Залішняя масавасць вышэйшай адукацыі на карысць якасці падрыхтоўкі спецыялістаў не ідзе. У гэтым упэўнены рэктар Беларускага дзяржаўнага эканамічнага ўніверсітэта, старшыня Рэспубліканскага савета рэктараў Уладзімір ШЫМАЎ.
— Усё часцей у вышэйшую школу прыходзяць маладыя людзі без належнага аб'ёму ведаў. Але для эфектыўнага засваення праграм вышэйшай адукацыі неабходныя не толькі добрыя веды, але і працавітасць, і, безумоўна, пэўныя здольнасці, — падкрэсліў Уладзімір Шымаў у сваім выступленні на калегіі Міністэрства адукацыі. — Між іншым, ёсць даследаванні, якія сведчаць, што далёка не ўсе выпускнікі агульнаадукацыйных школ здольныя засвойваць праграмы вышэйшай адукацыі. З улікам гэтага многія дзяржавы рэгулююць колькасць месцаў ва ўніверсітэтах для грамадзян сваіх краін, а паралельна праводзяць актыўную работу па павелічэнні колькасці студэнтаў з ліку замежных грамадзян.
На думку Уладзіміра Шымава, ва ўмовах паглыблення «дэмаграфічнай ямы» і рэзкага скарачэння колькасці выпускнікоў школ (амаль удвая ў параўнанні з 2005 годам) беларускія ВНУ таксама павінны рабіць стаўку на прыцягненне замежных грамадзян. Але для далейшага нарошчвання экспарту адукацыйных паслуг трэба дыверсіфікаваць — прычым досыць істотна — арыентацыю экспарту. Трымаючыся на асвоеных рынках Кітая і Туркменістана, неабходна больш актыўна працаваць на адукацыйнай прасторы Паўднёвай Амерыкі і Афрыканскага кантынента, Паўднёва-Заходняй, Паўднёвай і Паўднёва-Усходняй Азіі. Але з гэтай задачай адным універсітэтам не справіцца — патрабуецца сур'ёзная інфармацыйная, нарматыўная і дыпламатычная падтрымка з боку дзяржавы.
24-15
— А для паляпшэння якасці падрыхтоўкі замежных студэнтаў трэба ў першую чаргу, спыніць практыку набору замежных грамадзян аж да снежня месяца (гэта скарачае навучальны год практычна напалову). Нельга вырашаць праблему экспарту любой цаной — гэта тое, што ў выніку прыводзіць да істотнага зніжэння якасці падрыхтоўкі спецыялістаў і падзення іміджу вышэйшай адукацыі, набытай у нашай краіне, — папярэджвае старшыня Савета рэктараў. — Ёсць яшчэ адна праблема, якую, на маю думку, нельга абысці маўчаннем — гэта зніжэнне ўзроўню валодання рускай мовай замежнымі студэнтамі, што не дазваляе ім якасна засвойваць вучэбныя дысцыпліны. На жаль, у апошнія гады гэта тэндэнцыя прагрэсіруе.
Тэст на веданне мовы
На думку Уладзіміра Шымава, для ўдасканалення працэсу набору замежных грамадзян у беларускія ВНУ і павышэння якасці іх навучання трэба распрацаваць «Канцэпцыю дзяржаўнай палітыкі па развіцці сістэмы падрыхтоўкі спецыялістаў для замежных краін». Наступны крок — забеспячэнне адзінства падыходаў да вызначэння ступені валодання замежнымі студэнтамі рускай мовай. Для гэтага трэба ўніфікаваць колькасць гадзін у тыпавых вучэбных праграмах па рускай мове для замежных студэнтаў на І і ІІ ступенях вышэйшай адукацыі ў ВНУ ўсіх профіляў, што задасць аднолькавыя параметры пры правядзенні сертыфікацыйнага тэсціравання.
Уладзімір Шымаў прапануе стварыць пры Рэспубліканскім інстытуце кантролю ведаў Рэспубліканскі цэнтр тэсціравання, які будзе выконваць функцыю незалежнага сертыфікацыйнага тэсціравання замежных грамадзян для іх залічэння ў ВНУ.
— Акрамя таго, нам трэба больш актыўна ўкараняць у практыку ўніверсітэтаў падрыхтоўку студэнтаў на І і ІІ ступенях вышэйшай адукацыі на англійскай мове. Вывучэнне еўрапейскага рынку адукацыйных паслуг сведчыць аб тым, што пры правільным правядзенні рэкламнай кампаніі попыт на навучанне па такіх праграмах у нашых універсітэтах будзе нават з боку грамадзян шэрагу еўрапейскіх краін (Усходняй, Цэнтральнай і Паўднёвай Еўропы). На гэтую ж ідэю павінна працаваць і палітыка падрыхтоўкі спецыялістаў па прынцыпе двайнога дыплома, — падкрэсліў Уладзімір Шымаў. — Таксама трэба дэбюракратызаваць працэс зацвярджэння тыпавых праграм па вучэбных дысцыплінах і адкрыцця ў ВНУ падрыхтоўкі па новых спецыяльнасцях. Няправільна, калі гэтыя працэсы часам расцягваюцца на многія-многія месяцы. У гэтым кантэксце аўтаномія ВНУ павінна быць значна павышана.
Матывацыя для выкладчыкаў
Цэлы комплекс праблем стаіць перад сістэмай адукацыі па падрыхтоўцы студэнтаў на другой ступені вышэйшай школы — магістарскай.
— Справа для нас дастаткова новая і спадзявацца на імгненнае якаснае рашэнне ўсіх праблем было б вялікай ілюзіяй, — канстатуе Уладзімір Шымаў. — Трэба дакладна вызначыць нарматыўна-прававы статус выпускнікоў магістратуры. З гэтай мэтай Міністэрству працы і сацыяльнай абароны варта, нарэшце, унесці адпаведныя змяненні і дапаўненні ў «Адзіны кваліфікацыйны даведнік пасад служачых», якія адлюстроўвалі б кваліфікацыйныя перавагі выпускнікоў магістратуры перад выпускнікамі першай ступені вышэйшай школы.
Трэба вярнуцца да адзінай адукацыйнай праграмы — без разбіўкі магістратуры на навукова-педагагічную і практыка-арыентаваную.
Закрануў старшыня Савета рэктараў і яшчэ адну балючую праблему — матэрыяльную матывацыю працы прафесарска-выкладчыцкага саставу.
— Я разумею, што сёння істотна палепшыць сітуацыю з заробкамі выкладчыкаў ВНУ па вядомых прычынах праблематычна, але як стратэгічная такая мэта павінна быць пастаўлена і паслядоўна рэалізаваная. Толькі так можна змяніць тэндэнцыю фарміравання структуры прафесарска-выкладчыцкага саставу на карысць таленавітай моладзі, — падкрэсліў Уладзімір Шымаў.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?