Калі заходзіць гаворка пра аб'екты нашай гістарычнай спадчыны, то, як правіла, у цэнтры ўвагі праблемы іх адраджэння і найперш — неабходных для гэтага фінансавых сродкаў. Але вось — амаль сенсацыя: замкавы комплекс «Мір» нядаўна сам выступіў у якасці мецэната, прафінансаваўшы выданне кнігі «Старажытныя сядзібы Гродзеншчыны». Ці азначае гэта, што мы маем у Міры не толькі славуты замак, помнік сусветнай спадчыны ЮНЕСКА, але і паспяховы бізнес-праект у турыстычнай сферы?З гэтага пытання пачалася гутарка карэспандэнта «Звязды» з дырэктарам замкавага комплексу «Мір», кандыдатам гістарычных навук Вольгай ПАПКО.
Краязнаўства і... фінансавы поспех
— У 2013 годзе мы надрукавалі кнігу выдатнага даследчыка старажытных сядзіб Беларусі Анатоля Федарука, прысвечаную Карэліцкаму раёну. І пасля таго, як яна ўбачыла свет, безумоўна, марылі і пра больш шырокі фармат — пра іншыя раёны Гродзеншчыны. Імкнуліся знайсці сродкі, звярталіся ў розныя дзяржаўныя ўстановы, на паспяховыя прадпрыемствы. Але, на жаль, вялікую суму знайсці не атрымалася. Хіба што абяцалі пасля выдання кнігі купіць 5-10 экзэмпляраў. Таму вырашылі ажыццявіць гэты праект за сродкі нашага музея, бо добра разумеем, што праца Анатоля Тарасавіча вельмі важная для пазнання і асэнсавання нашай гістарычнай спадчыны, развіцця краязнаўства ў рэгіёнах. На выданне кнігі «Старажытныя сядзібы Гродзеншчыны» мы выдаткавалі больш за 500 мільёнаў рублёў, з бюджэту не ўзялі ні капейкі. Спадзяёмся, што праект будзе фінансава паспяховым. Бо кніга выклікае цікавасць — нядаўна надрукавана, але ўжо сотні экзэмпляраў прадалі.
Дарэчы, Анатоль Федарук кансультуе нас па пытаннях, звязаных з паркавай зонай замкавага комплексу «Мір». Падрыхтаваны і знаходзіцца на экспертызе праект адраджэння італьянскага саду. Не думаю, што здолеем яго хутка рэалізаваць, бо патрэбны вялізныя сродкі. Аднак ужо цяпер імкнёмся ўпрыгожыць тэрыторыю комплексу, якая займае 25 гектараў. Да прыезду ў Мір я ўсё жыццё пражыла ў прыватным доме, і няскошаныя газоны — гэта для мяне проста немагчыма. Вось і ў Міры разам з усімі супрацоўнікамі ўдзельнічаю ў суботніках па прыборцы тэрыторыі, мінулай восенню пасадзілі тысячы цюльпанаў, крокусаў і нарцысаў. Маем цяпер паркавую службу з талковым аграномам і неабходнай тэхнікай.
[caption id="attachment_73090" align="alignnone" width="400"] Княгіня Марыя Гагенлоэ ў акружэнні сваіх ляснічых.
Вёска Буда Мінскай губерні. 1889 г. Друкуецца ўпершыню.[/caption]
— У чым жа складнікі таго, што замкаваму комлексу «Мір» ужо па сілах і мецэнацкая місія?
— У мінулым годзе мы зарабілі каля 20,5 мільярда рублёў. Гэта дзякуючы таму, што павялічваецца колькасць турыстаў — летась да нас прыехалі больш за 301 тысячу чалавек. Рэкордны пакуль паказчык быў устаноўлены 15 чэрвеня, калі замак наведалі 5100 турыстаў. Яшчэ адной крыніцай нашых даходаў стала гасцініца — 15 нумароў у сярэднявечным будынку. На працягу двух навагодніх тыдняў вольных месцаў там не было. Зарабляем таксама на вясельных цырымоніях у замку — за год іх правялі 57. Прычым шлюбныя ўрачыстасці ў нас праводзяць не толькі беларусы, але і іншаземцы. Напрыклад, цяпер ёсць заяўка ад жаніха з Францыі. Шлюбная цырымонія адбываецца ў найпрыгажэйшай — Партрэтнай — зале замка, з удзелам супрацоўнікаў музея ў гістарычных касцюмах, потым — святочная вячэра ў нашым рэстаране, адпачынак у гасцініцы. А раніцай усім ахвотным прапануем экскурсію па замкавым комплексе.
Разам з замкавым комплексам паступова развіваецца і інфраструктура пасёлка. Ужо ёсць тры рэстараны, кавярня, дзве гасцініцы і дабудоўваецца трэцяя ў будынку ХІХ стагоддзя. Свой бізнес ёсць таксама ў мясцовых рамеснікаў, якія робяць сувеніры і прадаюць іх на рыначку каля замка, каля цікавага прыватнага музейчыка.
Прыемна бачыць, што жыхары Беларусі пачынаюць праводзіць выхадныя не толькі на дачы, але і ў падарожжах па гістарычных аб'ектах. Нядаўна, напрыклад, у нас была кампанія з аднаго райцэнтра. Для дзяцей яны заказалі так званы музейны занятак — па гістарычнай модзе для дзяўчатак, па гісторыі будаўніцтва замка, калі разам з нашым супрацоўнікам дзятва лазіць па вежах і мацае старажытныя цагліны. Павячэралі, пераначавалі, а на наступны дзень — тэатралізаваная экскурсія, з нейкімі загадкамі, спрэчкамі князя з княгіняй, для дарослых і дзяцей. Такім чынам, ёсць нешта і для розуму, і для сэрца.
Неўзабаве пры «пасярэдніцтве» нашага інтэрнэт-сайта можна будзе заказаць і экскурсію, і пражыванне ў замку.
... І «якасныя» экскурсаводы
— Нейкія стэрэатыпы аб музейнай установе (жанчына паважанага ўзросту ў зале ахоўвае экспазіцыю, а экскурсавод «грузіць» турыстаў агульнавядомымі фактамі з інтэрнэту) — гэта ўжо не так?
— Сёння гэта ўжо састарэла. Бо калі мы будзем сумнымі і нецікавымі, то вышэйзгаданы паток турыстаў хутка зробіцца «ручайком». Перада мной, калі па выніках конкурсу заняла пасаду дырэктара «Міра», былі пастаўлены задачы не толькі развіваць яго ў навуковым сэнсе, але і зарабляць грошы. Таму мы стараемся працаваць на сучасным узроўні, рэагуючы на запыты сваіх гасцей. Аднойчы турысты, напрыклад, спыталі: ці можна ў замку правесці юбілейнае вяселле? Мы тут жа пайшлі насустрач і з сёлетняга года прапануем такую цырымонію з удзелам нашага супрацоўніка — князя «Пане Каханку». Дарэчы, калі ён праводзіць экскурсію па Партрэтнай зале, то турысты часта заўважаюць яго падабенства з вядомай асобай роду Радзівілаў.
Яшчэ адзін прыярытэт — якасць работы экскурсаводаў. Кожная, дагэтуль невядомая, інфармацыя пра Мірскі замак адразу даводзіцца да супрацоўнікаў, і яны карыстаюцца ёй падчас экскурсій. З'явіліся новыя музейныя прадметы (нядаўна, напрыклад, мы набылі два старажытныя габелены) — зноў жа, новыя акцэнты ў працы гіда. І наша задача — падаць усе навінкі так цікава, каб людзям хацелася гэта ўбачыць. І потым зноў прыехаць у Мір. Такім чынам навуковыя даследаванні, новыя музейныя экспанаты дапамагаюць і зарабляць грошы.
Дарэчы, да паслуг турыстаў маем і 150 аўдыягідаў — на беларускай, рускай, англійскай, нямецкай і польскай мовах. Праўда, калі замежныя турысты да іх ужо прызвычаіліся, то нашы чамусьці «баяцца».
— Ведаю, што і вы можаце размаўляць з турыстамі на ўсіх гэтых мовах...
— Я заўсёды раю маладым спецыялістам: «Вучыце мовы!» Дарэчы, валоданне замежнымі мовамі — гэты быў адзін з плюсаў, які дапамог мне атрымаць на конкурсе пасаду кіраўніка замкавага комплексу. Праўда, у той час, тры гады таму, з нямецкай мовай, у параўнанні з вышэй пералічанымі, у мяне было горш. Але Мірскі замак, так бы мовіць, прымусіў заняцца як след і ёй.
— Пасля паездкі ў Германію, адкуль два гады таму вы вярнуліся з фотаздымкамі раней невядомых для Беларусі партрэтаў і бюстаў, якія належалі апошняй уладальніцы Мірскага замка з роду Радзівілаў, Марыі Гагенлоэ-Шылінгсфюрст?
— Так. Гісторыяй роду Радзівілаў і, у прыватнасці, яго берлінскага адгалінавання, я пачала займацца задоўга да таго, як заняла цяперашнюю пасаду. Даўно шукала тыя партрэты, і логіка знаходкі была не надта складанай. Проста трэба было паехаць і ў адным з трох-пяці палацаў у Баварыі знайсці гэтыя творы мастацтва, якія цяпер дэманструюцца ў Мірскім замку. Праўда, каб яны сюды трапілі, давялося прыкласці шмат намаганняў. І найперш — заслужыць давер цяперашняга ўладальніка калекцыі князя Канстанціна Гагенлоэ. Летась я спецыяльна занялася нямецкай мовай, каб лепш з ім кантактаваць. Князь прыехаў на адкрыццё выставы, убачыў гістарычныя, прыродныя славутасці Беларусі і ўпершыню ў сваім жыцці глядзеў хакей (я, дарэчы, таксама) на чэмпіянаце свету ў Мінску. Нейкія стэрэатыпы аб нашай краіне, калі яны ў князя былі, мусіць, зніклі, яму вельмі спадабалася. Партрэты цудоўна ўпісаліся ў нашу Партрэтную залу — быццам створаны для яе. І я мару пра тое, каб купіць гэтую калекцыю.
Дарэчы, ужо ўдалося высветліць аўтарства некаторых партрэтаў, шляхі іх перамяшчэння, прычым гэта пацягнула за сабой адкрыцці не толькі нашы, але і калег з Літвы, Расіі.
Мужыкі са стрэльбамі каля княгіні
— Важна і тое, што менавіта пасля візіту ў Беларусь князь зрабіў яшчэ адзін крок насустрач землякам сваёй знакамітай сваячкі, жонкі канцлера Германіі. Аказалася, што ў яго знаходзяцца і альбомы здымкаў Марыі Гагенлоэ, якія рабіў напрыканцы ХІХ стагоддзя прыдворны фатограф. Каля паловы з іх зроблены ў Беларусі, а таксама на тэрыторыі Літвы — у маёнтку ў Верках. Ёсць, напрыклад, шмат здымкаў Любчанскага замка. Альбо ўявіце сабе, напрыклад, здымкі вёскі Буда ў Асіповіцкім раёне. Ніводнай старажытнай фатаграфіі ў інтэрнэце не знайшлося, а ў альбоме Марыі Гагенлоэ іх цэлая калекцыя! І як выглядалі сядзіба, паляўнічыя дамкі, і як Марыя Гагенлоэ корміць зімой з місачкі малаком медзведзяня. Тут і арыстакратычны бок жыцця Беларусі, і, напрыклад, партрэты ляснічых, якія разам з княгіняй хадзілі на паляванне. Дарэчы, яна была выдатнай паляўнічай і апошняга мядзведзя забіла за некалькі месяцаў да смерці ў
67-гадовым узросце.
Князь Канстанцін Гагенлоэ згадзіўся бясплатна даць нам права на друк гэтых здымкаў, і цяпер мы разам з літоўскімі партнёрамі працуем над кнігай, якая, верагодна, атрымае назву: «Літва і Беларусь на старонках сямейнага альбома Марыі Гагенлоэ». Акрамя таго, зробім выставу гэтых фота ў Шылінгсфюрсце, Верках і Міры. Ёсць у мяне і такая ідэя: надрукаваць некаторыя здымкі ў мясцовых газетах. Можа, высветліцца, хто гэтыя барадатыя мужыкі са стрэльбамі, якія стаяць каля княгіні?
— Ці шмат яшчэ невядомых нам старонак з гісторыі Мірскага замка і яго былых уладальнікаў?
— Шмат. У прыватнасці, калі мы даведаемся, хто быў аўтарам праекта Мірскага замка, то гэта будзе падзея і ў навуцы, і ў культуры Беларусі проста планетарнага маштабу. Гэта быў канкрэтны чалавек, які ўявіў сабе гэты замак і зрабіў праект. Але мы яго не ведаем. Гэта загадка мега-плана.
— Ёсць шанц яе разгадаць?
— Ёсць, але трэба гэтую разгадку шукаць — думаю, за мяжой. Верагодна, аўтарам праекта мог быць італьянец, немец, бо архітэктура еўрапейская. У чаканні даследчыкаў і іншыя старонкі гісторыі замка. Напрыклад, мы заказалі творчаму калектыву спецыялістаў у галіне гісторыі Вялікага Княства Літоўскага даследаванне роду Ільінічаў — першых гаспадароў Мірскага замка. І высветлілася, што большую частку жыцця Юрый Ільініч-малодшы пражыў у Аўстрыі, служыў пры двары ў Лінцы. Мяркую, што ён, пражыўшы там амаль 20 гадоў, не мог не пакінуць нейкіх дакументаў, лістоў. Адчуваю, што там будзе для нас нешта цікавае.
Барыс ПРАКОПЧЫК.
Фота БЕЛТА.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?