Падчас выбарчай кампаніі ў мясцовыя Саветы дэпутатаў мы вырашылі распытаць члена Пастаяннай камісіі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь па дзяржаўным будаўніцтве, мясцовым самакіраванні і рэгламенце Галіну ФІЛІПОВІЧ пра прывілеі народных абраннікаў. Але размова з Галінай Васільеўнай, у мінулым дэпутатам Светлагорскага раённага Савета чатырох скліканняў і дэпутатам Гомельскага абласнога Савета, выйшла за межы азначанай тэмы.
— Галіна Васільеўна, у інтэрнэце старонка аб прывілеях італьянскіх дэпутатаў карыстаецца вялікім поспехам, а вось ці ёсць чым пахваліцца беларускім дэпутатам мясцовага ўзроўню?
— Баюся, што беларускі варыянт такой старонкі не выклікае вялікай цікаўнасці. У аснову арганізацыі работы Саветаў пакладзены Закон «Аб статусе дэпутата мясцовага Савета дэпутатаў». Дык вось, у гэтым законе вы не толькі не ўбачыце артыкула пад назвай «прывілеі», але і самога такога слова. Для дэпутатаў мясцовага ўзроўню не прадугледжана асаблівых прыярытэтаў і ўмоў для работы, але калі чалавек атрымлівае давер сваіх выбаршчыкаў, у яго з'яўляецца больш адказнасці і за сябе, і за сваю тэрыторыю, і за людзей.
Не забывайце, што дэпутат Савета ажыццяўляе дэпутацкія паўнамоцтвы без адрыву ад сваёй работы, гэта — грамадская нагрузка, за якую не прадугледжана ніякага фінансавага альбо маральнага стымулявання. Закон вызваляе дэпутата ад выканання яго працоўных абавязкаў толькі падчас падрыхтоўкі і правядзення сесій Савета, з захаваннем сярэдняга заробку. Ды гарантуе кампенсацыю камандзіровачных выдаткаў, калі ў Савета ёсць неабходнасць выкарыстоўваць паўнамоцтвы дэпутата за межамі акругі.
Але гэта — не прывілеі, а забеспячэнне ўмоў для выканання дэпутацкіх паўнамоцтваў. Для гэтага мясцовыя выканаўчыя органы ўлады таксама прадстаўляюць дэпутату памяшканне, дзе праходзяць сустрэчы з выбаршчыкамі, справаздачы перад імі. Калі ёсць патрэба, то выканкам дапамагае дэпутату з транспартам і гасцініцай, дае магчымасць карыстацца сродкамі сувязі і аргтэхнікай.
Асобна ў законе прапісана першачарговае права дэпутата Савета выступаць па пытаннях сваёй дзейнасці ў сродках масавай інфармацыі, заснаваных Саветам. У дэпутата ёсць таксама права на першачарговы прыём у службовых асоб.
Так што чалавек, які стаў дэпутатам, не застаецца сам па сабе. На адным з першых пасяджэнняў Савета зацвярджаецца рэгламент, дзе распісаны ўсе арганізацыйныя пытанні.
Нельга забываць яшчэ і пра абавязковае выкананне народнымі абраннікамі правілаў дэпутацкай этыкі.
— Што ў выкананні правілаў дэпутацкай этыкі самае галоўнае?
— У іх аснове — добрасумленнае выкананне непасрэдна дэпутацкіх паўнамоцтваў і карэктныя паводзіны. Але самае галоўнае — дэпутат не павінен супрацьпастаўляць сябе дзяржаўнай палітыцы.
Мясцовыя Саветы — гэта элемент грамадзянскай супольнасці. Магчымасць для кожнага грамадзяніна нашай краіны праз дэпутата, за якога ён (альбо большасць жыхароў яго тэрыторыі) прагаласаваў, удзельнічаць у рашэнні дзяржаўных спраў. Наша Канстытуцыя прадугледжвае і прамы ўдзел у гэтых справах — праз рэферэндумы, абмеркаванні і сходы. Дэпутаты — свабодна абраныя нашы прадстаўнікі ў кіраванні тэрыторыяй.
На жаль, не ўсе добра разумеюць, што такое грамадзянская супольнасць. Як не ўсе добра разумеюць, што такое дэмакратыя. Грамадзянская супольнасць — гэта дастатковая сталасць свядомасці людзей для прыняцця рашэнняў і адказу за свае ўчынкі без удзелу дзяржаўных органаў. З іншага боку, грамадзянская супольнасць дазваляе ўдзельнічаць грамадзянам у вырашэнні ўсіх пытанняў дзяржаўнай палітыкі. Цяпер жа да дэпутатаў звяртаюцца людзі пераважна з асабістымі праблемамі: сямейныя спрэчкі, узаемаадносіны з суседзямі...
Увогуле ж, пра дзяржаву ў нас згадваюць тады, калі шукаюць вінаватага. Але, дазвольце, дзяржава — гэта мы, кожны з нас. Рэгулятар адносін у выглядзе дзяржаўных органаў патрэбны для таго, каб захаваць баланс інтарэсаў кожнага чалавека і кожнай арганізацыі.
Таму лічу, што існуючая сістэма Саветаў дэпутатаў пакуль што павінна быць захавана. Наша парламенцкая камісія вельмі актыўна брала ўдзел у абмеркаванні лёсу Саветаў першаснага ўзроўню і прыйшла да выніку, што ў Беларусі выбудавана цэласная сістэма органаў мясцовага самакіравання, яскравым элементам якога з'яўляецца сістэма Саветаў, і альтэрнатыва ёй у грамадстве пакуль не выспела. Саветы — гэта магчымасць пачуць людзей, якія пражываюць як у маленькай вёсачцы, так і ў сталіцы або абласным цэнтры. Гэта — добрае супрацоўніцтва грамадства і дзяржавы.
— Аднак што вы думаеце пра магчымасці Саветаў дэпутатаў? Добра, калі ўзаемадзеянне з выканкамам удалося наладзіць. А калі не склалася?
— Не складваецца, я лічу, тады, калі кожны слепа дбае аб сваіх інтарэсах. Думаю, што нам трэба вучыцца дамаўляцца, чуць адно аднаго. Сапраўды, у дэпутата раённага Савета і ў кіраўніка раёна могуць быць розныя погляды на тое, якія пытанні трэба вырашаць у першую чаргу. Адзін пагаджаецца з выбаршчыкамі, што гораду патрэбны парк, другі лічыць важным тэрмінова добраўпарадкаваць набярэжную. Калі я сама падчас работы ў Савеце сутыкнулася з падобным, то знайшла выхад у тым, што прапанавала скласці праграму навядзення парадку. Зразумела, што ў Савета няма рэсурсаў разбіць парк, але ён можа выслухаць меркаванні ўсіх бакоў, паўплываць на расстаноўку прыярытэтаў, дамовіцца з выканкамам і ўжо з гэтым ісці да людзей. Чым лепш узаемадзеянне паміж мясцовай выканаўчай і распарадчай уладай і дэпутатам, тым лягчэй вырашаюцца праблемы выбаршчыкаў.
Рэсурсаў у дэпутатаў сапраўды недастаткова, а значнасць Саветаў залежыць ад іх магчымасцяў. Лёс сельскіх Саветаў можа хутка напаткаць і раённыя Саветы. Цэнтралізацыя фінансавых патокаў, якая ўзмацняецца ў апошнія гады, выклікае шмат праблем на месцах. Саветы павінны мець альбо пэўны працэнт адлічэнняў ад падаткаў, якія збіраюцца ў гэтай мясцовасці, або іншыя крыніцы фінансавання. Любая ўлада моцная тады, калі ў яе ёсць грошы.
Разам з тым, пазіцыя «дайце» даўно састарэла. Трэба вучыцца самім шукаць магчымасці. Маеш прапановы — рабі. Лозунгаў і ідэй у нас хапае, а вось тых, хто ведае, як іх рэалізоўваць, і можа гэта зрабіць, бракуе.
— Якімі якасцямі павінен валодаць чалавек, каб стаць дэпутатам?
— Каб быць паспяховым дэпутатам, трэба цікавіцца ўсім. Дэпутату павінны быць цікавыя старыя і дзеці, прадпрымальнікі і хатнія гаспадыні, студэнты і інваліды... Другая неабходная якасць — камунікабельнасць. Неабходна ўмець пабудаваць размову з кожным чалавекам. Безумоўна, неабходна мець сваё меркаванне, умець яго сфармуляваць і абгрунтаваць. Яшчэ важна быць лідарам. Без каманды нічога не зробіш. Да таго ж трэба быць гатовым да публічнасці... І, нарэшце, адказнасць. Бо тэрмін паўнамоцтваў абмежаваны, і праз 4 гады трэба даць справаздачу аб сваёй рабоце сабе і людзям.
Гэта — не проста. Але, ведаеце, гэта вельмі цікавая работа. Яна ўзбагачае самасвядомасць.
Вольга МЯДЗВЕДЗЕВА.
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.