Далучыцца Беларусь да Балонскага працэсу або застанецца на карце Еўропы «белай плямай»? Адказ на гэтае пытанне мы ўсе атрымаем ужо ў маі, на канферэнцыі міністраў адукацыі еўрапейскіх краін у Ерэване, дзе будзе разглядацца беларуская заяўка. Як неаднаразова дэкларавалася, Балонскі працэс адкрыты для ўсіх краін, якія жадаюць у ім удзельнічаць. Таму імкненне Беларусі, якая знаходзіцца ў цэнтры Еўропы, стаць часткай Балонскага працэсу цалкам лагічнае і натуральнае. Але ў 2012 годзе наша заяўка была адхілена...
Гэтымі днямі ў Беларусі знаходзіцца дэлегацыя экспертаў Савета Еўропы па адукацыі, мэта якіх — ацаніць гатоўнасць вышэйшай школы Беларусі прытрымлівацца агульнаеўрапейскіх адукацыйных каштоўнасцяў і прынцыпаў Балонскай сістэмы. Учора адбылася сустрэча еўрапейскіх экспертаў з кіраўніцтвам Міністэрства адукацыі нашай краіны.
— Наш візіт у Мінск — лепшае сведчанне таго, наколькі сур'ёзна мы разглядаем заяўку Беларусі, інакш бы нас тут не было, — запэўніў журналістаў кіраўнік дэпартамента адукацыі Савета Еўропы Шур БЕРГАН. — Мы бачым, што Беларусь вельмі хоча далучыцца да Балонскай сістэмы, прычым бачым гэтае жаданне як на міністэрскім узроўні, так і на ўзроўні акадэмічнай супольнасці. Але ў нас яшчэ засталіся пытанні, адказы на якія мы хацелі б атрымаць.
Пра сур'ёзнасць намеру Беларусі далучыцца да агульнаеўрапейскай адукацыйнай прасторы казаў і міністр адукацыі Міхаіл ЖУРАЎКОЎ.
— Мы можам сёння з упэўненасцю сцвярджаць, што ў краіне цалкам рэалізавана двухступенчатая сістэма адукацыі: ёсць бакалаўрыят з тэрмінам навучання ад трох да пяці гадоў (у залежнасці ад складанасці спецыяльнасці) і магістратура, — распавёў Міхаіл Жураўкоў. — Мы пачалі рэалізоўваць сістэму бесперапыннай адукацыі з улікам двухступенчатай вышэйшай адукацыі. На ўзроўні абароны дысертацый уведзена магчымасць атрымання вучонай ступені доктара філасофіі PHD. Акрамя таго, абарона кандыдацкай дысертацыі па запыце прэтэндэнта можа праводзіцца і на англійскай мове. У нас дзейнічае сістэма грантаў для міжнародных стажыровак, мы развіваем удзел студэнтаў у кіраванні ўніверсітэтамі. У нас створаны Рэспубліканскі грамадскі студэнцкі савет, работа якога відаць у сацыяльных сетках... Сур'ёзна маніторым сітуацыю з удзелам студэнтаў у саветах універсітэтаў, каб іх прадстаўніцтва адпавядала патрабаванням Балонскай сістэмы. Адным словам, паслядоўна выконваем тую праграму дзеянняў, якую намецілі і якую нам рэкамендавалі нашы еўрапейскія калегі.
Безумоўна, у нас, як і ў іншых краін, ёсць свае нацыянальныя асаблівасці, якія трэба ўлічваць, але ў цэлым рэкамендацыі Балонскай канвенцыі выконваюцца.
У еўрапейскіх экспертаў было шмат пытанняў да міністра адукацыі. Іх цікавілі, напрыклад, перспектывы ўкаранення крэдытнай сістэмы (ECTS) у беларускіх ВНУ, якая з'яўляецца галоўным інструментам акадэмічнай мабільнасці. Чаму ў Беларусі якасць адукацыі кантралюе дэпартамент, які падпарадкоўваецца Міністэрству адукацыі, у той час як у Еўропе для гэтых мэт створана ўжо 30 незалежных агенцтваў? Ці ёсць у планах міністэрства намер даць універсітэтам большыя паўнамоцтвы ў вызначэнні сваёй адукацыйнай палітыкі? Ці могуць студэнты аб'ядноўвацца ў асацыяцыі, каб уплываць на працэсы, што адбываюцца ва ўніверсітэтах, у тым ліку і на якасць адукацыі?
Рэктар Рэспубліканскага інстытута вышэйшай школы Віктар ГАЙСЁНАК паведаміў, што ў нашых вучэбных планах 30% вучэбнага часу адводзіцца на так званы «вузаўскі» кампанент. Гэта робіцца для таго, каб даць магчымасць універсітэтам гнутка рэагаваць і на патрэбы студэнтаў, і на патрэбы рынку працы. На старшых курсах у студэнтаў ёсць магчымасць за кошт выбару спецкурсаў самастойна вызначаць сваю адукацыйную траекторыю. Больш за тое, зараз распрацоўваюцца новыя адукацыйныя стандарты, якія прадугледжваюць, што курсы па выбары будуць займаць на першай ступені ўжо 50% часу, а на другой ступені навучання — 70%.
Віктар Гайсёнак канстатаваў, што нашай краіне вельмі патрабуецца дапамога ў распрацоўцы нацыянальнай рамкі кваліфікацый, а таксама ў падрыхтоўцы выкладчыкаў.
— Якія б рашэнні ні прымаліся на ўзроўні міністэрства, яны ўсё роўна пераламляюцца праз свядомасць і дзейнасць выкладчыкаў, таму перападрыхтоўка выкладчыкаў з пункту погляду каштоўнасцяў еўрапейскай вышэйшай школы для нас вельмі важная, — падкрэсліў Віктар Гайсёнак.
А начальнік упраўлення вышэйшай школы Міністэрства адукацыі Сяргей РАМАНЮК дадаў, што крэдытна-модульная сістэма дзейнічае ў беларускіх ВНУ ўжо два гады і яе канцэптуальныя падыходы збіраюцца занатаваць і на заканадаўчым узроўні — у новай рэдакцыі Кодэкса «Аб адукацыі».
— Мяркую, што Беларусі сёння значна прасцей, у адрозненне ад тых краін, якія ўступалі ў Балонскі працэс, калі ён яшчэ толькі развіваўся, — падзяліўся сваім бачаннем кіраўнік дэпартамента адукацыі Савета Еўропы Шур Берган. — Так што не думаю, што дарожная карта для Беларусі будзе больш складанай, чым для іншых краін. Шур Берган выказаў думку, што дарожная карта — добрая ідэя, якая будзе абмяркоўвацца як з кіраўніцтвам Міністэрства адукацыі, так і з выкладчыцкай супольнасцю. «Гэта не новаўвядзенне для адной краіны, а звычайны працоўны працэс далучэння», — падкрэсліў ён.
Кіраўнік дэпартамента адукацыі Савета Еўропы дадаў, што 24-25 сакавіка ў Рызе адбудзецца пасяджэнне назіральнай групы па Балонскім працэсе, якая дасць свае рэкамендацыі канферэнцыі міністраў адукацыі еўрапейскіх краін наконт заяўкі Беларусі. Але канчатковае слова (аб далучэнні ці недалучэнні Беларусі да агульнаеўрапейскай адукацыйнай прасторы) усё роўна будзе за міністрамі...
Надзея НІКАЛАЕВА
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.