Рух у бок павышэння якасці адукацыі праз эфектыўнае выкарыстанне ўсіх рэсурсаў (кадравых, фінансавых і матэрыяльных) віцэ-прэм'ер беларускага ўрада Анатоль Тозік назваў галоўнай задачай на 2014 год.
— Я цалкам прымаю крытыку на адрас урада. Трэба максімальна аператыўна вырашыць пытанне з заработнай платай усіх, хто сёння працуе ў сферы адукацыі: у дзіцячых садках, школах, вышэйшых навучальных установах, — заявіў на калегіі, дзе падводзіліся вынікі работы адукацыйнай галіны за 2013 год, Анатоль Тозік. — Калі б мы аб'ядналі свае намаганні, то на працягу двух гадоў маглі б выйсці на пэўныя паказчыкі. Было б добра, калі б сярэдні заробак настаўніка, без уліку каэфіцыента сумяшчальніцтва, быў роўны сярэдняму заробку па краіне. А сярэдні заробак прафесарска-выкладчыцкага складу перавышаў сярэдні заробак па краіне ў 1,5 раза. Што мы можам гарантаваць, дык гэта ўтрыманне фінансавання сферы адукацыі на ўзроўні 6% ад валавага ўнутранага прадукту. Сёлета ў бюджэце прадугледжаны намінальны рост заработнай платы па ўсёй бюджэтнай сферы на ўзроўні 14–16 працэнтаў. А вось астатнія рэсурсы давайце будзем шукаць унутры сістэмы адукацыі.
Днямі мы прынялі Пастанову Савета Міністраў аб мерах па ўдасканаленні аплаты працы работнікаў бюджэтных арганізацый. Гэтым дакументам мы даём права ўсім бюджэтным арганізацыям на манеўры паміж асобнымі артыкуламі выдаткаў, за выключэннем капітальных і камунальных. Усе сродкі, сэканомленыя па іншых артыкулах, вы зможаце накіраваць на любыя патрэбы, у першую чаргу — на заработную плату сваім работнікам, калі палічыце гэта мэтазгодным.
Мы зафіксавалі ў Законе «Аб бюджэце на 2014 год» абсалютную мінімальную суму для кожнай вобласці. І я лічу, што было б правільна, каб кіраўніцтва аблвыканкамаў на месцах зафіксавала такую ж незніжальную суму для кожнага раёна з улікам іх спецыфікі. Было б эфектыўна і правільна, каб і кожны раён, у сваю чаргу, зафіксаваў такую ж незніжальную суму для кожнай установы адукацыі. Каб дырэктар школы ведаў: вось мой бюджэт, і яго ніхто ў мяне не адбярэ на працягу года. А тымі сродкамі, што я сэканоміў, я магу распарадзіцца ў сваім калектыве.
Мяркую, што ўсё гэта вельмі дапаможа нам прыйсці да здаровага сэнсу.
Анатоль Тозік канстатаваў, што самыя вялікія праблемы сёння з заработнай платай выхавальнікаў і памочнікаў выхавальнікаў у дзіцячых садках:
— Утрыманне дзіцяці ў дашкольнай установе абыходзіцца бюджэту прыкладна ў 1,5 мільёна рублёў штомесяц. Бацькоўская плата за дзіцячы садок пакрывае толькі 60% ад кошту харчавання. Мяркую, што бацькі зразумелі б нас, калі б мы папрасілі іх аплачваць 100 працэнтаў ад кошту харчавання, а ўсе атрыманыя грошы накіравалі на заработную плату выхавальнікам і памочнікам выхавальнікаў…
І яшчэ адно пытанне ў сувязі з гэтым: магчыма, трэба прапанаваць бацькам аплачваць харчаванне ўласных дзяцей і ў пачатковай школе? І таксама накіраваць атрыманыя сродкі на заробкі педагогам… Неяк нелагічна ў нас атрымліваецца: у дзіцячым садку бацькі плацяць за харчаванне сваіх дзяцей, а ў пачатковай школе гэта робіцца за кошт сродкаў бюджэту. Магчыма, сельскія школы мы пакуль не закранём, а вось у гарадскіх школах можна было б гэта зрабіць…
Па словах віцэ-прэм'ера, 2013 год быў адметны тым, што ўпершыню за 20 гадоў насельніцтва Беларусі не скарацілася, а прырасло. Няхай пакуль за кошт міграцыі (плюс 4 тысячы чалавек), але да нас едуць людзі ў працаздольным узросце, з дзецьмі. Да таго ж, пачынаючы з чэрвеня мінулага года, пачаўся працэс натуральнага прыросту насельніцтва, калі на свет нараджаецца больш людзей, чым памірае. І калі гэтая тэндэнцыя захаваецца, то ў хуткім часе ўзрасце патрэба ў дзіцячых садках.
— Але мы і сёння не паспяваем задавальняць патрэбы маладых сем'яў у дашкольных установах.
Маладыя маці не жадаюць надоўга выпадаць з актыўнай сферы, хочуць расці прафесійна. І мы павінны ім даць такую магчымасць. У сувязі з гэтым я звяртаюся да кіраўнікоў міністэрстваў адукацыі, юстыцыі, працы і сацыяльнай абароны — трэба падумаць, як падтрымаць прыватную ініцыятыву ў стварэнні і адкрыцці ўстаноў дашкольнай адукацыі. Чаму тую ж суму, якую мы выдаткоўваем з бюджэту на ўтрыманне выхаванцаў у дзяржаўных садках, не аддаць прыватнікам, якія гатовы прыйсці ў гэту сферу? — прапанаваў Анатоль Тозік.
Падчас калегіі прагучала прапанова «адпусціць» цэны на платнае навучанне ў вышэйшых навучальных установах, якія сёння жорстка рэгулююцца. Анатоль Тозік гэтую прапанову падтрымаў, падкрэсліўшы, што ўсё павінна каштаваць столькі, колькі яно каштуе. І дадаў, што гэтае пытанне можна было б перадаць на ўзровень устаноў адукацыі.
Сёлета будзе працягвацца праца над карэкціроўкай Кодэкса аб адукацыі. Віцэ-прэм'ер падтрымаў кіраўніка галіновай парламенцкай камісіі Генадзя Пальчыка, які прапанаваў максімальна спрасціць Кодэкс і зрабіць больш зразумелым:
— Трэба максімальна дэцэнтралізаваць права прыняцця рашэнняў. Перадаць такія правы не толькі на ўзровень аблвыканкамаў і райвыканкамаў, але і на ўзровень кіраўнікоў устаноў адукацыі, паколькі на месцах многія рэчы лепш відаць, чым нам наверсе, — патлумачыў сваю пазіцыю Анатоль Тозік.
Закранаючы пытанне размеркавання плыняў выпускнікоў, Анатоль Тозік канстатаваў, што «ў нас быў відавочны перакос, калі абсалютная большасць выпускнікоў накіроўвалася ва ўніверсітэты, і мы ўжо перайшлі мяжу разумнага»:
— Трэба адыходзіць ад такіх перакосаў. У нас цяпер абавязковая агульная базавая адукацыя. Значыць, ужо да 9‑га класа трэба, каб дзеці, іх бацькі і настаўнікі ведалі, куды далей будзе накіроўвацца тое ці іншае дзіця. Калі яно ідзе ў старэйшыя класы, значыць, гэты малады чалавек першапачаткова павінен быць нацэлены на атрыманне вышэйшай адукацыі. І ў старэйшых класах трэба вызначацца з пэўным профілем адукацыі. А ў прафесійна-тэхнічных установах камусьці, магчыма, дастаткова будзе атрымаць толькі прафесію, без атрымання агульнай сярэдняй адукацыі. Трэба фарміраваць такую структуру размеркавання плыняў выпускнікоў па ўзроўнях атрымання адукацыі, якая патрэбна краіне. Трэба фарміраваць павагу да рабочых прафесій. Галоўнае — даць чалавеку магчымасць знайсці сябе ў жыцці.
Анатоль Тозік прызнаўся, што яго вельмі хвалюе праблема якасці адукацыі на ўсіх яе ўзроўнях і разрыў паміж сярэднім балам атэстатаў абітурыентаў і іх вынікамі на цэнтралізаваным тэсціраванні. Прычым гэты разрыў расце.
Звяртаючыся да рэктараў устаноў вышэйшай адукацыі, віцэ-прэм'ер папрасіў іх цаніць беларускія дыпломы і не гнацца слепа за выкананнем паказчыка экспарту адукацыйных паслуг. Анатоль Тозік падкрэсліў, што замежны грамадзянін, які прыехаў у Беларусь атрымліваць вышэйшую адукацыю, павінен прадэманстраваць веды, што дазваляюць атрымаць беларускі дыплом, і паводзіць сябе ён павінен у адпаведнасці з законамі нашай дзяржавы і нашага грамадства.
— Я прашу вас: не трэба закрываць вочы на якасць іх вучобы, на якасць ведаў і на іх паводзіны. Нам ні ў якім разе нельга страціць якасць і аўтарытэт нашых дыпломаў, — сказаў Анатоль Тозік.
Надзея НІКАЛАЕВА.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?