У Нацыянальным мастацкім музеі Беларусі да 27 лютага працуе выстава «Бог сялянскі, хрысціянскі. Бабіцкая ікона», на якой прадстаўлены абразы са збору Веткаўскага музея стараверства і беларускіх традыцый імя Ф.Р. Шклярава і Чачэрскага гісторыка-этнаграфічнага музея. Выстава — вынік супрацы двух музеяў Гомельшчыны.
У экспазіцыі прадстаўлена 38 твораў на самыя разнастайныя сюжэты. Напрыклад, «Каранаванне Маці Божай» — абраз, які ўзыходзіць да «Песні песняў», «Псалтыра» і «Апакаліпсісу». У сакральным жывапісе гэты сюжэт вядомы з XІІ стагоддзя. Ён дасягае свайго росквіту ў культуры італьянскага Рэнесанса, вядомым сваім імкненнем да самавызначэння асобы, што адбілася на папулярнасці панегірыкаў, трыумфальных услаўленнях багоў і герояў. Многія заходнееўрапейскія майстры — ад Джота да Веласкеса — звярталіся да гэтай тэмы. Што цікава, творчасць Веласкеса найбольш паўплывала на каталіцкі і ўніяцкі жывапіс Рэчы Паспалітай, у складзе якой знаходзілася і Чачэрскае староства. У абразах «Праабражэнне», «Цуд Георгія аб змеі» прасочваюцца рысы барока. Усё гэта таму, што ўзорамі для мясцовых беларускіх мастакоў служылі гравюры з еўрапейскіх шэдэўраў, а таксама творы італьянскіх майстроў, запрошаных графам Чарнышовым, уладальнікам Чачэрска ў XVІІІ ст., для ўпрыгожвання заснаваных ім храмаў.
Мэтай супрацоўніцтва двух музеяў Гомельшчыны сталі вывучэнне і дэманстрацыя для шырокага кола аматараў мастацтва ўнікальнай з'явы нацыянальнай культуры — бабіцкага народнага іканапісу. Менавіта ў вёсцы Бабічы Чачэрскага раёна Гомельскай вобласці жылі і стварылі ў канцы ХХ стагоддзя апошнія майстры вядомай сялянскай дынастыі іканапісцаў — Уладзімір і Гаўрыіл Гераковы. Яны пісалі абразы для мясцовых храмаў і сельскіх жыхароў, якія верылі ў заступніцтва святых — пазбаўленне ад бедаў, хвароб і іншых няшчасцяў. Захаваліся абразы, якімі бласлаўлялі маладых, ёсць «гаючыя» святыя і заступнікі свойскіх жывёл, пчол. Першая згадка пра трох сялян-іканапісцаў «у вёсцы Бабічы Пакоцкай воласці Рагачоўскага павета» сустракаецца ў «Апісанні Магілёўскай губерні» ў 1884 г. Мастацтва іканапісу перадавалася вучням, пра што сведчыць подпіс на абразе «Троіца Новазапаветная» 1894 г. А наяўнасць вучняў — прыкмета існавання мастацкай школы.
У бабіцкім абразе арганічна спалучаюцца заходнія ўплывы і глыбінная архаіка земляробчага ладу. Важную ролю адыгралі ў гэтым узаемным узбагачэнні культур народныя майстры-іканапісцы Гомельшчыны. Унікальная рэгіянальная з'ява Гомельшчыны ХІХ—ХХ стагоддзяў — бабіцкі народны абраз — стала ўжо здабыткам беларускай гісторыі мастацтваў, своеасаблівым мастацкім «брэндам» Гомельшчыны.
Вольга ЧАЙКОЎСКАЯ
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.