Гэтыя магутныя велічныя храмы бачныя ў Заслаўі літаральна з любой кропкі. І нават калі ты проста едзеш міма на аўтамабілі ці электрычцы, не можаш іх не заўважыць. Старажытныя пабудовы, як статныя волаты, вартуюць спакой навакольных мясцін. Яны не толькі супакойваюць надзейнасцю знешняга выгляду, але яшчэ і ўзносяцца тонкімі шпілямі ў неба, быццам просячы за сваю зямлю ў няспыннай малітве...
Гісторыя гэтых храмаў у многім адлюстроўвае гісторыю беларускай зямлі, а дакладней — нашу славутую талерантнасць. Змяняліся сілы на палітычнай арэне — і храмы перадавалі іншым канфесіям. Сын уладара прымаў іншае веравызнанне — і заадно пераасвячаў мясцовы храм у «іншую веру».
Былі гэтыя храмы і сімваламі-цэнтрамі вальнадумства: пасля паўстанняў улады забаранялі насельніцтву праводзіць набажэнствы па сваіх звычаях, перараблялі ўсё на свой лад. Відаць, сапраўды разумелі кіраўнікі, што супольная вера здольная многае змяніць нават на палітычнай арэне.
Сённяшняя Спаса-Праабражэнская царква стала праваслаўнай толькі ў канцы XІX стагоддзя. Пабудаваная ў канцы XVІ — пачатку XVІІ стагоддзяў, яна была пратэстанцкай і стваралася як кальвінісцкі збор. Аднак сын тагачаснага ўладальніка Заслаўя, пратэстанта Яна Янавіча Глябовіча, не пайшоў па духоўным шляху бацькі і прыняў каталіцтва. Храм, што знаходзіўся на яго землях, ён таксама пераасвяціў, і такім чынам кальвінісцкі збор стаў каталіцкім касцёлам імя Міхаіла Архангела. Аднак і ў такім статусе яму было наканавана заставацца не надта доўга. Пасля паўстання 1830-х гадоў касцёл закрылі. А пасля яшчэ аднаго паўстання 1863 — 1864 гадоў яго ўвогуле перадалі праваслаўным і пераасвяцілі як Спаса-Праабражэнскую царкву.
Пры савецкай уладзе храм пэўны час быў закрыты. Аднак у 1991-м яго зноў адкрылі, асвяцілі і да сённяшняга часу ён застаецца праваслаўным. Цікава, ці магчымыя ў сучаснай гісторыі новыя рэлігійныя павароты?..
Дарэчы, будавалі яго ў фартыфікацыйных мэтах — як храм абарончага тыпу. Пра гэта сведчаць круглыя байніцы на 35-метровай вежы. Аднак з часу яго ўзвядзення ворагі на Заслаўе больш не нападалі, таму па такім прызначэнні ён не быў выкарыстаны.
Другую храмавую пабудову Заслаўя — касцёл Раства Найсвяцейшай Дзевы Марыі — пабудавалі напрыканцы XVІІІ стагоддзя, калі горадам валодаў граф Антоній Пшаздзецкі. Яго ўзвялі на месцы старога драўлянага касцёла (1625 года пабудовы). Паўстанне 1863 — 1864 гадоў таксама паўплывала на лёс гэтага касцёла, на карысць праваслаўных. З 1868 года ён дзейнічаў як праваслаўная царква. У 1944 годзе храм быў разбураны: купал і званіца рухнулі. Рэстаўрацыю ў ім пачалі праводзіць з канца 1980-х гадоў — да нашага часу ён амаль адноўлены. Да свята пісьменства і друку касцёл будзе пафарбаваны і займее амаль першапачатковы выгляд.
Як бачым, мяняліся ўладары, мянялася і іх стаўленне да рэлігіі. Аднак, губляючы свае збудаванні, ці гублялі канфесіі шчырасць веры?.. І атрымліваючы новыя храмы, забраныя ў іншых, ці пачыналі людзі верыць мацней і ўспрымаць гэта як сапраўдны цуд?..
Ніна ШЧАРБАЧЭВІЧ,
фота аўтара.
Мінскі раён.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?