Харызматычнага, барадатага Руслана ШЫХАВА цяжка заспець без справы. Звычайна ён альбо ў майстэрні, альбо ў паездцы, дзе прадае свае вырабы з жалеза, медзі ды латуні... Дарэчы, на апошнім «Млыне» (кірмаш вырабаў ручной працы. — Н.Д.) мы з мужам гандлявалі побач з Русланам. Звярнула ўвагу, што ў яго не было адбою ад жанчын. Яшчэ больш здзівілася, калі сярод пастаянных пакупнікоў убачыла сваю калегу па працы. Аказалася — упрыгажэнні яе слабасць. Перавагу аддае этнічным. Але ў Беларусі іх, на жаль, мала хто вырабляе...
«Бессэнсоўныя рэчы рабіць наогул нельга»
— Руслан, як ты прыйшоў да металу? З чаго пачынаў?
— Збіраў яго на вуліцы, колькі сябе памятаю. Увесь балкон быў завалены ўсялякім металічным хламам. Рабіў з яго трамвайчыкі, авіямадэлі, тэлескопы. Мяне заўсёды цягнула да зорак, таму пасля школы паступаў у Кіеўскі ўніверсітэт на фізіку космасу, але праваліў іспыты. У выніку атрымаў спецыяльнасць токара. Гэта ўзмацніла маю цягу да металу. Я адчуў, што з яго можна ляпіць усё, што заўгодна. Але для таго, каб метал пачаў з табой узаемадзейнічаць, паказваць сваю ўнутраную прыроду, раскрывацца, трэба праявіць волю і цярпенне. Цяпер метал мяне корміць, калі можна так сказаць. Гэта мая прафесія і захапленне адначасова, і нават светапогляд у нейкім сэнсе. У кожны свой выраб укладаю пэўную ідэю, сэнс.
Лічу, што бессэнсоўныя рэчы рабіць наогул нельга. Ну як наша жыццё — яно павінна мець мэту. Людзі, якія губляюць яе (альбо не могуць сфармуляваць для сябе), жывуць напалову. Не разумею, як можна займацца тым, што не стасуецца з тваёй жыццёвай мэтай?
— А якая ў цябе мэта?
— Я кіруюся ў жыцці ідэяй прыгажосці. Раблю не проста так, што з-пад малатка выйдзе, а тое, што мэтанакіравана нясе ў сабе прыгажосць. У нас у Віцебску на вуліцы Суворава гандлююць магніцікамі, на некаторых — карціны мастакоў. Многія свядома адлюстроўваюць пачварныя целы, пахабшчыну. Асабліва жудасна, калі мастак спрабуе прынізіць жанчыну. Я такіх называю мастакамі-знішчальнікамі. Замест таго, каб зачыняць дзверы хаосу, не дапускаць яго ў нашы душы, яны наадварот іх адчыняюць. Калі вярнуцца да маіх вырабаў, то, магчыма, некаму яны пададуцца грубымі. Але ў гэтай грубасці свая прыгажосць, яна абвострана перадае энергію, якая прысутнічае ў рэчы. За прылізанасцю можна схаваць крыніцу энергіі любога прадмета.
— Што ты ўкладаеш у паняцце прыгажосць?
— Я згодны са Святаславам Рэрыхам, што «прыгажосць з'яўляецца канчатковай мэтай любой дадзенай камбінацыі». Вялікае майстэрства, адчуваць прыгажосць самога працэсу: атрымліваць ад яго задавальненне, а не панічна гнацца за вынікам. Прыгажосць — гэта суладдзе: высокі стан, да якога мы ўсе павінны імкнуцца.
«Калі жанчына задаволена сабой, усім навокал добра»
— Чаму вырашыў спыніцца менавіта на жаночых упрагажэннях?
— Я раблю пярсцёнкі, амулеты, падвескі і для мужчын таксама. Проста, жаночых упрыгажэнняў у асартыменце больш, таму і складваецца такое ўражанне (усміхаецца)... Жанчына, калі параўноўваць з мужчынам, больш тонка арганізаваная. Яна патрабуе большай разнастайнасці колераў, гукаў, адчуванняў. Ведаю гэта не па чутках, бо больш як 20 гадоў чытаў лекцыі па філасофіі, Агні-ёзе, у тым ліку і на тэму жаночай псіхалогіі. На кірмашах за год кантактую з вялікай колькасцю жанчын. Кожная хоча неяк сябе ўпрыгожыць, штосьці выбірае. Да кожнай патрэбны свой падыход. У сувязі з гэтым павінен быць вялізны выбар жаночых упрыгажэнняў. Калі жанчына задаволена сабой, сваім вобразам, сваімі ўнутранымі адчуваннямі, усім навокал добра: і мужу, і дзецям, і самой прыродзе.
— Што тычыцца сімвалаў, гэта ў цябе дакладныя копіі? Адкуль бярэш формы?
— Я з дзяцінства захапляўся гісторыяй розных народаў. У прыватнасці мяне цікавіла наша славянская культура, усходняя. Выкарыстоўваю пераважна сонечную сімволіку. А яна адлюстроўвалася спіраллю, кругам, крыжамі, вызначанымі кропкамі, жывёламі, птушкамі. Сонца — сімвал свядомасці ў чалавеку, розуму, унутранай эвалюцыі, жыццёвых сіл. Дакладных копій звычайна не раблю, за выключэннем канкрэтных сімвалаў. Стараюся ў кожную форму прыўнесці сваё бачанне, адаптаваць яе да нашага часу. Ведаю майстроў, якія робяць дакладныя копіі этнічных вырабаў, ім вельмі складана іх прадаць.
— А для цябе асабіста якія сімвалы найбольш блізкія?
— Сімвал трыадзінства. На пярсцёнку ў мяне, бачыш, тры сферы. Гэта адзін з самых старажытных сімвалаў. Ён звязаны з гармоніяй розуму, духу і волі ў чалавеку, суладдзем сусветаў, якія нас атачаюць. Раней выкарыстоўваўся славянамі ў выглядзе пячаткі пасланніка. Цяпер жа такім сімвалам па прапанове Мікалая Рэрыха абазначаюцца культурныя каштоўнасці, што патрабуюць аховы падчас вайны.
Наогул тэма ўпрыгажэнняў настолькі старажытная, што да яе трэба вельмі сур'ёзна ставіцца. Пушкін не дарэмна лічыў свой пярсцёнак талісманам. У дзень дуэлі ён забыў яго надзець. І гэта не адзіны выпадак... Многія сімвалы нясуць у сабе вызначаны сэнс, энергетыку. Ёсць рэчы, якія не толькі насіць, іх нават рабіць нельга.
Такія замовы ў мяне, дарэчы, бываюць: просяць зрабіць пярсцёнак з чарапамі, сатанінскімі знакамі. Я адразу ж адмаўляюся, не раблю прынцыпова ні за якія грошы. Гэта грэх, бо ты выпускаеш дэмана, сілу, якая стане непадуладнай.
«Можаш не пісаць — не пішы»
— Ці даўно займаешся выключна рамесніцтвам? Ці хапае табе сродкаў для жыцця?
— Даволі даўно. Каб жыць годна, будучы рамеснікам, трэба рабіць тое, што патрэбна людзям, і вельмі шмат працаваць. Гэта не тая праца, як на заводзе: чалавек 8 гадзін адпрацаваў і ўсё. Я кладуся спаць, а ў мяне перад вачыма круцяцца новыя формы. Ляжу і думаю: якая тэхналогія можа быць. Вельмі часта прачынаюся з гэтай думкай. Рамеснік — гэта не праца, гэта лад жыцця.
— Што апроч жадання зарабіць прымушае цябе штодзень ісці ў майстэрню?
— Яшчэ Леў Талстой казаў: «Калі можаш не пісаць — не пішы». Гэта не пра мяне. Калі дзень не заходжу ў майстэрню...
— Сверб у руках пачынаецца?
— І ў мазгах таксама (смяецца).
— Ці павінен рамеснік быць таксама і гандляром?
— Ведаю некалькі майстроў вельмі высокага ўзроўню, але яны не могуць прадаць свае вырабы. Не атрымліваецца: альбо харызмы няма, альбо саромеюцца. Таму яны наймаюць прадаўцоў. У кожнага свой спосаб. Нехта спрабуе прадаваць свае вырабы ў родным горадзе, праз інтэрнэт, нехта здае ў крамы, салоны. Я аддаю перавагу актыўным продажам: удзельнічаю ў кірмашах, у тым ліку і за межамі Беларусі. Тут шмат плюсоў: я не толькі непасрэдна кантактую са сваімі пакупнікамі і адчуваю, што ім патрэбна, але і адкрываю для сябе новыя мясціны.
— Якія смешныя выпадкі, звязаныя з рамесніцтвам, можаш прыгадаць?
— Да віцебскага мастака, што гандляваў побач са мной, падыходзіць самавітая пара. Яна кажа: «Мілы, я хачу вось гэтую карціну. Купі». Мужчына паварочваецца да мастака: «Ну паглядзі на маю жонку, я аддаў ёй усё: здароўе, жыццё, грошы. А ёй усё мала... Яна яшчэ і карціну хоча».
— Ты расказваў, як аднойчы падчас гандлю да цябе падышоў чалавек і запытаўся: «А вы не баіцеся, што ў вас нешта скрадуць?» Твой адказ быў: «А мне чаго баяцца?» Можаш пракаментаваць?
— Зразумела, ёсць людзі, якія могуць і скрасці. Таму трэба максімальна паклапаціцца пра бяспеку, каб нікога не правакаваць. Але калі за справу бярэцца прафесіянал, ён скрадзе ў цябе ўсё што захоча, ты і вокам не паспееш міргнуць. Чалавек, які бярэ тое, што яму не належыць, абавязкова будзе гэта аддаваць у тым ці іншым выглядзе. ...Я ж любую сваю страту ўспрымаю па-філасофску: як расплату за тое, што сам калісьці запазычыў. Чалавек крадзе, не таму, што рэч дарагая (гэта ж не золата і не срэбра), а таму, што спадабалася. А раз спадабалася, няхай. Хто ведае, можа гэта рэч неяк перародзіць яго свядомасць. Я, бывае, дару свае вырабы: узнікае такое ўнутранае жаданне. А вось калі кажуць «давайце таргавацца»... Не люблю я гэтага. Сам ніколі не таргуюся. Мне кажуць цану — і я або купляю, або не. Праўда, калі бачу, што чалавек не можа набыць нейкую з маіх работ, але вельмі хоча, саступаю.
— Ці часта сустракаеш людзей у сваіх упрыгажэннях на вуліцы?
— Я, магчыма, не заўсёды ўважлівы. Часцей мне сябры кажуць: «Бачылі твае ўпрыгажэнні». Але была адна цікавая сітуацыя. У Расіі дзяўчына брала ў мяне завушніцы: такія вялікія, нават крыху дзікія. Далёка не ўсім яны пасуюць. А ёй былі да твару. Пасля, праз гады тры, гляджу Малахаў запрасіў сям'ю Максімавых на сваё ток-шоу. Тамару Максімаву многія ведаюць, яна доўгі час вяла «Музычны рынг» на тэлебачанні. Яе дачка — оперная спявачка. Гляджу, яна ў маіх завушніцах на перадачу прыйшла...
«Не ўяўляю сябе без барады»
— Ты казаў, што лепшы адпачынак — гэта змена роду дзейнасці?
— Знакамітыя людзі, якія многага дасягнулі ў жыцці, кіраваліся менавіта гэтым правілам. Той жа самы Мікалай Рэрых маляваў адразу 3-4 карціны. Кожная несла ў сабе свой сюжэт, свае фарбы. Так ён адпачываў. Леанарада да Вінчы спалучаў у сабе мастака, скульптара, архітэктара, інжынера-вынаходніка, палітыка. Такім чынам ён дасягнуў выніку. Як у мяне? Цяжка працаваць увесь дзень у майстэрні, вочы стамляюцца, таму пастаянна пераключаюся з аднаго металу на іншы. Ці іду чытаю, прычым адразу некалькі розных кніг па характары і змесце. Вось дом пабудаваў, цяпер рамонтам займаюся. І такім чынам таксама адпачываю.
— Ці сапраўды ты спрабаваў вырасціць жэньшэнь у тайзе?
— Пасля службы ў войску я застаўся жыць на Далёкім Усходзе. Працаваў у тайзе, у аграатрадзе. Нашай задачай было ачысціць участак ад дрэў, выкапаць ямы, запоўніць іх гумусам, знайсці жэншэнь, сабраць насенне, пасеяць і даглядаць яго. Так я і працаваў. Праўда, нядоўга. Давялося адтуль з'ехаць, але ўражанні засталіся на ўсё жыццё. Гэта неперадавальнае адчуванне, калі ты начуеш адзін у вялікім намёце... Тайга, вогнішча, бясконцы прастор неба...
— Ты неяк сказаў, што з пяці гадоў носіш бараду. Гэта як?
— У думках (смяецца). Напэўна, я ў мінулых жыццях быў барадатым. Гэта настолькі ўва мне адбілася, што я з дзяцінства хацеў насіць бараду. Аднойчы нават намаляваў яе сабе і пайшоў у краму. Смешна, напэўна, было: ідзе маленькі хлопчык... з барадой. Прычым у Азербайджане, дзе мы тады жылі, не прынята насіць бараду, толькі вусы.
— Руслан, вось ты шмат чаго ўмееш: і жэньшэнь вырошчваць, і дамы будаваць... Чаму ўсё ж такі вырашыў зарабляць на жыццё ўпрыгажэннямі?
— У мяне ўжо не тыя ўнутраны сілы, здароўе і ўзрост, каб будаваць дамы (усміхаецца). Таму знайшоў для сябе найбольш прымальны спосаб зарабіць. Спачатку была думка: а ці не вывучыць астралогію ды займацца складаннем гараскопаў за грошы. Я ж варажыў на рунах у свой час. Не спецыяльна, а па ходзе гандлю. Гэта, павер, магло б прыносіць большы даход, чым мае продажы: да мяне стаялі куды большыя чэргі, чым цяпер. Але я гэтую справу кінуў. Бо зразумеў, што яна не дае ані мне, ані чалавеку нейкага ўнутранага завяршэння. Так, разавая акцыя. Зарабляць можна рознымі спосабамі. Я ў свой час займаўся сталяркай, потым перайшоў на сувенірку. Пасля адчуў, што гэта не дае тое, што мне патрэбна, і перайшоў на метал, на ўпрыгажэнні. Трэба часцей прыслухоўвацца да сябе і не баяцца штосьці мяняць.
Бліц-апытанне
— Твая стыхія?
— Агонь. Я ж Авен па знаку задыяка. Дарэчы, што цікава, талісман Авена — молат.
— Настольная кніга?
— «Мастацтва і жыццё» Святаслава Рэрыха. Гэта скарбонка мудрых думак мастака на ўсе выпадкі жыцця. Шкада, што ў мяне яе няма ў поўным варыянце.
— Любімы філосаф?
— Платон. Я лічу яго адным з самых вялікіх філосафаў свету. Захапляюся ім з 10 класа. Дарэчы, ён вельмі цудоўна сказаў пра прыгажосць: «Ад прыгожых вобразаў мы пяройдзем да прыгожых думак, ад прыгожых думак — да прыгожага жыцця, ад прыгожага жыцця — да абсалютнай прыгажосці».
Надзея ДРЫНДРОЖЫК
фота аўтара
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.