Супрацоўнікі пошты — гэта людзі, якіх бачыш, відаць, часцей, чым асобных родзічаў. Аплаціць «жыроўку», забраць пасылку, купіць перад святам прыгожых паштовак і канвертаў, выпісаць газеты... Ды ці мала спраў, у якіх паштавікі — гарантыя — дапамогуць. А калі яшчэ і хутка, з ветлівай усмешкай ды без ніякай чаргі, то паход у аддзяленне сувязі і ўвогуле ўспрымеш як візіт туды, дзе цябе чакаюць...
Карэспандэнты «Звязды» зацікавіліся: дзе рыхтуюць кадры для пошты, як доўга і чаму вучаць, што ўрэшце самі навучэнцы думаюць пра сваю будучую прафесію?
— У наш Вышэйшы дзяржаўны каледж сувязі, каб атрымаць сярэднюю спецыяльную адукацыю, паступаюць і тыя, хто скончыў адзінаццаць класаў, і тыя, хто ўжо мае профільную прафтэхадукацыю. А калі ў будучым выпускнік захоча атрымаць яшчэ і вышэйшую (а да яе імкнецца працэнтаў 80 нашых навучэнцаў), на гэта давядзецца патраціць толькі тры гады, — распавядае загадчык кафедры арганізацыі і тэхналогій паштовай сувязі Лідзія Новікава. — Нехта выбірае завочнае аддзяленне, нехта ідзе на дзённае.
Прафесія «аператар паштовай сувязі» — гэта ступень, якую навучэнцы пераадольваюць на другім годзе навучання. Праз нейкі час яны становяцца тэхнікамі. А на час атрымання дыпломаў ужо ведаюць усе этапы працы пошты з самага пачатку — ад абавязкаў аператара да кіраўніка аддзялення сувязі.
Зрэшты, тут не ўсё так проста. Будучым паштавікам, перш чым атрымаць жаданы дыплом, патрэбна «пералапаціць» нямала вучэбнай інфармацыі. Прычым вельмі рознабаковай.
Паводле слоў Лідзіі Новікавай, падчас вучобы вялікая ўвага надаецца інфармацыйным тэхналогіям. Навучэнцы знаёмяцца са спецыяльнай камп'ютарнай сістэмай, якая выкарыстоўваецца на пошце. Абавязковая і вельмі важная частка вучобы — вывучэнне замежных моў: англійскай і французскай. Апошняя лічыцца міжнароднай мовай пошты. На роднай беларускай мове навучэнцы спасцігаюць прафесійную лексіку. Ёсць у праграме і прадмет, які называецца «Этыка і псіхалогія прафесійных паводзін».
— Усім вядома, што на пошце кожны дзень патрэбна кантактаваць з людзьмі, а пры гэтым, на вялікі жаль, могуць узнікаць непаразуменні, канфліктныя сітуацыі. Нават на конкурсах прафесійнага майстэрства даюць заданні змадэліраваць нейкі канфлікт і паспяхова з яго выйсці, — расказвае Лідзія Мацвееўна.
Яшчэ ў раскладзе — тэхналогія паштовай сувязі, нюансы яе арганізацыі, праца з тэхнікай і абсталяваннем, якое выкарыстоўваецца на пошце. Даводзіцца вывучаць і банкаўскія аперацыі. Напрыклад, патрэбна ведаць, як афармляць уклады і крэдыты, абслугоўваць банкаўскія пластыкавыя карткі, працаваць з электроннымі грашыма.
Вядома, якасная вучоба немагчымая без вопытных педагогаў. Наталля Пархоменка, выкладчык кафедры арганізацыі і тэхналогій паштовай сувязі, да таго, як пачаць выкладаць, восем гадоў адпрацавала на пошце. Цяпер дзеліцца ведамі і вопытам з навучэнцамі.
— Кожны з іх — асоба. Таму аднолькавы падыход — гэта шлях няправільны, — кажа Наталля Альфонсаўна. — Калі навучэнцы толькі прыходзяць на першыя курсы, у кожнага з іх розны перыяд адаптацыі. Нехта прывыкае да самастойнага жыцця хутчэй, нехта — павольней. Таму і зразумець патрэбна кожнага.
А кожны, дарэчы, індывідуальнасць не толькі ў плане характару. Вучыцца ў каледж прыязджаюць з самых розных куткоў Беларусі. Прычым ніхто не шукае сабе прыватную кватэру — усе іншагароднія забяспечваюцца месцамі ў інтэрнатах.
— Я з Віцебскай вобласці, з Барані. У Віцебску скончыла вучылішча, атрымала спецыяльнасць, але пасля вырашыла, што хачу прадоўжыць сваю адукацыю, таму і абрала Вышэйшы дзяржаўны каледж сувязі, — распавядае Вікторыя Карманава.
Яшчэ адна навучэнка, Наталля Слабада, родам з вёскі Новыя Засімавічы, што ў Пружанскім раёне, на Брэстчыне. Кажа, што вучоба ў каледжы дапаможа ёй стаць больш граматным спецыялістам. Дзяўчаты жывуць у інтэрнаце. Сцвярджаюць, што ўмовы ім вельмі падабаюцца. Разам жывуць аднагрупніцы, так прасцей рыхтавацца да заняткаў, ды і абед гатаваць нашмат хутчэй і весялей.
Наталля і Вікторыя цяпер на чацвёртым курсе. Атрыманыя ў каледжы веды паспрабавалі ўжо прымяніць на практыцы. Яна, дарэчы, складаецца з трох этапаў: вучэбная, тэхналагічная і пераддыпломная. У суме гэта прыкладна 20 тыдняў. Вельмі часта пераддыпломную практыку студэнты праходзяць па месцы жыхарства — нярэдка гэта невялікія гарады і вёскі.
Успамінаючы свой досвед працы, Наталля і Вікторыя кажуць, што самае складанае — гэта стасункі з людзьмі: нехта ідзе на пошту з добрым настроем, нехта — наадварот, але дагадзіць патрэбна ўсім. Бо сапраўдны паштавік адказвае не толькі за якасць паслуг, ён стараецца быць «на сувязі» з кожным, хто прыходзіць у паштовае аддзяленне. І вельмі важна, каб гэтая сувязь не перарывалася.
Ганна ГАРУСТОВІЧ.
Фота Марыны БЕГУНКОВАЙ
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?