Павел Філон на абласныя інтэлектуальныя спаборніцтвы для дзяцей малодшай школы ў Гомель прыехаў з Лоева. Для трэцякласніка з маленькага райцэнтра такое выпрабаванне ў навіну: выступленне на вялізнай сцэне ў складзе каманды з трох чалавек, няпростыя заданні, якія трэба выканаць за адведзены час.
22-10
Хлопчык, як і яго сябры, вельмі хваляваўся і кажа, што крыху разгубіўся. Але ж ён лічыць, што лоеўская каманда годна сапернічала з камандамі гарадскіх школ. Дарэчы, побач за перамогу змагаліся вундэркінды з двух раёнаў Гомеля, а таксама са Светлагорска і Рэчыцы. Тым не менш менавіта лоеўскія знаўцы закрылі тройку лідараў у сваёй падгрупе. А першымі тут сталі інтэлектуалы гомельскай гімназіі № 51, якія абаранялі гонар усяго Савецкага раёна.
Дарэчы спаборніцтвы праходзілі ў пяці школах Гомельскай вобласці адначасова: у 69‑й і 24‑ай гомельскіх, у Петрыкаве, Нароўлі і Чачэрску. Упраўленне адукацыі Гомельскага аблвыканкама вырашыла правесці дзіцячы конкурс інтэлектуалаў у якасці эксперымента. Назву, дарэчы, зашыфравалі ў абрэвіятуру «ДзетКІ». Пакуль што аналагічных спаборніцтваў для вучняў малодшай школы ў краіне не праводзілася. Хоць многія з педагогаў-наватараў, у тым ліку лаўрэат прэміі спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы адораных вучняў, дацэнт Гомельскага абласнога інстытута развіцця адукацыі Святлана Гін, упэўнены, што «зорачак» трэба заўважаць у маленстве і рабіць усё, каб яны ўзыходзілі на небасхіл без усялякіх перашкод. Між іншым, Святлана Іванаўна была адным з аўтараў заданняў для дзяцей на гэты конкурс.
— Дзеці праявілі эрудыцыю, кемлівасць, кругагляд, уменне працаваць у камандзе, — адзначае начальнік аддзела дашкольнага, агульнай, сярэдняй і спецыяльнай адукацыі ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама Наталля Сапрыка. — Каля 80 удзельнікаў адначасова працавалі на пяці пляцоўках. Мы пакуль не ставілі ніякіх умоў па крытэрыях адбору навучэнцаў, бо спаборніцтвы праводзіліся першы раз. Прааналізуем вынікі эксперымента, і, магчыма, нешта будзем удасканальваць.
Настаўнікі хваляваліся, здаецца, больш за саміх школьнікаў. Але ж падказваць магчымасцяў не мелі і назіралі за спаборніцтвамі «з трыбун».
— Каб абраць лепшых, напярэдадні ў сваёй гімназіі праводзілі тэставыя заданні, — адзначае Наталля Філон. — І самых-самых накіравалі на гэтую алімпіяду. Калі везлі іх сюды, многія іншыя дзеці задавалі пытанне: а чаму не мы? Магчыма, гэта дасць іншым стымул развівацца ў будучыні.
А вось намесніца дырэктара па навучальнай рабоце гімназіі № 51 Гомеля Ларыса Анісавец распавяла, што ў іх навучальнай установе для малодшых школьнікаў другі год праводзіцца конкурс даследчых работ. Таму дзеці падрыхтаваны ў тым ліку да публічных выступленняў. Паводле слоў Ларысы Аляксееўны, у гімназіі ёсць сапраўдныя вундэркінды, але далёка не ўсе могуць працаваць у камандзе. І гэта таксама паўплывала на адбор удзельнікаў на гэты конкурс:
— Мы адбіралі тых, хто ўмее чуць іншага, хто заўсёды хоча ведаць трохі больш, чым па праграме, і пастаянна «мучае» пытаннямі настаўнікаў.
Магу пацвердзіць, што на інтэлектуальных спаборніцтвах не было слёз і істэрык. Юныя разумнікі вельмі добра адказвалі на ўсе пытанні, некаторыя з заданняў выконвалі да таго, як скончыўся вызначаны час.
Трэба адзначыць лідараў у падгрупах. Імі сталі «Фантазёры» Чыгуначнага раёна, жыткавіцкія «Трэцякласнікі XXІ стагоддзя», «Чамучкі» з Мазыра і «Усмешка» з Чачэрска. Між тым, па выніках абласнога конкурсу ніхто не застаўся без сувеніраў і салодкіх падарункаў.
— Хутчэй за ўсё, налета мы будзем рэкамендаваць, каб спачатку аналагічныя конкурсы прайшлі на раённым узроўні, — адзначае Наталля Сапрыка. — Звышзадача для дзяцей — набыць вопыт стасункаў у інтэлектуальных спаборніцтвах. Калі чалавек з маленства вучыцца непасрэдна рэагаваць на сітуацыю, гэта дапаможа ў любой сферы яго жыццядзейнасці. Пры падрыхтоўцы да конкурсу адпрацоўваюцца, вядома, і прадметныя веды. Мы, дарослыя, у гэтых дзецях бачым будучых алімпіяднікаў і ўпэўнены, што такім чынам можна вызначыць і падтрымаць самых таленавітых.
Ірына АСТАШКЕВІЧ. Фота аўтара
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?