Чаму адзін вобраз натхняў мастакоў у розныя эпохі?
Дзева Марыя з немаўлём — тэма вечная для мастацтва. У гэтым можна пераканацца на выставе «Mater Deі. Іканаграфія аднаго кахання», якая пачала працаваць у Нацыянальным мастацкім музеі Беларусі. Але арганізаваная яна з дапамогай Італьянскага пасольства ў Беларусі: да нас прыехалі творы з дзяржаўных і прыватных калекцый горада Перуджы (Акадэмія мастацтваў імя П'етра Ванучы, Нацыянальная галерэя Умбрыі і Ашчадны банк Перуджы). У нас ёсць незвычайная магчымасць зразумець, як выяўлялі Дзеву Марыю з Ісусам-немаўлём італьянскія жывапісцы, малявальшчыкі і гравёры XV—XІX стагоддзяў.
[caption id="attachment_71774" align="alignnone" width="400"] Невядомы мастак. Мадонна з дзіцем. Пачатак XVI стагоддзя.
З калекцыі Нацыянальнай галерэі Умбрыі (г. Перуджы).[/caption]
Хрысціянства насамрэч дало мастацтву багацце вобразаў і сюжэтаў — ад Старога Запавету і да Новага. Але ёсць асобы, увасабленне якіх для людзей з'яўлялася нават большым, чым мастацтва. Гэта было асаблівае служэнне мастакоў, якія не толькі бачылі і выяўлялі прыгажосць, яны тлумачылі і падкрэслівалі, што гэта прыгажосць дзеля людзей. Хрыстос-Збаўца прыгожы, асабліва гэта адчуваеш, усведамляючы веліч яго ахвяры. Яго Маці прыгожая, таму што адзначана Боскай ласкай — ёй небам падорана асаблівае дзіцятка, якое пакажа людзям шлях уратавання душы. І мастакі таксама паказвалі гэты шлях вось гэтымі сваімі творамі — некаторыя сюжэты ўзятыя з Евангелля, некаторыя напоўненыя сімваламі, метафарамі. Кожны мастак насіў у сэрцы вобраз сваёй Мадонны. У кожнага атрымліваўся твор, не падобны да іншых. Але і падобны ў галоўным: у тым, што яны бачылі цудоўным і прыгожым.
Дзева Марыя Міласэрнасць накрывае сваім плашчом грэшніка, што каецца, або стаіць на каленях перад Хрыстом на Страшным Судзе, молячы яго за душы памерлых. Маці Журботная (Mater Dolorosa) з сямю мячамі, што пранізваюць яе грудзі і сімвалізуюць сем яе журбот, або якая сядзіць з мёртвым целам Хрыста. Мадонна Пакора стаіць на зямлі. Дзева Марыя з дзіцем на троне. Дзева Марыя, якой пакланяюцца валхвы. Дзева Марыя, якой пакланяюцца святыя. Маці Замілаванне, Дзева Беззаганнага Зачацця... Але ці не заварожвае самае простае адлюстраванне: Дзева Марыя — маці, якая корміць дзіця. А ёсць яшчэ розніца ў выявах, абумоўленая часам, — яе цікава будзе прасачыць.
Адметна, што выстава супольная, яна ўтвораная з твораў, якія прыехалі з Італіі, але некаторыя карціны з калекцыі Нацыянальнага мастацкага музея Беларусі ў ёй прадстаўлены таксама. Вера, любоў, пяшчота — пачуцці, якія ўзнікаюць, калі думаеш пра тыя падзеі, што адбываліся далёка ад нас (як у прасторы, так і ў часе). Але калі глядзіш на выявы Багародзіцы ці Збавіцеля, то ўсё нібыта ажывае. А любоў і вера ўвасабляюцца, прарастаюць у рэальнасці дзякуючы творцам — а імёны некаторых аўтараў невядомыя. Затое засталася іх праца. Гэта і жывапіс, і графіка. Сярод графічных твораў, прадстаўленых на выставе, — малюнкі пераважна невядомых мастакоў XІX стагоддзя з калекцый гістарычнага і дыдактычнага фондаў Школы малюнка Акадэміі мастацтваў імя П'етра Ванучы, а таксама гравюры XVІІ — першай паловы XІX стагоддзя. Большую частку экспазіцыі выставы складаюць усё ж творы з італьянскіх збораў: выстава дае магчымасць беларускаму гледачу пазнаёміцца з творамі з трох найбуйнейшых калекцый горада Перуджы. З ласкі арганізатараў гэта можна зрабіць да пачатку мая.
Ларыса ЦІМОШЫК
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?