Вы тут

Смартфон супраць ведаў?


Вяртаючыся з працы дадому, выпадкова сустрэў на трамвайным прыпынку сваю школьную настаўніцу. І размова паступова зайшла пра школьнікаў і сучасныя гаджаты. “Цяжкавата цяпер стала… – уздыхае настаўніца. – Даводзіцца адбіраць на час урока мабільныя тэлефоны. І толькі тады большасць вучняў пачынае штосьці слухаць…”

У мае школьныя часы “прасунутыя” тэлефоны (з не вельмі якаснай, але ўсё ж камерай і магчымасцю доступу ў Сеціва) з’явіліся ў шырокім карыстанні толькі пад канец базавага навучання. Стрымальным фактарам былі грошы: “наварочаны” па тагачасных мерках тэлефон ад Nokia ці SonyEricsson каштаваў больш за сярэднюю зарплату, ды і тарыфы на мабільны інтэрнэт, які тады толькі зараджаўся, былі ў параўнанні з цяперашнім часам сапраўды грабежніцкія. Але школьныя хітруны ўжо тады паставілі выкарыстанне, як кажуць, “на паток”. І гэта пры даволі сціплых магчымасцях тых апаратаў! На ўроках матэматыкі карысталіся інжынерным калькулятарам – вядома ж, употай. На кантрольных работах па фізіцы, хіміі ды алгебры перасылалі адно аднаму фотаздымкі з правільнымі варыянтамі рашэння (пры належнай “кваліфікацыі” гэта можна зрабіць за пару дзясяткаў секунд). На перапынках рыхтавался не да ўрокаў, а гулялі ў папулярны мабільны футбол.

Але гэта быў ужо дзясяты-адзінаццаты клас. Час, калі кожны для сябе вырашае, куды ён будзе паступаць пасля таго, як дырэктар школы ва ўрачыстых абставінах уручыць яму атэстат. У часы ж маленства, калі закладваецца асноўны фундамент будучых ведаў і якое прыйшлося на рубеж тысячагоддзяў, мабільны тэлефон выглядаў як сапраўдная экзотыка. Зараз жа танны смартфон з усімі сучаснымі “наваротамі” можна купіць нават менш чым за тыднёвы заробак.

І цяпер жа “прасунутыя” дзеці пайшлі яшчэ далей. Знаёмы васьмікласнік ганарыцца тым, што ён спісвае з сеціва тэксты на пераказах і дыктантах, робячы пры гэтым наўмысна адну-дзве памылкі, каб настаўніца нічога не заўважыла. Але аднойчы бацькі забыліся пакласці яму грошы на рахунак – і атрымаў шкаляр свае заслужаныя чатыры балы…

…На працу я штодня іду праз двары. На маім шляху ляжыць адна з даволі прэстыжных сталічных школ. І бачу, як дзеці ідуць на заняткі, пры гэтым літаральна ўтаропіўшыся ў экраны смартфонаў. Здавалася б, ну на што трэця- або чацвёртакласніку патрэбны сучасны смартфон? Патэлефанаваць маці ці бацьку хопіць і звычайнай “званілкі” (а я ўдосталь у свой час карыстаўся тэлефонам-аўтаматам). Але ж не апошнюю, калі не галоўную, ролю адыгрывае даніна модзе. У кампаніі іншых аднакласнікаў дзіця з танным тэлефонам будзе выглядаць гэтакім “жабраком”. А да чаго гэта прывядзе – зразумела…

Тое ж можна сказаць і пра планшэты. Аднак іх можна выкарыстаць са значна большай карысцю. У іх абарону можа служыць большая інтэрактыўнасць, ды і яны самі з’яўляюцца часта нагляднымі дапаможнікамі. Напрыклад, не такой вострай становіцца патрэбнасць у традыцыйных гістарычных атласах – у інтэрнэце ўжо даўно сустракаюцца карты, якія паказваюць змяненні межаў дзяржаў, ваенныя аперацыі… А цяпер параўнайце гэта з класічным атласам, дзе зачастую трэба маляваць у такой сітуацыі ўжо некалькі карт. Не кажучы ўжо пра магчымасць за лічаныя секунды адшукаць па ключавым слове ў нават таўшчэзным падручніку патрэбную інфармацыю. І адпадае патрэбнасць у гартанні старонак, што ў 500-старонкавым фаліянце можа расцягнуцца даволі надоўга.

Яшчэ адзін немалаважны аргумент – вага. Усё-такі не трэба цягаць з сабой у заплечніку цяжкія кнігі. Асабліва гэта можна адчуць на сваіх плячах, калі ў дзень у раскладзе стаяць пяць-шэсць урокаў.

Але ж працяглае карыстанне вадкакрысталічным экранам планшэта можа негатыўна адбіцца на зроку. Для незагартаваных дзіцячых вачэй гэты ўдар можа стаць вельмі адчувальным. Канешне, ніхто не забараняе карыстацца электроннымі кнігамі кшталту E-lnk (электроннай паперы). Рэклама нас запэўнівае, што экраны, зробленыя па гэтай тэхналогіі, для вачэй як быццам бяспечныя. Нават калі гэта і так, то вы дзе-небудзь бачылі каляровыя экраны E-lnk? Мне іх у крамах сустракаць пакуль што не даводзілася…

Так што свае плюсы і мінусы ёсць як у карыстанні традыцыйнымі папяровымі падручнікамі, так і электроннымі дапаможнікамі. Аднак як жа іх максімальна сумясціць? І не трэба забывацца на адну асаблівасць: калі ў дзіцяці ўжо сфарміраваўся рэфлекс хапаць у любую вольную хвілінку свой планшэт\смартфон і праседжваць доўгі час за гульнямі, то гэты варыянт інтэграцыі сучаснай тэхнікі ў навучальны працэс заведама пройгрышны…

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.