Дырэктар Нацыянальнай школы прыгажосці Алена ТРОІЦКАЯ прызналася, што да 10 класа нічога не ўмела рабіць па гаспадарцы: ні шыць, ні мыць, ні катлеты смажыць... Клапатлівая бабуля супакойвала любімую ўнучку: «Навучыся спачатку танцаваць, а астатняму жыццё навучыць». Маленькая Алена прыслухалася да мудрай парады — і ў выніку стала харэографам-пастаноўшчыкам, не адзін год танцавала ў ансамблі «Крыжачок». І хоць танцамі яна даўно ўжо не займаецца, затое заўсёды бездакорна рухаецца і выглядае, удачлівая ў сям'і і кар'еры. «Танцы, вядома, не панацэя ад усіх бед, але вельмі дапамагаюць, — прызналася Алена Уладзіміраўна падчас шчырай размовы. — Ты не ходзіш па жыцці, а танцуеш і, заўваж, робіш гэта правільна...»
Падчас вучобы ў харэаграфічным каледжы мяне запрашалі ў розныя калектывы. Бо здольная была, атрымлівалася ўсё — ад класікі да народнага танца. Можаце сабе ўявіць, які я перажыла шок, калі трапіла па размеркаванні ў вёску... Працоўны дзень пачынаўся а 10 раніцы. А аўтобус з роднага Чэрвеня адыходзіў на пяць гадзін раней. Таму два гады хадзіла за 7 кіламетраў на працу пешшу. У лютыя маразы выратоўваў толькі непапраўны аптымізм ды цёплая муфтачка, якую пашыла мне бабуля.
У 17-18 гадоў дзеці, як правіла, парады маці ўспрымаюць як маралізатарства. Мой Платон не выключэнне: апошнім часам зусім мяне не чуе, таму я і вырашыла напісаць яму ліст. Праблема маладога пакалення ў тым, што яно не ўмее атрымліваць асалоды ад пераадолення цяжкасцяў. Значна прасцей перакласці адказнасць на чужыя плечы, сысці з непракладзенай трасы, сказаць «я не буду гэтага рабіць»...
Ёсць людзі, якія апускаюць рукі. Але гэта не пра мяне. Дасягнула нечага толькі таму, што заўсёды казала сабе: рабі, што павінна, і няхай будзе, што будзе. Нічога ў жыцці не бывае проста так. Сёння думаеш: «За што мне такое пакаранне?» А аказваецца, ніякае гэта не пакаранне, а самы сапраўдны падарунак. Толькі ацаніць яго ты зможаш пасля.
Кожнага чалавека ўспрымаю як настаўніка. Нават калі моцна пакрыўдзіў, нагаварыў гадасцяў. Насамрэч ён мяне такім чынам вучыць — цярпенню, спачуванню...
Калі ўзнікае адчуванне безвыходнасці і ўсё сыплецца паміж пальцаў, то запісваюся на курсы. Не дапамагае — іду паралельна на іншыя. Не разумею людзей, якія ўпадаюць у дэпрэсію ці «загон», як моладзь кажа. Сабралі волю ў кулак, запісаліся на курсы італьянскай мовы і вучым, вучым, вучым. І, паверце, дэпрэсіі — як не было. Я ведаю шмат жанчын, якія працуюць кіраўнікамі і маюць нестандартныя захапленні.
Як па мне, лепш любое дзеянне з памылкамі, чым сядзець склаўшы рукі і чакаць з мора пагоды. Многія людзі сёння жывуць па прынцыпе «піхні-павалюся». Не цярплю гэтую якасць, асабліва ў мужчынах.
Беларускіх дзяўчат вылучае не колер валасоў ды памер носа, а сціпласць, інтэлігентнасць, стрыманасць у паводзінах, манеры гаварыць. Я б параўнала нашу нацыянальную прыгажосць з кропляй крынічнай вады. Яна крыштальна чыстая, без прымесяў. Неяк нашы дзяўчаты ў нацыянальных строях уручалі ўзнагароды артыстам на кінафестывалі «Лістапад». За кулісамі Гоша Куцэнка і Марат Башараў пытаюцца: «Дзе вы іх такіх бераце?» — «Мы іх на балотах гадуем», — пажартавала я.
Сучаснай жанчынай быць складана, а мадэллю тым больш. Гэта вялікі груз. І не толькі той, часам не вельмі зручнай, сукенкі, якую яна нясе на сабе, а перш за ўсё — груз чалавечых поглядаў, эмоцый, зайздрасці, залішняй любові. Мадэль увесь час павінна сябе ва ўсім абмяжоўваць. Яна не можа есці, што хоча і калі хоча, бо лішнія калорыі не на карысць фігуры. Нельга ёй і курыць, бо гэта адаб'ецца на колеры зубоў і скуры. Больш за тое, мадэль не валодае сваім часам: ёй у любы момант могуць патэлефанаваць, і праз гадзіну яна, кроў з носу, павінна быць на кастынгу.
Вядомыя людзі выбіраюць сабе ў жонкі мадэляў нездарма. Не таму, што гэта самыя прыгожыя дзяўчаты, а таму што паспяховымі мадэлямі становяцца толькі самыя разумныя і працалюбівыя прыгажуні. Бо залог поспеху далёка не ў нагах «ад вушэй» ці мілавідным тварыку, як многія думаюць, а ў кіламетрах подыумаў, наматаных на высокіх абцасах, як кажа Саша Варламаў. Гэта велізарная праца, падман, слёзы, крыўда і бясконцая стомленасць. Гэта канкурэнцыя і стрэс. І разуменне таго, што ўжо заўтра ты можаш быць незапатрабаваным.
Кожны дызайнер адзення шукае мадэль з гісторыяй у вачах. Прыходзіць на кастынг дзяўчына — ідэальная фігура, правільныя рысы твару, а вочы... пустыя. А мне для калекцыі Юлі Латушкінай патрэбен вобраз Ганны Карэнінай. А Карэніна, як вядома, адухоўленая разумная жанчына, якая да таго ж умела шчыра кахаць. У працы мадэлі важныя не толькі бездакорныя вонкавыя якасці, але і харызма. Таму сёлета мы афіцыйна адкрылі мадэльнае агенцтва Нацыянальнай школы прыгажосці. Тут маладыя людзі атрымліваюць дадатковую прафесію — мадэль-дэманстратар адзення 4 разраду. Мы вучым дзяўчат не толькі правільна пазіраваць перад камерай ды хадзіць па подыуме, але і псіхалогіі, этыкету, акцёрскаму майстэрству... Бо мадэль, якая мае нізкі інтэлект, апрыёры асуджана на невядомасць.
Зарабляць, працуючы мадэллю, можна, але асноўным прыбыткам гэта не будзе. Модныя тэндэнцыі хуткаплынныя. Мяняецца мода на асобы і тыпажы, на рост... Таму мы заўсёды кажам нашым мадэлям, што трэба атрымліваць адукацыю і асвойваць яшчэ адну прафесію, якая стане асноўнай пасля сыходу з мадэльнага бізнесу. А працу мадэллю можна ператварыць у дадатковы заробак, напрыклад, удзельнічаць у здымках рэкламы. Напрыклад, «Міс Беларусь 2008» Вольга Хіжанкова і да гэтага часу здымаецца ў рэкламе прадукцыі беларускіх вытворцаў, пастаянна ініцыюе дабрачынныя мерапрыемствы. Пры гэтым у яе ёсць і пастаянная праца.
Мадэлі выходзяць замуж, разлятаюцца па ўсім свеце і шлюць мне віншавальныя паштоўкі з замежнымі маркамі. Мама мяне вучыла: «Пражывай жыццё так, дачушка, каб у спіну людзі не плявалі». Гэта жудасна, калі выйшаў за дзверы, а табе ў след «а такая-растакая». Таму стаўлюся да людзей так, як я хацела б, каб ставіліся да мяне. Даводзіцца быць строгай, але пры гэтым стараюся заставацца справядлівай. Сфера работнікаў культуры і мастацтва вельмі спецыфічная. Я сама выхадзец з яе і ведаю, што калі даць волю і не ставіць нейкіх рамак, напрыклад, не рэгламентаваць працоўны дзень, то я магу ў прынцыпе не сустракацца са сваімі супрацоўнікамі. Дырэктар павінен быць прыкладам для сваіх работнікаў, менавіта таму я заўсёды на працы ў 8.30.
Кожную раніцу а шостай мяне будзіць Дульсінея, і мы ідзём гуляць. З самага пачатку сабака выбраў мяне важаком у доме, слухаецца толькі мяне, усім астатнім паказае сваё «фі». Па дарозе, пакуль цёмна, раблю дыхальную гімнастыку. Раннія мінакі, пэўна, думаюць, што цётка звар'яцела — ходзіць, грымаснічае, пыхціць (смяецца). Але на што не пойдзеш дзеля прыгажосці! Дарэчы, дыхальная гіснастыка — выдатная альтэрнатыва розным там ботэксам.
Люблю ездзіць на метро, бо там сустракаюцца вельмі прыгожыя дзяўчаты. Я ім раздаю візітоўкі. А пасля «збіраю ўраджай». Я кажу сваім супрацоўнікам: «Вы моцна памыляецеся, калі думаеце, што сустрэнеце сваіх патэнцыйных будучых вучаніц на аўтазапраўцы. Калі дзяўчына едзе на «сямёрцы», наўрад ці ёй патрэбна Нацыянальная школа прыгажосці...
У нас ёсць цікавы курс для дзяўчат і жанчын рознага ўзросту, якія хочуць падабраць індывідуальнага стыль і імідж — «Школа прыгажосці». Няма непрыгожых жанчын. Час і жаданне — і з любой можна зрабіць прыгажуню. Але не варта забываць, што прыгажосць — гэта не толькі правільныя рысы твару, точаная фігурка і роўная спіна, прыгажосць — гэта ў першую чаргу бляск у вачах. Ад кахання, любімай справы ці мала яшчэ ад чаго...
На мінулы кастынг прыйшло вельмі шмат хлопцаў, а яны, не сакрэт, менш запатрабаваныя, чым дзяўчаты. Не так шмат у нас дызайнераў шыюць для мужчын. Маю ўвагу адразу ж прыцягнуў малады чалавек у блакітнай вязанай кофце. Усе брутальныя, а яму толькі скрыпку ў рукі. Батан, як сказаў бы мой сын. Не вытрымала, пытаюся: «Малады чалавек, а вы навошта сюды прыйшлі?» — «Па ўпэўненасць, — ашаламіў ён камісію сваім адказам. — Вы не ўяўляеце, як я прымушаў сябе сюды прыйсці». І што вы думаеце: аказаўся вельмі добрай мадэллю. Хоць ён і іншы, але пры гэтым не баіцца быць не такім, як усе.
Мне шкада людзей, якія ніколі нікога не кахалі. Каханне — самае лепшае, што можа здарыцца з чалавекам. Толькі дзеля яго варта жыць!
З першага дня называю свякроў мамай. Яна ў мяне непараўнальная. Адкрывае мой кашалёк, калі там ёсць грошы — не чапае, а калі няма, то падкладае ціхенька. Ёй хутка 70, але заўсёды выглядае з іголачкі. Нават у выхадныя з самага ранку фарбуе вейкі. Я кажу: «Мама, навошта?» — «Як гэта навошта! Неўзабаве Платон прачнецца!».
У маладосці любіла пайсці з сяброўкамі ў рэстаран, выпіць крыху віна, пагаварыць. Мне падабалася тая атмасфера. Калі крыху пасталела, скажам так, стала праводзіць час на свежым паветры. Нават лецішча набыла, каб быць бліжэй да зямлі.
Я садавод да мозгу касцей. Дзе б ні была, адусюль прывожу нейкія неверагодныя расліны. У Альпах, напрыклад, выкапала маленькую лістоўніцу — яна вырасла ўжо ў вялікае дрэва. Я скончыла курсы ландшафтнага дызайну. Гэта, дарэчы, быў чарговы выхад са стрэсавай сітуацыі. Падумала: «Ах, табе дрэнна? Тады пойдзем на ландшафтны дызайн. Табе заўсёды гэта было цікава». Цяпер працую на зямлі не толькі з інтарэсам, але і з веданнем справы. Праўда, я не належу да разраду дачнікаў, якія маюць плантацыі бульбы. Адвяла некалькі градак пад кабачкі, агуркі, цыбулю... Асноўную плошчу ўчастка займае газон.
Са мной не жыве ніводнага брыльянта і ніводнага ізумруда. Затое вялізная колькасць уражанняў ад падарожжаў. Калі мне дадуць тысячу долараў і скажуць купіць тое, што душа пажадае, не раздумваючы, пачну складаць новы маршрут.
На жаль, не ведаю ніводнай замежнай мовы. Але гэта мне ніколі не перашкаджала. Мову жэстаў ніхто не адмяняў. Калі я хачу нешта сказаць, а ты хочаш пачуць, мы заўсёды дамовімся: намалюем крыжыкі, палачкі. Ды і вачыма іншы раз можна сказаць больш, чым словамі.
З узростам пачынаеш смакаваць жыццё, разумець, наколькі гэта важна — не толькі рухацца, але і назіраць за рухам вакол і ўнутры сябе.
Марная справа — апраўдваць чаканні іншых, усё жыццё падстройвацца. На дыбачках усё роўна доўга не прастаіш. І калі цябе не любяць ці не прымаюць такім, які ты ёсць, — значыць гэта не твае людзі, паварочвай і ідзі ў іншы бок. Бо галоўнае ў жыцці — не страціць сябе, пражыць менавіта сваё жыццё.
Надзея ДРЫЛА
Фота Таццяны РУСАКОВІЧ
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?