Пасля візіту «Звязды» праблемны ўчастак праезду паабяцалі ўпарадкаваць
Вёскі Скавародкі і Маліноўшчына Маладзечанскага раёна хоць і адносяцца да розных сельсаветаў, але знаходзяцца па суседстве. Аднак прайсці з аднаго населенага пункта ў другі ўжо амаль не магчыма. За апошняе дзесяцігоддзе дарога паміж дзвюма вёскамі ператварылася ў суцэльную паласу перашкод, дзе калдобіны чаргуюцца з лужынамі, якія, здаецца, ніколі не высыхаюць. А жыхары Скавародак маюць магчымасць праведаць знаёмых, схадзіць у краму ці сесці на аўтобус да Маладзечна ў Маліноўшчыне толькі ў вельмі сухое надвор'е.
«Такія калдобіны, што «МАЗы» «садзяцца»
Праўда, некалькі гадоў таму да Скавародак усё ж пусцілі аўтобус — па аб'язной дарозе. Аднак з некалі часткова заасфальтаванай дарогай, калі можна яе так назваць, нічога так і не зрабілі.
Гэты шлях праходзіць каля маліноўшчызненскага спірта-
гарэлачнага завода «Аквадзіў», і менавіта па ім трактары вывозяць з завода брагу — вадкасць карычневага колеру са спецыфічным пахам, якая з'яўляецца адходам спіртавой вытворчасці. Апроч таго, што цяжкая грузавая тэхніка за апошнія гады разбіла дарогу ўшчэнт, трактары, якія тут ездзяць, зліваюць брагу проста ў полі. Дакладней, поля тут няма ўжо больш за пяць гадоў — усё яно зарасло бур'яном, выраслі нават маладыя дрэўцы і вышэйшыя за чалавечы рост баршчэўнік ды дзядоўнік. А побач за гэты час «налілося» цэлае возера брагі, да якога скрозь зараснік не прайсці. Дарэчы, тут ужо паўстае пытанне экалагічнасці. З аднаго боку, у бразе ёсць мноства мікраэлементаў і яе нават дадаюць у корм для жывёлы. Але ў неапрацаваным выглядзе ды яшчэ і ў такой колькасці яна забруджвае навакольнае асяроддзе. І што дакладна псуе жыццё вяскоўцам, дык гэта жудасны пах, які разносіцца па наваколлі пры малейшым павеву ветру.
Я прыехала сюды спякотным летнім днём, калі дажджу не было ўжо тры дні. І ўсё адно не здолела абмінуць вялізную, на ўсю дарогу, лужыну, каб не запэцкацца. Там, дзе вада больш-менш падсыхае, на дарозе застаюцца патрэсканыя плямы аранжавага колеру — усё тая ж брага, якая выцякае на пясчанае пакрыццё. Дзе-нідзе яміны спрабавалі засыпаць бітай цэглай, але і гэта не ратуе кіроўцаў, таму легкавыя машыны і аўтобусы ехаць сюды не рызыкуюць.
На шляху сустракаю жанчыну, якая з кіем пераадольвае дарогу. Кажа, што праведвала ў Маліноўшчыне дачку. На пытанне, ці можна далей прайсці, адказвае: «Цяпер яшчэ нічога, а вось пасля дажджу складана». «Каб не гэтыя брагавозы, была б дарога!» — з горыччу кідае жанчына і рушыць далей.
«Раней тут асфальт ляжаў», — уздыхаюць жыхары Скавародак, якія нярэдка цэлымі дынастыямі працуюць на спіртзаводзе. Цяпер дабрацца на працу без гумовых ботаў немагчыма. Асабліва сі-
туацыя пагаршаецца ўвесну і ўвосень, калі дарога ператвараецца ў суцэльнае балота.
— Такія рытвіны, што «МАЗы» «садзяцца» — даводзіцца трактарамі выцягваць, — распавядае мясцовая жыхарка Тамара Тарасян, якая 20 гадоў адпрацавала на спіртзаводзе. — Гэта колькі дзяржаўных сродкаў на рамонт тэхнікі даводзіцца выдаткоўваць замест таго, каб падсыпаць дарогу!
Нічыя дарога
Дарэчы, месцічы неаднаразова звярталіся да мясцовых улад з просьбамі адрамантаваць дарогу. Аднак высветлілася, што нідзе на балансе гэты ўчастак не значыцца, таму, хто павінен ім займацца, невядома.
— Усе дарожныя службы, у якія мы пісалі, адказвалі, што ў іх на балансе гэтага ўчастка няма, — расказвае малады і актыўны старшыня Маркаўскага сельсавета Іван Мацэвіч. — Але па нашых дакументах на балансе ДРБУ‑195 знаходзіцца 1900 метраў дарогі. Мы перамералі Скавародкі і высветлілася, што даўжыня вёскі 1400 метраў. Адпаведна, кудысьці «зніклі» яшчэ 500 метраў — якраз адлегласць да чыгуначнага пераезду (менавіта да яго цягнецца той самы «непралазны» ўчастак дарогі. — Аўт.).
У ліпені 2010 года адбыўся сход грамадзян, на якім уздымалася пытанне адрэзку дарогі Скавародкі — Маліноўшчына. Дарогу паабяцалі зрабіць у жніўні. Пэўныя работы па ямачным рамонце ў вёсцы сапраўды правялі, аднак адрэзак шляху на Маліноўшчыну так і не кранулі, затое даслалі паведамленне, што ўсе запланаваныя работы выкананыя. Праўда, на той момант на балансе ДРБУ лічылася толькі 1200 метраў дарогі, а яшчэ 700 метраў яны прынялі пазней, у 2012 годзе, так што праблемны ўчастак тады яшчэ заставаўся нічыім.
— Мы пісалі лісты, але нам адказвалі, што на рамонт няма сродкаў, да таго ж не паспяваюць аднаўляць цэнтральныя дарогі. Аднак вялікіх укладанняў тут не трэба, ніхто не патрабуе класці асфальт, — адзначае старшыня сельсавета.
Іван Уладзіслававіч завярае, што будзе выходзіць на старшыню Маладзечанскага райвыканкама, і разводзіць рукамі: маўляў, мы можам толькі пісаць і прасіць.
Работы правядуць
Едзем у райцэнтр. Нас сустракае намеснік старшыні Маладзечанскага райвыканкама Алег ХЛЕБАВЕЦ, які курыруе ў тым ліку ўтрыманне і эксплуатацыю дарог у раёне.
— Участак, пра які ідзе гаворка — гэта не дарога, а тэхналагічны праезд, прызначаны для абслугоўвання спіртзавода, — тлумачыць ён. — А сувязь паміж вёскамі Маліноўшчына і Скавародкі ажыццяўляецца па аўтадарозе.
Аб'язны шлях хоць і мае якаснае асфальтавае пакрыццё, аднак зацягваецца на некалькі лішніх кіламетраў. А што рабіць тым, хто ходзіць на працу пешшу?
— Ці правільна я разумею з вашых слоў, што будаваць гэтую дарогу няма сэнсу?
— Сэнс ёсць, але гэта магчыма толькі тады, калі будуць грошы, — адказвае намеснік старшыні райвыканкама.
Паводле яго слоў, калісьці калгас, які абслугоўваў гэтую ўнутрыгаспадарчую дарогу, меў у тым патрэбу, бо па ёй у яго вазілі ўсё тую ж брагу з завода. Цяпер патрэба адпала, і, адпаведна, дарога прыйшла ў заняпад. Аднак Алег Хлебавец пагаджаецца, што крыху паправіць праезд усё ж такі можна.
У кабінет намесніка старшыні заходзіць галоўны інжынер ДРБУ 195 Яўген АДАШКЕВІЧ, які пацвярджае, што 600‑метровы ўчастак шляху ад Скавародак да Маліноўшчыны ў іх на балансе не стаіць.
— У дарожную сетку краіны гэты адрэзак не ўваходзіць, — кажа галоўны інжынер. — Аднак у якасці дапамогі Маркаўскаму сельсавету мы можам правесці мінімальныя работы — зрабіць рамонтнае прафіляванне.
Дзіўна, што за паўгадзіны гутаркі праблема многіх людзей і не аднаго года аказалася так лёгка вырашальнай. Нам абяцаюць выканаць работы на наступным тыдні, а ў далейшым узгадніць пытанне догляду праезду з кіраўніцтвам спіртзавода і сельскагаспадарчым вытворчым кааператывам.
— Запросім вас паглядзець на выкананыя работы, — гаворыць на развітанне Алег Хлебавец.
З задавальненнем паглядзім.
Дзіяна СЕРАДЗЮК.
Фота аўтара.
Маладзечанскі раён.
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.