кідаў гэту работу, пасля другую, трэцюю.
«У выпадку прадастаўлення арэнднага жылля ўсё дакладна: працуй у інтарэсах гэтага прадпрыемства, — падкрэсліў Прэзідэнт. — Безумоўна, арэнднае жыллё не таннае, але яно значна, у два-тры разы таннейшае за рыначнае».
Пры гэтым Аляксандр Лукашэнка нагадаў: «Калі я даручаў будаваць арэнднае жыллё, то размова ішла пра тое, каб тым жа маладым вучоным дапамагчы часова вырашыць жыллёвую праблему, каб яны не здымалі кватэру за велізарныя сродкі. Дарэчы, гэтае пытанне першапачаткова было ўзнята ўпершыню якраз у адной з ВНУ, і потым было прынята адпаведнае рашэнне. Гэта значыць, арэнднае жыллё прадастаўляецца часова. А сёння вы ставіце пытанне — прыватызаваць гэту арэндную кватэру. Не, прыватызаваць нельга». «Арэнднае жыллё мы не будзем прыватызаваць. Пакуль не будзем», — удакладніў Прэзідэнт.
Пры гэтым ён падкрэсліў, што дзяржава будзе дапамагаць маладым вучоным па іншых напрамках і магчымасцях. «Калі трэба падтрымаць маладога выдатнага вучонага, які падае вялікія надзеі, будучае свяціла навукі — мы знойдзем для гэтага магчымасці. Дай Бог, каб былі такія вучоныя», — сказаў Прэзідэнт.
Аб выхаванні і выхавальніках
У сваім выступленні Прэзідэнт надаў асаблівую ўвагу пытанням выхавання чалавека, яго маральных прынцыпаў. «Зразумела, што школа павінна не толькі даваць веды, не толькі вучыць вучыцца, але і выхоўваць. Аднак мы добра ведаем і іншае: у справе выхавання ніхто і ніколі не заменіць сям'ю. Узаемадзеянне і ўзаемаадносіны школы і сям'і застаюцца актуальнымі», — адзначыў беларускі лідар.
Аляксандр Лукашэнка заўважыў, што апошнім часам выяўляецца негатыўная тэндэнцыя, калі бацькі спрабуюць цалкам перакласці адказнасць за навучанне і выхаванне сваіх дзяцей на навучальную ўстанову, лічачы школу своеасаблівай сферай абслугоўвання. А многія настаўнікі думаюць, што функцыі педагога абмяжоўваюцца сценамі класа. У сувязі з гэтым Прэзідэнт нагадаў вядомае выказванне аб тым, што педагогіка павінна стаць навукай для ўсіх — і для настаўнікаў, і для бацькоў. «Думаю, што галоўнае ў гэтым пытанні — цеснае супрацоўніцтва сям'і і школы, накіраванае на вырашэнне агульнай задачы — фарміраванне працавітай, адукаванай і здаровай нацыі. Вось тая ідэя, якая павінна аб'яднаць грамадства дзеля будучыні нашай краіны», — падкрэсліў кіраўнік дзяржавы.
Звяртаючыся да студэнтаў і выкладчыкаў, Аляксандр Лукашэнка заклікаў іх зрабіць усё неабходнае, каб надаць галоўную ўвагу выхаванню чалавека, і перш за ўсё ў школьныя гады. «Дзеля гэтага я вас прашу на гэтым этапе пакінуць убаку спрэчкі аб тым, хто важнейшы — школа ці сям'я», — заклікаў кіраўнік дзяржавы. Прэзідэнт растлумачыў, што па тых ці іншых прычынах многія сем'і не здольны нармальна выхаваць дзяцей. «І каго я павінен прасіць выхоўваць гэтых дзяцей? Зразумела, вас», — сказаў беларускі лідар.
Прэзідэнт зазначыў, што чакае ад настаўнікаў большай актыўнасці і патрабавальнасці, перш за ўсё да ўлады, у вырашэнні наспелых пытанняў. «Наша школа сёння вельмі пасіўная. Вы, тыя, хто працуе ў школе, павінны быць актыўнымі і патрабавальнымі, перш за ўсё да ўлады. Вы павінны адкрыта прыходзіць і актыўна абмяркоўваць надзённыя праблемы, — падкрэсліў кіраўнік дзяржавы. — І бяда будзе таму, хто не адрэагуе на вашы прапановы».
Прэзідэнт лічыць, што ўсе праблемы, якія ўзнікаюць, трэба пачынаць вырашаць сумесна з кіраўнікамі мясцовых органаў улады. Трэба «закручваць» гэтыя працэсы там, на месцах, і тады будзе найбольшы эфект. «Школа павінна паставіць сябе так, каб ніводзін чыноўнік міма школы не прайшоў», — сказаў Прэзідэнт.
Паводле БЕЛТА.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?