Размова сёння пойдзе пра фільм «Дзяржаўная граніца. Фільм дзясяты: «Афганскі капкан», які працягвае вядомую з савецкіх часоў серыю фільмаў пра «жыццё і адданую службу Радзіме бясстрашных і знаходлівых беларускіх пагранічнікаў». Сітуацыя вакол дзясятага фільма, з нашага пункту гледжання, складваецца даволі неадназначная. Ужо неаднаразова на кінанапаказах (прэм'ера ў брэсцкім кінатэатры «Беларусь» адбылася 19 лютага, у мінскім Доме кіно — 24 лютага, фільм дэманстраваўся ў Інстытуце пагранічнай службы) гаварылася пра бясспрэчную каштоўнасць серыяла, што працяг яго — важная справа для ваенна-патрыятычнага выхавання. Гучная заява. На яе можна толькі адказаць, што выхаванне, у якім накірунку б ні ішло, павінна праводзіцца праз якасны прадукт. Якасную літаратуру, якасныя падручнікі, якасны светапогляд і кіно — толькі якаснае.
Нацыянальная кінастудыя пры стварэнні фільма шчыльна супрацоўнічала з Дзяржпагранкамітэтам. Сяброўства гэта прынесла пагранічнікам заснаваны на рэальных падзеях фільм пра «будні» (фактура для сцэнарыя напрацоўваецца сумесна з камітэтам), а стваральнікам карціны загадам старшыні Дзяржпагранкамітэта генерала-палкоўніка Леаніда Мальцава — узнагароды. Напрыклад, выканаўца галоўнай ролі расійскі акцёр Андрэй Фролаў (дарэчы, у асноўным акцёрскі састаў, на шчасце, — беларускі), і дырэктар кінастудыі «Беларусьфільм» Алег Сільвановіч атрымалі па нагрудным знаку «За дапамогу органам пагранічнай службы».
Здавалася б, усе задаволеныя. Апроч гледачоў, якія чакаюць таленавітае айчыннае кіно.
Бо, мяркую, фільм «Дзяржаўная граніца...» з пэўных, увогуле зразумелых, прычын змогуць ацаніць толькі людзі, у рэальнасці нейкім чынам звязаныя з тэмай карціны. Яны будуць зацікаўлена глядзець прыгодніцкі фільм быццам пра сваю службу. Сюжэтна «Афганскі капкан» іх ніяк не абражае (наадварот), геройства калегі ўзвышае, галоўны герой увогуле Джэймс Бонд, Джон Маклейн («Моцны арэшак») і капітан Каломба ў адной сутнасці, яшчэ і рамантызуе прафесію няслаба. Адсюль і захопленыя словы ў бок прэм'ернай карціны на неаднаразовых яе дэманстрацыях.
Першыя восем эпізодаў серыі былі зняты ў 1980-х гадах, яны разгарнуліся на вялікі — у шматлікіх сэнсах — адрэзак нашай эпохі, ад часоў Кастрычніцкай рэвалюцыі, пасля Вялікай Айчыннай вайны і да тагачаснай сучаснасці. Наступны, дзявяты па ліку, фільм пад назвай «Кур'еры страху» быў паказаны публіцы ўжо ў 2014 годзе. Галоўным героем тут быў пагранічнік Антон Пякарскі, якога выканаў Андрэй Фролаў. Той жа персанаж і той жа акцёр засталіся ў дзясятым фільме, падзеі адбываюцца ў «ліхія дзевяностыя» на беларуска-літоўскай граніцы. Час, калі новая самастойная дзяржава толькі прывыкае да сваёй формы існавання, да новых межаў і ўмоў. Прыйшла іншая эпоха беларускай гісторыі, хоць грандыёзнасць і татальнасць зменаў у фільме не адчуваецца, а толькі падказваецца анатацыяй ды бэкграўндам.
Гэтыя часы для пагранічнікаў не менш цяжкія: трэба вырашаць «асабліва складаныя задачы па спыненні кантрабанды і нелегальнай эміграцыі, выконваць іншыя небяспечныя аперацыі». Вось абмалёўка агульнага становішча, на фоне якога адбываюцца падзеі. Ветэран афганскай вайны Антон Пякарскі атрымлівае фотаздымак, як мяркуецца, жонкі, з подпісам «Я жывая». На гэты момант галоўны герой жыве з другой, цяжарнай ад яго, жанчынай, і сваёй дачкой. З'яўленне таямнічага фотаздымка перарывае сапраўдную сямейную ідылію ў той час, як Антона прызначаюць кіраваць асабліва сакрэтнай службай. Настолькі сакрэтнай, што пра яе не ведае нават КДБ (з прычыны чаго Антон сюжэтна немэтазгодна трапляе пад арышт за выкананне часткі падазрона выглядаючага плана, у хуткім часе яго вызваляюць — прыгода без сэнсу). Паралельна дзейнічае маргінальная тусоўка эмігрантаў, якая збіраецца здзяйсняць свае планы праз шантаж Антона, а фотаздымак «жонкі» галоўнага героя аказваецца яе зброяй (дасціпна).
Што мы маем? Драматургічна фільм шмат у чым выглядае непераканаўчым, недапрацаваным і ўціснутым у вузкую для яго прастору. Здаецца, што прыгодніцкаму сюжэту не хапае паветра і вартай яго агранкі, а магчымасці здымачнай групы яго абмяжоўваюць. Праз што падзеі выглядаюць надумана, найграна, штучна. Так, дарэчы, часта здараецца з нашым кінапрадуктам.
Драматызм падзей не адпавядае агульнаму настрою карціны, галоўны герой з прэтэнзіяй на «крутога прафесіянала» выглядае драбнавата, яго сямейная драма не разгорнута дастаткова, каб выклікаць нейкія пачуцці ў гледача. Замест пачуццяў (сцэнарый у гэтым плане, здаецца, мае патэнцыял) дзясяты фільм «Дзяржаўнай граніцы» дае няёмкасць.
Вось кінапрадукт, у якім увасабляецца «патрыятычнае выхаванне». Ці адпавядае мастацкая каштоўнасць фільма таму, каб сапраўды рабіць важную справу? І ці здолее ён прыцягнуць шырокую публіку, каб гэтае патрыятычнае выхаванне здзейсніць?
Міністэрства культуры лічыць, што нам не хапае фільмаў пра «дзейнасць сучасных абаронцаў Айчыны па забеспячэнні нацыянальнай бяспекі Рэспублікі Беларусь». Так называецца адна з намінацый адкрытага конкурсу кінапраектаў, які быў аб'яўлены 28 студзеня гэтага года. Міністр культуры Барыс Святлоў сказаў, што міністэрства называе тэмы толькі ў тым выпадку, калі ёсць упэўненасць, што на гэтыя пазіцыі будуць пададзены праекты і конкурс зможа адбыцца.
Зараз кінастудыя рыхтуе працяг знакамітага серыяла: паказ наступнай карціны «Беларусьфільм» абяцае прымеркаваць да Дня пагранічніка ў маі. Акрамя таго, на прэм'еры ў Доме кіно прагучаў недвухсэнсоўны намёк на тое, што праект наступнага фільма ўдзельнічае ў конкурсе ў той жа намінацыі (глядзіце вышэй). Нагадваю, што вынікі павінны быць агучаны ў тэрмін дзесяці працоўных дзён пасля 2 красавіка. Маючы ў актыве «жывыя» прыклады таго, што з гэтага праекта атрымліваецца, конкурснай камісіі будзе прасцей вырашыць, ці варта гэта беларускага кінематографа. Прабачце за пафас. Але не здзіўлюся, калі фінансаванне атрымае менавіта наступная карціна пра пагранічнікаў.
На чарговай калегіі Міністэрства культуры, прысвечанай прымеркаваным да 70-годдзя Вялікай Перамогі мерапрыемствам, не апошняй была тэма патрыятычнага выхавання. Тут быў зроблены акцэнт на тым, што на ім засяроджаны тры з чатырох пазіцый конкурсу праектаў ігравога кіно.
Патрыятызм, безумоўна, важны, але ж нарэшце нельга не хвалявацца пра тое, што будзе трымаць сцяг якасці ў прасторы беларускага кіно, удзельнічаць у фестывалях, узрушаць гледачоў. Бо калі ідэалогія перамагае якасць — гэта для мастацтва шлях у нікуды. Fіnіta la comedіa.
Ірэна КАЦЯЛОВІЧ
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?