Вы тут

«У нас дзей­ні­чае свая служ­ба бяс­пе­кі»


У Ра­сіі адзі­ны дзяр­жаў­ны эк­за­мен вый­шаў на фі­ніш­ную пра­мую. Ка­лі ста­лі вя­до­мыя вы­ні­кі ўдзель­ні­каў АДЭ па рус­кай мо­ве і ма­тэ­ма­ты­цы, Фе­дэ­раль­ная служ­ба па на­гля­дзе ў сфе­ры аду­ка­цыі бы­ла вы­му­ша­на зні­зіць па­ро­га­вы мі­ні­мум па гэ­тых прад­ме­тах: па рус­кай мо­ве з 36 да 24 ба­лаў, а па ма­тэ­ма­ты­цы — з 24 да 20 ба­лаў. Інакш бы без школь­ных атэс­та­таў за­ста­ла­ся вя­лі­кая коль­касць вы­пуск­ні­коў... Асноў­най пры­чы­най змян­шэн­ня коль­кас­ці ба­лаў у гэ­тым го­дзе на­зы­ва­юць спа­дзя­ван­ні школь­ні­каў і на­стаў­ні­каў на тое, што эк­за­мен удас­ца спі­саць — так­са­ма, як і ле­тась. Мно­гія спа­дзя­ва­лі­ся, ары­ен­ту­ю­чы­ся на па­пя­рэд­ні год, што ў ін­тэр­нэ­це мож­на бу­дзе знай­сці са­праўд­ныя ад­ка­зы. На ўцеч­ку ін­фар­ма­цыі спа­дзя­ва­лі­ся цэ­лыя рэ­гі­ё­ны. Хтось­ці ча­каў, што змо­жа ўзяць ма­біль­ны тэ­ле­фон, па­тэ­ле­фа­на­ваць і атры­маць ад­ка­зы... Да­рэ­чы, коль­касць ра­бот, на­пі­са­ных на вы­со­кія ба­лы, змен­шы­ла­ся ў на­шых су­се­дзяў у дзя­сят­кі ра­зоў: аб­са­лют­ны вы­нік (100 ба­лаў) па ма­тэ­ма­ты­цы змаг­лі на­браць толь­кі 64 вы­пуск­ні­кі (ле­тась та­кіх бы­ло 500 ча­ла­век). А па не­ка­то­рых прад­ме­тах коль­касць ста­баль­ні­каў ска­ра­ці­ла­ся ў 50 (!) ра­зоў. Прад­стаў­ні­кі Фе­дэ­раль­най служ­бы па на­гля­дзе ў сфе­ры аду­ка­цыі сцвяр­джа­юць, што ўпер­шы­ню Адзі­ны дзяр­жаў­ны эк­за­мен прай­шоў мак­сі­маль­на празрыста і аб'­ек­тыў­на і па­ка­заў рэ­аль­ную кар­ці­ну ве­даў вы­пуск­ні­коў. Та­му роз­ні­цу па­між сё­лет­ні­мі і мі­ну­ла­год­ні­мі ацэн­ка­мі на Адзі­ным дзяр­жаў­ным эк­за­ме­не мож­на лі­чыць ін­ды­ка­та­рам мах­ляр­ства і ка­руп­цыі, якія су­пра­ва­джа­лі АДЭ ў па­пя­рэд­нія га­ды.

1

1

— Звы­чай­на на­стаў­ні­кі і баць­кі вы­пуск­ні­коў пра­вод­зяць ана­ло­гіі па­між на­шым цэнт­ра­лі­за­ва­ным тэс­ці­ра­ван­нем і Адзі­ным дзяр­жаў­ным эк­за­ме­нам у Ра­сіі. Та­му мы заў­сё­ды ўваж­лі­ва со­чым за па­дзея­мі ў су­сед­няй кра­і­не, дзе Адзі­ны дзяр­жаў­ны эк­за­мен па­куль не змог за­ва­я­ваць да­вер у гра­мад­скас­ці, і тут жа пра­ецы­ру­ем іх па­дзеі на нас, — рас­ка­заў жур­на­ліс­ту «Звяз­ды» ды­рэк­тар Рэс­пуб­лі­кан­ска­га ін­сты­ту­та кант­ро­лю ве­даў Мі­ка­лай ФЯСЬ­КОЎ. — Ска­жам, ка­лі ў на­шых су­се­дзяў пай­шла мо­да вы­клад­ваць у ін­тэр­нэт ма­тэ­ры­я­лы эк­за­ме­на­цый­ных за­дан­няў, ёсць ве­ра­год­насць, што гэ­ты «ві­рус» мо­жа за­кра­нуць і нас. Зна­чыць, мы па­він­ны пра­ца­ваць на па­пя­рэ­джан­не... Упэў­не­ны, што лю­бы факт вы­клад­ван­ня пад­час ЦТ у ін­тэр­нэ­це змес­ту эк­за­ме­на­цый­на­га тэс­та бу­дзе ўспры­ня­ты і гра­мад­скас­цю, і дзяр­жаў­най ка­мі­сі­яй як над­звы­чай­нае зда­рэн­не, на­ват ня­гле­дзя­чы на тую ака­ліч­насць, што ска­рыс­тац­ца вы­кла­дзе­най у су­свет­ным па­ву­цін­ні ін­фар­ма­цы­яй ні­хто не па­спее. Та­му мы і не мо­жам да­пус­ціць та­кі прэ­цэ­дэнт.

 

— Але ў Ра­сіі ў гэ­тым го­дзе бы­ло пры­ня­та шмат но­вых за­ха­даў, каб па­пя­рэ­дзіць маг­чы­мыя ўцеч­кі ін­фар­ма­цыі з эк­за­ме­на­цый­ных аў­ды­то­рый: на ўва­хо­дах уста­наў­лі­ва­лі­ся ме­та­ліч­ныя рам­кі, на эк­за­ме­не вя­ло­ся ві­дэа­на­зі­ран­не; быў уве­дзе­ны на­ват ін­сты­тут ан­лайн-на­зі­раль­ні­каў, якія са­чы­лі за па­рад­кам у аў­ды­то­ры­ях праз ін­тэр­нэт і маг­лі пе­ра­даць свае за­ўва­гі ў га­рад­скія і рэ­гі­я­наль­ныя эк­за­ме­на­цый­ныя ка­мі­сіі...

— Уста­ноў­ка ме­та­ла­дэ­тэк­та­раў, без­умоў­на, доб­ры сро­дак для кант­ро­лю за тым, што абі­ту­ры­ен­ты пра­но­сяць у аў­ды­то­рыі, ад­нак ён вы­ма­гае іс­тот­ных ма­тэ­ры­яль­ных укла­дан­няў і ўсё роў­на не дае стап­ра­цэнт­най га­ран­тыі. Мы даў­но пе­ра­ка­на­лі­ся, што са­мы дзейс­ны спо­саб па­пя­рэ­дзіць маг­чы­мыя па­ру­шэн­ні ў аў­ды­то­рыі — гэ­та ня­ўхіль­на вы­кон­ваць усе нор­мы «Па­ла­жэн­ня аб па­рад­ку ар­га­ні­за­цыі і пра­вя­дзен­ня цэнт­ра­лі­за­ва­на­га тэс­ці­ра­ван­ня». Па­вер­це, што кож­ны ра­док, кож­ная ўне­се­ная ў гэ­ты да­ку­мент ка­рэк­ці­роў­ка і да­паў­нен­не з'я­ві­лі­ся там у вы­ні­ку на­шай шмат­га­до­вай прак­ты­кі пра­вя­дзен­ня цэнт­ра­лі­за­ва­ных іс­пы­таў. І для та­го, каб не да­пус­ціць уцеч­кі змес­ту тэс­таў з эк­за­ме­на­цый­най аў­ды­то­рыі, да­стат­ко­ва, каб у аў­ды­то­рыі пры­сут­ні­ча­лі ад­каз­ныя ар­га­ні­за­та­ры. Пра­но­сіць, а так­са­ма вы­ка­рыс­тоў­ваць у аў­ды­то­ры­ях, дзе пра­во­дзіц­ца цэнт­ра­лі­за­ва­нае тэс­ці­ра­ван­не, лю­быя прад­ме­ты, акра­мя паш­пар­та, про­пус­ка і руч­кі з чар­ні­лам чор­на­га ко­ле­ру, за­ба­ра­ня­ец­ца. З'яў­лен­не лю­бо­га ін­ша­га прад­ме­та на ста­ле — пад­ста­ва для ад­хі­лен­ня абі­ту­ры­ен­та ад зда­чы эк­за­ме­ну. У нас ёсць пунк­ты пра­вя­дзен­ня ЦТ, дзе заў­сё­ды ёсць ад­хі­ле­ныя ад зда­чы эк­за­ме­ну: і зу­сім не та­му, што ўсе па­ру­шаль­ні­кі са­бра­лі­ся ме­на­ві­та ў гэ­тай аў­ды­то­рыі, а та­му, што ар­га­ні­за­та­ры ў аў­ды­то­рыі — прын­цы­по­выя і ад­каз­ныя.

У Ра­сіі сён­ня спра­бу­юць зма­гац­ца з ма­біль­ны­мі тэ­ле­фо­на­мі на эк­за­ме­не. А на цэнт­ра­лі­за­ва­ным тэс­ці­ра­ван­ні вы­яў­лен­не ма­біль­на­га тэ­ле­фо­на ў эк­за­ме­на­цый­най аў­ды­то­рыі заў­сё­ды азна­ча­ла толь­кі ад­но — ад­хі­лен­не ад да­лей­ша­га ўдзе­лу ў цэнт­ра­лі­за­ва­ным тэс­ці­ра­ван­ні і вы­да­лен­не з аў­ды­то­рыі. Пры­чым для нас не мае зна­чэн­ня: зва­ніў тэ­ле­фон ці не, ка­рыс­таў­ся абі­ту­ры­ент сва­ім ма­біль­ні­кам пад­час эк­за­ме­ну ці прос­та тры­маў яго ў сва­ёй кі­шэ­ні. Бы­лі вы­пад­кі, ка­лі ма­біль­ны тэ­ле­фон зва­ніў пас­ля та­го, як абі­ту­ры­ент здаў сваю тэс­та­вую ра­бо­ту, але не па­спеў вый­сці з аў­ды­то­рыі. Усё ад­но — тэс­та­вая ра­бо­та ў гэ­тым вы­пад­ку ану­лю­ец­ца без пра­ва пе­ра­зда­чы тэс­ці­ра­ван­ня ў рэ­зер­во­вы дзень.

— А ча­му вы за­ба­ра­ня­е­це пра­но­сіць ма­біль­ныя тэ­ле­фо­ны на рэ­пе­ты­цый­нае тэс­ці­ра­ван­не?

— З ад­на­го бо­ку, у атры­ман­ні аб'­ек­тыў­на­га вы­ні­ку пад­час «рэ­пе­ты­цыі» эк­за­ме­ну за­ці­каў­ле­ны, га­лоў­ным чы­нам, сам абі­ту­ры­ент. Та­му на­ўрад ці хтось­ці ста­не вы­ка­рыс­тоў­ваць ма­біль­ны тэ­ле­фон для та­го, каб атры­маць на «рэ­пе­ты­цыі» больш вы­со­кі бал. Але не­ка­то­рыя ўдзель­ні­кі рэ­пе­ты­цый­на­га тэс­ці­ра­ван­ня фа­та­гра­фу­юць эк­за­ме­на­цый­ныя тэс­ты, каб по­тым вы­клас­ці іх змест у ін­тэр­нэт. І гэ­тая тэн­дэн­цыя нас вель­мі тры­во­жыць. Акра­мя та­го, што ў та­кой сі­ту­а­цыі па­ру­ша­юц­ца на­шы аў­тар­скія пра­вы, Рэс­пуб­лі­кан­ска­му ін­сты­ту­ту кант­ро­лю ве­даў, ка­лі не спы­ніць та­кую «са­ма­дзей­насць», да­вя­дзец­ца хут­ка вы­стаў­ляць но­выя ва­ры­ян­ты тэс­таў ужо не толь­кі на кож­ны з трох раў­ндаў рэ­пе­ты­цый­на­га тэс­ці­ра­ван­ня, а знач­на час­цей. Та­му ма­біль­ныя тэ­ле­фо­ны зна­хо­дзяц­ца ў нас пад за­ба­ро­най і на рэ­пе­ты­цый­ным тэс­ці­ра­ван­ні.

Але мы гля­дзім яшчэ да­лей: на­ша за­да­ча — не да­пус­ціць не­ма­ты­ва­ва­ны вы­кід ма­тэ­ры­я­лаў ЦТ у са­цы­яль­ныя сет­кі. На­ват ка­лі б та­кое ад­бы­ло­ся, то за час зда­чы эк­за­ме­ну на­ўрад ці хтось­ці па­спее вы­клас­ці ў ін­тэр­нэт пра­віль­ныя ад­ка­зы, а абі­ту­ры­ен­ты на­ўрад ці па­спе­юць імі ска­рыс­тац­ца, ад­нак не­пры­ем­ны аса­дак пас­ля гэ­та­га ўсё роў­на за­стаў­ся б. Мы хо­чам да­вес­ці пра­цэс да аў­та­ма­тыз­му: як толь­кі абі­ту­ры­ент ува­хо­дзіць у эк­за­ме­на­цый­ную аў­ды­то­рыю, не мае зна­чэн­ня, якое тэс­ці­ра­ван­не там пра­во­дзіц­ца (ре­пе­ты­цый­нае або цэнт­ра­лі­за­ва­нае), пры ім не па­він­на быць ні­я­кіх ін­шых ста­рон­ніх прад­ме­таў.

Больш за тое, мы пай­шлі яшчэ да­лей і за­ба­ра­ні­лі мець пры са­бе ў эк­за­ме­на­цый­ных аў­ды­то­ры­ях ма­біль­ныя тэ­ле­фо­ны не толь­кі абі­ту­ры­ен­там, але і пе­да­го­гам-ар­га­ні­за­та­рам, якія со­чаць пад­час вы­пра­ба­ван­няў за па­рад­кам у аў­ды­то­ры­ях. Ім нель­га мець з са­бой так­са­ма руч­кі чор­на­га ко­ле­ру, каб ні­хто іх ні ў чым на­ват не за­па­до­зрыў. І «про­філь» пад­рых­тоў­кі пе­да­го­га не па­ві­нен су­па­даць з про­фі­лем эк­за­ме­на­цый­най дыс­цып­лі­ны: ска­жам, фі­ло­ла­гі пры­сут­ні­ча­юць на ЦТ па ма­тэ­ма­ты­цы, а бі­ё­ла­гі — на гіс­то­рыі Бе­ла­ру­сі.

Пры­зна­ю­ся, што су­пра­цоў­ні­кі на­ша­га ін­сты­ту­та па­ста­ян­на ад­соч­ва­юць пра­вя­дзен­не ўступ­ных вы­пра­ба­ван­няў у ін­шых кра­і­нах як на прад­мет іх ар­га­ні­за­цыі, так і на прад­мет вы­яў­лен­ня «сла­бых мес­цаў». Лепш ву­чыц­ца на чу­жых па­мыл­ках, чым на сва­іх.

Тым, як су­праць­ста­яць вы­ка­ры­стан­ню тэх­ніч­ных срод­каў на эк­за­ме­нах, за­кла­по­ча­ны аб­са­лют­на ўсе кра­і­ны. Пра шпар­гал­кі на на­гах усе доб­ра ве­да­юць, але, на­прык­лад, у ад­ной кі­тай­скай пра­він­цыі дзяў­ча­там на эк­за­ме­нах за­ба­ра­ні­лі на­шэн­не ад­на­го з прад­ме­таў ніж­няй бя­ліз­ны, якое не­ка­то­рыя пры­га­жу­ні вы­ка­рыс­тоў­ва­юць для за­хоў­ван­ня там шпар­га­лак. У той жа Ра­сіі на якія толь­кі хіт­ры­кі абі­ту­ры­ен­ты не ідуць, бо тэх­ніч­ны пра­грэс на мес­цы не ста­іць, і на­ват звы­чай­ныя на пер­шы по­гляд упры­га­жэн­ні мо­гуць слу­жыць пры­ём­най ан­тэ­най, а ў га­дзін­ні­ку на ру­цэ мо­жа ха­вац­ца пры­ста­са­ван­не для за­хоў­ван­ня ін­фар­ма­цыі.

— Ле­тась на­шы су­се­дзі ўсур'­ёз аб­мяр­коў­ва­лі вы­ка­ры­стан­не «глу­шы­лак», каб удзель­ні­кі эк­за­ме­ну не маг­лі «вый­сці на су­вязь» з эк­за­ме­на­цый­най аў­ды­то­рыі...

— Да­лей аб­мер­ка­ван­ня спра­ва не пай­шла, па­коль­кі час­та­та з'яў­ля­ец­ца чыёй­сьці ўлас­нас­цю. Тэх­ніч­на гэ­та мож­на зра­біць, а як гэ­та зра­біць юры­дыч­на, без па­ру­шэн­ня чу­жых ін­та­рэ­саў? Трэ­ба да­маў­ляц­ца з ма­біль­ны­мі апе­ра­та­ра­мі, сі­ла­вы­мі струк­ту­ра­мі, струк­ту­ра­мі, якія ажыц­цяў­ля­юць па­вет­ра­ныя пе­ра­воз­кі па­са­жы­раў, ці як? Та­му я па-ра­ней­ша­му на­стой­ваю на тым, што ўсё за­ле­жыць ад ар­га­ні­за­та­раў у аў­ды­то­рыі: сфа­та­гра­фа­ваць, пе­ра­даць і атры­маць ін­фар­ма­цыю не­за­ўваж­на не­маг­чы­ма, ка­лі, вя­до­ма, ар­га­ні­за­та­ры сум­лен­на па­ды­хо­дзяць да сва­іх аба­вяз­каў. І каб вы­явіць па­ру­шаль­ні­каў, зу­сім не аба­вяз­ко­ва ўста­наў­лі­ваць ві­дэа­ка­ме­ры: з ад­на­го бо­ку, гэ­та, без­умоў­на, дыс­цып­лі­нуе ўдзель­ні­каў эк­за­ме­ну, але ці­ка­ва, што мож­на раз­гле­дзець, ка­лі ў аб'­ек­тыў ка­ме­ры трап­ляе толь­кі на­хі­ле­ная га­ла­ва абі­ту­ры­ен­та і рас­кла­дзе­ныя пе­рад ім ліс­ты па­пе­ры? Я чы­таў у ра­сій­скіх СМІ, што па ін­тэр­нэ­це гу­ляе за­піс, на якім юнак ся­дзіць на эк­за­ме­не ча­мусь­ці збо­ку за ста­лом, але што ён ро­біць, уба­чыць не­маг­чы­ма, бо не ўсё трап­ляе ў по­ле зро­ку ка­ме­ры.

— А яшчэ ў Ра­сіі бы­ла ар­га­ні­за­ва­на служ­ба ма­ні­то­рын­гу, спе­цы­я­ліс­ты якой пад вы­гля­дам вы­пуск­ні­коў кан­так­ту­юць ва ўсіх гру­пах і су­пол­ках, дзе аб­мяр­коў­ва­юц­ца пы­тан­ні АДЭ...

— У на­шым ін­сты­ту­це ёсць свая служ­ба бяс­пе­кі, якая ажыц­цяў­ляе кант­роль за ўсі­мі элект­рон­ны­мі срод­ка­мі, што вы­ка­рыс­тоў­ва­юць не­сум­лен­ныя абі­ту­ры­ен­ты або рэ­пе­ты­та­ры, якія пры­хо­дзяць на тэс­ці­ра­ван­не. Усё, што ты­чыц­ца тэс­ці­ра­ван­ня, ад­соч­ва­ец­ца ў ін­тэр­нэ­це. Так зва­ны­мі «ад­ка­за­мі» да тэс­таў у нас ужо не ганд­лю­юць, бо ўсе пе­ра­ка­на­лі­ся, што зда­быць іх да эк­за­ме­ну не­маг­чы­ма. І ка­лі ў ін­тэр­нэ­це з'я­вяц­ца пра­па­но­вы «ку­піць» пра­віль­ныя ад­ка­зы, гэ­та бу­дзе ад­на­знач­на мах­ляр­ствам. Але вось, на­прык­лад, быў вы­па­дак, ка­лі пад­час рэ­пе­ты­цый­на­га тэс­ці­ра­ван­ня па фі­зі­цы ў ін­тэр­нэ­це з'я­ві­лі­ся ад­ра­зу во­сем фа­та­гра­фій тэс­таў. На­шы спе­цы­я­ліс­ты вы­лі­чы­лі і ўста­но­ву аду­ка­цыі, і эк­за­ме­на­цый­ную аў­ды­то­рыю, і ча­ла­ве­ка, які зра­біў фа­та­гра­фіі, яшчэ да за­кан­чэн­ня рэ­пе­ты­цый­на­га эк­за­ме­ну.

Пры­зна­ю­ся, што за­ва­я­ваць да­вер да ЦТ з бо­ку абі­ту­ры­ен­таў, іх баць­коў, пе­да­га­гіч­най гра­мад­скас­ці бы­ло вель­мі ня­прос­та. Та­му мы вель­мі да­ра­жым сва­ёй рэ­пу­та­цы­яй...

— Мі­ка­лай Сця­па­на­віч, не ма­гу аб­мі­нуць яшчэ ад­ну вель­мі «па­пу­ляр­ную» ў абі­ту­ры­енц­кім ася­род­ку тэ­му — маг­чы­масць угад­ван­ня на ЦТ пра­віль­ных ад­ка­заў. Ці на­са­мрэч гэ­та маг­чы­ма?

— Са­мым рас­паў­сю­джа­ным мі­фам з'яў­ля­ец­ца мер­ка­ван­не, што мож­на быць аб­са­лют­на не­да­свед­ча­ным у пэў­най га­лі­не ве­даў і, ра­зам з тым, на тэс­ці­ра­ван­ні «на­ты­каць» на мі­ні­маль­ны пра­хад­ны бал. Перш за ўсё ад­зна­чу, што вы­раз «уга­даць» не зу­сім да мес­ца, ка­лі мы ма­ем на ўва­зе ад­ка­зы абі­ту­ры­ен­та на пы­тан­ні тэс­та­вых за­дан­няў пад­час за­паў­нен­ня блан­каў. Уга­даць мож­на, які ну­мар аў­то­бу­са на га­рад­скім марш­ру­це пер­шы пад'­е­дзе да пры­пын­ку ці коль­кі пе­ша­хо­даў змо­жа пе­рай­сці ву­лі­цу на зя­лё­нае свят­ло свят­ла­фо­ра.

Пры ха­а­тыч­ным за­паў­нен­ні блан­ка ад­ка­заў маг­чы­масць атры­маць тэс­та­вы бал, які б га­ран­та­ваў абі­ту­ры­ен­ту за­лі­чэн­не ва ўні­вер­сі­тэт, вель­мі мі­зэр­ная. Ад­па­вед­ныя раз­лі­кі і ана­ліз вы­ні­каў цэнт­ра­лі­за­ва­на­га тэс­ці­ра­ван­ня пе­ра­кон­ва­юць, што на­ват сла­ба пад­рых­та­ва­ныя абі­ту­ры­ен­ты спра­бу­юць вы­кон­ваць за­дан­ні, а не вы­бі­ра­юць муд­ра­ге­ліс­тыя схе­мы за­паў­нен­ня блан­каў.

Ха­чу да­даць, што за­дан­ні з вы­ба­рам ад­ка­зу з лі­ку не­каль­кіх пра­па­на­ва­ных ва­ры­ян­таў вы­ка­рыс­тоў­ва­юц­ца ва ўсіх кра­і­нах, дзе эк­за­ме­ны пра­вод­зяц­ца ў тэс­та­вай фор­ме. Мно­гія кра­і­ны, каб мак­сі­маль­на аў­та­ма­ты­за­ваць пра­цэс апра­цоў­кі тэс­та­вых ма­тэ­ры­я­лаў, пра­па­ну­юць на эк­за­ме­ны за­дан­ні толь­кі з вы­ба­рам ва­ры­ян­ту ад­ка­заў. На­прык­лад, Лон­дан­ская шко­ла эка­но­мі­кі і па­лі­тыч­ных на­вук на ўступ­ных эк­за­ме­нах па ма­тэ­ма­ты­цы пра­па­нуе на пра­ця­гу ад­ной га­дзі­ны вы­ка­наць 30 за­дан­няў з множ­ным вы­ба­рам. У на­шых ка­лег ва Укра­і­не пры знеш­нім не­за­леж­ным ацэнь­ван­ні (ана­лаг ЦТ) усе тэс­ты кам­бі­на­ва­ныя: па боль­шас­ці прад­ме­таў 90% за­дан­няў на вы­бар ва­ры­ян­таў ад­ка­заў (част­ка А) і толь­кі 10% — ад­кры­та­га ты­пу (част­ка В).

Мы так­са­ма ана­лі­за­ва­лі, як спраў­ля­юц­ца абі­ту­ры­ен­ты з воб­лас­цю А і В, і пе­ра­ка­на­лі­ся, што ка­рэ­ля­цыя іх па­спя­хо­вас­ці ў ра­бо­це над ад­кры­ты­мі і за­кры­ты­мі за­дан­ня­мі вель­мі вы­со­кая. Да­рэ­чы, у Ра­сіі, дзе на Адзі­ным дзяр­жаў­ным эк­за­ме­не вы­ка­рыс­тоў­ва­юц­ца яшчэ і за­дан­ні воб­лас­ці С (з раз­гор­ну­тым ва­ры­ян­там ад­ка­зу), кан­ста­ту­юць, што да іх пры­сту­пае ўся­го 10-15 пра­цэн­таў ад агуль­най коль­кас­ці абі­ту­ры­ен­таў. Та­му мы ад­маў­ляц­ца ад ад­кры­тых за­дан­няў з ва­ры­ян­та­мі ад­ка­заў не збі­ра­ем­ся...

Будзь у кур­се!

За не­цэн­зур­ныя сло­вы або за роз­ныя ін­шыя над­пі­сы, якія не ма­юць да­чы­нен­ня да змес­ту тэс­та і якія абі­ту­ры­ен­ты па­кі­да­юць у блан­ках ЦТ, ця­пер ка­ра­юць. Фак­тыч­на гэ­та азна­чае ад­хі­лен­не ад да­лей­ша­га ўдзе­лу ў пры­ём­най кам­па­ніі — сер­ты­фі­ка­ты та­кім абі­ту­ры­ен­там не вы­да­юц­ца. Гэ­ты пункт увай­шоў у «Па­ла­жэн­не аб ар­га­ні­за­цыі і пра­вя­дзен­ні цэнт­ра­лі­за­ва­на­га тэс­ці­ра­ван­ня».

Гу­тар­ку вя­ла
На­дзея НІ­КА­ЛА­Е­ВА.

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.