Ці могуць беларускія ВНУ задаволіць патрэбы ІТ-кампаній у кадрах? Якімі ведамі і кампетэнцыямі павінны валодаць выпускнікі ВНУ, якія мараць трапіць працаваць у Парк высокіх тэхналогій? Каго будуць рады бачыць у сябе наймальнікі? Як палепшыць практычны складнік падрыхтоўкі будучых спецыялістаў? Пра ўсё гэта ішла гаворка падчас «круглага стала» ў ПВТ. Да дыскусіі былі запрошаны дэканы ўсіх профільных ІТ-факультэтаў, прадстаўнікі Міністэрства адукацыі, адміністрацыя ПВТ і буйнейшых кампаній-рэзідэнтаў парка.
13-33
«Перагрэты» рынак
Па ацэнках экспертаў, у 2014 годзе экспарт камп'ютарных паслуг з Беларусі складзе не менш як 620 мільёнаў долараў ЗША, а да 2018 года можа вырасці да 1 мільярда долараў. Па выніках 9 месяцаў гэтага года тэмпы росту аб'ёмаў вытворчасці Парка высокіх тэхналогій склалі 128%.
—Дзякуючы кан'юнктуры, што складваецца на сусветным рынку, у беларускіх кампаній сёння няма цяжкасцяў з прыцягненнем новых заказчыкаў. Затое ёсць праблема забеспячэння заказаў кваліфікаванымі спецыялістамі: попыт на ІТ-спецыялістаў перавышае прапанову больш чым у тры разы, — падкрэслівае намеснік дырэктара Парка высокіх тэхналогій Аляксандр МАРЦІНКЕВІЧ. — З трох тысяч вакансій, што прысутнічаюць на рынку, толькі каля 30% прыпадаюць на спецыялістаў пачатковага кваліфікацыйнага ўзроўню, так званых Junіor, да якіх адносяцца і выпускнікі ВНУ. А для запаўнення 70% вакансій патрабуюцца больш вопытныя распрацоўшчыкі Mіddle і Senіor. Гэта звязана з тым, што ў апошнія гады ўсё большая колькасць беларускіх кампаній канцэнтруюць свае намаганні на выпуску ўласных прадуктаў. А для цэнтраў распрацоўкі патрабуюцца высокакваліфікаваныя спецыялісты…
Напярэдадні «круглага стала» ЗАТ «Сбербанк-Тэхналогіі» правяло цікавае даследаванне, вынікі якога і былі пакладзены ў аснову дыскусіі. Адна з высноў тычылася ліквіднасці прафесіі праграміста. Высокія тэмпы развіцця беларускага ІТ-сектара прывялі да таго, што рынак пасля крызісу 2009 года зноў вярнуўся да «перагрэтага» стану з завышанымі патрабаваннямі «разбэшчаных» кандыдатаў. На працягу апошніх пяці гадоў заробкі ў ІТ-сферы дэманстравалі ўпэўнены штогадовы рост, а кампаніі спаборнічалі адна з адной у прапанове бонусаў і збіваліся з ног у пошуках патрэбных ім спецыялістаў.
Атрымліваецца, што не работнікі сёння канкурыруюць паміж сабой за ўвагу наймальніка, а наймальнікі вымушаны «змагацца» за работнікаў. На думку экспертаў, у бліжэйшыя два гады дысбаланс паміж попытам і прапановай на рынку працы захаваецца. Асобныя кіраўнікі кампаній усур'ёз задумаліся аб праграмах па прыцягненні замежных кваліфікаваных спецыялістаў не толькі з Украіны і Расіі, але і з далёкага замежжа. У 2017 годзе ў нашай краіне адбудзецца «двайны» выпуск студэнтаў, што звязана з пераходам большасці беларускіх ВНУ з пяцігадовага тэрміну навучання на чатырохгадовае. Але ці ўдасца задаволіць попыт у кадрах усіх ІТ-кампаній?
Не проста «чалавек з дыпломам»
Сёння ў Парку высокіх тэхналогій зарэгістравана 137 кампаній, у якіх працуюць каля 20 тысяч ІТ-спецыялістаў. У 2014 годзе ў кампаніі — рэзідэнты парка былі працаўладкаваны 1076 выпускнікоў беларускіх ВНУ (на 18% больш, чым у 2013 годзе).
—Мінскія ВНУ больш не могуць задавальняць патрэбы ў кадрах, якія пастаянна растуць, таму многія ІТ-кампаніі пайшлі ў рэгіёны або плануюць гэта зрабіць у бліжэйшы час, — канстатуе Аляксандр Марцінкевіч. — Ужо сёлета з рэгіянальных ВНУ ў парк прыйшло ўдвая больш спецыялістаў у параўнанні з папярэднім годам. Прыход ІТ-кампаній з іх высокааплатнымі працоўнымі месцамі ў рэгіёны, з аднаго боку, павышае канкурэнцыю сярод абітурыентаў, а з другога, паднімае статус рэгіянальных ВНУ. Па колькасці выпускнікоў, працаўладкаваных у парк, сярод рэгіянальных ВНУ лідзіруюць Гродзенскі, Гомельскі і Полацкі дзяржаўныя ўніверсітэты, Брэсцкі дзяржаўны тэхнічны ўніверсітэт. Але традыцыйна асноўнай «кузняй», якая дае штогод каля 40% маладых супрацоўнікаў ПВТ, застаюцца тры вядучыя ІТ-факультэты краіны: факультэт камп'ютарных сістэм і сетак (КСІС) БДУІР, факультэт прыкладной матэматыкі і інфарматыкі БДУ і факультэт інфармацыйных тэхналогій і кіравання БДУІР.
Між іншым, многія студэнты, якія паступаюць на ІТ-спецыяльнасці, упэўнены ў тым, што ім гарантаваная высокааплатная работа, таму і не вельмі напружваюцца падчас вучобы. Наймальнікам даводзіцца канстатаваць тэндэнцыю абясцэньвання ведаў для будучых ІТ-спецыялістаў.
—Хачу ўсіх расчараваць: нават з КСІСа мы бяром не ўсіх студэнтаў, а толькі тых, хто валодае неабходным аб'ёмам ведаў. Па статыстыцы, 78% маладых спецыялістаў, якія прыходзяць у парк, гэта студэнты бюджэтнай формы навучання. Нам патрэбны не проста чалавек з дыпломам БДУІР, а спецыяліст, які штосьці ўмее, — падкрэслівае Аляксандр Марцінкевіч. — Дарэчы, шанцы атрымаць імянную заяўку на размеркаванне ў парк маюць толькі тыя студэнты, якія добра сябе зарэкамендавалі падчас праходжання практыкі ў ІТ-кампаніі або ўжо працуюць у ёй.
«Правільная» спецыяльнасць у «правільнай» ВНУ
У парку добра разумеюць, што спадзявацца на павелічэнне месцаў у ВНУ для падрыхтоўкі ІТ-спецыялістаў ім не даводзіцца, таму тут думаюць над тым, каб прыцягнуць выпускнікоў з роднасных спецыяльнасцяў. З гэтай мэтай ІТ-кампаніі адкрываюць лабараторыі ў БДЭУ і ў Мінскім дзяржаўным лінгвістычным універсітэце. Высветлілася, што найлепшыя тэсціроўшчыкі — гэта людзі з гуманітарнай і лінгвістычнай адукацыяй. Другі шлях — перанавучанне спецыялістаў. Праз Адукацыйны цэнтр ПВТ праходзяць штогод каля 1 тысячы чалавек.
У бліжэйшы час ПВТ збіраецца выпусціць электронны каталог ІТ-факультэтаў, арыентаваны на дзяцей.
—Раней мы казалі школьнікам: калі ты хочаш стаць праграмістам, трэба трапіць, напрыклад, на механіка-матэматычны факультэт БДУ. Але калі мы больш уважліва прааналізавалі сітуацыю, то пераканаліся: калі з адной спецыяльнасці гэтага факультэта забіраем да сябе да 80% выпускнікоў, то з іншых — толькі па адным-два чалавекі. Таму цяпер мы кажам вучням: каб прыйсці ў ІТ самай кароткай дарогай, трэба выбраць не толькі «правільны» факультэт, але і «правільную» спецыяльнасць, — тлумачыць Аляксандр Марцінкевіч.
Дарэчы, падчас «круглага стала» абмяркоўвалася таксама магчымасць перагляду пераліку экзаменацыйных дысцыплін пры паступленні на спецыяльнасці, дзе рыхтуюць спецыялістаў для ІТ-галіны. Сёння ўсе абітурыенты, якія паступаюць на тэхнічныя спецыяльнасці, здаюць экзамен па дзяржаўнай мове, фізіцы і матэматыцы. І галоўнай перашкодай для навучэнцаў нават профільных фізіка-матэматычных класаў становіцца цэнтралізаванае тэсціраванне па фізіцы. Многія баяцца набраць па гэтай школьнай дысцыпліне невысокія балы. Таму здаюць на ЦТ англійскую мову, а з такім наборам сертыфікатаў шлях толькі адзін — у эканамічную сферу.
Эксперты парка прааналізавалі шэраг навучальных праграм і выявілі, што ёсць спецыяльнасці, якія рыхтуюць кадры для ІТ-галіны, дзе фізіка здаецца толькі пры паступленні, а далей у ВНУ яна ўжо не вывучаецца. Так узнікла ідэя замяніць фізіку на нейкую іншую дысцыпліну — напрыклад, англійскую мову, без якой праграмісту ніяк не абысціся, або на інфарматыку. Дэканы ўсіх факультэтаў ідэю з інфарматыкай адхілілі адназначна, а таксама выступілі ў абарону фізікі. На іх думку, фізіка, як і матэматыка, з'яўляецца падмуркам для атрымання інжынернай адукацыі. Напрыклад, у Беларускім дзяржаўным тэхналагічным універсітэце на спецыяльнасці «веб-дызайн» фізіку ўжо замянілі на англійскую мову, але вынікам замены засталіся незадаволеныя: кажуць, што гэта адбілася на якасным складзе студэнтаў. Усё ж такі маладыя людзі, якія ведаюць фізіку, лепш спраўляюцца з праграмай тэхнічнай ВНУ…
А ў Гродзенскім дзяржаўным універсітэце, дзе на спецыяльнасць «кіраванне інфармацыйнымі рэсурсамі» пры паступленні здаецца англійская мова, ніякіх нараканняў на «якасць» студэнтаў не паступала. Таму дэкан факультэта матэматыкі і інфарматыкі Алена Левак выступіла з ініцыятывай на прыкладзе адной спецыяльнасці, якая ёсць адразу ў некалькіх ВНУ, паспрабаваць замяніць фізіку на англійскую мову.
—Усе разумеюць, што калі мы памылімся, то цану нашай памылкі даведаемся толькі праз чатыры гады. Таму і эксперыментаваць трэба на прыкладзе адной спецыяльнасці. Да таго ж, нават калі Міністэрства адукацыі падтрымае нашу прапанову, усё роўна змяненне пераліку экзаменаў не закране абітурыентаў наступнага года, бо старшакласнікі ўжо вызначыліся з наборам экзаменацыйных дысцыплін і ўзмоцнена рыхтуюцца па гэтых прадметах. А калі мы атрымаем «дабро», то, магчыма, у 2016 годзе на адной спецыяльнасці фізіка ўсё ж такі будзе заменена на англійскую мову, — удакладніў Аляксандр Марцінкевіч.
Тэхнічныя кампетэнцыі або асобасныя характарыстыкі?
Дырэктар Адукацыйнага цэнтра ПВТ Вадзім Зелянкоў паведаміў, што амаль 40% працадаўцаў у якасці адной з асноўных перашкод для запаўнення вакансій узроўню Junіor вылучаюць адсутнасць у выпускнікоў неабходных навыкаў і кампетэнцый. Для вырашэння гэтай праблемы было прапанавана ўкараненне кампетэнтнаснага падыходу, а таксама прыцягненне выкладчыкаў-практыкаў і ўзгадненне вучэбных праграм з ІТ-кампаніямі.
Між іншым, некаторыя наймальнікі лічаць, што тэхнічныя кампетэнцыі сёння адыходзяць на другі план, а на першы план выходзяць асобасныя характарыстыкі маладых спецыялістаў, бо, спалучаючы добрую фундаментальную падрыхтоўку з практыкай, можна ў экспрэс-рэжыме атрымаць вельмі добрых спецыялістаў (аднак гэта магчыма толькі пры ўмове іх асабістай зацікаўленасці). Патрэбныя тэхнічныя кампетэнцыі можна даць ужо на працоўным месцы: куды больш важна атрымаць матываваных і адказных людзей.
Цяпер у Парку высокіх тэхналогій распрацоўваецца некалькі вучэбна-метадычных комплексаў для ВНУ. Іх укараненне ў вучэбны працэс дазволіць ВНУ рыхтаваць спецыялістаў пад канкрэтныя патрэбы рынку. Акрамя таго, у 2015 годзе парк плануе правесці конкурс сярод выкладчыкаў профільных ВНУ на распрацоўку лепшай навучальнай праграмы.
Надзея НІКАЛАЕВА
ТОП-15 спецыяльнасцяў, выпускнікі якіх працаўладкаваліся ў Парк высокіх тэхналогій ў 2014 годзе
Праграмнае забеспячэнне інфармацыйных тэхналогій | Факультэт камп'ютарных сістэм і сетак | БДУІР | |
Вылічальныя машыны, сістэмы і сеткі | Факультэт камп'ютарных сістэм і сетак | БДУІР | |
Інфарматыка | Факультэт прыкладной матэматыкі і інфарматыкі | БДУ | |
Прыкладная матэматыка | Факультэт прыкладной матэматыкі і інфарматыкі | БДУ | |
Інфармацыйныя сістэмы і тэхналогіі (у эканоміцы) | Інжынерна-эканамічны факультэт | БДУІР | |
Штучны інтэлект | Факультэт інфармацыйных тэхналогій і кіравання | БДУІР | |
Радыёфізіка | Факультэт радыёфізікі і камп'ютарных тэхналогій | БДУ | |
Інфармацыйныя тэхналогіі і кіраванне ў тэхнічных сістэмах | Факультэт інфармацыйных тэхналогій і кіравання | БДУІР | |
Аўтаматызаваныя сістэмы апрацоўкі інфармацыі | Факультэт інфармацыйных тэхналогій і кіравання | БДУІР | |
Інфарматыка і тэхналогіі праграмавання | Факультэт камп'ютарных сістэм і сетак | БДУІР | |
Праграмнае забеспячэнне інфармацыйных тэхналогій | Факультэт матэматыкі і інфарматыкі | ГрДУ | |
Праграмнае забеспячэнне інфармацыйных тэхналогій | Факультэт інфармацыйных тэхналогій і робататэхнікі | БНТУ | |
Інфармацыйныя сістэмы і тэхналогіі | Факультэт інфармацыйных тэхналогій і робататэхнікі | БНТУ | |
Праграмнае забеспячэнне інфармацыйных тэхналогій | Матэматычны факультэт | ГомДУ | |
Матэматыка. Інфармацыйныя тэхналогіі | Механіка-матэматычны факультэт | БДУ |
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?