Вы тут

Віктар Жыбуль: Праз «чорны ход» — у літаратуру!


Паэт, удзельнік знакамітага калісьці «Бум-Бам-Літа»; літаратуразнаўца, кандыдат філалагічных навук, даследчык, вядучы навуковы супрацоўнік Беларускага дзяржаўнага архіва-музея літаратуры і мастацтва актыўна выступае на літаратуразнаўчых канферэнцыях, прысвечаных даваеннаму літпрацэсу. Аўтар зборнікаў паэзіі «Калі ў хаце дыверсант» (1996), «Рогі гор» (1997), «Прыкры крык» (2001), «Дыяфрагма» (2003), «Забі ў сабе Сакрата!» (2008, у суаўтарстве з Верай Бурлак), «Стапеліі» (2012), «Дзяцел і дупло» (2016); аўтар ідэі і арганізатар літаратуразнаўчых экскурсій па Мінску, сёння Віктар Жыбуль распавядае пра вытокі яго захаплення гісторыяй сталіцы і як праз хобі пачаў пісаць па-беларуску.


— Віктар, ты — карэнны мінчанін. Раскажы, як абудзілася цікавасць да роднага горада.

— Пачалося ўсё з тапанімікі, тады нават у школу яшчэ не хадзіў. У нас дома быў тэлефонны даведнік з назвамі ўсіх вуліц — зачытваўся імі як займальнай казкай! Было цікава даведацца, што ў горадзе ёсць вуліцы з вельмі незвычайнымі назвамі накшталт Камароўскае кальцо, Экскаватарная, Меліярацыйная, Базісная (хоць і не разумеў, што гэта такое), Міліцэйская, Авангардная; існавала аж восем Чыгуначных завулкаў, пяць — Радыятарных, гэта захапляла. Мелася таксама карта горада з пазначанымі маршрутамі транспарту, але вуліцы на ёй адзначаны былі не ўсе. Разглядаў і ўяўляў, дзе там могуць быць непазначаныя вуліцы. Тады ж, у гадоў сем, марыў стаць таксістам, бо ўжо добра ведаў горад…

З цягам часу стала недастаткова ведаць назвы вуліц, захацелася на кожнай з іх пабываць, і калі такое здаралася, звяртаў увагу на дамы і будынкі, што там месціліся, — апроч тапанімікі захапіла і гісторыя: калі што было пабудавана, што з’явілася раней на тым ці іншым месцы…

— Як без інтэрнэту шукаў інфармацыю?

— У школьныя гады пачаў збіраць бібліятэчку пра Мінск. Выразаў матэрыялы з газет, дзе распавядалася пра розныя раёны і асобныя будынкі, старыя назвы і перайменаванні. Так, у «Вячэрнім Мінску» любімай рубрыкай была «Старое. Новае. Вечнае». А ў старэйшых класах зрабіў ксеракопію даведніка «Увесь Мінск» 1911 года — знайшоў кнігу ў Нацыянальнай бібліятэцы.

Натуральна, узнікалі думкі: дзе прымяніць веды? Удзельнічаў у розных віктарынах па гісторыі горада, трапляў у лік пераможцаў. А ў 1994 годзе быў абвешчаны паэтычны конкурс пад назвай «Родны горад». Перада мной на стале ляжаў стос кніг па тэме… Вырашыў скарыстаць свае веды і тут, напісаў вершаваны нарыс «Драўляная Грушаўка»: «У прадмесцях старых беларускай сталіцы // жывуць забудовы мінулых гадоў // будынкі касцёлаў, муры, камяніцы // і шэрагі простых драўляных дамоў…» І зноў апынуўся сярод пераможцаў! Такім чынам, зацікаўленасць Мінскам дапамагла праз «чорны ход» трапіць і ў літаратуру — гэта была першая сур’ёзная спроба па-беларуску. Дагэтуль нават не спрабаваў друкавацца. Адчуў, што мне зусім не складана пісаць на роднай мове…

— Падчас вучобы ва ўніверсітэце цікавасць твая не знікла, а, наадварот, паглыбілася і пашырылася…

— Пісаў дысертацыю аб авангардызме ў айчыннай паэзіі 1920—1930-х гадоў, а пазней мае літаратуразнаўчыя і мінсказнаўчыя цікаўнасці перакрыжаваліся: тады якраз пачалі ладзіцца фэсты экскурсаводаў і мне прапанавалі правесці экскурсію па Трактарным пасёлку, у якім вырас… Давялося шукаць пэўныя дакументы, падвучыць гісторыю пасёлка. Звярнуўся да літаратурных твораў, каб аздобіць экскурсію, знайшоў усё, што было напісана пра пасёлак альбо дзе ён згадваецца, у якіх творах выяўленчага мастацтва «засвяціўся», у якіх фільмах мільгануў… Зрабіў экскурсію з культуралагічным падтэкстам, цытатамі з твораў Петруся Броўкі, Андрэя Александровіча, Веры Лютавай, Сяргея Пясецкага, які пісаў пра гэтыя мясціны задоўга да таго, як з’явіўся пасёлак.

Пачаў праводзіць экскурсіі не толькі па сваім раёне, але і па іншых, звязаных з постацямі нашай літаратуры. Так, прайшла тэматычная экскурсія, прысвечаная нефармальнаму згуртаванню 1930-х «ТАВІЗ». Было цікава паказаць на мясцовасці іншым, дзе знаходзілася шашлычная, у якой часта сядзеў Валерый Маракоў, па якіх вуліцах любілі шпацыраваць нашы паэты, дзе жыў Міхась Багун, у якога яны любілі збірацца, якая вуліца найбольш адлюстравалася ў творах таго часу…

Потым надышла эпоха кавіду, і ўсё перайшло ў папяровае вымярэнне. З часопіса «Роднае слова» папрасілі напісаць артыкул пра Міколу Аўрамчыка. Стаў чытаць яго творы — а там шмат згадак пра розныя мінскія рэаліі! Ёсць нават кніжка пад назвай «Універсітэцкі гарадок» з адпаведнай выявай на вокладцы! Згадваюцца розныя месцы, напрыклад, пешаходны мост праз чыгунку, што быў за вакзалам. Аўрамчык піша, як яны з Міколам Сурначовым пераходзілі па тым мосце. Пазней мост асацыіраваўся ў паэта з загінулым сябрам… Так, зразумеў: у кожнага пэўнае месца выклікае асабісты, толькі яму блізкі ўспамін — такім чынам, у кожнага з нас свой Мінск і яго ўспрыманне… Пасля таго, як быў надрукаваны артыкул пра сталіцу ў творах Аўрамчыка — «Ад Маскоўскае шашы да Суражскага базару...» (радкі з яго верша), — у рэдакцыі часопіса прапанавалі аўтарскую рубрыку пад назвай «Шпацыр з пісьменнікам». З таго часу напісаў пра сталіцу ў творах Рыгора Барадуліна, Генадзя Бураўкіна, Петруся Броўкі, Пятра Глебкі, Уладзіміра Караткевіча, Алеся Наўроцкага, Уладзіміра Карпава і іншых аўтараў…

— Якія раёны сталіцы, акрамя таго, дзе мінула дзяцінства, табе найбольш цікавыя?

— Там, дзе скрыжаванне Партызанскага праспекта з Цэнтральнай вуліцай, фасадныя дамы прывакзальнага раёна нейкага іншага горада. А калі заходзіш углыб, мноства прыватных драўляных і каменных домікаў таксама нагадваюць іншыя гарадкі. Мару пра тое, каб астраўкі горада, што нагадваюць іншыя гарады, захаваліся. Часам хочацца абстрагавацца ад ваяўнічага ўрбанізму, дзе ўсё ў шклобетонных забудовах, і прайсціся, развеяцца, уявіць, як тут жылі раней.

Гутарыла Таша ШПАКОЎСКАЯ

Фота з асабістага архіва В. Жыбуля

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.