або Таямніца грузінскай гасціннасці
Грузію з вінным турам можна наведваць круглы год. Але лепшы час для гэтага — другая палова верасня — першая палова кастрычніка. Менавіта на «аксамітавы сезон» тут прыпадае ртвелі — збор вінаграду і аднайменнае свята, звязанае з ім. Дарэчы, сёлета ў Грузіі чакаецца добры ўраджай бурштынавых ягад.
Каўказскія «дажынкі»
Па сваёй сутнасці ртвелі падобна да нашых дажынак, магчыма, з тым толькі адрозненнем, што ўдзельнічае ў ім практычна кожны грузін. Гараджане едуць на свае дачы, дзеці — да бацькоў, вялікія сем'і збіраюцца разам, астатніх запрашаюць у якасці гасцей.
Свята выліваецца на гарадскія і сельскія вуліцы, захоплівае нават маленькіх дзяцей, якім у гэтыя дні вараць чурчхелу — традыцыйны ласунак з вінаграднага соку (ткбілі) і маладых грэцкіх арэхаў. Палавінкі арэха нанізваюць на нітку і некалькі разоў акунаюць у татару — масу з салодкага соку і пшанічнай мукі, якая варыцца на адкрытым агні. Потым нітку з арэхамі, пакрытымі некалькімі слаямі татары, сушаць на сонцы. Дарэчы, у старадаўнія часы чурчхелу грузінскія воіны бралі з сабой у ваенныя паходы: яе зручна перавозіць, яна не псуецца і добра аднаўляе энергію.
Статус вінаграднай лазы ў Грузіі падобны таму, які ў нас мае хлеб. Тут апроч Міністэрства сельскай гаспадаркі нават маецца Нацыянальнае агенцтва віна, якое клапоціцца, каб у свеце ведалі і куплялі грузінскае віно, а ў самой Грузіі захаваліся мясцовыя традыцыі вырабу гэтага напою, павялічвалася колькасць уласных гатункаў вінаграду, а таксама, каб вінаградарскі і вінаробчы сектар турызму развіваўся.
«Прапітая» чарга
Ёсць легенда, якую нам расказала гід з Тбілісі Кетэван ЦЕРЦВАДЗЭ, пра тое, як грузіны «прапілі» раздачу Богам зямлі. Яны спазніліся, калі Гасподзь раздаваў мясцовасці народам, і калі, нарэшце, прыйшлі, нічога не засталося. Бог спытаў, чаму яны завіталі так позна, і грузіны прызналіся, што пілі віно. «За што вы пілі?» — пацікавіўся Творца. «За здароўе Бога,» — адказалі грузіны. Тады Гасподзь аддаў ім зямлю, якую пакінуў для Сябе, — самую прыгожую. Вось чаму грузіны называюць свой край Зямлёй Бога.
— Калі мы праводзім апытанні сярод турыстаў, то яны кажуць, што першае, для чаго яны едуць сюды — прырода, а другое — кухня і віно, — кажа кіраўнік Нацыянальнай адміністрацыі турызму Грузіі Гіёргі СІГУА. — Мы заслужана ганарымся тым, што на нашай зямлі віно рабілі яшчэ 8 тысяч гадоў таму. Тут расце больш за 500 сартоў вінаграду.
Але не гэта галоўнае. Віно для грузінаў — не проста напой, а вінаград — не проста ягада. І вінаград, і віно — гэта частка грузінскай нацыянальнай культуры, традыцыі і нават рэлігіі.
«Асэнсаванне вінаграднай лазы як «дрэва жыцця» і сімвала вечнасці ў якасці эпітэта звязана з Божай Маці, — тлумачаць аўтары буклета «Вінны турызм» Дэпартамента турызму і курортаў Аджарыі. — Лаза нараджае віно, а віно — гэта сакральная вадкасць, у якую ператварылася кроў Збаўцы. Багародзіца ж — гэта маці Збаўцы, якая прыносіць вечнае жыццё чалавецтву. Усё гэта стварае пэўную містычную аснову, развітую ў каноне «Шен хар венахі» («Ты лаза мая») — самым старажытным гімне вінаграднай лазе».
Згодна з паданнем, першы крыж, які з'явіўся ў Грузіі (а ў 337 годзе хрысціянства тут стала дзяржаўнай рэлігіяй — на 6,5 стагоддзяў раней, чым у Кіеўскай Русі)), быў сплецены самой Божай Маці з вінаградных лоз і перададзены святой Ніне для дабравесця ў гэтым краі. Віно і духоўнасць — рэчы для грузін непадзельныя. Напэўна, гэтым тлумачыцца, што вінныя туры ў гэтую краіну арганічна спалучаюць экскурсіі на вінныя заводы з наведваннем старажытных храмаў. Храмаў у праграмах такіх тураў бывае нават больш. Падазраю, што гэта дапамагае змяніць стаўленне турыста да віна.
Роля бурбалак
— Самае галоўнае — віно нельга піць як ваду, — тлумачыць гасцям менеджар віннага склепа «Слёзы фазана» (Pheasant's Tears) у кахецінскім гарадку Сігнахі Тамара РАКАШВІЛІ. — Калі вы каштуеце шакалад, вы ж не кусаеце яго вялікімі кавалкамі і не глытаеце адразу, а адкусваеце патрошку і трымаеце ў роце, пакуль ён не растане. Падобным чынам трэба ўжываць і віно.
Тамара вучыць: трэба заўсёды трымаць келіх за ножку, круціць яго, каб адбыўся кантакт віна з паветрам і адкрыліся ўсё адценні смаку. Добрае віно сцякае па сценках посуду ў выглядзе дарожак — «плача». Потым трэба ўдыхнуць водар напою, а пасля набраць невялікую яго колькасць у рот, прапускаючы праз вусны і зубы паветра, каб яно змяшалася з вадкасцю, незаўважна «пабулькатаць» у роце — гэта таксама дазволіць больш ярка адчуць смак. Каб віно ўспрынялі ўсе смакавыя рэцэптары, трэба патрымаць яго ў роце, перш чым праглынуць. Да віна трэба прыслухацца. І да сябе. Да свайго суразмоўцы. Віно — гэта сродак зносін. Выказванне настрою. І пачуццяў. У Грузіі віно не п'юць, каб ап'янець. Яго п'юць, каб пачуць адзін аднаго. Зразумець і палюбіць.
Тут яго даюць нават маленькім дзецям, бо лічаць карысным для здароўя. Пры гэтым, праўда, сочаць, каб дзіця не выпіла больш за сваю норму.
Напой для прызнання
— Учора ў Тбілісі на вячэру вам, напэўна, падавалі ркацытэлі, — заўважае Тамара, абыходзячы стол з бутэлькай бурштынавага віна. — Гэта — таксама ркацытэлі, ураджаю 2011 года, з лазы, узрост якой 25 гадоў. Пакаштуйце, гэта зусім іншае віно.
У Кахеціі, усходнім рэгіёне Грузіі, сухое белае віно, у адрозненне ад еўрапейскіх вытворцаў, настойваюць на вінаграднай скурцы, з-за гэтага яно мае насычаны бурштынавы колер і непаўторны водар. Спецыялісты называюць смак такіх він шчыльным, насычаным і церпкім, але пры гэтым — незвычайна свежым. Яны пакідаюць асаблівае адчуванне на паднябенні. Лічыцца, што такія белыя кахецінскія віны можна падаваць да любых страў — ад халодных закусак да гарачых мясных страў. Больш за тое, грузінская кухня не будзе поўнай без суправаджэння гэтым напоем.
У Сігнахі я даведалася, што смак віна залежыць не толькі ад колькасці сонца на працягу года, тэмпературы паветра, саставу глебы і таго, як яно выраблена, але і ад узросту лазы. Чым яна старэйшая, тым менш ураджаю дае, але тым мацнейшыя і глыбейшыя яе карані і тым больш багаты смак маюць яе плады.
Старая лаза ў гэтым краі — рэдкасць, бо ў савецкія часы ў пагоні за ўраджаем вінаградныя плантацыі рэгулярна абнаўляліся. Аднак у вінным склепе «Слёзы фазана» ёсць магчымасць прадэгуставаць і набыць віно з 60-гадовай лазы гатунку мцване, якая расце ў высакагорным пасёлку Манаві. І хоць на сайце кампаніі на англійскай мове напісана, які водар і смак мае гэта віно, з якой ежай яго лепш спажываць, Тамара сцвярджае, што кожны павінен сам вучыцца расказваць пра характар віна, і нельга ў гэтым перашкаджаць падказкамі, інакш не будзе развіцця. Не ведаю дакладна, якое развіццё мела на ўвазе Тамара, але сэнс яна ўкладала самы высокі. Так кажуць пра развіццё вобразнага ўяўлення ў дзяцей пры самастойным прачытванні імі кніг.
Што тычыцца закускі — гэта, увогуле, не галоўнае. Галоўнае — нагода, з якой віно п'ецца. Тым не менш кухня ў Грузіі вельмі разнастайная і смачная. Яна вартая асобнай размовы. А тады я купіла бутэльку манаўскага мцване, каб выпіць яго з мужам на гадавіну нашага вяселля.
Адраджэнне квеўры
Кахеція вядомая таксама сваёй унікальнай тэхналогіяй ферментацыі і захоўвання віна — у квеўры — вялізных гліняных збанах у форме конуса, падобных да амфары без ручак. Ад памеру квеўры залежыць тэмпература, пры якой віно зброджваецца. Аптымальныя для гэтага 20-25 градусаў падтрымліваюцца ў 1000-1500 літровых ёмістасцях. У квеўры паменш — ад 50 да 300 літраў — захоўваюць ужо гатовае віно.
Перад тым, як выкарыстоўваць квеўры, яго абпальваюць і абмазваюць знутры воскам, пры гэтым гліна ўсё роўна прапускае паветра — дыхае. Ёсць меркаванне, што пры зброджванні сусла пры пастаяннай халаднаватай тэмпературы квеўры, закапанай у зямлю, лепш захоўваецца водар вінаграду, чым пры выкарыстанні драўляных бочак. Квеўры ў Грузіі былі адзінымі ёмістасцямі для віна да пачатку XX стагоддзя.
Летась традыцыйнаму грузінскаму метаду вырабу віна ў квеўры — картулі — быў нададзены статус нематэрыяльнай культурнай спадчыны ЮНЕСКА. Гэты спосаб не мае аналагаў у свеце і прызнаны адной з лепшых, натуральных і экалагічна чыстых вінаробчых тэхналогій.
Таварыства па развіцці традыцыйнага грузінскага майстэрства Кселоба Картулі сцвярджае, што да нядаўняга часу ў Грузіі заставалася ўсяго пяць чалавек, якія валодаюць мастацтвам вырабляць квеўры.
«Рэальнасць складаецца ў тым, што няма паслядоўнікаў, хто мог бы захаваць і далей развіваць гэта рамяство, — сказана на сайце арганізацыі. — У Грузіі вялікі недахоп маладых людзей, якія цікавіліся б гэтым мастацтвам. Мы як арганізацыя з'яўляемся ініцыятарамі захавання і далейшага развіцця гэтага сапраўднага скарбу Грузіі. Бо мы ведаем, што са знікненнем квеўры знікне і традыцыйны грузінскі метад вытворчасці віна».
Кахеція лічыцца вінаробчай перлінай Грузіі, але гэта не адзіны рэгіён, дзе можна паспытаць непаўторнае віно. Напрыклад, адным з самых старажытных рэгіёнаў вінаградарства і вінаробства Заходняй Грузіі называюць Аджарыю, дзе верхняя мяжа распаўсюджвання вінаграднікаў дасягае 1200 метраў над узроўнем мора. За славутай паўсалодкай хванчкарой трэба ехаць у высакагорную і маляўнічую Рачу. Сталовымі вінамі лепшых гатункаў вінаграду вядомыя Картлі і Імерэці.
Віно — неад'емная частка Грузіі. Але гэта — толькі адна з яе таямніц. Магчыма, яно — важны сродак, які дапамагае зразумець гэту зямлю і людзей, якія на ёй жывуць. Але мэта — самі людзі. У Грузію варта ехаць для таго, каб набыць новых сяброў. І яшчэ адну любоў у сваім сэрцы. Кажуць, гэта вельмі карысна для сэрца. І ніколі не бывае зашмат.
Вольга МЯДЗВЕДЗЕВА.
Фота аўтара.
Мінск — Тбілісі — Сігнахі — Батумі — Мінск
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.